نمودار فوق تعداد تخمینی کتابهای الکترونیک به فروش رسیده در ایالات متحده از سال 2010 تا 2020 را نشان میدهد. کتابهای دیجیتال (کتاب الکترونیک و صوتی) هر روز محبوبتر میشوند. البته کتابهای صوتی بیشتر از کتابهای الکترونیک توجهها را به خود جلب کردهاند. کتابهای صوتی را میتوان در حال قدم زدن، رانندگی، غذا خوردن و بسیاری از کارهای دیگر گوش داد و همین سهولت در استفاده باعث شده تا افراد زیادی به سراغ آنها بروند. فرض کنید میخواهید مسیری طولانی در ترافیک را رانندگی کنید و سعی دارید در این مدت کار مفیدی نیز انجام دهید. چه کاری بهتر از گوش دادن به یک کتاب صوتی که هم ملال ترافیک را از بین میبرد و هم به زمان رفت و آمد شما ارزش میبخشد. همین باعث شده با وجود رواج زیاد هر دو نوع کتاب دیجیتال، یعنی الکترونیک و صوتی، بیشترین توجه سمت کتاب صوتی برود.
اوج فروش کتابهای الکترونیک در سال 2013 بوده و بعد از آن فروش این کتابها روند نزولی داشته است. البته سال 2020 دوباره تعداد کتابهای فروخته شده افزایش یافته است. اصلیترین علت این اتفاق میتواند خانهنشینی دوران کرونا باشد که باعث شد استفادهی مردم از فناوریهای دیجیتالی بسیار بیشتر بشود. هر چند چیزی که عجیب است روند صعودی دو نمودار «درآمد جهانی بازار کتابهای الکترونیک از سال 2018 تا 2022» و «تعداد کاربران جهانی کتابهای الکترونیک از سال 2018 تا 2022» است. در حالی که در نمودار فوق میبینیم که تعداد کتابهای الکترونیک فروخته شده کاهش پیدا کرده است. شاید دو نمودار مورد اشاره به هر دو نوع کتاب دیجیتال، یعنی کتاب الکترونیک و صوتی اشاره میکند و نمودار فوق فقط به کتابهای الکترونیک اشاره دارد. در این صورت شاید بتواند گفت که در کل تمایل و مصرف کتابهای دیجیتال بیشتر شده اما این استقبال بیشتر از کتابهای صوتی بوده بهطوری که کتابهای صوتی سهم بازار کتابهای الکترونیک را از آن خود کردهاند.