نمودار فوق سطح اعتماد به رسانهها در سراسر جهان از 2018 تا 2022 را نشان میدهد. اعتماد به رسانه, مفهوم جدیدی نیست اما با ابداع و توسعه اینترنت و شکل های جدید رسانه, صرفا به مفهومی مهمتر از پیش بدل شده است. در دورانی که هر کسی با دست در داشتن یک گوشی میتواند یک رسانه باشد، دیگر به سادگی نمیتوان به هر کسی اعتماد کرد. البته در این نمودار افراد خرده پا مورد بررسی نیستند و رسانههای واقعی بررسی میشوند.
اعتماد در دنیای رسانهها فرآیند سختی است. از آنجایی که هیچ رسانهای بیطرف نیست و هر کس خبر را با توجه به زاویه دید خود پوشش میدهد، تشخیص اینکه چه کسی راست و چه کسی دروغ میگوید کار دشواری است.
در نمودار مشاهده میکنیم که از سال 2018 تا 2020 سطح اعتماد مردم به رسانهها در حال افزایش بوده اما بعد از آن کمی کاهش یافته است. هر چند اختلاف تمام این سالها بسیار کم است و تقریبا در هر سال تنها 50 درصد افراد به رسانهها اعتماد داشتهاند.