پرطرفدارترین ژانر بازی های ویدئویی

پرطرفدارترین ژانر بازی های ویدئویی

معرفی کامل انواع ژانر بازی های ویدئویی

ویدیو گیم امروز یک جهان هنری و رسانه‌ای است که طیف مخاطبان آن به‌راستی وسیع شده است. از پسران و دختران نوجوان گرفته تا مردان جوان و حتی میانسالان درگیر بازی‌های ویدئویی هستند. آنچه باعث این گستره مخاطبان شده تنوع ژانر بازی‌های کامپیوتری است. با احتساب زیرشاخه‌ها، در بیش از ۲۰ سبک مختلف می‌توان بازی کرد. هر کدام از این ژانرهای بازی قسمتی از وجود مخاطب را درگیر می‌کنند و نیاز خاصی از او را پاسخ می‌گوید.

معرفی انواع ژانر بازی های کامپیوتری و زیر شاخه ها

ژانر اکشن بازی Action

محبوب‌ترین ژانر بازی‌های ویدیویی، اکشن است. بازی سبک اکشن راهی برای ارضای حس خشونت بازیکن‌هاست. این نوع بازی‌های جنگی و تیراندازی به شدت مبتنی بر تجربه‌اند و کمتر نیاز به فکر دارند. همچنین مبتنی بر سرعت و قدرت عکس‌العمل بازیکنان می‌باشند. بازی‌های اکشن بر چالش‌های فیزیکی و قدرتی، مثل مبارزه و تیراندازی استوار هستند.

  • سکو بازی | Platformer
  • بازی تیراندازی | Shooting
  • بازی مبارزه ای | Fighting
  • بازی بزن بزن | Beat’em up
  • بازی مخفی کاری | Stealth
  • بازی های ژانر بقا | Survival
  • بازی های سبک بتل رویال | Battle Royal

ژانر بازی ماجراجویی Adventure

در بازی‌های مربوط به این سبک، بازیکن باید با حل معما یا حل مسئله پیش برود. بازی‌های ژانر ماجراجویی و معمایی برای موبایل و کامپیوتر معمولاً فشار زیادی به مخاطب وارد نمی‌کنند و نیاز به سرعت عمل بالایی ندارند.

بازی های نقش آفرینی Role-playing Video Game

در بازی ژانر نقش آفرینی، عموماً بازیکن نقش یک شخصیت خیالی یا حقیقی را بر عهده می‌گیرد. از انتخاب‌ها و تصمیماتی که در طول بازی می‌گیرد صفات و عملکرد آن شخصیت را تعیین می‌کند. بهترین بازی‌های نقش آفرینی به آزادی اراده و عمل بازیکن بهای بسیاری می‌دهند.

  • بازی های سبک نقش آفرینی اکشن | Action RPG
  • بازی های نقش آفرینی تاکتیکی | Tactical RPG
  • بازی های ژانر نقش آفرینی سندباکس |  Sandbox RPG
  • بازی های آنلاین گروهی سبک نقش آفرینی | MMO (Massively Multiplayer Online Game)
  • بازی های چند نفره سبک موبا | MOBA

بازی های کامپیوتری استراتژیک Strategy

در بهترین بازی‌های استراتژیک کامپیوتر، تفکر و تصمیم‌گیری برای پیشبرد اهداف، بسیار تعیین‌کننده می‌باشند. به طور معمول در بازی‌های ویدئویی سبک استراتژیک، شما می‌تواند یک ارتش یا یک کشور را اداره و مدیریت کنید. اینجا خلاقیت شما تعیین می‌کند که تا چه میزان موفقیت کسب کنید.

  • انواع بازی استراتژیک همزمان | Real-time strategy
  • بازیهای ژانر استراتژیک نوبتی | Turn-based strategy
  • بازی های سبک دفاع از قلعه | Tower defense

بازی های شبیه سازی Simulation

بازی‌های شبیه ساز برای کامپیوتر و اندروید بسته به اینکه بخواهند چه چیزی را شبیه سازی کنند، تلاش می‌کنند به بازیکن تجربه‌ای نزدیک و جذاب از پدیده مورد نظر ارائه دهند.

