نمافر
مرجع آمار صنایع خلاق
پیدا کردن آمار و اطلاعات در کشور ما مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. نبود شفافیت، انتشار ناقص و نامنظم آمار، منتشر نکردن آمار در قالبهای استاندارد و… بخشی از مشکلاتی است که باید برای پیدا کردن داده با آن دست و پنجه نرم کرد.فقر آماری و مشکل در دسترسی آسان، تحلیل دادههای صنایع فرهنگبنیان و خلاق را سختتر کرده است. برای حل این مشکل گروه سیاستپژوهی و تحلیل داده نمافر تشکیل شد. نمافر قرار است نمای کاملی باشد از فعالیتهای فرهنگبنیان و اقتصاد خلاق کشور. هدف نمافر جمعآوری و تحلیل دادهها و اطلاعات مرتبط با این حوزه است.
خدمات ما در نمافر
جمعآوری و پردازش داده های صنایع فرهنگ بنیان و خلاق
تحقیق و پژوهش در حوزهی صنایع فرهنگ بنیان و خلاق
ارائهی بهروزترین گزارشها درباره صنایع فرهنگ بنیان و خلاق
آخرین های نمافر پلاس
تازه ترین های نمافر
داده ها و آمار ها
انتشارات
اینفوگرافیک
پایگاه دانش
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
نمودار فوق ارزش بازار جهانی اسباب بازی از سال 2019 تا 2022 را نشان میدهد. رشد بازار اسباب بازی، توسط بازیهای ویدیویی تقویت شده و صنعت اسباب بازی نیز از این گروه مصرفکننده بزرگسال در حال رشد، سود میبرد؛ چرا که این گروه علاقه بیشتری به بازیها بهعنوان یک سرگرمی رایج در اوقات فراغت دارد. رهبران...
- اسباب بازی
- جهان
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
نمودار فوق پرمخاطبترین دستهبندیهای صنایع دستی در سایت دیجی کالا را نشان میدهد. دستهبندی جعبهی هدیه بیشترین مخاطب را داشته است. از آنجایی که این نمودار بر حسب تعداد رای است، هر چقدر تعداد محصولات یک دستهبندی بیشتر باشد، احتمال اینکه تعداد رایهای دریافتی آن نیز بیشتر باشد، بالا میرود. می...
- صنایع دستی
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
توجه به آموزش و محتوا یکی از عوامل موفقیت صنعت سینماست که نمود بارز آن چاپ و نشر کتابهای مرتبط با این حوزه است. چاپ کتاب در حوزه سینما باعث دسترسی اساتید، دانشجویان، منتقدان و مردم به علم و اطلاعات سینمایی شده و بستری در دسترستر از سایر روشهای آموزشی برای عامه مردم است. از همین رو بررسی روند چ...
- سینما
- ایران
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
نمودار فوق تعداد کتابهای الکترونیک (e-book) موجود در فیدیبو را در دو دستهبندی کتاب خواندنی و صوتی نمایش میدهد. آمارها نشان میدهند که کتابهای دیجیتال در سرتاسر جهان در حال رشد هستند. اما همچنان کتابهای چاپی از نظر میزان استفاده و اندازهی بازار با اختلافی قابل توجه در صدر قرار دارند. البته ...
- کتاب
- ایران
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
نمودار فوق پرمخاطب ترین دسته بندی های محصولات نوشت افزار در سایت باسلام را نشان میدهد. اکثر این محصولات، محصولاتی هستند که بعد از استفادهی کوتاه مدت، بلا استفاده میشوند و فرد استفاده کننده باید دوباره آن را تهیه بکند. به همین علت وجود خودکار بعنوان پرمخاطبترین محصول چندان جای تعجب ندارد. با ب...
- ایران
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
این نمودار مجموع فروش گیشه انیمیشن های سینمایی جهان را بین سالهای 1995 تا 2019 نشان میدهد. فروش گیشه پویانماییها وضعیت پر نوسان اما رو به رشد را بین سالهای 1995 تا 2019 تجربه کرده است. در مدت ۲۵ سال، فروش انیمیشنهای سینمایی در جهان ۱۴ برابر شده است. سال ۲۰۱۹ بهترین سال برای تولیدکنندگان انیم...
