پردرآمدترین تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی

پردرآمدترین تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی

در یک دهۀ اخیر رشد اینترنت و گسترش انواع شبکه های اجتماعی ، دنیای مشاغل را دگرگون کرده است. پیش‌تر، افراد برای آنکه بتوانند به یک درآمد بالا و درعین حال اعتبار اجتماعی برسند، گزینه‌های زیادی نداشتند. انتخاب شغل اغلب به چند عنوان پزشک، مهندس، خلبان یا معلم محدود می‌شد. حالا اما برای نسل‌های جدید برخی از این عناوین شغلی آشنا به حاشیه رفته‌ و در مقابل، ردیف‌های شغلی تازه‌ای تعریف شده است. « تولید کننده محتوا » یکی از همین عناوین تازه است که پیشینۀ طولانی‌ای ندارد ولی برای برخی‌ها در سراسر جهان درآمدهای کلانی ایجاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ژوئن ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، ۵۰ نفر از بهترین تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی ، ۷۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند.

 

بهترین شبکه های اجتماعی برای تولیدکنندگان محتوا

درآمد ۷۰۰ میلیون دلاری برای ۵۰ نفر اول تولید کننده محتوا در پلتفرم های اجتماعی ، با جذب مجموعا ۲.۹۲ میلیارد دنبال‌کننده در این شبکه ها حاصل شده است. نمودار زیر سهم پلتفرم‌های برتر را نشان می‌دهد.

 

 

 

تیک تاک با ۴۰ درصد از کل دنبال‌کنندگان (معادل ۱.۲ میلیارد دنبال‌کننده) و با اختلاف چشم‌گیری پیش‌تاز است. بعد از آن درآمد تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب با ۷۲۴.۸ میلیون دنبال‌کننده و اینستاگرام با ۶۴۲.۲ میلیون دنبال‌کننده قرار دارد. این سه پلتفرم، بسترهای اصلی تولیدکنندگان محتوا هستند که بیشترین جریان‌های درآمدی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

تعداد دنبال کنندگان دو پلتفرم فیس‌بوک و ایکس هم کم نیست اما هر کدام تنها حدود ۴ درصد از کل دنبال‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند که نشان می‌دهد در مقایسه با سه پلتفرم برتر جذابیت زیادی برای تولیدکنندگان محتوا ندارند. تعداد دنبال کنندگان توییچ اما باتوجه به آنکه یک پلتفرم جدید محسوب می‌شود، قابل توجه است که محبوبیت فزایندۀ آن را برای تولید کنندگان محتوا نشان می‌دهد.

 

علاوه‌بر ترجیحات تولیدکنندگان در انتخاب پلتفرم ، وضعیت سنی، ملیتی و محتوایی آن‌ها نیز قابل توجه است. از نظر سنی ۵۶ درصد تولیدکنندگان برتر را نسل ایگرگ ، ۴۰ درصد را نسل زد و تنها ۴ درصد را نسل ایکس تشکیل می‌دهند. از نظر ملیتی نیز ۸۰ درصد از بهترین تولیدکنندگان محتوا در رسانه های اجتماعی را ایالات متحده پوشش می‌دهد. از نظر محتوایی، تولید محتوای طنز و کمدی با ۱۸ درصد، محتوای مد و زیبایی با ۱۸ درصد، محتوای مربوط به گیم و بازی های ویدیویی با ۱۲ درصد و سبک زندگی یا تولید محتوا با موضوع لایف استایل با ۱۲ درصد غالب است.

در ادامه فعالیت های پنج اینفلوئنسر تولید کننده محتوای شبکه های اجتماعی پرطرفدار که در سال ۲۰۲۳ بالاترین درآمد تولید محتوا را کسب کرده‌اند بررسی می‌کنیم. باهم ببینیم چگونه و با استفاده از چه فعالیت‌هایی توانسته‌اند نگاه مردم سراسر جهان را به خود جلب کنند.