  • بازی شبیه ساز زندگی | Life simulation
  • بازی شبیه ساز رانندگی | Driving simulation
  • بازی های شبیه ساز ساخت و ساز | Construction Simulator
  • بازی های شبیه سازی مدیریت و کسب و کار | Management

بازی های ویدیویی ورزشی Sport

بازی‌های ورزشی برای کامپیوتر و موبایل در تلاش برای شبیه سازی مسابقات ورزشی، مانند مسابقات فوتبال، مسابقات اتومبیل‌رانی، مسابقات رزمی و… هستند. یا آنکه تلاش می‌کنند یک موقعیت مسابقه‌ای ژانر ورزشی خلق کنند که می‌تواند رزمی، اتومبیل‌رانی یا… باشد.

بازی های کژوال Games Casual

بازی‌های کژوال، به طور مشخص یک ژانر بازی جداگانه نیستند و می‌توانند درون ژانرها یا زیر ژانر‌های مختلف یاد شده قرار گیرند. ویژگی عمده آن‌ها سادگی، در دسترسی و راحتی در پیشبرد اهداف بازی است. به این شکل که شما می‌توانید به راحتی با یک اینترنت معمولی و از طریق وب، یا با مصرف حجم کمی از اینترنت بر دستگاه اندرویدی خود و بدون نیاز به پلتفرم‌های قدرتمند اجرای بازی (مثل کنسول‌ها یا رایانه شخصی) به بهترین بازی‌های ساده کژوال دسترسی داشته باشید و در زمان‌های خالی و به مدت‌های اندک و کوتاه بازی کنید.

میزان محبوبیت ژانرهای مختلف بازی‌های ویدئویی

محبوب ترین ژانر بازی های ویدیویی

بر اساس آمارهای سایت Gametree ژانر اکشن بازی‌های رایانه‌ای و زیرژانرهای آن با محبوبیت ۹۰.۳ درصدی بیشترین میزان محبوبیت را در میان سایر ژانرهای مختلف ویدیو گیم دارند. به نظر می‌رسد این روند، صعودی خواهد بود. یکی از دلایل محبوبیت بازی‌های ژانر اکشن، اقبال شدید مردم به سبک Battle Royal و بازی فورتنایت (fortnite) دانسته شده است.

ژانرهای محبوب بازی‌های ویدئویی پس از سبک اکشن، ژانر ماجراجویی و نقش آفرینی است. در انتهای این لیست هم انواع بازی کامپیوتر سبک کژوال قرار می‌گیرند. البته باید متذکر شد بازی‌های کژوال به دلیل دسترسی راحت به آن‌ها، به یک معنا فراگیرترین ژانر انواع بازی‌ها برای گوشی و کامپیوتر هستند، اما لزوماً محبوب نیستند.

افزایش تعداد بازیکن‌های بازی فورتنایت

افزایش تعداد بازیکن‌های بازی فورتنایت

بر اساس آخرین دیتاهای منتشر شده در سایت استاتیستا، در حال حاضر ۳.۰۱ میلیارد بازیکن بازی‌های ویدیویی فعال در جهان وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال آینده به ۳.۳۲ میلیارد نیز برسد.

افزایش تعداد بازیکن‌های بازی فورتنایت

از نظر جنسیت بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای، ما هرساله شاهد کاهش فاصله میان درصد بازیکنان زن و مرد هستیم. تا سال ۲۰۲۱ این فاصله به این نحو است: ۵۵ درصد بازیکنان مرد و ۴۵ درصد بازیکنان زن هستند.

افزایش تعداد بازیکن‌های بازی فورتنایت

بر اساس آمارهای منتشر شده، گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال، با ۳۸ درصد بیشترین مخاطبین و بازیکنان video games را تشکیل می‌دهند.