- پویانمایی
- جهان
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
در گزارشهای بودجهنما، با رویکردی دادهمحور و توصیفی به بررسی اعتبارات فرهنگی قانون بودجه سال 140۲ پرداخته میشود. در جلد اول گزارش بودجهنما، اعتبارات فرهنگی قانون بودجه سال 1402 کل کشور از منظر نهادی بررسی و به تفصیل تشریح شد، و در این مجلد اعتبارات دولتی حوزه فرهنگ از منظر موضوعی بررسی شده اس...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
هزینهکرد فرهنگی، مجموعه هزینههایی است که افراد برای خرید یا بهرهمندی از محصولات و خدمات فرهنگی مانند کتاب، موسیقی، گردش، تفریح و سرگرمی، فیلم و تئاتر، پوشاک، آیینهای مذهبی و… صرف میکنند. این گزارش با هدف تحلیل مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۱ و بهطور خاص برای سال ۱۴۰۱...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
اسباببازیها برای رشد کودک ضروری و از جمله برای تقویت مهارتهای حرکتی کودکان مفیدند. به کودکان احساس تعلق، تجربیات مثبت و ابزاری برای ابراز احساسات خود ارائه میدهند و تفکر خلاق و رشد شناختی را بهبود میبخشند. همچنین تمرکز ذهنی و مهارت حل مسئله را افزایش میدهند و بر فعالیت اجتماعی و ایجاد مهارت...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در گزارش صنعت نوشتافزار، برای نخستین بار دیدگاه شرکتهای فعال نوشتافزار کشور پیرامون وضعیت صنعت، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در همین راستا تمامی جنبههای تولیدی صنعت نوشتافزار در پنج بخش تحول_چالش_چشمانداز، صادرات، مالکیتمعنوی_خودباوری، فرهنگ و محتوا، مختصات سازمانی_روزآمدی از منظر تو...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
در کتاب اول گزارش بودجهنمای فرهنگی، بودجه فرهنگی کشور از منظر توزیع نهادی بررسی میشود. برای این منظور کلیه نهادهای کشور به سه بخش «حاکمیتی»، «دولتی» و «غیرحاکمیتی-غیردولتی» تقسیم شده و رقم دقیق بودجه هر نهاد ذیل این تقسیمبندی درج شده است.
بودجهنمای فرهنگ 1402 همچون گزارشهای پیشین بودجهنمای ...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
🔻صنعتهای اسباببازی و نوشتافزار شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند. هر دو، بیشتر به اقشار کودک و نوجوان مربوط میشوند. هر دو از شخصیتها و فضاهای فرهنگی، داستانی، سینمایی و انیمیشنی تأثیر میپذیرند. هر دو نیاز روزانه افراد را تأمین میکنند. هر دوی این صنعتها توسط تکنولوژی و به طور خاص تبلت...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
🔻میگویند بچهها با بازی زندگی میکنند و بزرگترها با زندگی بازی میکنند. بازی، زندگی بچههاست و شاید هم اگر آنها در کودکی خوب با بازیها و اسباببازیهایشان زندگی کنند، در بزرگسالی کمتر زندگی خود را به بازی بگیرند.
🔻«نقشه وضعیت صنعت اسباببازی» نگاهی است به یک صنعت درآمدزا در پهنه...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
🔻در سالهای اخیر گروههای کوچک و بزرگ متعددی کسبوکار خود را حول پوشش حجاب ایجاد کردهاند. حوزهای که جای خالی کسبوکارهای بهروز و خلاق در آن احساس میشد.
🔻این گروهها با دغدغههای فرهنگی و یا با انگیزه اقتصادی و یا هر دو به این صنعت وارد شدهاند.
🔻بازار حجاب در ایران جذابیتها و موانع خو...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
🔻نمایشگاههای ایرانپنکس و ایرانتویکس دو نمایشگاه در حوزه نوشتافزار و اسباببازی هستند که در سالهای اخیر با حضور اعضای زیستبوم این دو صنعت برگزار شده است. با توجه به قدمت صنعت نوشتافزار در ایران، نمایشگاه ایرانپنکس سابقهای ۸ ساله دارد. در حالی که ایرانتویکس دومین سال برگزاری خود را...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
🔻موفقیت در جشنواره فجر به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی ایران راهی برای شناختهشدن در زیستبوم این صنعت و افزایش اعتبار و افتخارات فیلمسازان است. اما موفقیت در جشنوارهها همواره راهی برای بازاریابی و فروش بیشتر فیلمهای برنده نیز بوده است. یکی از بهترین تبلیغات برای دیدهشدن بیشتر یک اثر...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
🔻صنایع فرهنگی همواره شخصیتهای بزرگ را بازتاب میدهند. خواه این شخصیت زاییده تخیل انسانها باشد و یا در جهان واقع تغییراتی بزرگ از خود به جا گذاشته باشد. غنای محتوایی صنایع خلاق، تا حد زیادی مدیون چهرهها و شخصیتهای محبوب است.
🔻انقلاب اسلامی اتفاقات عظیمی در صنایع فرهنگی رقم زد. ام...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
🔻به جز دو سال اخیر، جشنوارهی فجر هر سال بین جوایز خود گزینهای به نام «سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم» داشت. این جایزه که با توجه به آرای مردمی اعطا میشد، شور و هیجان خاصی به جشنواره میداد و در این دو سال جای خالیاش کاملا حس میشود. نگاه به ژانر آثاری که برنده این سیمرغ ...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
🔻جلد نخست گزارش «بودجهنمای فرهنگ؛ کالبدشکافی بخش فرهنگ سند بودجه ۱۴۰۲ کشور» با محوریت بررسی نهادی منتشر شد.
