وضعیت موزه های ایران و جهان – قسمت دوم

وضعیت موزه های ایران و جهان – قسمت دوم

وضعیت موزه‌ ها در ایران و جهان

تعداد موزه های ایران به دلیل تاریخ و تمدن غنی که داراست زیاد است. بهترین و مهمترین موزه های ایران در تهران واقع هستند. موزه های تهران به دلیل قدمت و شهرتی که دارند بازدید کننده زیادی نیز دارند.

میزان بازدید موزه ، معیار مهمی برای اهمیت هر موزه است. موزه‌ها دلیل سفر بسیاری از گردشگران هستند و هزینه ورود به موزه ، استفاده از هتل‌ها و بازدید از سایر مکان‌های گردشگری موجود در کشورهای مبدا باعث رونق گردشگری در این مناطق می‌شود.

شرایط همه‌گیری کرونا و بسته‌شدن مرزها باعث کاهش حداکثری بازدیدکنندگان موزه‌ها شد. موزه‌های ایران از پررونق تا کم‌رونق، تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفتند. در این مطلب به بررسی شرایط موزه‌ها در ایران و جهان پرداختیم.

کرونا و موزه های معروف جهان

ویروس کرونا بسیاری از صنایع را دچار اختلال کرد. موزه های معروف جهان نیز از این اتفاق جان سالم به در نبردند. در سال 2019 بازدید از موزه لوور 10 میلیون بود. اما این عدد در سال 2020 به 2 میلیون رسید. این کاهش و تعطیلی موزه لوور 40 میلیون یورو به این موزه خسارت وارد کرد. این روند کاهشی برای سایر موزه های دنیا هم اتفاق افتاد و بازدیدکنندگان آن‌ها تنزل یافت. بیشترین کاهش نیز مربوط به موزه ملی چین بود که از بیش از ۷ میلیون نفر به ۱ میلیون بازدیدکننده در سال رسید. این کاهش علاوه‌ بر همه‌گیری بیماری و بسته‌شدن مرزها به علت کاهش بیش از حد ورود مسافر به چین در نتیجه تبلیغات بر ضد این کشور نیز بود.

شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد محدودیت و تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری در دنیا و موزه‌ها شد. به همین دلیل با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی و تمهیدات ویژه تلاش کردند شرایط بازدید موزه را برای توریست ها فراهم آورند. بازدید بهترین موزه های جهان با بسته‌شدن مرزها کاهش شدیدی را تجربه کرد. با گذشت دو سال از شروع پاندمی، واکسیناسیون همگانی و ازسرگیری سفرها، شاهد افزایش بازدید از زیباترین موزه های جهان خواهیم بود.

کاهش میزان بازدید از مهمترین موزه های ایران در کرونا

از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، افزایش تعداد موزه‌ها در ایران به کندی و با شیب ملایم است و در این میان، بر موزه‌های خصوصی با سرعت بیشتری افزوده می‌شود. در ۱۳۹۵ تعداد موزه‌ها در دوره‌ای ۵ ساله، افت کرد و در سال بعد این کمبود جبران شد.

از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ میزان بازدیدکنندگان از موزه های ایرانی کاهش ۵ میلیونی را تجربه کرد. پس از آن طی ۳ سال، تا ۱۳۹۸ به جایگاه خود در ۱۳۹۰ رسید. در ۱۳۹۹ و با شروع پاندمی، بسته شدن موزه‌ها را در پی داشت و میزان بازدید موزه های ایران به یک‌هفتم تنزل یافت.

سال‌های اوج بازدید گردشگران خارجی از موزه‌ها در دهه اخیر، در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بود. کم شدن بازدیدکنندگان خارجی از ۱۳۹۸ با کاهشی ۲۰۰ هزار نفری شروع شد. سال بعد یعنی ۱۳۹۹ با شروع پاندمی و بسته شدن مرزها، کاهش ورود توریست به ایران ، نتیجه‌ای جز کاهش بازدیدکنندگان و ورودی موزه‌ها را به‌دنبال نداشت. کاهش چشم‌گیر بازدیدکنندگان خارجی و ایرانی در کنار هم در نتیجه وضعیت بحرانی کرونا بود ولی روندها نیز نشان از کاهش میزان بازدیدکنندگان خارجی را می‌دهند که مشخصاً به دلایل دیگر است.

