صنعت محتوای خلاق یکی از شاخههای اصلی صنایع خلاق است که روایتهای دادهمحور از آن کمک شایانی به آگاهی و احصای وضعیت صنایع خلاق در هر کشور میکند. با توجه به اینکه صنعت محتوای خلاق دال بارزی از کشور کرهجنوبی برای مردم ایران است و باعث قرابت و پیوند میان دو کشور شده است، بررسی گزارش سال 2023 استاتیستا[1] از صنعت محتوای خلاق کرهجنوبی اطلاعات جامع و مناسبی را درباره صنعت محتوای خلاق کرهجنوبی ارائه میکند. این گزارش با نظر به نفوذ بالای سریالها و موسیقیهای کرهای در ایران و تولید دگردیسی ذائقه مردم، میتواند مورد استفاده سیاستگذاران، دستاندرکاران و فعالان صنعت محتوای برای حرکت به سمت تبادل فرهنگی در چارچوب صنعت محتوای خلاق قرار گیرد.
مطابق با یافتهها درآمد فروش صنعت محتوای خلاق کرهجنوبی 128.29 تریلیون وون کرهجنوبی بوده و صنعت پخش و توزیع با 21.9 تریلیون وون کرهجنوبی در این حوزه پیشتاز است. صنعت بازی با 8.2 میلیارد دلار محصول محبوب مشتریان صنایع خلاق کرهجنوبی است و صنایع 11گانه محتوا در کرهجنوبی بیش از 120 هزار شغل ایجاد کردهاند. ارزش صادرات محصولات صنعت محتوای خلاق در کرهجنوبی بیش از 12 برابر واردات آن بوده است. بر این اساس، ارزش کل صادارت محتوای خلاق در کرهجنوبی در سال 2020، 11.92 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که کرهایها فقط 0.92 میلیارد دلار هزینه واردات محتوای خلاق کردهاند.
صنایع 11گانه محتوا در کرهجنوبی بیش از 120 هزار شغل ایجاد کردهاند. در سال 2020، تعداد مشاغل مربوط به موسیقی در کرهجنوبی 33.1 هزار بوده و صنعت نشر با 25.2 هزار شغل در جایگاه بعدی ایستاده است. به عبارتی از هر 4 کسبوکار مربوط به صنعت محتوا یکی مرتبط با موسیقی است. بازی با 11.5 هزار، اطلاعات با 9.9 هزار و تبلیغات با 6.3 هزار شغل در رتبههای بعدی قرار دارند.
آمارها و مطالبی که بهطور دقیقتر در گزارش بررسی میشوند:
- درآمد فروش صنعت محتوای خلاق در کرهجنوبی
- بخشهای تشکیلدهنده صنعت محتوای خلاق پ
- ارزش صادرات صنعت محتوا در کرهجنوبی
- ارزش واردات صنعت محتوا در کرهجنوبی
- تعداد مشاغل مرتبط با صنعت موسیقی
- اندازه بازار بازی در کرهجنوبی
- درآمد فروش صنعت فیلم در کرهجنوبی
- و…
[1] Statista