 

پردرآمدترین تولید کننده محتوا

جیمی دونالدسون | Jimmy Donaldson

«واقعا؟ جیمی معروف شد؟ اون که همیشه ساکت بود!» این اولین واکنش هرکسی است که جیمی دونالدسون را پیش از شهرت می‌شناخت. جیمی، پسر ۲۵ سالۀ درونگرا، حالا ثروتمندترین تولیدکننده محتوا است. او که ملقب به مستر بیست است، با ۳۷۷.۱ میلیون دنبال کننده ، بیش از ۸۲ میلیون دلار در سال کسب درآمد از تولید محتوا در یوتیوب دارد. این رقم ۱۱.۷ درصد از کل درآمد ۵۰ یوتیوبر برتر است. شهرت جیمی بیشتر برای شیرین‌کاری‌ها و چالش های حیرت‌‌انگیزی است که در یوتیوب منتشر می‌کند. برخی ویدیوهای او مستندهایی با چاشنی طنز و کمدی است که تلاش انسان برای بقا را به نمایش می‌گذارد. مثل چالش گذراندن ۲۴ ساعت در بیابان ، ۷ روز در دریا ، ۲ روز در جنوبگان ، ۱۵۰ روز در فروشگاه مواد غذایی ،  ۵ روز زیر خاک و ۷ روز در زندان انفرادی.

   در برخی ویدیوها نیز چالش های عجیب را با جوایز گزاف طراحی می‌کند. مثلا در یک چالش شرکت‌گنندگان می‌بایست در دایره‌‌ای مشخص باقی می‌ماندند و به آخرین نفری که از دایره خارج می‌شد، جایزۀ ۱۰۰ هزار دلاری اهدا می‌شد. جیمی که حالا ده‌ها کارمند تمام‌وقت و حتی کارگردان دارد، گاهی هم با طراحی سناریوهای هیجان‌انگیز بدلکاری می‌کند. مثل سناریوی پرداخت پول به قاتل برای قتل خود جیمی و در ادامه نمایشی از مبارزه‌های یک قهرمان و آنتاگونیست.

 

جیمی چطور مستر بیست MrBeast شد؟

اما همه‌اش این نیست. شاید ایده‌‌ها و خلاقیت‌های جسورانۀ جیمی توانسته باشد برایش شهرت بیافریند. ولی تبدیل شدن به آقای هیولا یا مستر بیست فقط با خلق هیجان و سرگرمی ممکن نیست. در زمانه‌ای که افراد مشهور اغلب کم‌هزینه‌ترین کار یعنی غرولند کردن را برای کمک به مردم انتخاب کرده‌اند تا ژست‌های انسان‌دوستانه بگیرند، جیمی دونالدسون مانند یک دولت جهانی به انسان‌ها و حتی طبیعت و حیوانات خدمت می‌کند. یکی از کارهای بزرگ جیمی پردرآمدترین یوتیوبر تاسیس Team Trees است. این بنیاد متعهد است در ازای هر دلاری که مردم اهدا می‌کنند، یک درخت بکارد. تیم‌تریز تاکنون ۲۰ میلیون درخت به ازای ۲۰ میلیون دلار کمک‌های جمع‌آوری شده کاشته است.

 حذف ۳۰ میلیون پوند زباله از اقیانوس ها ، ساخت ۲۰ چاه آب در آفریقا ، کمک به بینا شدن ۱۰۰۰ نابینا ، کمک به شنوا شدن ۱۰۰۰ ناشنوا ، میلیون‌ها دلار کمک به خیریه ها ، قبول وظیفۀ ساخت و تامین مالی همۀ پناهگاه‌های بی‌خانمان‌‌ها فقط بخشی از کارهای انسان‌دوستانۀ جیمی یا MrBeast است که به کمک مخاطب‌هایش داده است. او حتی چالش های ویدیوهایش را طوری طراحی می‌کند که برندگان تشویق شوند تا همه یا بخشی از جایزۀ خود را به موسسه‌های خیریه اهدا کنند. به عبارتی جیمی دونالدسون مرزهای آنچه را که انجام‌شان در شبکه های اجتماعی ممکن تلقی می‌شد، جابه‌جا کرده است.

 

رت و لینک | Rhett & Link

رت مک لافلین و لینک نیل زوج کمدی هستند که با ۵۱ میلیون دنبال کننده به کسب درآمد ۳۵ میلیون دلاری از تولید محتوا در یوتیوب رسیده‌اند. یعنی به‌طور میانگین در ازای هر ۱۰۰۰ دنبال کننده ، ۶۸۶ دلار درآمد کسب کرده‌اند که از نظر بهره‌وری قابل توجه است. آن‌ها کار تولید محتوا را با ترکیب منحصربه‌فرد از طنز و موسیقی در یوتیوب آغاز کردند. بعدها یک برنامه صبحگاهی به نام « صبح اسطوره ای بخیر » ساختند که شهرت آن‌ها را به اوج رساند. این برنامه را می‌توان سنگ بنای امپراتوری دیجیتال Rhett و Link دانست. « صبح اسطوره‌ای به‌خیر » یک برنامۀ گفت‌وگومحور صبحگاهی است که موضوع‌های متنوعی را پوشش می‌دهد؛ از تست طعم غذاهای غیرمعمول گرفته تا چالش‌های عجیب و غریب و بحث‌های فکاهی.

