ترین‌های صنایع فرهنگی ایران و جهان در سال 1402

ترین‌های صنایع فرهنگی ایران و جهان در سال 1402

برترین‌ها ، موفق‌ترین‌ها ، محبوب‌ترین‌ها و دیگر ترین‌های صنایع فرهنگی و خلاق در سال 1402 کدام‌ موارد بودند؟ پیش از پاسخ به این پرسش‌ها نخست باید اهمیت صنایع فرهنگی و خلاق را مورد بررسی قرار دهیم. صنایع خلاق ظرفیت بالایی برای ایجاد تنوع اقتصادی، افزایش بهره‌وری، سرمایه‌گذاری، پیوستن به زنجیره‌های ارزش جهانی و در نهایت ایجاد درآمد صادراتی دارند.
صادرات جهانی کالاهای خلاقانه از 419 میلیارد دلار در سال 2010 به 524 میلیارد دلار در سال 2020 و صادرات جهانی خدمات خلاقانه از 487 میلیارد دلار به حدود 1.1 هزارمیلیارد دلار در همان دوره افزایش یافت. در سال 2020، کالاهای طراحی 62.9 درصد، محصولات رسانه‌ای جدید 13.4درصد، صنایع دستی هنری 8 درصد، هنرهای تجسمی 6.2درصد، انتشارات 5.4درصد، صوتی -تصویری 3.1درصد و هنرهای اجرایی یک درصد از کل صادرات کالاهای خلاق فرهنگی را تشکیل دادند. در میان محصولات طراحی موارد دیگر را هم می‌توان نام برد که محصولات طراحی داخلی (20.1 درصد)، مد (15.9درصد)، زیورآلات (15.3درصد) و اسباب بازی (11.4درصد) به‌عنوان مهمترین محصولات صادراتی این حوزه بودند.
سیاستگذاران کشور ما هم چند سالی است که به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و با رنگ‌ باختن رویکرد حمایتی، اهمیت رویکرد اقتصادی نزد آن‌ها پر رنگ‌تر ‌شده است. به‌گونه‌ای که شورای فرهنگ عمومی کشور قرارگاهی به نام « بازارپردازی صنایع فرهنگی » دایر کرده که در سال گذشته به معرفی کسب و ‌کار های فرهنگ بنیان برتر ، ایجاد شبکه ذی‌نفعان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر ، فراهم‌کردن امکان ثبت طرح شخصیت‌های فرهنگی ، فراهم‌کردن تعاونی کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان ، حمایت حقوقی از کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان و فراهم کردن سبد تأمین مالی فرهنگ‌بنیان اقدام کرده است.
حرکت و جابه‌جایی حکمرانی فرهنگی کشور از تحمیل بار تولیدات و خدمات فرهنگی بر بودجه به سمت حمایت از بخش خصوصی اتفاق مبارکی است. با این نگاه، مثلا سریال های شبکه خانگی باری از دوش صداوسیما برداشته‌اند.

معیار انتخاب برترین های صنایع فرهنگی و خلاق ایران و جهان

تعیین برترین‌های صنایع فرهنگی خلاق کار نسبتا دشواری است. در حقیقت، ذات صنایع فرهنگی و خلاق باعث شده که یافتن معیاری برای این منظور را که مورد اجماع همگان باشد، کار راحتی نباشد. برای مثال پرفروش ترین فیلم سال لزوما بهترین فیلم های آن سال‌ها نیستند. در سال 2023، فیلم « باربی » پرفروش ترین فیلم جهان 2023 بود ولی « اوپنهایمر » جوایز متعددی برد و می‌توان گفت از سوی جشنواره‌ها بهترین فیلم سال ۲۰۲۳ شناخته شد.
در متن حاضر معیار ما برای تعیین برترین های حوزه های مختلف صنایع فرهنگی و خلاق ، کمّی و بر اساس آمارهای داخلی و جهانی است.
با وجود این موارد، اگر معیار برای انتخاب بهترین ها کمی و میزان فروش یا اتکا به آمار و ارقام باشد کار در ایران سخت‌تر می‌شود. چراکه نبود آمار دقیق و درست بعلاوه عدم شفافیت سبب می‌شود برای معرفی برترین ها دست به عصا باشیم و نتوانیم توصیف درستی از ترین‌های صنایع فرهنگی ایران داشته باشیم.