بیشترین مخاطبین و بازیکنان بازی‌های ویدئویی

دسته بندی بازی ویدیویی بر اساس گروه سنی

بر اساس آمارهای منتشر شده در سایت GameTree در بازی‌های رده سنی ۱۳ تا ۱۷ سال و گروه سنی نوجوانان سبک بازی‌های مبارزه‌ای و به طور کلی بازی‌های ژانر اکشن ترجیح بیشتری نسبت به سایر سبک‌ها و ژانرها دارد. بازی‌های نقش آفرینی آخرین ترجیح این گروه سنی می‌باشد. این درحالی است که بازی‌های ژانر نقش آفرینی در گروه‌های سنی جوانان و بزرگ‌سالان، ترجیح اول یا دوم است. می‌توان اینطور توجیه کرد که بهترین بازی‌های مبارزه‌ای کامپیوتر و موبایل به دلیل سادگی بیشتر و پیچیدگی کمتر، شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط گروه سنی نوجوانان که از لحاظ سنی کوچک‌ترین گروه سنی بررسی ما هستند دارند. در مقابل بازی‌های نقش‌آفرینی به دلیل پیچیدگی و دشواری بیشتر، عموماً به ذائقه گروه‌های بزرگسال نزدیک هستند.

ظهور عناوین موفق و بازی‌های محبوب در سبک نقش آفرینی نیز یقیناً در افزایش محبوبیت این سبک در میان گروه‌های سنی بزرگسال و جوان نقش داشته است. بهترین بازی‌های نقش آفرینی معروف مانند Witcher 3، Dota 2،  League of Legends، World of Warcraft در گذشته باعث افزایش محبوبیت این ژانر بازی‌های ویدئویی شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود با عرضه بازی‌هایی چون Cyberpunk 2077،  Elden Ring، Baldur’s gate  سبک اکشن و نقش آفرینی، که به شکل ترکیبی درون عناوین یاد شده حضور داره، محبوبیت بیشتری در میان گروه سنی جوانان و بزرگسالان پیدا کند.

در میان رده سنی ۳۳ تا ۴۲ سال، همچنان بازی‌های نقش آفرینی اندروید و کامپیوتر به عنوان ترجیح دوم حضور دارد. بازی‌های ژانر استراتژیک رتبه اول را بدست آورده است. پس از این گروه سنی، و در ارزیابی صورت گرفته از بازی‌های رده سنی بالای ۴۲ سال، ما شاهد این هستیم که بازی‌های کژوال به عنوان ژانری که بیشترین ترجیح برای آن وجود دارد قرار می‌گیرد. می‌توان اینطور ارزیابی کرد که افرادی که در این سنین یا بیشتر قرار می‌گیرند در دوران جوانی مواجه غیرمستقیم‌تر و دورتری با بازی‌های ویدیویی داشته‌اند. در نتیجه طبیعی است که اگر بخواهند به سمت بازی‌های کامپیوتری بروند، سراغ بازی‌های ساده می‌روند که بتوان دسترسی ساده‌تری به آن داشت و پیشبرد آن چندان به زحمت نیاز نداشته باشد.

ترجیحات ژانرهای ویدئویی بر اساس گروه‌های سنی

پرفروش ترین ژانرهای بازی های ویدیویی در ده سال اخیر

موفقیت و محبوبیت یک ژانر بازی‌های موبایل، کنسول و کامپیوتر تا حد زیادی وابسته به عناوین موفقی است که منتشر می‌شوند. گاهی انتشار یک عنوان بسیار موفق باعث تکان جدی و افزایش فروش و محبوبیت یک ژانر خاص می‌شود. در ادامه تلاش می‌کنیم با بررسی عناوین پرفروش‌ترین بازی جهان در ده سال اخیر پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین ژانر بازی‌های ویدیویی را بررسی کنیم.

