بهترین سینماهای تهران و ایران

بهترین سینماهای تهران و ایران

بهترین سینماهای تهران و ایران

ایجاد فضاهای مدرن و در عین حال مجهز برای تماشای تئاتر و فیلم‌های سینمایی باعث شد تا پدیدهایی در شهرسازی نوین به نام مولتی‌پلکس‌ها با نام ایرانی پردیس های سینمایی به وجود آیند. این مجموعه‌ها قصد دارند تا امکاناتی چندجانبه را به مخاطبان عرضه کنند. پردیس های سینما به دلیل ارائه امکانات بیشتر، بیش از سینماهای معمولی با چند سالن در میان مخاطبان محبوب هستند. آمار هم این موضوع را تأیید می‌کند. در طول این سال‌ها آمار افتتاح سینما ها و پردیس‌های سینمایی در شهرستان‌ها رو به افزایش است. ولی همچنان تهران حرف نخست را در تعداد پردیس‌های سینمایی با کیفیت در ایران می‌زند. به همین دلیل در این مطلب بهترین سینماهای تهران  بررسی شده است.

پردیس سینمایی کوروش Kourosh Cineplex

یکی از بزرگترین و مجهزترین سالن های سینمایی برای تماشای فیلم و تئاتر ، پردیس سینمایی کورش واقع در منطقه 5 تهران است. این مجموعه با سرمایه‌گذاری گروه صنعتی گلرنگ طی 5 سال ساخته شد. سرانجام در سال 1393 با پخش فیلم شهرموش‌ها رسماً افتتاح شد. 14 سالن ( 12 سالن سینما و 2 سالن تئاتر ) این پردیس سینمایی در تهران بین 2800 تا 3100 صندلی به ظرفیت تماشای فیلم در کشور افزوده است. بنا بر سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای وزارت ارشاد ، پردیس سینما کوروش از مجموع 60 پردیس سینمایی تهران پر فروش ترین سینمای ایران و تهران در سال 1400 نیز بوده است.

این مجموعه سینمایی کوروش مال در سال 1393 عنوان بهترین سینما از نظر مردم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود ساخت. سال بعد نیز توانست مقام پر مخاطب ترین سینمای جشنواره فجر را کسب کند. کیفیت صندلی‌های سالن سینما کوروش ، وضوح تصویر و سیستم صوتی این مجموعه در درجه ممتاز قرار دارند. آثار گروه هنر و تجربه نیز در سالن‌های پردیس سینمایی کوروش به نمایش گذاشته می‌شوند. در نظرسنجی وبسایت سینماتیکت پیرامون کیفیت این سینما، مخاطبان از دسترسی به پردیس کوروش رضایت کافی ندارند. اما کیفیت خوب تصویر نمایش فیلم و صدای آن مورد توجه قرار گرفته است.

پردیس سینمایی ایران مال Iran Mall Cinema

مدرن‌ترین پردیس سینمایی تهران به زعم بسیاری از مخاطبان سینما، پردیس ایران مال است. تصوری که تحت تأثیر معماری نوین این مجموعه تفریحی تجاری واقع در منطقه 22 تهران به وجود آمده است. پردیس سینمایی ایران‌مال همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و با نمایش فیلم مسخره‌باز آغاز به کار کرد.

بزرگترین مرکز خرید جهان در برنامه خود، طرح 40 واحدی سالن‌های سینما را ارائه کرده است. از این 40 واحد، هم‌اکنون 12 واحد در فاز نخستِ افتتاح این پردیس سینمایی به بهره‌برداری رسیده است. از این 12 سالن سینما ایران مال ، 9 سالن فیلم با ظرفیت 1800 صندلی در حال فعالیت هستند. 3 سالن باقی مانده نیز هر کدام با ظرفیت 17 نفر مخصوص نمایش فیلم‌های درخواستی متعلق به جمع‌های خانوادگی است. در سالنهاى یک تا پنج سینما ایران مال ، ٢ ردیف صندلى VIP قرار دارند که قابلیت تنظیم زاویه پشتی و زیرپایی دارند. تمام صندلی‌های این مجموعه سینمایى از برند فیگوراس ساخت کشور اسپانیا تهیه شده اند. در سالن شماره یک میتوانید فیلم های در حال اکران را در بزرگترین پرده نقره ای موجود در ایران با سیستم پخش تصویر لیزر 4K مشاهده کنید. این سیستم پخش، بزرگترین اندازه و بالاترین وضوح تصویر را به شما ارائه میدهد. سیستم صوتی موجود در پردیس سینمایی ایرانمال ، سیستم صوتی فوق مدرن AROUMAX تولید شرکت BARCO بلژیک هستند که امکان پخش صوتی 1 به 10 و 1 به 7 را فراهم آورده است.

