قطر در قله‌ی گردشگری ورزشی

قطر در قله‌ی گردشگری ورزشی

اگر در یک سال گذشته توفیق سفر به قطر را نداشته‌اید،احتمالا به‌واسطه دایره‌ی ارتباطی‌تان (در رسانه‌های اجتماعی) خیل سفر به قطر برای تماشای بازی‌های فوتبال را دیده‌اید. حال این‌که فوتبال تنها بخشی از پروژه جاه‌طلبانه قطر برای گردشگری ورزشی است و رویدادهایی همچون جام جهانی هندبال و… هم مسافران زیادی را از جای جای دنیا به قطر کشانده است. اما فراتر از این تعریف و توصیف‌ها، بیاید نگاهی داده‌محور و پژوهشی به گردشگری ورزشی قطر بیندازیم و مقاله «برندهای ورزشی و گردشگری: چشم‌اندازهای غیرمنتظره توسعه متقابل» را که توسط تیانشا کا نوشته شده را بازخوانی و مطالعه کنیم.

گردشگری ورزشی؛ هم فال و هم تماشا

گردشگری ورزشی به‌مثابه حلقه رابط دو صنعت گردشگری و ورزش است که به مسافران و تماشاگران این امکان را می‌دهد که مسابقات حرفه‌ای همچون جام جهانی فوتبال، تنیس، فرمول یک و… را تماشا کنند و در کنار آن یا مجزا به ورزش و تفریح بپردازند. پس به نظر می‌رسد گردشگری ورزشی در دو سطح کلان و خرد قابل تعریف است، با این حال این نکته‌ی مهم را باید در نظر داشت که گردشگری ورزشی ترکیبی از سیاست، فرهنگ و اقتصاد است که نیازمند زیرساخت‌های مناسب و برنامه‌های راهبردی بلندمدت است.

اقدامات قطر برای غلبه بر چالش‌های گردشگری ورزشی

با این‌که گردشگری ورزشی، فعالیتی شگفت‌انگیز و رضایت‌آور است که سطح رفاه مادی و معنوی جوامع را افزایش می‌دهد و تنوع و تبادل فرهنگی را غنا می‌بخشد، اما با چالش‌هایی نیز همراه است. یکی از چالش های اصلی، مسائل زیست محیطی است. فعالیت‌های گردشگری ورزشی مانند سایر رویدادهای بزرگ اغلب به دلیل نیازهای زیرساختی گسترده، اثرات محیطی بزرگی دارند و نگرانی‌هایی درباره مداخلات آب و هوایی، آسیب به زیست‌بوم محلی و مصرف انرژی بالا پیرامون آن‌ها وجود دارد. نیاز به محصولات گردشگری مناسب و یکپارچگی زنجیره تأمین نیازهای گردشگران، مورد مهم دیگری است که نیازمند توجه جدی است. برای مقابله با این مشکلات، قطر از راهکارهای نو و خلاقی استفاده کرده است. ساخت استادیوم‌های سازگار با محیط زیست همچون استادیوم موسوم به ۹۷۴ که از ۹۷۴ کانتینر ساخته شده و بعد از جام جهانی جمع‌آوری شد، نمونه‌ای از این امر است، آن‌ها تا سال ۲۰۳۰، می‌خواهند 20درصد از کل انرژی کشور را انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دست بیاورند و متعهد به کاهش گازهای گلخانه‌ای شده‌اند. همچنین توسعه جدی زیرساخت‌های گردشگری مانند ساخت ۱۸۰ هتل تا سال ۲۰۲۲ و تداوم آن با ۵۰ هتل در حال ساخت دیگر، گسترش فرودگاه بین‌المللی دوحه، ساخت و بازسازی هشت استادیوم بین‌المللی، به‌کارگیری سه خط مترو پیشرفته و… نیز بخشی از پروژه عظیم گردشگری ورزشی قطر هستند.

همکاری قطر با برندهای ورزشی برای توسعه گردشگری ورزشی

جام جهانی قطر نمونه‌ای خوبی از همکاری برندهای ورزشی با کشورهای برگزارکننده رویدادهای ورزشی برای کسب درآمد و تولید ثروت است. از طرفی برندهای ورزشی معتبر جهان، با حمایت‌های مالی خود جهت تبلیغ و یا مشارکت در پروژه‌های ورزشی، درآمد قابل توجهی را نصیب کشور میزبان می‌کنند، به‌عنوان مثال، نایک تأمین‌کننده رسمی لباس‌های تیم ملی قطر و دست‌اندکاران و تیم‌های اجرای جام جهانی بود، در حالی‌که آدیداس تأمین‌کننده رسمی توپ‌های جام جهانی بود. از سویی دیگر، جام جهانی توسط میلیون‌ها نفر دنبال و تماشا می‌شود، طبق گزارش سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر، جام جهانی ۲۰۲۲، بیش از ۱.۵میلیون گردشگر برای تماشای جام جهانی به قطر سفر کرده‌اند که این امر فرصت مناسبی برای تبلیغ برندهای ورزشی (و غیرورزشی) است. همکاری قطر با برندهای ورزشی و توسعه زیرساخت‌ها در مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نیز ادامه یافته است.

