برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ در قطر به روزهای میانی خود رسیده است. جدای از اینکه همقدم با یوزهای ایرانی میدوید یا خیر، بیاید نگاهی به قطر بیاندازیم. اما نه تیم فوتبال آن، به توریسم و گردشگری ورزشی قطر که آن را به یکی از قطب های گردشگری ورزشی دنیا تبدیل کرده است. حقیقتاً من که جای یک قطری بودم، برایم مهم نبود که عنابیپوشان سریع از جام جهانی ۲۰۲۲ کنار رفتند. ورای اینها به صنعت گردشگری کشورم فکر میکردم که میدرخشد.
حالا شاید سؤال برایتان پیش آمده که حالا مگر قطر در زمینه گردشگری ورزشی چکار کرده و کجای دنیاست؟ اگر ساده و کوتاه بگویم، قطر در قله گردشگری ورزشی دنیاست. حتما اگر شما هم مثل نگارنده در یک سال گذشته توفیق سفر به قطر را نداشتهاید، بهواسطه دایرهی ارتباطیتان (در رسانههای اجتماعی) خیل سفر به قطر برای تماشای بازی های فوتبال جام ملت ها را میبینید. حال اینکه فوتبال تنها بخشی از پروژه جاهطلبانه قطر برای توسعه گردشگری ورزشی است و رویدادهایی همچون جام جهانی هندبال و… هم مسافران زیادی را از جای جای دنیا به کشور قطر کشانده است. اما فراتر از این تعریف و توصیفها، بیاید نگاهی دادهمحور و پژوهشی به صنعت گردشگری ورزشی قطر بیندازیم و مقاله « برندهای ورزشی و گردشگری : چشماندازهای غیرمنتظره توسعه متقابل » را که توسط تیانشا کا نوشته شده را بازخوانی و مطالعه کنیم.