پردیس سینمایی ایران مال Iran Mall Cinema

از دیگر امکانات سینما ایران مال تهران می‌توان به سیستم TMS یا همان مدیریت متمرکز پخش فیلم اشاره نمود. این سیستم نوین، امکان پخش فیلم به صورت دریافت مستقیم از ماهواره را فراهم می‌کند که در زمان اکران‌های بین‌المللی و جهانی نقش چشمگیری را ایفا می‌نماید. نمایش فیلم های سه‌بعدی و همچنین اکران فیلم‌های های خارجی چندین سال اخیر در ژانر های متفاوت، در مدرن ترین و بهترین پردیس سینمایی ایران انجام میگیرد.

نظرسنجی از مخاطبانی که از وبسایت سینماتیکت اقدام به خرید بلیط سینما برای تماشای فیلم در پردیس سینمایی ایران مال کرده‌اند، نشان از سطح بالای خدمات این پردیس دارد.

میزان رضایت کاربران سینما تیک از پردیس ایران مال

پردیس سینمایی آزادی Azadi Cinema

سینما آزادی با نام پیشین سینما شهر فرنگ که قدمت آن مربوط به سال 1348 می‌باشد، در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات زیادی بوده است. این سینما بعد از انقلاب اسلامی، با نام آزادی به کار خود ادامه داد. تبدیل شدن سینما آزادی به پاتوقی برای طرفداران فیلم و سینما موجب شد تا در سال 1375 با فروش 150 میلیون تومانی، عنوان پر فروش ترین سینما را از آن خود سازد. در سال 1400 نیز سومین سینمای پرفروش تهران بود. در سال 1386 بنای جدیدی با معماری نوین و به صورت پردیس سینمایی ، جایگزین بنای قبلی شد. پردیس سینمای آزادی دارای ۵ سالن سینما با مجهزترین امکانات سینمایی ، 2 رستوران، 3 کافی‌شاپ و ۴ طبقه تجاری است.

پردیس سینمایی ملت Mellat Cineplex

پردیس سینما گالری ملت که توسط سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ، در سال 1387 با 5 سالن سینما کار خود را آغاز کرد. اکنون به محل تقریبا ثابتی برای برگزاری بزرگترین رویداد هنری کشور، جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است. در سال 98، شش سالن سینما به همراه یک سالن همایش به پردیس سینمایی ملت اضافه شد تا این مرکز، با ظرفیت 1089 صندلی، میزبان مخاطبان سینما باشد. 4 سالن اصلی و بزرگ سینما ملت مجهز به پخش صدای دالبی و همچنین نمایش تصویر با کیفیت بالا هستند. سالن شماره 7 این مجموعه، به صورت کامل مبله است که از سالن‌های ویژه تهران به حساب می‌آید. پارکینگ پردیس سینمایی ملت بطور مجزا با دسترسی مناسب، یک فودکورت با فضاسازی زیبا و یک سالن مخصوص انواع تجمعات فرهنگی و هنری است.

پردیس ملت تهران در سه دوره پیاپی از سالهای 96 تا 98 به عنوان کاخ اصلی جشنواره فجر معرفی گردید. در سال 99 نیز با سینمای برج میلاد به طور مشترک عهده‌دار این عنوان بود. در چهل و یکمین دوره از این جشنواره نیز، سینما ملت میزبانی از اهالی رسانه و منتقدان را بر دوش داشت. معماری نوین، جذاب و چشم‌نواز این مجموعه که توسط طرحی از رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف به وجود آمده است، توانست در فستیوال 2009 بارسلونا جایزه پروژه منتخب را از آن خود سازد. در سال 87 نیز موفق به کسب رتبه اول جایزه معمار در کشور شد.

فیلم های سینما ملت ، در یک روز غیرتعطیل و تمام‌بها (هفته دوم خرداد ماه سال 1402)، 11 فیلم از مجموع 14 فیلم در حال اکران در شهر تهران ، است. پرفروش‌ترین فیلم این پردیس، در همان روز، 11 سانس را از آن خود کرده است. سانس های سینما پردیس ملت برای سایر آثار نیز، به طور میانگین بین 4 تا 6 سانس در نظر گرفته شده است.

