رسانهها بر اساس زمان انتشار و مجوز صادره از دو دسته چاپی و الکترونیکی تشکیل شدهاند، رسانههای چاپی شامل روزنامه، هفتهنامه، دو هفتهنامه، ماهنامه، دو ماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و سالنامه است و منظور از رسانههای الکترونیکی خبرگزاریها و پایگاههای خبری هستند. نمودار بالا نشان دهنده تعداد رسانههای دارای مجوز برحسب دوره انتشار به تفکیک هر سال است.
مطابق با نمودار، با گذشت زمان از سالهای پایانی دهه 1360 تا سال 1400 تعداد رسانههای دارای مجوز رشد داشتهاند و به تعداد آنها افزوده شده است. تا سال 1390 عمده مجوزهای صادره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسانههای چاپی بوده، اما بعد از سال 1390 و در اثر افزایش نفوذ اینترنت و استفاده سازمانها و دستگاهها از پایگاههای خبری برای روابط عمومی، تعداد پایگاههای خبری افزایش چشمگیری داشته است، تا جایی که سهم رسانههای الکترونیکی در بازه ده ساله 1391 تا 1401 از 22درصد به 62درصد از کل رسانههای دارای مجوز کشور رسیده است.
همچنین در میان رسانههای چاپی، فصلنامه بیشترین سهم را از بین دیگر رسانههای چاپی به خود اختصاص داده است، به طوری که این روند در بازه زمانی سالهای 1390 تا 1400 نیز ادامه داشته است که مهمترین دلیل آنرا میتوان انتشار مقالات علمی و پژوهشی در این بستر دانست.