بهترین های سینمای ایران و جهان

همه‌گیری کرونا باعث خالی شدن سالن های سینما شد. اما در سال 1402 مردم دوباره با سینما آشتی کردند. فروش سینمای ایران در سال 1402 به رقم هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان (معادل ۲3 میلیون دلار، با احتساب میانگین 54 هزار تومان بر هر دلار در سال 1402) رسید.

رکوردشکنی سینمای ایران

در سال ۱۳۹۵ آمار مخاطبان سینما در ایران با جهشی چشمگیر به مرز ۲۶ میلیون نفر (دوبرابر سال قبل خود) نزدیک شد. در سال ۱۴۰۲ تعداد مخاطبان سینمای ایران از ۲۳ سال گذشته پیشی گرفت و ۲۸ میلیون و ۱۵۷ هزار نفر به سینما رفتند.
فیلم کمدی فسیل در اکران سینمایی خود با حدود ۱۵۱ هزار سانس، هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب داشت و ۳۲۶ میلیارد تومان نیز فروخت که حدود یک‌چهارم کل فروش سینمای ایران در سال 1402 به شمار می‌رود. همچنین فیلم سینمایی کمدی هتل توانست در کمتر از ۶ ماه، ۲۷۷ میلیارد تومان بفروشد و به دومین فیلم پرمخاطب و فیلم پرفروش ایرانی ۱۴۰۲ تبدیل شود که پای ۶ میلیون و ۲۴۷ هزار نفر را به سینما کشاند.

پرفروش ترین شهرهای سینمای ایران


تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب سه استان پرفروش سینمای ایران هستند و پردیس سینمایی کوروش ، ایران مال و هنر شهر آفتاب نیز به‌ترتیب سه سینمای پرفروش ایران در سال ۱۴۰۲ بودند. از کل فروش سینمای ایران ، بیش از ۵۵۰ میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان مربوط به سینماهای تهران ، بیش از ۱۴۹ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان مربوط به سالن های سینمایی خراسان رضوی و بیش از ۱۰۷ میلیارد و ۴۲ میلیون تومان مربوط به سینمای استان اصفهان بود.

بازگشت رونق به سینمای جهان

سینمای آمریکا سال ۲۰۲۳ سال خوبی را گذراند به دلیل این که فروش گیشه سینماها در ایالات متحده از مرز ۹ میلیارد دلار گذشت. کمپانی یونیورسال با اکران فیلم های پرفروش مانند « برادران سوپرماریو »، « اوپنهایمر » و « فست ایکس » سال پرسودی را پشت سر گذاشت. این تولید کننده فیلم با فروش ۱.۹۳ میلیارد دلاری در آمریکا بعد از هفت سال دوباره تبدیل به پرفروش ترین استودیوی فیلم سازی آمریکا شد. پس از کمپانی فیلم یونیورسال ، گروه دیزنی با فروش ۱.۸۹ میلیارد دلاری جایگاه دوم فیلم های پرفروش را در گیشه های ایالات متحده کسب کرد.
فیلم سینمایی باربی رکورددار پرفروش ترین فیلم جهان در سال ۲۰۲۳ بود. این فیلم که از ۲۱ جولای ۲۰۲۳ روانه اکران شد فروشی ۱.۴۴ میلیارد دلاری داشت. انیمیشن برادران سوپرماریو نیز با فروش ۱.۳۶ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار گرفت. « اوپنهایمر » هم با فروش ۹۵۱ میلیون دلاری به جایگاه سوم فیلم های پرفروش جهان رسید.

اوپنهایمر در قله جوایز سینمایی

فیلم پرفروش « اوپنهایمر » به کارگردانی کریستوفر نولان توانست هفت اسکار دریافت کند  که مربوط به خش‌های بهترین فیلم ، بهترین بازیگر نقش اول مرد ، بهترین کارگردانی ، بهترین بازیگر مکمل مرد ، بهترین تدوین ، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی متن اورجینال پرافتخارترین فیلم سال 2023 از نگاه این جشنواره بود. این فیلم همچنین با دریافت جایزه در پنج بخش مختلف بهترین فیلم جشنواره گلدن گلوب ۲۰۲۳ بود. به همین جهت می‌توان از آن به عنوان یکی از ترین‌های صنایع فرهنگی جهان در سال 1402 نام برد.