افزایش درآمد و سرمایه‌گذاری خارجی با گردشگری ورزشی

بررسی درآمد فیفا از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ و مقایسه آن با بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که درآمد نهاد متولی فوتبال به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده و درآمد فیفا ۱.۱میلیارد دلار ( ۱۸درصد) نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این آمارها به‌خوبی موفقیت قطر در میزبانی جام جهانی و در سطح کلان در پروژه گردشگری ورزشی را اثبات می‌کند. همچنین تعداد و نرخ رشد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در قطر افزایش یافته و از ۲۴ پروژه با نرخ رشد ۲۰.۸درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۴۳ پروژه با نرخ رشد ۳۴.۹درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. قطر برنامه بزرگی را در راستای سند ملی ۲۰۳۰ خود برای ساخت و بازسازی هتل‌ها، بهبود حمل و نقل، احداث زیرساخت‌های ورزشی و… آغاز کرده که این سرمایه‌گذاری نه تنها بستر و حمایتی برای جام جهانی و جام ملت‌های آسیا، بلکه میراثی دائمی برای صنعت گردشگری قطر است.

قطر میزبانی توانا و مقصدی جذاب برای سفر

علاوه بر مزایای اقتصادی، جام جهانی فوتبال، هندبال، جام ملت‌های فوتبال آسیا و… فرصتی برای ایجاد تصویری شاخص و مطلوب از کشور قطر هستند. در این رویدادها چه از طریق گردشگری ورزشی و چه از راه رسانه‌ای، فرهنگ، سنت، مهمان‌نوازی، پوشش و هویت قطری‌ها (و دنیای عرب) ساخته می‌شود و از بازنمایی‌های غیرواقع در گذشته تاریخی بافت‌زدایی می‌شود. فستیوال‌های فرهنگی، توجه به شاخص‌های فرهنگی کشورهای دیگر (حتی کشورهایی که در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا حاضر نبوده و نیستند) و تبادل فرهنگی بخشی دیگر از اقدامات قطری‌ها در حین برگزاری این رویدادها هستند. قطر اکنون بازیگری مهم در صنعت ورزش، اقصاد و گردشگری ورزشی است و ظرفیت‌های خود را به‌عنوان میزبانی توانا و جذاب به رخ جهانیان کشیده است.

قطار ایستاده را کسی سنگ نمی‌زند

از اعتراض آلمانی‌ها در زمین مسابقه، تا تهدیدهای نیامدن به قطر توسط نروژی که در نهایت نتوانست به جام جهانی ۲۰۲۲ راه پیدا کند، قطر متهم به نقض حقوق بشر و بهره‌کشی از کارگران غیربومی شده است. به‌علاوه کار طاقت‌فرسا در سرزمین شن و هوای سوزان قطر، اغلب نگرانی مردم از وضعیت کارگران را به دنبال داشته است. اما این جنجال‌ها در زیر سایه میزبانی شایسته قطری‌ها رفته رفته رنگ باخت و آن‌ها توانستند به‌خوبی این مسئله را با تغییر و وضع قوانینی مانند ممنوعیت هر گونه کار در ساعت‌های ۱۰ تا ۱۵:۳۰، اجرای قانون محافظت از حقوق کارگران با الزام به پرداخت الکترونیکی حقوق و تأسیس بنیاد بیمه کارگران مدیریت کنند. باید این واقعیت را پذیرفت که اکنون قطر تبدیل به گزینه‌ای همواره آماده برای متولیان ورزش جهان است و این مهم به گفته خود آن‌ها هیچ‌گاه بدون کار، مشارکت و ازخودگذشتگی میسر نمی‌شد.

مناسب‌سازی ورزشگاه‌ها و ایجاد شرایط مطلوب برای معلولان

قطر محیط مناسب و بدون موانعی را برای افراد معلول و کم‌توان را فراهم کرده تا تجربه سفر و تماشای مسابقات ورزشی را برای آن‌ها بهبود بخشد. ایجاد محیط‌های بدون مانع در مسیرهای تردد و استادیوم‌ها، در دسترس قرار دادن خدمات کمکی همچون ویلچر و ماشین گلف برای جابه‌جایی و آموزش بیش از ۳۵۰۰ نفر از کارکنان در زمینه برخورد و زیست با این افراد، تنها بخشی از اقدامات قطر در این مسیر بوده است.

کلام آخر

قطر که کشوری متکی به نفت و سرمایه است با تدوین سند ملی ۲۰۳۰، چند سالی که به سمت توسعه پایدار حرکت کرده است. جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ مثال خوبی از گردشگری ورزشی آن‌ها هستند که بر اساس پنج شاخص توسعه گردشگری، جامعه، اقتصاد، محیط زیست و حکمرانی و منطبق با سند ملی ۲۰۳۰ آن‌ها اجرا شده است، به‌گونه‌ای که اکنون جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مدل آموزنده‌ای از گردشگری ورزشی در سطح جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

قطر، میزبانی شایسته برای هیجان و رقابت!

  قطر کشور کوچک، آرام و بی‌سروصدایی بود که اقتصاد خود را با ماهیگیری و صید مروارید می‌گذراند. اما اکتشاف نفت و گاز در سال ۱۹۴۰ این سرزمین را د...

آیا حج عمره در ایران گران است؟

  عمره مفرده در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام در ایران همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ که عمره متوقف شد و هیچ کا...

آیا حج تمتع در ایران گران است؟

  سال‌هاست مسئولان سعی دارند با بهبود وضعیت اعزام و امکانات زائران در عربستان، سفر حج تمتع را توسعه دهند و با مذاکره با طرف سعودی سهمیه ایران ...

ابتکارهای ژاپن برای رشد صنعت گردشگری

فراتر از خطوط براق آسمان خراش‌ها و صدای نجوامانند قطارهای سریع‌السیر، ژاپن مقصدی جذاب برای سفر است که سنت‌های باستانی را با جذابیت‌های معاصر پیوند ...