موسیقی ملموسترین تجربه افراد از صنایع فرهنگی و خلاق است که دایره مخاطبان و همراهان گستردهای دارد. بر همین اساس انتظار میرود بازار بزرگی داشته باشد، اما در واقعیت اوضاع متفاوت است. گزارش استاتیستا از صنعت موسیقی در سال 2023 آمارهای کلیدی و جذابی را درباره درآمد، شرکتها و ناشران پیشرو، هنرمندان محبوب، جوایز و… ارائه کرده است. این گزارش با مطالعهی روندها، نگاهی کلان و دادهمحور به صنعت موسیقی دارد.
درآمد صنعت موسیقی در مقایسه با سایر صنایع خلاق، عدد بزرگی نیست، برای مثال درآمد صنعت تبلیغات و بازی ویدئویی بهترتیب بیش از 10 برابر و 7 برابر صنعت موسیقی است. همچنین صنعت موسیقی در دههی گذشته، رشد کمی داشته و بر خلاف صنایع دیگر، جهشهای درآمدی نداشته است. موسیقی ضبط شده همچنان با درآمد 31.2 میلیارد دلاری که دارد پردرآمدترین بخش صنعت موسیقی است، شرکت Sony/ATV که از سال 2012، بزرگترین ناشر بازار موسیقی بوده، در سال 2022 نیز توانسته با سهم 24.7درصدی که داشته، این عنوان را تکرار کند.
حدود یکسوم (30.5درصد) از مشترکان پخش آنلاین موسیقی مشترک اسپاتیفای هستند، اسپاتیفای 515 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که 210 میلیون آنها مشترک پریمیوم هستند. موسیقی زنده در سال 2023 با 28.86 میلیارد دلار، به سطح درآمد قبل از همهگیری کرونا (سال 2019) رسیده است. همچنین نسلهای جوان تمایل دارند برای یافتن آهنگهای جدید از رسانههای اجتماعی و برنامههای موسیقی استفاده کنند، در حالیکه افراد با سن بیشتر (نسلهای قدیمی) از رادیو برای گوش دادن به محتوای صوتی جدید بهره میبرند.
آمارها و مطالبی که بهطور دقیقتر در گزارش بررسی میشوند:
- رشد آهستهی درآمد صنعت موسیقی
- رشد درآمد موسیقی ضبط شده با غلبه بر موسیقی دیجیتال و استریم
- ناشران برتر بازار موسیقی
- سلطه اسپاتیفای بر پخش آنلاین موسیقی
- تلاش بازار موسیقیِ زنده برای رهایی از اختلال کووید-19
- استفاده قابل توجه موسیقی توسط کاربران اینترنت
- شنوندگان موسیقی آهنگهای جدید را از کجا میشنوند؟
- سونی؛ شرکتی پیشرو در صنعت موسیقی
- و…