بهترین فیلم و سریال های تلویزیون و سرویس های استریم را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

موفق ترین سریال سال 2023

سریال وراثت (Succession) توانست چهار جایزه گلدن گلوب را از آن خود کند و به این ترتیب پرافتخار‌ترین سریال آمریکایی از نظر منتقدان این کشور شود.

پربیننده ترین برنامه تلویزیونی در جهان

در سال ۲۰۲۳ از میان ۱۰۰ برنامه‌ پربازدید تلویزیون در ایالات متحده ، ۵۶ برنامه ورزشی بودند. از این ۵۶ برنامه ۴۵ برنامه به فوتبال آمریکایی (NFL)، ۶ برنامه به فینال مسابقات ان‌بی‌ای و بقیه به ورزش‌های دیگر اختصاص داشتند. « سوپر بول ۵۷ » با ۱۱۵ میلیون نفر تماشاگر به پربازدیدترین برنامه زنده تلویزیونی در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد. سوپر بول لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. پخش زنده مراسم اسکار با ۱۹.۲ میلیون نفر بیننده نیز پربیننده ترین برنامه تلویزیونی در دسته سرگرمی بود.


محبوب‌ترین سرویس استریم فیلم و سریال

محبوبیت سرویس های پخش آنلاین روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در سال 2023 بیش از سه هزار سرویس استریم جدید راه‌اندازی شد. با این حساب، تعداد کل استریمینگ های فعال در سطح جهان به 124 هزار عدد می‌رسد. ایالات متحده بیشترین تعداد سرویس استریم جدید را داشت و بعد از آن آرژانتین و ونزوئلا قرار داشتند.
در این سال، 150 هزار عنوان و اثر جدید در برنامه های پخش زنده فیلم و سریال جهان به نمایش درآمد که تنفلیکس بیشترین میزان تولید و پخش آثار را به خود اختصاص می‌داد. تنها رقیب جدی نتفلیکس در این زمینه دیزنی پلاس بود. همچنین نتفلکس توانست در مراسم گلدن گلوب با دریافت پنج جایزه از دیگر وی‌اودی‌ها جلو بزند و بیشترین جایزه را دریافت کند.

جذاب ترین پلتفرم های وی‌اودی جهان

پرایم ویدیو (Prime Video) جذاب‌ترین و بهترین وی‌اودی اشتراکی سال 2023 معرفی شد. منظور از جذابیت پلتفرم‌های وی‌اودی این است که تمایل افراد به یافتن و استفاده از این وی او دی چقدر افزایش یافته است. جذابیت با میزان افزایش سهم بازار بررسی می‌شود. پرایم ویدیو در سال 2023 تمامی ماه‌ها به میزان ۲۰ درصد افزایش سهم بازار را داشت. در ایالات متحده بیشترین سهم بازار vod وی او دی اشتراکی با ۲۲ درصد برای پرایم ویدیو بود. نتفلیکس netflix تنها با یک درصد کمتر در جایگاه دوم قرار گرفت.

بهترین های موسیقی ایران و جهان

نبود آمار رسمی، عدم شفافیت، پایبند نبودن به حقوق مؤلف (کپی‌رایت) و عوامل متعدد دیگر سبب شده که نتوان به‌سهولت از بهترین های موسیقی ایران سخن گفت و باید به گمانه‌زنی‌ها و آمارهای تخمینی بسنده کرد. برای مثال، حتی با وجود اینکه خرید بلیط کنسرت از طریق سایت های اینترنتی انجام می‌شود و ارائه آمار دقیق امکان‌پذیر است، این کار به‌ندرت انجام می‌شود. به طور مثال، طبق آمار رسمی می‌دانیم که تعداد کنسرت های ایران در سال 1402 در سراسر کشور چهار هزار و ۹۷۰ نوبت بوده است. حالا باید تخمین زد که تعداد شرکت کننده های این کنسرت ها و در مجموع فروش کنسرت های ایران در سال 1402 چقدر بوده است. برای نمونه، با در نظر گرفتن میانگین ۷۰۰ نفر مخاطب برای هر کنسرت داخل ایران ، می‌توان تخمین زد که در سال 1402 کمتر از چهار میلیون بلیط کنسرت فروخته شده است.

