رکوردشکنی صنعت موسیقی بریتانیا در سال گذشته

رکوردشکنی صنعت موسیقی بریتانیا در سال گذشته

درسالی که گذشت، درآمد صنعت موسیقی در بریتانیا به رکورد ۲.۷۶ میلیارد دلار در سال رسید و از رکورد قبلی‌اش در سال ۲۰۰۱ عبور کرد. بر اساس گزارش انجمن سرگرمی های دیجیتال و خرده‌فروشی ( ERA )، درآمد موسیقی های ضبط شده بریتانیا به ۲.۲۲۳ میلیارد پوند انگلیس (معادل ۲.۷۶۱ میلیارد دلار آمریکا با نرخ ارز متوسط ۲۰۲۳) رسیده است. البته که این عدد شامل کل سال ۲۰۲۳ نمی‌شود؛ بلکه مجموع درآمد ۱۲ ماه گذشته تا پایان هفته‌ رده‌بندی این گزارش است. بااین‌وجود صنعت موسیقی در انگلستان توانست تا رکورد قبلی ۲.۷۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۱ را بدون درنظر گرفتن نرخ تورم بشکند.
آمار جدید افزایش ۸.۶۵ درصدی درآمد صنعت موسیقی انگلیس نسبت به دوره‌‌های مشابه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. میانگین درآمد دو سال گذشته چیزی در حدود ۲.۰۴۶ میلیارد پوند بوده است. همچنین این رقم بیش از دو برابر پایین‌ترین سطح درآمد ثبت‌شده‌ صنعت موسیقی در بریتانیا است که به ۱.۰۲۰ میلیارد پوند در سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد.

افزایش محبوبیت سرویس های استریم موسیقی در بریتانیا

این گزارش که توسط انجمن سرگرمی‌های دیجیتال و خرده‌فروشی انگلستان (ERA) منتشر شده، نقطه‌ عطف جدیدی در رشد صنعت موسیقی انگلستان را نشان می‌دهد. این انجمن، تقریباً نماینده‌ تمامی سرویس های استریم موسیقی دیجیتال در بریتانیا و همچنین خرده فروشی های موسیقی ، فیلم و بازی است.
بر اساس داده‌های منتشرشده توسط صنعت ضبط صدای بریتانیا ( BPI ) در ماه ژانویه سال گذشته، مجموع تعداد پخش آنلاین موسیقی در بریتانیا در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۲.۸ درصدی نسبت به سال قبل و در حدود ۱۷۹.۶ میلیارد بار پخش در سال رسیده است. این عدد تقریباً دو برابر کل دفعات پخش آهنگ های آنلاین ثبت‌شده در بریتانیا در سال ۲۰۱۸ (۹۰.۹ میلیارد بار) است.
کیم بیلی مدیرعامل ERA ، در بیانیه‌ای گفت:
«این روزی است که خیلی‌ها فکر می‌کردند هیچ‌وقت خواهد نرسید. امروز، روز مهمی برای موسیقی و هنرمندان و ترانه‌سراهایی است که در هر لحظه موسیقی متن زندگی ما را می‌سازند. هنوز راه زیادی در پیش است، اما این اعداد نشان می‌دهند که به لطف نوآوری و سرمایه‌گذاری سرویس‌های استریم، موسیقی در مسیر درستی قرار گرفته است.»
در سال‌های اخیر شاهد افزایش محبوبیت پلتفرم های استریمینگ موسیقی مانند اسپاتیفای Spotify ، اپل موزیک Apple Music و آمازون موزیک Amazon Music بوده‌ایم. این برنامه های پخش موزیک آنلاین دسترسی آسان و ارزان به موسیقی را برای مخاطبان فراهم می‌کنند و به رشد صنعت موسیقی کمک می‌کنند. در سال 2023، درآمد حاصل از استریم موسیقی در بریتانیا به 1.8 میلیارد پوند رسید که 13.4 درصد بیشتر از سال 2022 بود.

گاهی موفقیت در اشتراک گذاری موسیقی است، نه فروش مستقیم

کیم بیلی افت درآمد موسیقی انگلیس در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ را یک بحران جدی توصیف کرده بود. اما نسل جدیدی از کارآفرینان صنعت موسیقی در بریتانیا که در حوزه‌ تکنولوژی نیز دستی بر آتش داشتند، این بحران را به یک فرصت طلایی تبدیل کردند. آن‌ها توانستند با خلق یک مدل جدید مبتنی بر اشتراک گذاری آلبوم های موسیقی جدید ، از سیر نزولی فروش این محتوا جلوگیری کنند.

