«دیگر فقط جوانکهای چیپسخور گیمر نیستند». این جمله تام وینرایت دبیر بخش فناوری و رسانه اکونومیست است. مقصود او از این جمله، اعلام این واقعیت بوده که اکنون تعداد 35-44 سالههایی که کنسول بازی دارند از 16-24 سالهها بیشتر است.
اما فراتر از وضعیت کاربران و بازیکنان بازیهای ویدئویی که سخن آن رفت، گزارش استاتیستا نگاهی جامع و همهجانبه به صنعت بازی ویدئویی در سال 2023 انداخته است و دادههای ارزشمندی همچون درآمد بازار بازیهای ویدئویی، ارزش بزرگترین شرکتهای بازی، تولیدکنندگان برتر بازیهای ویدئویی، محبوبترین کنسولهای بازی، نوع بازیهای آینده و… را روایت میکند. بر همین اساس در این یادداشت، نگاهی به نکات برجسته و با اهمیت گزارش استاتیستا از صنعت بازی ویدئویی در جهان داریم.
درآمد صنعت بازی ویدئویی در مسیر فراز، بدون نشیب
روند درآمد صنعت بازی ویدئویی از سال 2017، بهصورت مداوم و مرتب افزایش یافته است و این عدد در سال 2023، به 490 میلیارد دلار رسیده است. پیشبینی میشود درآمد جهانی بخش بازی از بازار رسانه از سال 2023 تا 2027، 40درصد (معادل با 197 میلیارد دلار) افزایش یابد و به 688 میلیارد دلار برسد. بهطور کلی و بر اساس دادههای موجود میتوان گفت که درآمد صنعت بازی ویدئویی بدون افت در حال رشد است. همچنین نگاهی به وضعیت بازار در دوران همهگیری کرونا و قرنطینهها حاکی از رشد قابل توجه درآمد بازیهای ویدئویی دارد.
سبقت دانلود بازیهای ویدئویی، از فروش فیزیکی
در سال 2019، برای اولین بار درآمد دانلود بازی (15 میلیار دلار) از فروش فیزیکی آن (14 میلیارد دلار) پیشی گرفت و پس از آن تا امروز این روند ادامه داشته است. به غیر از سال 2022، که درآمد کلی فروش بازی (دانلود و فیزیکی) با کاهش همراه بوده است، درآمد دانلود بازی همواره صعودی بوده و این در حالی است که این روند برای فروش فیزیکی بازی ثباتی نداشته و کاهش و افزایش در سالهای مختلف را تجربه کرده است. با این حال پیشبینی میشود که درآمد فروش کلی بازی تا سال 2027 به 36.8 میلیارد دلار برسد که دانلود بازی با 25.4 میلیارد دلار پیشرو است و نسخه فیزیکی، با 11.4 میلیارد دلار کمتر از نصف دانلود درآمد دارد.
رشد شگفتآور درآمد بازیهای موبایلی؛ با چاشنی غلبه بر کنسول و بازیهای رایانهای
بازیهای موبایلی در سال 2011 فقط 8.6 میلیارد دلار درآمد داشتند و این عدد در پایان سال 2022 به 122.6 میلیارد دلار رسیده است. بازیهای موبایلی اکنون سهم قابل توجهی از بازار صنعت بازی را به خود اختصاص دادهاند و از بازیهای رایانهای با درآمد 42.9 میلیارد دلار و کنسولهای بازی با درآمد 37.9 میلیارد دلار فاصله زیادی گرفتهاند. در حالی که مطابق با پیشبینیها تا سال 2027 درآمد بازیهای رایانهای نسبت به امروز کاهش مییابد و کنسولهای بازی نیز رشد چشمگیری نخواهند داشت، درآمد بازیهای موبایلی به 155.4 میلیارد دلار خواهد رسید و همچنان به رشد خود ادامه میدهد. نگاهی به مناطق جغرافیایی مستعد و مطلوب استفاده از بازیهای موبایلی نشان میدهد که قاره آسیا میزبان اصلی این بازیها و بیشترین درآمد را دارد.
