رشد صنعت پادکست در کنار تبلیغات و ترندها!

رشد صنعت پادکست در کنار تبلیغات و ترندها!

پادکست در دوران کرونا

در بخش اول از گزارش شرکت VOXNEST تحت عنوان «دنیای پادکست در سال ۲۰۲۰-بخش اول» با تبلیغات درون پادکستی و همچنین با غول جدید این عرصه به نام اسپاتیفای آشنا شدیم. در بخش دوم از این گزارش به معرفی نوع جدید تبلیغات درون پادکستی و همچنین رشد صنعت پادکست در کشورهای مختلف می‌پردازیم.

تکامل تبلیغات پادکست ها

در حالی که تبلیغات توسط مجریان هنوز نقش مهمی در تبلیغات درون پادکست‌ها ایفا می‌کند، نوع دیگری از تبلیغات با ترکیب تبلیغات پویا و تبلیغات مجریان به تازگی شکل گرفته است. ترکیب تبلیغات پویا و تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده امر تازه‌ای نیست بلکه ترکیب تبلیغات پویا با تبلیغات مجریان که اغلب به جای هم کاربرد دارند امر جدیدی است که از آن به عنوان اسلحه‌ی مرگبار موفقیت یاد می‌شود. پویایی در تبلیغات به معنی ساخت و اضافه کردن تبلیغ به پادکست پس از ساخت پادکست است. این تبلیغات پویا می‌توانند به صورت برنامه‌ریزی‌شده و یا تبلیغ ساخته‌شده توسط مجریان باشند.

تبلیغات پویا در پادکست
تبلیغات پویا در پادکست بازدهی به مراتب بیشتری نسبت به انواع قدیمی تبلیغات پادکستی دارد.

از مزایای تبلیغات پویا توسط مجریان می‌توان به دو مورد اشاره کرد. اول آنکه در این شیوه همچنان می‌توان به کمک مجریان تبلیغ کرد که مایه لذت شنوندگان و تبلیغ‌کنندگان است. به گفته‌ی نیلسن، این تبلیغات “عموماً توسط دریافت‌کنندگان، معتبر و باورپذیر توصیف می‌شوند و احساس تحمیل شدن به مشتری را ندارد”. دوم اینکه این روش تبلیغ به مجریان این اجازه را می‌‌دهد که تبلیغشان مرتبط به موضوع باقی بماند. در این روش برندها می‌توانند متناسب با هر یک از کمپین‌های تبلیغاتی خود، تبلیغ جدیدی ضبط کرده و به جای تبلیغ قبلی در درون پادکست قرار دهند. متخصصان بازایابی و تبلیغات می‌دانند که اختصاصی بودن و فوریت چقدر اهمیت دارند؛ بنابراین تلفیق پویایی یک تبلیغ با شیوایی بیان مجری راهی موثر برای جذب شنوندگان است.

برندها و آژانس‌های بیشتر و بیشتری به دنبال انجام تبلیغات خود با این روش هستند که شاهد نتایج بسیار خوبی نیز بوده‌اند. بر طبق گفته‌ی برند کفش پوما  اولین کمپین تبلیغاتی آن‌ها با استفاده از این روش، 180 درصد بازدهی داشت.

جنگ میان اپل و اسپاتیفای شدت می‌گیرد

پیش از این به ریسک‌های اقتصادی امسال اسپاتیفای اشاره کردیم. جالب توجه است که مدل کسب و کار پادکستی آن‌ها چگونه با جذب شنوندگان واقعی در پلتفرمشان جواب داده است. به گزارش CNN، اسپاتیفای اذعان دارد که آن‌ها در بیش از 60 بازار از اپل جلوتر هستند. با توجه به اطلاعات ما، این عدد در واقع کمی فروتنانه است و آن‌ها در واقع در بیش از 80 بازار پیشرو هستند.