بیشترین تعداد کنسرت در ایران با صدرنشینی مجید رضوی

بر اساس آمار اجراها در سال 1402، می‌توان با اطمینان گفت که مجید رضوی با 267 اجرا در داخل کشور، رکورد بیشترین کنسرت را در ایران دارد. با وجود این، از آنجا که تعداد مخاطبان و فروش کنسرت های او مشخص نیست، نمی‌توان با یقین او را پرفروش ترین یا محبوب ترین خواننده ایرانی سال 1402 نامید.

محبوب تربن آلبوم و تک‌آهنگ سال 1402

نبود آمار دقیق سبب می‌شود که برای یافتن آلبوم موسیقی محبوب سال نیز دست‌به‌دامان حدس و گمان شویم. بر اساس اطلاعات بازدید موجود در سایت ته‌موزیک (teh-music) « سلام آخر » فریدون آسرایی، « آبی » گرشا رضایی و « سنگ، کاغذ، قیچی » مسیح به ترتیب محبوب‌ترین آلبوم‌های موسیقی  در سال 1402 بودند. بنابراین می‌توان آن‌های ترین‌های صنایع فرهنگی ایران در سال 1402 نام برد.
سایت هیت‌صدا (hitseda) هم بر اساس امتیازهایی که مخاطبان به تک‌آهنگ‌ها در سایت‌های مختلف دانلود موسیقی فارسی داده‌اند، « تماشا » شادمهر عقیلی، « پاقدم » علیرضا طلیسچی و « برادران لیلا » ساسی‌مانکن را به‌عنوان محبوب ترین تک آهنگ های سبک پاپ و تک‌آهنگ « دافی سوپرایز » تاک‌دون را به‌عنوان پرطرفدارترین آهنگ سبک هیپ‌هاپ معرفی کرده است. ‌

محبوبیت آلبوم‌های کی پاپ در سال ۲۰۲۳

هر روز به طرفداران موسیقی کی پاپ افزوده می‌شود. پرفروش ترین آلبوم موسیقی سال ۲۰۲۳ برای گروه کره‌ای هفده ( Seventeen ) بود که توانست به‌صورت دیجیتالی و فیزیکی ۶.۴ میلیون نسخه بفروشد. این درحالی است که آلبوم آهنگ های تیلور سوئیفت ، از برندگان جایزه گرمی ، ۲.۷ میلیون نسخه فروخته است.

محبوب ترین خواننده‌ اسپاتیفای تیلور سوئیفت

تیلور سوئیفت در صدر لیست 10 هنرمند برتر اسپاتیفای قرار دارد. ترانه‌های این هنرمند پاپ در سال 2023 در مجموع ۲۶.۱ میلیارد بار استریم شدند. برنامه پخش کننده موسیقی « اپل موزیک » نیز این خواننده را به‌عنوان برترین خواننده سال ۲۰۲۳ اعلام کرد. اگر بخواهیم درآمد تیلور سوئیفت از استریم آهنگ هایش به‌دست آوریم، سوئیفت در ۲۰۲۳ توانست تقریبا ۱۳۰ میلیون دلار درآمد از اسپاتیفای داشته است.

بهترین آهنگ های اسپاتیفای 2023

ترانه گل‌ها (Flowers) از مایلی سایرس نیز ۱.۶ میلیارد بار استریم شد و عنوان بهترین آهنگ اسپاتیفای را از آن خود کرد. همچنین، قطعه‌های آلبوم Un Verano Sin Ti از Bad Bunny ۴.۵ میلیارد بار استریم شده‌اند تا این آلبوم در پر بازدید ترین آهنگ های اسپاتیفای در سال ۲۰۲۳ قرار داشته باشد.

درآمد ۹.۲ میلیارد دلاری تورهای موسیقی

سال ۲۰۲۳ برای تورهای موسیقی، سال بسیار پررونق بود. در این سال درآمد ۱۰۰ تور موسیقی پردرآمد با رشد ۴۶ درصدی به ۹.۱۷ میلیارد دلار رسید. « تور دوران‌ها »ی تیلور سوئیفت و « رنسانس » بیانسه از دلایل این رشد بود. آخرین تور موسیقی سوئیفت رکورد جدیدی شکست و به اولین تور موسیقی تبدیل شد که توانست بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد. این تور موسیقی با فروش ۴.۵۳ میلیون بلیت در ۶۰ اجرای مختلف توانست به ۱.۰۴ میلیارد دلار درآمد دست پیدا کند.

