نقشه وضعیت اسباب بازی

گزارش نقشۀ وضعیت

نقشه وضعیت اسباب بازی

سال انتشار :

نقشه وضعیت اسباب بازی

نقشه وضعیت اسباب بازی

گردآوری شده توسط

گردآوری شده توسط

نمافر

اسباب‌بازی‌ها برای رشد کودک ضروری و از جمله برای تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان مفیدند. به کودکان احساس تعلق، تجربیات مثبت و ابزاری برای ابراز احساسات خود ارائه می‌دهند و تفکر خلاق و رشد شناختی را بهبود می‌بخشند. همچنین تمرکز ذهنی و مهارت حل مسئله را افزایش می‌دهند و بر فعالیت اجتماعی و ایجاد مهارت‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارند.

از طرف دیگر، پرورش کودکان و نوجوانان یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های حکومت‌ها و جوامع است. کودکان به‌عنوان شکل‌دهندگان جامعه، بزرگ‌ترین نقش را در آینده کشور ایفا می‌کنند و به همین جهت، چگونگی تربیت آن‌ها، از کلیدی‌ترین مسائل یک جامعه محسوب می‌شود. با توجه‌ به اهمیت این موضوع، صنعت اسباب‌بازی به یکی از مهم‌ترین صنایع فرهنگی در جهان بدل شده است.

صنعت اسباب‌بازی شامل شرکت‌هایی است که در ساخت عروسک‎ها، لباس و اجزای عروسک‎ها، شخصیت‌های اکشن و اسباب‌بازی‌های یکپارچه فعالیت دارند. همچنین شامل شرکت‌هایی می‌شود که بازی‌هایی برای بزرگ‌سالان و کودکان و نیز اسباب‌بازی‌های مکانیکی و غیرمکانیکی می‌سازند. سازندگان بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی بخشی از این بازار نیستند. صنعت اسباب‌بازی یکی از درآمدزاترین صنایع عرصه بین‌المللی است، و در سال‌های اخیر به جمع صنایع با درآمد و گردش مالی بالا پیوسته است.

بخشی از مهمترین نکات که در این گزارش می‌خوانیم:

– کل درآمد بازار جهانی اسباب‌بازی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار ثبت شده است. بازار جهانی اسباب‌بازی، در مقایسه با سال قبل، تقریباً یک و نیم درصد رشد داشته است. کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و بریتانیا به‌ترتیب بیشترین درآمد را در بخش اسباب‌بازی دارند.

– سرانه مصرف اسباب‌بازی در استرالیا، که بیشترین سرانه مصرف اسباب‌بازی در جهان را دارد، ۵۰۰ دلار به‌ازای هر کودک است. این رقم در ایران ۱۸ دلار تخمین زده شده است و نسبت به این برآورد تردیدهایی وجود دارد. سرانه پایین مصرف اسباب‌بازی در ایران، در مقایسه با جهان، به ارزش پول ملی نیز مربوط می‌شود.

– عمده بازار صنعت اسباب‌بازی در ایران وارداتی است و بخش زیادی از آن مربوط به عروسک و به‌ویژه عروسک پلاستیکی می‌شود.

– استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و تهران بیشترین واحد صنفی فعال در حوزه اسباب‌بازی را دارند و بیشترین شرکت‌های اسباب‌بازی در ایران، در سه استان تهران، البرز و خراسان رضوی واقع شده‌اند و حوزه فعالیت اغلب آن‌ها عمومی است.

– پنج برند برتر پرفروش‌ اسباب‌بازی در دیجی‌کالا اسباب‌بازی‌های ساخت ایران هستند.

 

مطالعه‌ی نقشه وضعیت اسباب‌بازی را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

مطالعه‌ی این گزارش را به سیاست‌گذاران فرهنگی، پژوهشگران، فعالان و علاقه‌مندان به حوزه‌ی اسباب‌بازی توصیه می‌کنیم.

گزارش صنعت اسباب بازی کشور (برمبنای پیمایش در نمایشگاه بین‌المللی ایران تویکس 1402)

سیاست نامه اسباب بازی نمافر

سیاست‌نامه توسعه صنعت اسباب‌بازی

در ایـن سیاسـت‌نامه، بـا مـروری بـر شـناخت کلان وضعیت صنعت اسـباب‌بازی ایران، مسـائل و چالش‌هـای ایـن صنعـت تبییـن و توصیـف شـده و بـا شناسـایی عوا...