شرکتهای پیشرو بازی در جهان
شرکت اکتیویژن بیلزد با 67 میلیارد دلار با ارزشترین شرکت بازی تا آوریل 2023 است. نینتندو با 47.8 میلیارد دلار در جایگاه دوم ایستاده و الکترونیکآرتس با 65 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد. البته ذکر این نکته الزامی است که در این فهرست دادههای شرکتهای سونی، تنسنت و مایکروسافت لحاظ نشده و این لیست بهاستثنای این سه شرکت است.
پردآمدترین شرکتهای بازی در سال 2023
شرکت تنسنت که دفتر اصلی آن در شهر شنژن چین قرار دارد با 7.56 میلیارد دلار، توانسته عنوان پردرآمدترین شرکت بازی در سراسر جهان در سه ماهه اول سال 2023 را بهدست آورد. سونی، رقیب ژاپنی تنست با 4.38 میلیارد دلار در جایگاه دوم ایستاده و شرکت اپل با 3.68 میلیارد دلار در رتبه سوم پردرآمدترین شرکتهای بازی در سال 2023 قرار گرفته است. نکته حائز توجه در این فهرست حضور پررنگ و قدرتمند کشورهای شرق آسیا است که توانستهاند جایگاه مهمی در صنعت بازی ویدئویی برای خود دستوپا کنند.
سونی، مایکروسافت و نینتندو؛ مثلث غولساز
سه شرکت بزرگ سونی، مایکروسافت و نینتندو در سال 2022، 29درصد از سهم بازار جهانی بازی را به خود اختصاص دادهاند. سونی با 13درصد بیشترین سهم را داراست و پس از آن، به ترتیب مایکروسافت با 8درصد و نینتندو با 7درصد جای دارند.
پلیاستیشن 2؛ پرفروشترین کنسول بازی تا امروز
پلیاستیشن 2 یا همان PS2 بازیکنان بازیهای ویدئویی، همچنان پرفروشترین کنسول بازی تا به امروز است. این محصول محبوب سونی که برای اولین بار در سال 2000 عرضه شد، تا ماه می سال 2023، بیش از 158 میلیون دستگاه فروش داشته است.
پلیاستیشن 2، نفسهای نینتدو دیاس را با بیش از 154 میلیون دستگاه فروش رفته، پشت سر خودش احساس میکند. این در حالی است که ایکسباکس360، با بیش از 85 میلیون دستگاه در جایگاه نهم ایستاده و تنها نماینده شرکت ایکسباکس در میان 10 کنسول پرفروش تاریخ است.
شواهد نشان میدهد که تغییر و تحولات دنیای بازیهای ویدئویی، امکان رسیدن به فروش کنسولهای دههی اول هزاره دوم را دشوار ساخته است و غیبت کنسولهایی همچون پلیاستیشن 5 این فرضیه را تقویت میکند.
بازیهای رایانهای؛ پلتفرمی با بیشترین بازی برای کاربران تا سال 2024
انتظار میرود از اواخر سال 2022 تا سال 2024، 200 بازی ویدئویی جدید تولید، رونمایی و در دسترس بازیکنان قرار بگیرند. بررسی این بازیها بر اساس پلتفرم نشان میدهد که 156 بازی برای رایانه (شخصی) هستند و به احتمال همین امر در محبویت این پلتفرم تأثیر خواهد گذاشت. همچنین مقرر شده که 115 بازی برای پلیاستیشن 5 و 113 بازی نیز برای ایکسباکس ایکساس منتشر شود.