بهترین پادکست های جهان در اسپاتیفای

در میان محبوب ترین پلی لیست های اسپاتیفای در سال ۲۰۲۳ از جنس پادکست ‌، پادکست The Joe Rogan Experience در رتبه اول قرار دارد که برای چهارمین سال پیاپی توانسته است این جایگاه را از آن خود کند. پادکست Call Her Daddy در رتبه دوم و پادکست Huberman Lab هم در رتبه سوم دانلود بهترین پادکست های جهان اسپاتیفای قرار دارند.

محبوب ترین سرویس استریم لایو موسیقی

برنامه اسپاتیفای spotify همچنان پراستفاده ترین و بزرگترین سرویس پخش آنلاین موسیقی است که ۳۳ درصد از بازار استریم را در سال 2023 از آن خود کرده است. پس از آن اپلیکیشن موسیقی شرکت اپل یعنی apple music قرار دارد و سرویس استریم موسیقی شرکت آمازون به جایگاه سوم رضایت داده است.

برترین های هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی در سه چهار سال گذشته به‌شدت تحت تأثیر پاندمی و همه‌گیری کرونا قرار گرفت، ولی در یکی دو سال اخیر توانست از کما بیرون بیاید. در مقایسه با آمار نمایش های سال ۱۴۰۱ می‌توان رشد تعداد عنوان نمایش‌ها و در عین حال افزایش تقریبی 700 هزار مخاطب را در سال ۱۴۰۲ مشاهده کرد. این در حالی است که هنرهای نمایشی ایران با دوره اوج خود یعنی سال 1397 که بیش از هشت میلیون مخاطب به تماشای بیش از هفت هزار اجرا رفته بودند همچنان فاصله دارد.
آمار اجرای نمایشی ایرانی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در سراسر کشور ۵۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفته‌اند. مجموع نوبت‌های اجرای این نمایش ها به ۵۲۷۵۳ رسیده و در مجموع ۳۱۰۳۸۲۴ نفر از این نمایش‌ها دیدن کرده‌اند.

پراجراترین نمایش های ایران

پراجراترین تئاتر نمایشی سال 1402 به نمایش « هیدن » تعلق میگیرد. این نمایش در مجموع با 230 اجرا در سالن قشقایی تئاتر شهر و همچنین سالن تئاتر هامون روی صحنه رفت.

پرفروش ترین تئاترهای تهران و ایران

نمایش « بک تو بلک » با فروش بیش از هشت میلیارد تومان عنوان پرفروشترین نمایش ایران در سال 1402 را به خود اختصاص داد. این نمایش در تهران و مشهد با روزی دو سانس اجرا توانست به فروش هشت میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومانی برسد.
نمایش « تهران پاریس تهران » نیز با فروش بیش از هفت میلیارد تومانی پرفروش ترین تئاتر تهران در سال ۱۴۰۲ شد. این نمایش از آبان تا اسفند سال جاری در تماشاخانه ملک به روی صحنه رفت و در یک بازه زمانی و بدون بازتولید به فروش ۷،۰۳۶،۸۳۱،۵۰۰ دست یافت.

پرافتخارترین نمایش تئاتر ایران

با توجه به جشنواره های معتبر داخلی از جمله تئاتر فجر و همچنین دومین جشنواره تئاتر و موسیقی حافظ می‌توان نمایش « هیدن » را پرافتخارترین نمایش سال 1402 نامید. از موفقیت‌های این نمایش موفق می‌توان به دریافت دو تندیس جشنواره تئاتر فجر در بخش‌های کارگردانی و بازیگری زن اشاره کرد و در دومین جشن تئاتر و موسیقی علی معلم (جشن حافظ) نیز موفق به دریافت دو تندیس شد.

ترین‌های دیگر هنرهای نمایشی

نمایش « انسان/اسب، پنجاه/پنجاه » که در تالار اصلی مولوی و پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت با 37 بازیگر عنوان پربازیگرترین و البته یکی از موفق ترین نمایش های کارگاهی 1402 را به خود اختصاص داد.
عنوان طولانی ترین تئاتر ایران در سال 1402 با مدت زمان دو ساعت به نمایش « فردریک » تعلق می‌گیرد که در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت و نمایش « خبری از او نیست » که در زمستان 1402 در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب به روی صحنه رفت نیز عنوان طولانی‌ترین تئاتر ایران را دارد.
کوتاه ترین نمایش سال 1402 ، به نمایشنامه کوتاه عروسکی « مامان » بود که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. مدت زمان این نمایش چیزی بین 35 تا 40 دقیقه بود. طبق نظرسنجی‌ها هم  نمایش « راهنمای جامع هیولا شدن » عنوان ترسناک‌ترین تئاتر نمایشی 1402 را به خود اختصاص داد.