بازی های ژانر اکشن ماجراجویی

این سبک بازی که ترکیب و تلفیقی از دو ژانر ماجراجویی و اکشن است، عنوان پرفروش‌ترین ژانر بازی‌های ویدیویی در ده سال اخیر را دریافت می‌کند. این جایگاه بدون شک مدیون فروش بازی شاهکار Grand Theft Auto 5 است. این ویدئو گیم از زمان عرضه‌اش، یعنی در سال ۲۰۱۳، تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۸۵ میلیون نسخه فروخته است. از دیگر بازی‌های سبک اکشن ماجراجویی، می‌توان از بازی Red Dead Redemption 2 با فروش ۵۵ میلیون نسخه و بازی The Legend of Zelda: Breath of the wild با فروش ۳۰ میلیون نسخه نام برد.

بازی های ژانر تیراندازی

بازی‌های تیراندازی که بخشی از ژانر اکشن محسوب می‌شوند به واسطه محبوبیت بسیار بالا و قدمتی که دارند، همواره عناوین متعددی دریافت می‌کنند. مجموع فروش بازی‌های تیراندازی کامپیوتر و اندروید طی ده سال اخیر، این ژانر را به یکی از پرفروش‌ترین ژانرهای صنعت ویدیو گیم تبدیل می‌کند. سری بازی‌های Call of Duty در این میان از محبوبیت و فروش بیشتری برخوردارند. نسخه ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ این مجموعه یعنی Modern warfare و Cold War هرکدام توانسته‌اند جداگانه به فروش ۳۰ میلیون نسخه دست یابند. همچنین می‌توان از بازی Halo 5: Guardians با فروش ۱۵ میلیون نسخه به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تیراندازی پرفروش نام برد.

بازی های سبک نقش آفرینی

ژانر نقش آفرینی از دیگر ژانرهای موفق و پرفروش بازی‌های رایانه‌ای است. بازی نقش آفرینی Elder Scrolls V: Skyrim از سال ۲۰۱۶ با ۳۰ نسخه، بازی The wither 3: The Wild Hunt با ۵۰ میلیون نسخه، بازی Fallout 4 با ۱۴ میلیون نسخه و عنوان تحسین شده Elden ring با ۲۱ میلیون نسخه، پرفروش‌ترین و بهترین بازی‌های نقش آفرینی اندروید و کامپیوتر بوده‌اند.

بازی های ژانر بتل رویال

سبک بتل رویال که جزء ژانرهای بازی‌های اکشن آنلاین می‌باشند، در دهه اخیر بسیار مورد توجه بوده‌اند. این سبک عموماً با بازی Player Unknown’s Battlegrounds  (یا به اختصار PUBG بازی‌های پابجی) مطرح شده اند. این بازی کامپیوتری معروف زمانی که هنوز رایگان نشده بود ۷۵ میلیون نسخه فروخته بود. درکنار این عنوان، بازی بتل رویال Fortnite میزان محبوبیت و گستردگی این سبک را افزایش داده است.

تا سال ۲۰۲۳ در حدود ۵۰۰ میلیون بازیکن درون فورتنایت ثبت نام کرده‌اند و به شکل ماهانه ۲۳۰ میلیون بازیکن فعال دارد و از این جهت محبوب‌ترین بازی بتل رویال است. بازی‌های این ژانر در حال حاضر عموماً رایگان هستند. اما می‌توان مطمئن بود از طریق خریدهای درون برنامه‌ای و فروش موارد گوناگون درون بازی درآمد بسیار بالایی دارند. در این صورت این سبک را تبدیل به یکی از سودآورترین زیرژانرهای صنعت گیم می‌کند. می‌توان از بازی‌های Apex legends، Call of Duty  Warzone، Fall Guys نیز به عنوان بهترین بازی‌های بتل رویال جهان نام برد.