صمیمت اصیل شاخصه Rhett و Link

شاید مهم‌ترین چیزی که محتواهای رت و لینک را برای مخاطب‌‌ محبوب می‌کند، صمیمیت اصیل آن‌ها است که برخاسته یک رفاقت دیرینه است. برخوردهای آن دو با یکدیگر یا حتی با مخاطب‌ چنان صادقانه و به‌دور از تظاهر است که گویی درحال به اشتراک گذاشتن شوخی‌ها و خنده‌هایشان با دوست‌های نزدیک‌شان هستند.

Rhett و Link پیوسته از طریق شبکه های اجتماعی و رویدادهای زنده با مخاطب هایشان درگیر می‌شوند. این قابلیت دسترسی، پیوند پایداری میان این یوتیوبرهای معروف و مردم ایجاد می‌کند و رابطۀ آن‌ها را از آنچه «مجازی» تلقی می‌شود، فراتر می‌برد. مخاطب هرگز خودش را یک تماشاچی منفک از رت و لینک نمی‌داند؛ بلکه حس یک همراه جدایی‌ناپذیر را در تجربه‌های آن‌ها دارد.

نکتۀ کلیدی دیگر در فعالیت‌های این دو دوست، باقی نماندن در دایره امن تولید محتوا در پلتفرم های اجتماعی است. آن‌ها هرگز از نوآوری در تولید محتوا و امتحان فرمت‌های جدید نمی‌ترسند. خواه ساخت موزیک‌ویدیو یا شرکت در چالش‌های پیچیده باشد، خواه ورود به سریال‌های فیلم‌نامه‌ای یا تولید پادکست.

استعداد Rhett و Link در تولید مستمر محتوای جذاب و غیرقابل پیش‌بینی ، مخاطب را همیشه مشتاق نگه می‌دارد تا ببیند این جانورهای افسانه‌ای برای کار بعد، چه خرگوشی را در کلاه خود پنهان کرده‌اند.

 

پرستون آرسمنت | Preston Arsement

یکی دیگر از پردرآمدترین یوتیوبر های جهان پرستون آرسمنت یک چهره برجسته در حوزه بازی های ویدیویی است. پرستون با تولید محتوا از بازی Minecraft به شهرت رسید. بعدتر با حفظ تمرکز بر همین بازی، تنوع محتوای خود را بالا برد و به تولید محتوا از محبوب ترین بازی های ویدئویی دیگری مثل بازی فورتنایت Fortnite،Roblox و Among Us پرداخت. Preston Arsement علاوه‌بر افزایش تنوع در تولید محتوای جذاب و همگام شدن با آخرین روندهای بازیهای ویدیویی ، با ورود به مسابقه‌ها و ماجراجویی‌های حماسی تلاش می‌کند تا همواره سطح بالایی از هیجان و سرگرمی را برای مخاطب‌ ایجاد کند. او اکنون با ۳۰ میلیون دنبال‌کننده به ۳۵ میلیون دلار کسب درآمد از یوتیوب در سال رسیده است.

رویکردی که محتوای یکی از پولدارترین یوتیوبرهای معروف پرستون آرسمنت را از سایر فعالان حوزه بازی متمایز می‌کند، خانواده‌دوستی است. به‌طوری‌که به‌عنوان یک همسر و پدر، خانواده‌اش را هم وارد ویدیوهایش می‌کند و تا کنون مجموعه‌های متعددی را مثل « Wife vs Mincraft » و « PrestonPlayz Family » با همراهی آن‌ها ساخته است. این شخصی‌سازی محتوا با ایجاد یک فضای خانوادگی ، علاوه‌بر آنکه حس صمیمت میان پرستون و مخاطب را تقویت می‌کند، نشان‌دهندۀ ماهیت سالم محتوای کانال او است که می‌تواند برای طیف وسیعی از مردم چه به لحاظ سنی و چه به لحاظ فرهنگی مقبول باشد.