کیم بیلی اضافه کرد:
«امروز، سال ۲۰۰۱ را به یاد می‌آوریم و این حقیقت آشکار می‌شود که فروش خالص موسیقی از سال ۲۰۱۳ بیش از دو برابر شده است. این روند عالی است، اما این میزان فروش بعد از ۲۰ سال تورم، هنوز کافی نیست. هدف بعدی ما این است که درآمد موسیقی نه‌تنها از لحاظ اسمی، بلکه از نظر واقعی هم فراتر از سال ۲۰۰۱ باشد.»
طبق محاسبات تورم بانک مرکزی بریتانیا ، درآمد ۲.۲۲۳ میلیارد پوندی موسیقی ضبط شده طی سال گذشته، معادل ۱.۲۴۴ میلیارد پوند در سال ۲۰۰۱ است. به‌عبارت‌دیگر، سود حاصل شده از پر فروش ترین آهنگ های انگلیسی باید نسبت به سطح درآمدی امروز، تقریباً دو برابر شود تا به حاشیه سود سال ۲۰۰۱ (با در نظر گرفتن تورم) برسد.

رشد نوآوری برای احیای تجارت موسیقی در بریتانیا

ناشران و پیشتازان صنعت موسیقی انگلستان ، « رشد نوآوری و تکنولوژی » را کلید موفقیت در تجارت این حوزه عنوان می‌کنند. از «رابرت کینکل (Robert Kyncl)»، مدیرعامل وارنر میوزیک گروپ و «ویلارد آدِریتس (Willard Ahdritz)»، بنیان‌گذار و رئیس کوبالت گرفته تا دیوید اسرائیلایت (David Israelite)، رئیس انجمن ملی ناشران موسیقی آمریکا ، سال‌هاست که تجارت موسیقی را کم‌ارزش تلقی می‌کنند و به دنبال افزایش قیمت در سرویس های آنلاین استریم موسیقی هستند. این افراد نوآوری‌های دیگری مثل مدل‌های کسب درآمد از طرفداران و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت موسیقی را در موفقیت این صنعت تأثیرگذار می‌دانند.

مدیرعامل ERAدر راستای ساخت آهنگ با هوش مصنوعی افزود:
«همان‌طور که همیشه کلید رشد صنعت موسیقی پذیرش نوآوری‌ است، باید تمام قابلیت‌ها از دیسک‌های فیزیکی و صفحه‌های گرامافون تا سیستم‌های استریم را به کار بگیریم تا هیچ تکنولوژی ازدست‌رفته‌ای برای رشد صنعت موسیقی باقی نمانده باشد.
همچنین انجمن ERA اشاره کرد در کتاب سالانه‌‌ای که ماه آینده منتشر خواهد شد، از مجموع فروش موسیقی ، موزیک ویدیو و بازی در بریتانیا و در سال ۲۰۲۳ با ۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۱۱.۹ میلیارد پوند (۱۴.۸ میلیارد دلار) گزارش خواهد داد.

نقش مشابه هنرمندان در رکوردشکنی های تاریخی موسیقی بریتانیا

در ابتدا اشاره شد که سال گذشته برای اولین بار درآمد سالانه‌ی موسیقی بریتانیا از رکورد قبلی سال ۲۰۰۱ تجاوز کرد. در سال 2001 حضور تک‌آهنگ «Can’t Get You Out Of My Head»از کایلی مینوگ (Kylie Minogue) و آلبوم گلچین‌شده‌ «Gold – The Greatest Hits» از گروه STEPS توانستند تا علاوه بر صدرنشینی در جدول فروش آهنگ های انگلیس ، نقش پررنگی در اولین ثبت رکورد تاریخی در موسیقی بریتانیا داشته باشند.
اما نکته مهم‌ و جالب‌توجه، حضور مجدد تأثیرگذار این هنرمندان در رکوردشکنی سال 2023 است. سال گذشته کایلی مینوگ با موفقیت آلبوم «Padam Padam» توانست تا جایزه‌ گرمی Grammy Awards را به خود اختصاص دهد. او علاوه بر بازگشت به دوران اوج خودش، قرار شده تا جایزه‌ بهترین هنرمند جهان در حوزه موسیقی را از مراسم بریت اوارد نیز دریافت کند. همچنین آخرین آلبوم گروه STEPS هم به رتبه‌ اول جدول های فروش آهنگ در بریتانیا رسیده است.
این هنرمندان با تولید محتوای جذاب، افزایش تعامل با مخاطبان، ایجاد الگو و خلاقیت زیاد، نقشی اساسی در رکوردشکنی صنعت موسیقی بریتانیا در سال 2023 ایفا کردند. اد شیران، هری استایلز و دوا لیپا از جمله خوانندگان بریتانیایی هستند که علاوه بر بهترین فروش سالانه صنعت موسیقی ، در سال 2023 به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند و در این رکوردشکنی سهم پررنگی داشتند.