اپل و اسپاتیفای
نبرد دو امپراطوری به کجا خواهد رسید؟

سه ماهه‌ی اول امسال به تنهایی نتایج بسیار چشمگیری برای اسپاتیفای داشت. اسپاتیفای نه تنها بر چند کشور بزرگ‌تر نظیر استرالیا و ایرلند مسلط شد؛ بلکه بالاخره موفق شد قدرت اپل بر روی شنوندگان پادکست در ایالات متحده- سرزمین آیفون- را نیز کم کند. تا پایان ماه مه، اسپاتیفای نتوانست ایالات مختلف را قبضه کند اما توانست در بازه‌های یک ماهه در کالیفورنیا، نیویورک و نیوجرسی پیشرو باشد. ما انتظار داریم که این مسابقه‌ی طناب‌کشی، با دوبرابر شدن تلاش‌های اسپاتیفای در حوزه پادکست‌ها ادامه داشته باشد. در پنج ماه اول امسال در ایالات متحده، اسپاتیفای شاهد 32 درصد رشد شنوندگان بود در حالی که این رقم برای اپل تنها 13 درصد بود. از دید جهانی، پیشرفت اسپاتیفای حتی چشمگیرتر بود و آن‌ها در مقایسه با 20 درصدِ اپل، 51 درصد رشد در شنیده شدن پادکست‌هایشان داشتند.

در جنگ این دو پلتفرم بر سر سهم صدا (بدون حساب دیگر پلتفرم‌ها)، اپل صاحب 59 درصد و اسپاتیفای صاحب 41 درصد شنوندگان است. در حالیکه در مدت مشابه سال قبل، سهم اپل 77 و سهم اسپاتیفای 23 درصد بود.

مناطقی که اسپاتیفای در ماه‌های آوریل و می ۲۰۲۰ تصرف کرد! مناطقی که اپل از اسپاتیفای پس گرفت!
مولداوی گویان فرانسه
مقدونیه شمالی لسوتو
آذربایجان سوالبارد و جان‌مین
ترکمنستان قطر
بنگلادش ویتنام

نتیجه گیری

برای نتیجه گیری می‌توان گفت که در محبوبیت پادکست‌ها در آمریکای شمالی هیچ شکی نیست. اما مهم، رشد صنعت پادکست در سرتاسر جهان است. بی‌راه نیست اگر بگوییم که دنیا به صدفی برای پادکست تبدیل شده است. طرفداران پادکست در کشورهای اسپانیایی زبان به علت رشد تولید پادکست در آن‌ها در حال افزایش است که خود به رشد صنعت پادکست کمک شایانی می‌کند. در این بین اما حضور کشورهایی مثل ترکیه، هند، فیلیپین و نیوزلند در لیست 10 کشور برتر در استفاده از پادکست‌ها در پنج ماه اول سال 2020 قابل توجه است. در پایان ۱۰ کشوری را معرفی می‌کنیم که پادکست در آن‌ها بیشترین رشد را داشته است.

  1. ترکیه
  2. هند
  3. کلمبیا
  4. آرژانتین
  5. برزیل
  6. فیلیپین
  7. آلمان
  8. نیوزلند
  9. شیلی
  10. مکزیک

برای مشاهده سایر صنایع فرهنگی از صفحه اصلی سایت دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت طراحی 

  «طراحی، رابط اطلاعات و درک است». هانس هافمن، معلم و استاد طراحی، این‌گونه مؤجز و جامع آن‌چه را که سال‌ها به شاگردانش آموخته، تصویرسازی کرده ...
صنعت فرش در ایران

صنعت فرش در ایران

ایرانی‌ها ملتی هستند که با شعر صحبت می‌کنند و روی شعر راه می‌روند. درک این جمله برای کسانی که تجربه گام برداشتن بر فرش دستباف ایرانی را دارند، چندا...
هوش مصنوعی؛ تحولی در جعبه‌ابزار معماران

هوش مصنوعی در معماری چه تاثیراتی ایجاد خواهد کرد؟

هر روز جهان ما همواره پیچیده‌تر می‌شود و نیازهای آن مدام در حال تغییر است. صنعت معماری باید خود را پا‌به‌پای چالش‌ها و مسائل، به‌روز رسانی کند. این...
فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

فراز و فرود های میزان صادرات فرش ایران

اگر از ما بخواهند فقط یک اثر را به‌عنوان نماد فرهنگ و هنر ایران به مردم جهان معرفی کنیم، انتخاب‌مان چه اثری است؟ نقاشی مینیاتور ایرانی؟ بهترین شعر ...