پردیس سینمایی چارسو Charsou Cineplex

لوکیشن سینما چارسو در مرکز شهر تهران در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری قرار دارد. این مجتمع سینمایی در هفتم بهمن ماه سال 1393 افتتاح شد. سینما چارسو طی این سال‌ها تبدیل به پاتوقی برای فیلم‌دوست‌ها شده است. وجود امکانات مناسب برای نمایش فیلم و تکنولوژی سینمای دیجیتال این پردیس را در ادوار مختلف تبدیل به کاخ جشنواره کرده است. جشنواره‌هایی از قبیل فجر، جشنواره فیلم کوتاه تهران ، سینما حقیقت و فیلم سلامت در برخی از ادوارشان، پردیس سینمایی چارسو را به عنوان مرکز اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

چارسو یکی از بهترین پردیس های سینمایی تهران و ایران ، با 6 سالن سینما برای نمایش فیلم ، 1000 صندلی را به تعداد صندلی‌های سینماهای کشور اضافه کرده است. نکته قابل توجه برای این مجموعه، وجود 30 جایگاه صندلی در سالن شماره 1 آن برای استقبال از معلولین می‌باشد. در سالن‌های دیگر نیز تعدادی جایگاه برای این کار در نظر گرفته شده است.

پردیس سینمایی چارسو در ایام جشنواره فجر

پرفروش ترین و بهترین سینماهای شهرستان های ایران

کیفیت و تعداد سالن سینما در استان های دیگر فاصله زیادی با تهران دارند. در اینجا برای نمونه، سه استان اصفهان، خراسان رضوی و فارس را که از نظر گردشگری ، فرهنگی و جمعیت اهمیت بالایی دارند بررسی می‌کنیم.

پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان

پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان

پردیس سیتی سنتر طبق سالنامه آماری سینما بدون احتساب قیمت بلیط سینما پر فروش‌ترین سینمای اصفهان و اولین سینمای این شهر از نظر تعداد تماشاگران است. بزرگترین پردیس سینمایی ایران در اصفهان با وسعت 12 هزار متر مربع ، سینما سیتی‌سنتر است. این مجموعه سینمایی ممتاز که تحت مالکیت پرستیژ لند ایران قرار دارد، با 5 سالن سینما در سال 1397 آغاز به کار کرد. سپس با اضافه شدن 3 سالن دیگر، مجموع سالن‌های نمایش آن به 8 سالن رسید. ویژگی‌های هر سالن به شرح زیر است:

ویژگی های سالن های پردیس سینمایی سیتی سنتر

از سایر ویژگی های سیتی سنتر اصفهان میتوان به موارد زیراشاه کرد:

  • ویدئو پروژکتورهای لیزری BARCO 20CLP
  • صندلی های ارگونومیک
  • امکانات ویژه توانخواهان در تمامی سالن های سینما و مشاعات
  • 4 هزار متر مربع گالری و سالن انتظار
  • راه های دسترسی آسان شامل 4 آسانسور VIP و پله برقی ویژه سینماها
  • استفاده از عایق های صوتی و طراحی آکوستیک طبق استانداردهای جهانی

میزان رضایت کاربران سینما تیکت از پردیس سیتی سنتر

اگرچه به منظور تردد بیش از حد خودروها در روزهای تعطیل، این مجموعه با مشکل ترافیک مواجه میشود، اما در مجموع توانسته است رضایت مخاطبان اصفهانی را جلب نماید.

پرفروش ترین سینماهای اصفهان از مجموع 19 پردیس

پردیس سینمایی هویزه مشهد

سینما هویزه پر فروش‌ترین سینمای خراسان رضوی و یکی از معروف‌ترین پردیس‌های سینمایی در شمال شرق کشور و واقع در مشهد مقدس است. در یک روز غیرتعطیل و تمام‌بها (هفته دوم خرداد ماه1402)، 10 فیلم را از میان 14 فیلم در حال اکران ، به مخاطبان عرضه میکند. سانس فیلم های پردیس سینمایی هویزه برای پرفروش ترین فیلم ، 11 سانس و برای سایر آثار به طور تقریبی 4 تا 8 سانس در همان روز در نظر گرفته است. پردیس سینمایی هویزه در تعداد تماشاگران هم پیشتاز است.