 

یوتیوبر ثروتمند پرستون طرفدار ندارد؛ ملت دارد

اما تولید محتوای گیم و بازی کامپیوتری فقط یک وجه از فعالیت‌های پرستون است. او یک شخصیت چندبعدی است که علاوه‌بر بازی، وارد حوزۀ کارآفرینی و فعالیت‌های انسان‌دوستانه نیز شده است. او نام « PrestonStyes » برای برند تجاری خود انتخاب کرده و محصولات متنوعی از لباس تا لوازم جانبی بازی را ارائه می‌دهد. این برند علاوه‌بر قدرت کارآفرینی پرستون ، وفاداری مخاطب‌هایش را که تحت‌عنوان « ملت پرستون » شناخته می‌شوند به نمایش می‌گذارد.

پرستون ( Preston Arsement ) همچنین از پایگاه اجتماعی خود برای کارهای خیریه و جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده می‌کند. یک نمونه از کمپین‌های قابل توجه او کمپین « بازی صورتی » است که با دیگر تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب برای افزایش آگاهی مردم در مورد سرطان سینه و جمع‌آوری بودجه جهت انجام تحقیقات مربوط به آن همکاری کرد. بیش از خلاقیت در تولید محتوای بازی ، همین ترکیب از سه وجه ارزشمند خانواده‌‌دوستی، انسان‌گرایی و کارآفرینی است که محبوبیت چشم‌گیری برای محتوا ساز پرستون آرسمنت ایجاد کرده است.

 

 

پولدارترین کودک یوتیوبر رایان کاجی | Ryan Kaji

رایان کاجی Ryan Kaji کودک دوازده ساله‌ای است که در دنیای دیجیتال به یک نام آشنا تبدیل شده است. او فعالیت در پلتفرم های اجتماعی را از سن سه سالگی آغاز کرد و با جذابیت ذاتی خود به‌مرور توجه میلیون‌ها نفر را جلب کرد. محتوای او در درجۀ اول حول بررسی اسباب بازی ها ، آزمایش های DIY ، فعالیت های آموزشی و ماجراجویی های خانوادگی است. ویدیوهای رایان این امکان را به مخاطب می‌دهد تا بتواند دنیا را از نگاه یک کودک ببیند و در کاوش جهان با او همراه شود. بیشتر مخاطب‌های این کودک محتواساز والدینی هستند که دنبال مطالب مفید و در عین حال جذاب و سرگرم‌کننده برای کودکان خود هستند. تعهد خانوادۀ کاجی به حفظ فضای مثبت، از کانال رایان یک محیط امن برای تعامل کودکان ساخته و جایگاه او را در حوزه تولید محتوای کودک در شبکه های اجتماعی تثبیت کرده است.

تولید محتوا از جعبه گشایی جدیدترین اسباب‌بازی‌ها ، طراحی بازی‌های تخیلی و جست‌وجوگری‌های آموزشی یا انجام چالش‌های علمی از کارهایی است که رایان به کمک خانواده‌اش درویدیوها انجام می‌دهد. این اینفلوئنسر اسباب بازی در یوتیوب اکنون با ۳۶ میلیون دنبال‌کننده ، ۳۵ میلیون دلار درآمد از تولید محتوا دارد.

تولید محتوا توسط Ryan Kaji رایان کاجی نیز فقط محدود به یوتیوب نیست. این پسر ۸ ساله تولیدکننده محتوا در شبکه های اجتماعی حالا یک خط تولید اسباب بازی با برندRayan’s World راه‌اندازی کرده است. همچنین علاوه بر جلب همکاری برندهای مختلف، دامنۀ فعالیت و سرمایه‌گذاری‌ خود را تا حوزۀ کتاب و سریال نیز بسط داده است.

 

جیک پل | Jake Paul

جیک پل یوتیوبر آمریکایی ، بوکسور ، خواننده ، بازیگر و کمدین است که شهرت اولیۀ خود را در پلتفرم Vine به‌دست آورد و بعد به شبکه دیزنی و و سریال بیزردوارک پیوست. با جدایی جیک پاول از دیزنی ، کانال مستقل خودش را تاسیس کرد و به تولید محتوا در یوتیوب پرداخت. محتوای او بیشتر در دسته موسیقی و بوکس قرار می‌گیرد. Jake Paul که یک بوکسور حرفه‌ای است، تلاش می‌کند جایگاه خود را خارج از شبکه‌های اجتماعی نیز تثبیت کند. او علاوه‌بر ساختن محتوا برای پلتفرم یوتیوب ، با شرکت در رقابت‌های معتبر بوکس توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این ورود به بوکس حرفه‌ای لایه‌ای جدید به محتوای او اضافه کرده و طیف مخاطب‌هایش را گسترش داده است.