 

درخشش بانوان در موسیقی بریتانیا

سال ۲۰۲۳ شاهد حضور پررنگ‌تر خواننده های زن در جدول های فروش موسیقی نسبت به سال‌های گذشته بودیم. ده اهنگ برتر سال و چهار مورد از پنج اثر از پر طرفدارترین آهنگ ها بر اساس مجموع استریم و فروش آهنگ ، در اختیار خواننده های زن بود. برای مثال، ملی سایرس با آهنگ پرفروش « Flowers » که به مدت ۱۰ هفته در صدر جدول فروش آهنگ موسیقی بریتانیا قرار گرفت، پیشتاز این حرکت بود. در مجموع، زنان هنرمند در سال ۲۰۲۳ ، رکورد ۳۱ هفته از ۵۲ هفته را در صدر جدول پرفروش ترین تک آهنگ ها در بریتانیا به خود اختصاص دادند.

بازگشت محبوب صفحه های گرامافون به بازار موسیقی انگلیس

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش محبوبیت وینیل‌ها یا همان صفحه های گرامافون به عنوان یک کالای کلکسیونی بوده‌ایم. فروش صفحات گرامافون در بریتانیا در سال 2023 به 5.6 میلیون نسخه رسید که 23.2 درصد بیشتر از سال 2022 بود. این نشان می‌دهد که برخی از مخاطبان هنوز به دنبال تجربه شنیدن موسیقی به صورت کلاسیک و فیزیکی هستند.
در جدول های فروش آلبوم های موسیقی در بریتانیا سال ۲۰۲۳ ، آلبوم تلفیقی « The Highlights » از The Weeknd در صدر قرار گرفت، در حالی که تیلور سویفت با آلبوم‌های « Midnights » و «1989 (نسخه‌ی تیلور)» به ترتیب دوم و سوم شد. نکته جالب‌توجه در فروش این آثار به صورت وینیل بود. فروش صفحه های گرامافون در انگلستان برای شانزدهمین سال متوالی روند صعودی خود را حفظ کرد و با افزایش ۱۱.۸ درصدی به ۶.۱ میلیون واحد رسید که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۰ به شمار می‌رود.

نتیجه گیری

در این یادداشت سعی داشتیم تا عوامل تأثیرگذار بر رکوردشکنی صنعت موسیقی بریتانیا در سال گذشته را بررسی کنیم. این عوامل مهر تاییدی بر انعطاف‌پذیری و پایداری صنعت موسیقی کشور انگلستان است. این آمار و ارقام ترکیب اثرگذار استریم‌ موزیک و محبوبیت ماندگار فرمت های فیزیکی مانند صفحه های گرامافون را به تصویر می‌کشد که نشان‌دهنده‌ی بازاری پویا و قدرتمند برای موسیقی ضبط شده در بریتانیا است.
از طرفی محبوب ترین خواننده های انگلیسی نیز با تولید محتوای جذاب و افزایش تعامل با مخاطبان، نقشی اساسی در رکوردشکنی صنعت موسیقی بریتانیا در سال 2023 ایفا کردند. با وجود چالش‌های موجود، نوآوری و خلاقیت خوانندگان و سرویس های پخش آهنگ آنلاین می‌تواند به رشد و پیشرفت صنعت موسیقی انگلیس در آینده کمک کند. همچنین دولت بریتانیا از طریق ارائه وام و کمک‌های مالی، از صنعت موسیقی حمایت می‌کند .این موضوع علاوه بر رشد و توسعه صنعت موسیقی بریتانیا ، به ایجاد فرصت های شغلی جدید در حوزه موسیقی در کشور انگلستان نیز کمک خواهد کرد.

صبا حسینیان
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

آمارهای جالب نمایشگاه کتاب 1402

نمایشگاه سالانه کتاب تهران، مهم‌ترین رویداد کشور در حوزه کتاب و اساسا فرهنگ است. آخرین دوره این نمایشگاه میزبان بیش از 3 هزار عرضه‌کننده شامل‌ 210 ...

صنعت بازی ویدئویی در سرزمین آفتاب

  اگر از علاقه‌مندان به گیم هستید به احتمال زیاد نام بازی‌های بزرگی مانند سوپر ماریو ( قارچ‌ خور ) و سونیک را شنیده‌اید. ساخت اولین بازی ویدئو...

سرانه حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و ریلی در ایران

کشـور ما امکانـات و زیرساخت‌های خوبـی در بخش حمل‌ونقل دارد. همچنیـن در مقیـاس برون‌مرزی، ایـران در شـاهراه ترانزیتـی منطقه واقع‌شده اسـت و با هفت‌ک...

پوشاک پاکستان در مد جهانی

امروزه پوشاک پاکستانی به عنوان البسه جذاب در ویترین بوتیک‌های مدرن دنیا به چشم می‌خورد. صنعت پوشاک پاکستان نقش مهمی در بازار جهانی نساجی دارد که دل...