پرفروش ترین سینماهای خراسان رضوی از مجموع 12 پردیس

این مجموعه که نام پیشین آن سینما دیاموند (1347) بود، با بازسازی صورت گرفته در سال 1390، و شروع مجدد فعالیت از شهریور ماه 1391، 8 سالن را برای علاقه‌مندان به سینما در شهر مشهد مقدس، به وجود آورد.مجتمع سینما هویزه مشهد از تکنولوژی دالبی ساراند استفاده می‌کند. اگرچه این مجموعه ار معروف ترین پردیس سینمایی ایران از نبود پارکینگ اختصاصی سینما رنج میبرد اما با ارائه سایر امکانات در درون سالن‌های پخش فیلم توانسته است، به یکی از محبوب ترین و بهترین سینما ها در مشهد مقدس تبدیل شود.

میزان رضایت کاربران سینما تیکت از پردیس سینمایی هویزه

پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز

مجموعه فرهنگی سینمایی هنرشهرآفتاب متعلق به بخش خصوصی در مجتمع بزرگ تجاری تفریحی خلیج فارس در سال 1396 آغاز به کار کرد. سینما هنر شهر آفتاب پر فروش‌ترین سینما از مجموع 13 پردیس استان فارس  است.

پرفروش ترین سینماهای استان فارس از مجموع 13 پردیس

بهترین پردیس سینمایی شیراز با برخورداری از ۸ سالن سینما مجهز به پروژکتورهای D-Cinema با کیفیت تصویر 2K، صدای Dolby 7.1، ظرفیت ۱۶۰۰ صندلی بین اهالی شیراز محبوب است. سالن سینمای سه بعدی با ارائه تصویر D3 و صدای همه جانبه  (Auro 11.1  )، سالن سینمای کودک و نوجوان ، سالن VIP فیلم ، سالن چندمنظوره سینما و تئاتر و موسیقی ، سالن گفتگو و بلکباکس تئاتر با ظرفیت 90 صندلی از جمله‌ی این سالن هاست. سینما هنر شهر آفتاب به طور میانگین، نمره خوبی را از مخاطبان سینمایی در شهر شیراز دریافت کرده است.

میزان رضایت کاربران سینما تیکت از پردیس هنر شهر آفتاب

 جمع بندی

تنها اینکه چه فیلمی ببینیم مهم نیست؛ بلکه کجا دیدن آن هم اهمیت دارد. ویژگی‌های کیفی سینما بر انتخاب مخاطبان اثرگذار است. چنانکه می‌بینیم پ رفروش‌ترین سینماهای تهران ، مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین و بهترین سینماهای تهران هستند. مثل پردیس کوروش ، پردیس سینمایی ایران‌مال ، سینما آزادی ، پردیس ملت و چارسو . برخی از این سینماها از نظر دسترسی و حمل و نقل انتخاب‌های راحتی نیستند، اما کماکان بر دیگر انتخاب‌ها ترجیح داده می‌شوند. می‌توان نتیجه گرفت مخاطب به ویژگی‌های کیفی سینما مثل کیفیت صدا، تصویر، صندلی، مدرن بود و دیگر امکانات یک سینما توجه دارد.

علی امیرسیافی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

سینما هست ولی کم است! / وضعیت سرانه سینما در ایران

  اگر کسی به هنر فرش علاقه‌مند باشد ایران برایش جای خوبی است؛ چون در هر خانه‌ی آن تلاش شده تا زیباترین فرش و نقشه‌فرش‌های ایرانی پیش چشم اهال...
از چرنوبیل تا اوپنهایمر

از چرنوبیل تا اوپنهایمر / روایتی از استانداردهای دوگانه سینمای آمریکا

در سال 2019 صنعت سریال با یک پدیده مواجه بود. سریالی پنج قسمتی که به سرعت تبدیل به یکی از پرسر و صداترین سریال‌های روز شد. یکی از مسائلی که این سری...
سینمای ایران در سال ۱۴۰۱

روایت داده‌ها از سینمای ایران در سال 1401 

سینما به‌عنوان یکی از صنایع فرهنگی و خلاق، در تلاقی هنر، فناوری و اقتصاد نشسته است. به همین خاطر برای موفقیت در آن باید نگاهی جامع و چندجانبه داشت....
صنعت سینما در چین

صنعت سینما در چین

در دهه 1920 میلادی متخصصان سینمای آمریکا برای آموزش سینماگران چینی به شانگهای رفتند. شاید آنها فکرش را نمی‌کردند که همین کشور روزی صاحب پر فروش تری...