امروزه گسترش اینترنت و فضای مجازی منجر به ظهور نوع جدیدی از تبلیغات به نام تبلیغات دیجیتال شده است. تبلیغات دیجیتال[1] به شیوه تبلیغ محصول یا خدمات از طریق اینترنت یا خرید فضای تبلیغاتی با هدف هدایت ترافیک، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش با استفاده از راهبردهای دادهمحور اشاره دارد. انواع تبلیغات دیجیتال شامل تبلیغات در صفحه نتایج موتورهای جستجو، تبلیغات در رسانههای اجتماعی، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ویدئویی و آگهیهای دیجیتال طبقهبندی شده (هزینهای) است. گزارش سال 2023 استاتیستا درباره بازار تبلیغات دیجیتال آمار و اطلاعات برجسته این حوزه را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
درآمد تبلیغات دیجیتال در سال 2022 به 616 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که انتظار میرود درآمد جهانی تبلیغات دیجیتال تا سال 2027 به بیش از 1 تریلیون دلار افزایش یابد. بزرگترین بخش این بازار مربوط به تبلیغات جستجو با حجم بازار 260 میلیارد دلار در سال 2022 است. در میان سه بازار بزرگ تبلیغات دیجیتال یعنی ایالات متحده، چین و اروپا، بزرگترین بازار در سال 2022 مربوط به ایالات متحده با گردش مالی 261 میلیارد دلاری بوده است. با این حساب، ایالات متحده بیش از یکسوم از درآمد تبلیغات دیجیتال جهان را به خود اختصاص داده و چین و اروپا به ترتیب با حدود 25 و 17درصد، در جایگاههای بعدی قرار دارند.
در بین انواع مختلف تبلیغات دیجیتال، تبلیغات جستجو با درآمد 260 میلیارد دلاری در سال 2022 بزرگترین بازار این حوزه را به خود اختصاص داده است. پس از آن، تبلیغات در رسانههای اجتماعی با 226 میلیارد دلار، تبلیغات ویدئویی با 180 میلیارد دلار، بنرهای تبلیغاتی با 155 میلیارد دلار و آگهیهای دیجیتال طبقهبندی شده با 21 میلیارد دلار جایگاههای دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند. بررسی و پیشبینی روند 10 ساله بازار تبلیغات دیجیتال نشان میدهد که بخش تبلیغات ویدئویی با رشد مرکب سالانه 24.5درصد بیشترین رشد را تا سال 2027 خواهد داشت.
آمارها و مطالبی که بهطور دقیقتر در گزارش بررسی میشوند:
- درآمد تبلیغات دیجیتال بر اساس نوع تبلیغ
- بازار تبلیغات دیجیتال بر اساس کشور و منطقه
- توزیع درآمد تبلیغات دیجیتال بر اساس دستگاه
- سهم تبلیغات جستجو از بازار تبلیغات دیجیتال
- محبوبیت تبلیغات دیجیتال
- فراگیری تبلیغات در رسانههای اجتماعی
- و…
[1]. Digital Advertising