عدم علاقه توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی به استفاده از فناوری بلاکچین
مطابق با نظرسنجی از استودیوهای توسعهدهنده بازیهای ویدیویی در کنفرانس توسعه بازیهای ویدیویی (سال 2023) 75درصد از توسعهدهندگان بازی در سراسر جهان علاقهای به استفاده از فناوریهای بلاکچین همچون ارز دیجیتال، انافتی و.. نداشتهاند. همچنین تنها 2درصد از پاسخدهندگان گفتهاند که آنها در استودیوهایشان از این ابزارها برای پشتیبانی از بازیهایشان استفاده میکنند.
پرداخت پول؛ محبوبترین مدل توسعهدهندگان بازی برای کسبوکار
دنیای بازی به سرعت در حال تغییر است و توسعهدهندگان بازی برای موفقیت باید خود را با آخرین روندها همگام کنند و با شرایط وفق پیدا کنند. در همین راستا، طی یک نظرسنجی در سال 2023، 50درصد از توسعهدهندگان بازی گفتهاند که در بازی که در حال توسعه آن هستند از مدل پرداخت پول توسط کاربر در کسبوکار خود استفاده میکنند. این در حالی است دانلود رایگان هم هنوز طرفداران خاص خودش را دارد و 36درصد آنرا انتخاب کردهاند.
پلیاستیشن پلاس؛ محبوبترین سرویس اشتراک بازی
سرویسهای اشتراک بازی و بازیهای ابری در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. پلیاستیشن پلاس با بیش از 47 میلیون مشترک در سراسر جهان، محبوبترین سرویس اشتراک بازی در سال 2023 است. نینتندو سوییچ آنلاین با 36 میلیون مشترک در جایگاه دوم ایستاده و رتبه سوم نیز با 25 میلیون مشترک به ایکسباکسگیمپاس اختصاص یافته است.
رشد درآمد بازیهای ابری
بازی ابری نوعی از بازیهای ویدیویی پخش جریانی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا بدون نیاز به سختافزار مخصوص بازی و بدون وابستگی به مکان، بازیها را بر روی دستگاههای خود از طریق اتصال به اینترنت انجام دهند. بازیهای ابری، حوزهای رو به رشد در صنعت بازی ویدئویی است و درآمد جهانی آن تا پایان سال 2023، به 4.34 میلیارد دلار میرسد. پیشبینی شده بازار جهانی بازیهای ابری تا سال 2027 به 18.71 میلیارد دلار برسد و رشد قابل توجهی را تجربه کند.
کلام آخر
صنعت بازی ویدئویی در سالهای اخیر همواره در حال رشد بوده است و پیشبینی روند آینده آن نیز حاکی از ادامه این مسیر است. مطابق با گزارش حاضر، درآمد صنعت بازی در سال 2023 به 490 میلیارد دلار رسیده و این عدد تا سال 2027 به 688 میلیارد دلار خواهد رسید. در سال 2022 درآمد کلی فروش بازی (دانلود و فیزیکی) با کاهش همراه بوده است، با این حال پیشبینی میشود که درآمد فروش بازی تا سال 2027 به 36.8 میلیارد دلار برسد و فاصله دانلود از فروش فیزیکی بیشتر شود.
بازیهای موبایلی اکنون با درآمد 122.6 میلیار دلاری، سهم قابل توجهی از صنعت بازی را به خود اختصاص دادهاند و درآمد بالاتری از کنسول و بازیهای رایانهای دارند. شرکت اکتیویژن بیلزد با 67 میلیارد دلار با ارزشترین شرکت بازی تا آوریل 2023 است. همچنین شرکتهای تنسنت، سونی و اپل بهترتیب با 7.5، 4.3 و 3.6 میلیارد دلار بیشترین درآمد را از فروش بازی داشتهاند. نیمی از توسعهدهندگان بازی گفتهاند در بازی که در حال توسعه آن هستند از مدل پرداخت پول توسط کاربر در کسبوکار خود استفاده میکنند. این در حالی است که تنها 2درصد از توسعه دهندگان بازی از فناوریهای بلاکچین استفاده میکنند و 75درصد علاقهای به استفاده از آنها ندارند.