برترین‌های برادوی در جهان

برادوی جزو معتبرترین یا به‌نوعی پولسازترین صحنه هنرهای نمایشی در جهان است. بیشتریان فروش نمایش در سال 2023، برای نمایش « شیرشاه » با بیش از 120 میلیون دلار بوده است. این نمایش موزیکال شیرشاه توانست 703292 بلیط را طی 429 اجرا به فروش رساند و جایگاه خود را به‌عنوان پرفروش‌ترین نمایش دنیا در تاریخ تثبیت کند. این نمایش که محصول شرکت تولیدات تئاتری دیزنی است برای اولین بار در سال 1997 به روی صحنه رفت و تاکنون فروشی بالغ بر یک میلیارد و 942 میلیون دلار داشته است.
تئاتر همیلتون (Hamilton) با 102 میلیون دلار و خبیث (Wicked) با 101 میلیون دلار به ترتیب پس از شیرشاه قرار گرفته‌اند. این در حالی است که کل فروش برادوی در سال 2023 بیش از یک میلیارد و 604 میلیون دلار بوده است.

دیگر ترین‌های برادوی

بیشترین تعداد اجرا در سال 2023 برای تئاتر شیرشاه با 429 اجرا بوده و نمایش خبیث با حدود 764 هزار فروش بلیط ، بیشترین تعداد بلیط را در سال 2023 فروخته است.
گرانترین بلیط برادوی مربوط به نمایش « مرد موسیقی » (The Music Man) است که 878 دلار بود و ارزانترین بلیت به مبلغ 59 دلار به نمایش « کوسه ورشکسته است » (The Shark is Broken) متعلق بود.

برترین های هنرهای تجسمی

ازم مهمترین‌ رویدادهای هنرهای تجسمی می‌توان به فروش این آثار اشاره کرد. طبق اطلاعاتی که سایت آرتچارت منتشر کرده است، مجموع فروش هنر مدرن و معاصر ایران در همه‌ خانه های حراج در سال 1402 به 16میلیون و 823 هزار و 146دلار رسید و نسبت به سال 1401 توانست 65 درصد، رشد را تجربه کند.
حراج تهران به‌عنوان بستر رسمی معاملات هنری در ایران معمولا هر 6 ماه یک بار برگزار می‌شود. این حراج هنرهای تجسمی تهران در سال 1402 سه دفعه برپاشد. هفدهمین دوره آن در تاریخ 30 تیر 1402 برپا شد و توانست با مجموع فروش برابر با 214 میلیارد تومان که معادل با 4.3 میلیون دلار است به کار خود پایان دهد. گران‌ترین اثر حراج آثار هنری تهران ، تابلویی بدون عنوان از سهراب سپهری بود. این اثر در نهایت، به مبلغ ٢١ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان چکش خورد. هجدهمین دوره حراج هنرهای تجسمی تهران نخستین بار به صورت آنلاین در آذر 1402 برگزار شد. در این حراج مجموع فروش 61.8 میلیارد تومان، معادل با 1.22 میلیون دلار به دست آمد. گران‌ترین اثر حراج هنری تهران ، اثر « زن فرنگی روی فرش ایرانی 2 » اثر پرویز تناولی با قیمت 5.5 میلیارد تومان معادل 109 هزار دلار بود.
نوزدهمین دوره و آخرین حراج هنری تهران در سال 1402 نیز با مجموع فروش بالغ بر 266 میلیارد تومان معادل 4.8 میلیون دلار به کار خود پایان داد. گران‌ترین اثر هنری شرکت داده شده در این حراج تهران به یکی از آثار سهراب سپهری تعلق داشت. این اثر سهراب سپهری از مجموعه درختان اوست که ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فروخته شد.

گران‌ترین اثر هنرهای تجسمی ایران در حراجی هنر

گران ترین اثر حراج تهران در سال 1402 ، نقاشی بدون عنوان سهراب سپهری با قیمت 21.3 میلیارد تومان (432,487 دلار) بود که در حراج هفدهم تهران به فروش رسید. این نقاشی با تاریخ خلق 1340، بعد از سفر سپهری به ژاپن در سال 1339 تصویرگری شده است و تأثیرپذیری او از هنر شرقی را نشان می‌دهد. این تابلو در مجموعه ابراهیم گلستان قرار داشت و پیش‌تر نیز در نهمین حراج تهران ارائه شده بود.

