🔻به جز دو سال اخیر، جشنوارهی فجر هر سال بین جوایز خود گزینهای به نام «سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم» داشت. این جایزه که با توجه به آرای مردمی اعطا میشد، شور و هیجان خاصی به جشنواره میداد و در این دو سال جای خالیاش کاملا حس میشود. نگاه به ژانر آثاری که برنده این سیمرغ شدهاند ما را با سلیقهی مخاطبان این سالهای جشنواره فجر بیشتر آشنا میکند.
🔻به نظر میرسد در حالی که هیئت داوران جشنواره، بیشتر موضوعات یا ژانرهای ملی و دفاع مقدسی را در دههی ۹۰ شایسته سیمرغ بلورین بهترین فیلم دانستهاند، مخاطبان بیشتر فیلمهایی در ژانر اجتماعی را پسندیدهاند. البته در مواردی نیز مخاطبان و داوران همنظر بودهاند. مانند دورهی سیوسوم که «رخ دیوانه» هم از دست داوران سیمرغ گرفت و هم نظر مخاطبان را به خود جلب کرد. «ماجرای نیمروز» هم در دورهی سیوپنجم، همین ماجرا را داشت.
🔻سعید روستایی تنها کارگردانی است که دو بار در دههی ۹۰ سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را کسب کرده است. از سوی دیگر محمدحسین مهدویان تنها کارگردانی است که در این دهه، دو بار موفق به کسب جایزهی بهترین فیلم جشنوارهی فجر شده است.
❓شما اختلاف سلیقهی مخاطبان و داوران جشنواره را چگونه تفسیر میکنید؟