بخشی از مهمترین نکات که در این گزارش میخوانیم:
– در سال 1401 علیرغم آنکه مجموع هزینهکرد فرهنگی خانوارها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، سهم هزینهکرد فرهنگی آنها کاهش یافته است؛ بدین معنا که ارزش واقعی مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی در سالهای اخیر با روندی نزولی مواجه بوده است. آنچه آمار و ارقام نمایان میسازد در این سال سهم هزینهکرد فرهنگی خانوار از مجموع هزینههای آنها معادل 9.14 درصد، میانگین هزینهکرد برابر با 96 میلیون ریال و مجموع هزینهکرد فرهنگی در حدود 261.3 همت بوده است.
– بیشترین سهم هزینهکرد فرهنگی خانوار در سال 1401 به بخش مد و پوشاک با 5.24 درصد و سپس گردشگری با 0.7 و طراحی داخلی منزل با 0.64 اختصاص داشته است. در مقابل، کمترین سهم هزینهکرد فرهنگی خانوار متعلق به بخش صنایعدستی با 0.03 درصد بوده است.
مطالعهی گزارش مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی را به چه کسانی توصیه میکنیم؟
مطالعهی این گزارش را به سیاستگذاران فرهنگی، پژوهشگران، فعالان و علاقهمندان به حوزهی مصرف فرهنگی توصیه میکنیم.