گران‌قیمت ترین آثار هنری جهان در سال 2023

فروش هنرهای تجسمی جهان در سال 2023 نتوانست به روند شگفت‌انگیز خود در سال 2022 ادامه دهد. ارزش فروش صد اثر هنری برتر در حراج های 2023 در مجموع ۲.۴ میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، به‌شدت کاهش داشته است.
تابلوی نقاشی « زنی با ساعت مچی » اثر پیکاسو ، با فروش بیش از 139 میلیون دلاری، گران‌ترین نقاشی سال 2023 نام گرفت. این تابلو دومین تابلوی گران‌قیمت پیکاسو، نقاش اسپانیایی است که تاکنون فروخته شده است.
تابلوی « زنان الجزایر » که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹ میلیون دلار فروخته شد، رکورددار گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده پیکاسو است.

بهترین شبکه اجتماعی برای تولید محتوا

این روزها شبکه های اجتماعی به یکه‌تاز صنعت تبلیغات تبدیل شده‌اند. اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی به چهره‌های محبوب و مشهور جامعه بدل شده‌اند و از این شهرت و محبوبیتشان بین مردم درآمد زیادی کسب می‌کنند. در سال 2023، 50 تولید کننده برتر محتوا در بزرگترین شبکه های اجتماعی با جذب مجموعا ۲.۹۲ میلیارد دنبال‌کننده، ۷۰۰ میلیون دلار به جیب زدند. در این میان، تیک تاک با ۴۰ درصد از کل دنبال‌کنندگان (معادل ۱.۲ میلیارد دنبال‌کننده) و با اختلاف چشم‌گیری پیش‌تاز است. پس از آن، تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب با ۷۲۴.۸ میلیون دنبال‌کننده و اینستاگرام با ۶۴۲.۲ میلیون دنبال‌کننده قرار دارد.

مستر بیست میلیونر

جیمی دونالدسون یوتیوبر ۲۵ ساله ملقب به مستر بیست (MrBeast) است، با ۳۷۷.۱ میلیون دنبال کننده، بیش از ۸۲ میلیون دلار در سال کسب با تولید محتوا در یوتیوب، درآمد دارد. این رقم ۱۱.۷ درصد از کل درآمد ۵۰ یوتیوبر برتر دنیا است. شهرت جیمی بیشتر برای شیرین‌کاری‌ها و چالش های حیرت‌‌انگیزی است که در یوتیوب منتشر می‌کند. برخی ویدیوهای او مستندهایی با چاشنی طنز و کمدی است که تلاش انسان برای بقا را به نمایش می‌گذارد و بسیار جذاب است از این رو می‌توان او را یکی از ترین‌های صنایع فرهنگی جهان در زمینه تولید محتوای یوتیوب نام برد.

صبا حسینیان
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

آمارهای جالب نمایشگاه کتاب 1402

نمایشگاه سالانه کتاب تهران، مهم‌ترین رویداد کشور در حوزه کتاب و اساسا فرهنگ است. آخرین دوره این نمایشگاه میزبان بیش از 3 هزار عرضه‌کننده شامل‌ 210 ...

صنعت بازی ویدئویی در سرزمین آفتاب

  اگر از علاقه‌مندان به گیم هستید به احتمال زیاد نام بازی‌های بزرگی مانند سوپر ماریو ( قارچ‌ خور ) و سونیک را شنیده‌اید. ساخت اولین بازی ویدئو...

سرانه حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و ریلی در ایران

کشـور ما امکانـات و زیرساخت‌های خوبـی در بخش حمل‌ونقل دارد. همچنیـن در مقیـاس برون‌مرزی، ایـران در شـاهراه ترانزیتـی منطقه واقع‌شده اسـت و با هفت‌ک...

پوشاک پاکستان در مد جهانی

امروزه پوشاک پاکستانی به عنوان البسه جذاب در ویترین بوتیک‌های مدرن دنیا به چشم می‌خورد. صنعت پوشاک پاکستان نقش مهمی در بازار جهانی نساجی دارد که دل...