جیک پال یک شخصیت جنجالی هم محسوب می‌شود. از آنجایی ‌که او یک تولید کننده محتوا با موضوعات بعضا تحریک‌کننده یا رفتارهای بی‌پروا تلقی می‌شود، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. اما علی‌رغم همۀ اختلاف نظرهایی که میان طرفداران پرشور و منتقدان سرسخت جیک پل وجود دارد، نمی‌توان تاثیر او را در جلو بردن مرزهای تولید کردن محتوا در شبکه های اجتماعی انکار کرد. توانایی او در رشد مستمر، ورود به سبک‌های مختلف محتوا و باقی ماندن در صدر پربازدیدترین کاربران شبکه‌های اجتماعی ، حیرت‌انگیز است. اوحالا یک پایگاه اجتماعی مستحکم برای خود دارد و از این طریق وارد حوزه سرمایه‌گذاری هم شده است. درآمد یوتیوبر معروف جیک پل با ۷۳.۱ میلیون دنبال‌کننده ، ۳۴ میلیون دلار می باشد.

 

جمع بندی

از ژوئن ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، ۵۰ تولیدکننده برتر محتوا با جذب مجموعا ۲.۹۲ میلیارد دنبال‌کننده ۷۰۰ میلیون دلار درآمد از شبکه های اجتماعی کسب کرده‌اند. پلتفرم های تیک تاک ، یوتیوب و اینستاگرام محبوب ترین و بهترین شبکه های اجتماعی برای تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شوند که بیشترین سهم را از تعداد دنبال کنندگان دارند. یوتیوب با سهم ۴۰ درصد معادل ۱.۲ میلیارد دنبال‌کننده در صدر قرار دارد.

همچنین با بررسی برترین تولید کنندگان محتوای رسانه های اجتماعی در جهان می‌بینیم که از نظر سنی نسل ایگرگ و زد، از نظر ملیتی ایالات متحده و از نظر محتوایی صنعت کمدی و مد زیبایی تسلط دارند.

در این یادداشت فعالیت‌ پنج یوتیوبر از پردرآمدترین تولیدکنندگان محتوا در سال ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار دادیم. جیمی دونالدسون MrBeast با مجموع ۳۷۷.۱ میلیون دنبال‌کننده و ۸۲.۳ میلیون دلار درآمد جایگاه برتر پولدارترین یوتیوبر جهان را به خود اختصاص داده است. بعد از آن رت و لینک ، پرستون آرسمنت و رایان کاجی اینفلوئنسر اسباب بازی کودک هر کدام با ۳۵ میلیون دلار و نهایتا جیک پل با ۳۴ میلیون دلار در ردیف ثروتمندترین یوتیوبرهای جهان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

سنجش اجتماعی رسانه‌های نمایشی VOD / تحلیل موضوعی و احساسات کاربران توییتر درباره شبکه نمایش خانگی

بازار رسانه‌های نمایشی VOD با گسترش و همه‌گیری استفاده از فناوری‌های دیجیتال در ایران، رشد قابل توجهی داشته‌ و شبکه‌های نمایش خانگی اکنون طیف متنوع...

سلطه ویدیو های کوتاه بر تولید و مصرف محتوای رسانه‌ای 

ما هر چه جلوتر می‌رویم، اشتیاق بیشتری برای مصرف انواع محتوای رسانه ای پیدا می‌کنیم. شاید همین امر خود دلیل مهمی برای محبوبیت ویدیو های کوتاه باشد. ...

انقلاب تیک‌تاک! / تیک تاک چگونه رسانه‌های اجتماعی را تغییر داد؟

  وقتی که زندگی من هیچ‌چیز نبود هیچ چیز به جز تیک تاک ساعت دیواری، دریافتم باید، باید، باید دیوانه‌وار دوست بدارم کسی را که مثل هیچکس نیست… شا...

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت طراحی 

  «طراحی، رابط اطلاعات و درک است». هانس هافمن، معلم و استاد طراحی، این‌گونه مؤجز و جامع آن‌چه را که سال‌ها به شاگردانش آموخته، تصویرسازی کرده ...