🔻گزارشهای بودجهنمای نمافر، حاوی دقیقترین نگاه به سند بودجه کشوراند. در این گزارشها پس از موشکافی بودجههای مربوط به امور فرهنگی در سراسر سند بودجه، رقم دقیق بودجه فرهنگی ...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
بازی رومیزی یا بوردگیم یکی از شاخههای مهم صنعت سرگرمی است که در ایران نسبتاً خوب جا افتاد. به نحوی که بازی رومیزی یکی از محصولات جذاب کتابفروشیهاست؛ کافهبوردگیمها با استقبال زیادی مواجه شدهاند و افراد زیادی هم به فکر تولید در این صنعت افتادهاند.
بازی رومیزی یک تفریح جمعی و فکری است؛...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
چند سالی است که تَب ورزشهای الکترونیکی و لیگهای آن داغ شده است و بازیکنان بازیهای ویدئویی از پشت میزهایشان افزون بر جنگیدن برای نهادن تاج قهرمانی بر سر، بازار اقتصادی قابل توجهی را ایجاد کردهاند. گِیمرهای حرفهای از نقاط مختلف جهان به صورت مجازی گرد هم آمده و تیمهایی حرفهای تشکیل میدهند ...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
نگاهی به زیستبوم اقتصادی ورزشهای الکترونیکی نشان میدهد که صنعت بازیهای ویدئویی در سه زیرشاخه «ورزشهای الکترونیکی»، «بازیها» و «استریمها» دستهبندی شده است. در جریان این رقابتها هزینههای هنگفتی جابهجا میشود. در این مسابقات بازیکنان، تیمها و برندهای مختلف بازیهای مجازی پول خوبی به دست ...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
موزهها از عناصری هستند که نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا میکنند. همه ما کم و بیش با موزهها آشنایی داریم و احتمالاً از یک یا چند موزه تاریخی، مردمشناسی، نظامی، کاخ موزه و یا پارک موزه بازدید کردهایم. گزارش سال 2023 استاتیستا[1] درباره موزههای جهان، آمارها و اطلاعات مفید و جالبی را از وضعیت مو...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
موسیقی ملموسترین تجربه افراد از صنایع فرهنگی و خلاق است که دایره مخاطبان و همراهان گستردهای دارد. بر همین اساس انتظار میرود بازار بزرگی داشته باشد، اما در واقعیت اوضاع متفاوت است. گزارش استاتیستا از صنعت موسیقی در سال 2023 آمارهای کلیدی و جذابی را درباره درآمد، شرکتها و ناشران پیشرو، هنرمندان...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
صنعت محتوای خلاق یکی از شاخههای اصلی صنایع خلاق است که روایتهای دادهمحور از آن کمک شایانی به آگاهی و احصای وضعیت صنایع خلاق در هر کشور میکند. با توجه به اینکه صنعت محتوای خلاق دال بارزی از کشور کرهجنوبی برای مردم ایران است و باعث قرابت و پیوند میان دو کشور شده است، بررسی گزارش سال 2023 استا...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
امروزه گسترش اینترنت و فضای مجازی منجر به ظهور نوع جدیدی از تبلیغات به نام تبلیغات دیجیتال شده است. تبلیغات دیجیتال[1] به شیوه تبلیغ محصول یا خدمات از طریق اینترنت یا خرید فضای تبلیغاتی با هدف هدایت ترافیک، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش با استفاده از راهبردهای دادهمحور اشاره دارد. انواع تبل...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
صنایع خلاق بریتانیا در سالهای اخیر رشد 32درصدی داشتهاند و بین سالهای 2010 تا 2019 بیش از 1.5 برابر نرخ رشد 20درصدی اقتصاد بریتانیا رشد کردهاند. این بخش به لطف اقدامات حمایتی دولت همچون حمایت 1.57 میلیارد پوندی صندوق بازیابی فرهنگ، طوفان همهگیری کووید-19 را پشت سر گذاشت. با بازگشت فعالیتها د...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
گزارش استاتیستا[1] از صنعت بازی ویدئویی نگاهی جامع و همهجانبه به این صنعت در سال 2023 انداخته است و دادههای ارزشمندی همچون درآمد بازار بازیهای ویدئویی، ارزش بزرگترین شرکتهای بازی، تولیدکنندگان برتر بازیهای ویدئویی، محبوبترین کنسولهای بازی، نوع بازیهای آینده و… را روایت میکند.
مطاب...
تاریخ انتشار :
- ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
گزارش سالانه شاخصهای جهانی سفر مسلمانان[1] دادههای ارزشمند و بینشهای حیاتی را درباره بازار سفر مسلمانان ارائه میدهد. این گزارش منبعی ضروری برای کسانی است که در صنعت سفر فعالیت میکنند و بینشها و راهبردهای مهمی را برای استفاده از بازار سفر مسلمانان ارائه میکند. توجه به دادهها و اطلاعات ار...
داده ها و آمار ها
انتشارات
اینفوگرافیک
پایگاه دانش