برترین موزه های جهان بر حسب تعداد بازدید

شهرت موزه لوور جهانی‌ست ولی در کنار این موزه، موزه‌های دیگری نیز هستند که دست کمی از آن ندارند و سالانه میلیون‌ها علاقه‌مند را به آن مبادی هدایت می‌کنند. لوور در صدر این جدول قرار دارد و سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده دارد. البته که بسیاری از بازدیدکنندگان برای دیدن مهمترین آثار موزه لوور از جمله نقاشی‌های داوینچی مونالیزا به این موزه سر می‌زنند.

موزه ملی چین در پکن قرار دارد. این موزه سالانه بیش از ۷ میلیون بازدید کننده دارد. از ادغام دو موزه انقلاب چین و موزه تاریخ ملی چین ، در سال 2003 این گنجینه بعنوان یکی از بزرگترین موزه های جهان به‌وجود آمده است.

سومین موزه پربازدید جهان و پرتردد، موزه‌های واتیکان در ایتالیا سالانه بیش از ۶ میلیون بازدیدکننده دارند. این موزه‌ها بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارند و بسیاری از نقاشی‌های دیواری آن ها از آثار میکل آنژ است.

موزه هنر متروپولیتن در نیویورک چهارمین موزه پرطرفدار دنیاست. به این موزه به اختصار مت (Met) هم گفته می شود و سالانه بیش از ۶ میلیون نفر بازدیدکننده دارد. گنجینه‌ای بسیار درخشان از آثار اسلامی را نیز در خود جای داده است. علاوه بر آثار تاریخی مهمی که در این موزه نگهداری می‌شوند، این موزه مراسم مشهور مت گالا را نیز در سالن مد و لباس خود میزبانی می‌کند.

موزه بریتانیا در لندن نیز سالانه بیش از ۶ میلیون بازدیدکننده دارد و بیش از ۸ میلیون قطعه در آن نگهداری می‌شود. علاوه بر این، موزه بریتانیا به دلیل پایگاه داده آنلاین خود بسیار شهرت دارد.

جمع بندی

جذابیت سفر تجربه های فرهنگی مختص مکانی است که به آن سفر شده است. بزرگترین موزه های جهان ثروت بزرگی با رنگ و بوی تاریخ و هنر آن کشور است. بازدید موزه و دیدن آثار باستانی و جاذبه های هنری و فرهنگی یا دیدن اسکلت یک جانور ماقبل تاریخ تجربه ای لذت بخش و خاص برای گردشگران است. حدود پنجاه و پنج هزار موزه در دنیا با تخصص و موضوع های متنوع و گاها عجیب و خاص وجود دارند. مانند موزه قلاده سگ در انگلستان یا موزه نمک‌پاش و جای فلفل در تنسی آمریکا از معروف ترین موزه جهان می باشند. از بین چندین اسم موزه های معروف جهان به چند مورد از آنها در این مطلب اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

از هر ۱۰ گردشگر ترکیه ۱ نفر ایرانی است

  درآمد ترکیه از گردشگران ایرانی : ۲.۴ میلیارد دلار طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دو ماه اولیه سال 2024، در مجموع 4 میلیون و 341 هز...

قطر، میزبانی شایسته برای هیجان و رقابت!

  قطر کشور کوچک، آرام و بی‌سروصدایی بود که اقتصاد خود را با ماهیگیری و صید مروارید می‌گذراند. اما اکتشاف نفت و گاز در سال ۱۹۴۰ این سرزمین را د...

آیا حج عمره در ایران گران است؟

  عمره مفرده در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام در ایران همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ که عمره متوقف شد و هیچ کا...

آیا حج تمتع در ایران گران است؟

  سال‌هاست مسئولان سعی دارند با بهبود وضعیت اعزام و امکانات زائران ایرانی در عربستان، سفر حج تمتع را توسعه دهند و با مذاکره با طرف سعودی سهمیه...