بازی های ژانر ورزشی

معروف‌ترین و بهترین بازی‌های ورزشی برای کامپیوتر،  NBA 2K، FIFA (در حال حاضر به FC Football تغییر پیدا کرده است)و Madden NFL می‌باشند که فروش نسبتاً خوبی دارند. موفقیت این ژانر بیشتر در این است که ناشران هر سال یک نسخه جدید برای این عناوین منتشر می‌کنند. در میان بازی‌های ورزشی یاد شده بازی FIFA هرسال، با فروش حداقل ۱۰ میلیون نسخه وضعیت خوبی دارد.

جمع‌بندی

باید در نظر داشت که همیشه یک تقسیم بندی مشخص از انواع سبک بازی موبایل و کامپیوتر و همچنین یک تعریف مشخص از چیستی یک ژانر بازی وجود ندارد و این امر می‌تواند گاهی به شکل‌های گوناگونی صورت بگیرد. از طرف دیگر انواع بازی‌های کامپیوتری می‌توانند بر اساس زاویه‌های مختلف در ژانرهای مختلفی قرار بگیرد. برای مثال ممکن است یک بازی سوم شخص تیراندازیِ جهان باز که در آن المان‌های نقش آفرینی حضور دارد، یک بازی اکشن دانسته شود یا نقش آفرینی یا ماجراجویی. با این حال خود تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی معمولاً بازی‌شان را در یک ژانر مشخص معرفی می‌کنند. با دانستن این نکته، در حال حاضر به شکل کلی سبک اکشن و زیرژانرهای آن، محبوب‌ترین ژانر بازی‌های ویدیویی را تشکیل می‌دهند و پس از آن بازی‌های نقش آفرینی قرار می‌گیرند.

صنعت بازی‌های ویدئویی جهان، هر سال که می‌گذرد وسعت بیشتری میابد، پلتفرم بازی‌های ویدیویی هم گسترده‌تر، هم پیشرفته‌تر و هم محبوب‌تر می‌شوند. در نتیجه به مرور زمان ما شاهد افزایش بیشتر تعداد بازیکنان و مصرف‌کنندگان ویدیو گیم هستیم و پیش‌بینی می‌شود این روند، به شکل صعودی افزایش یابد.

منابع

https://sandvox.io/top-gaming-genres-2022/

https://www.zoomg.ir/game-articles/60738-video-game-genres-overview/

https://gametree.me/blog/global-gamer-insights-report/

https://www.statista.com/statistics/746230/fortnite-players/

https://explodingtopics.com/blog/number-of-gamers

https://www.statista.com/statistics/1247955/gta-v-unit-sales-worldwide-total/

https://www.statista.com/statistics/1248052/zelda-botw-unit-sales/

https://www.statista.com/statistics/1391058/skyrim-games-sales-worldwide/

https://www.statista.com/statistics/1305839/the-witcher-wild-hunt-games-sales-worldwide/

https://www.demandsage.com/fortnite-statistics/

محمد شریفی
محمد شریفی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

جنگیدن برای پول و مقام در آوردگاه مجازی / نگاهی به گزارش «بازار ورزش‌ها و بازی‌های الکترونیک»

  چند سالی است که تَب ورزش‌های الکترونیکی و لیگ‌های آن داغ شده است و بازیکنان بازی‌های ویدئویی از پشت میزهایشان افزون بر جنگیدن برای نهادن تاج قهرم...

چرا گیمرها در 2023 کمتر بازی کردند ؟

درآمد بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی در سال ۲۰۲۳ درحالی با رشد ۲.۶ درصدی همراه بود که میزان زمان بازی‌کردن نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته بود. صنعت ...

صنعت بازی ویدئویی در سرزمین آفتاب

  اگر از علاقه‌مندان به گیم هستید به احتمال زیاد نام بازی‌های بزرگی مانند سوپر ماریو ( قارچ‌ خور ) و سونیک را شنیده‌اید. ساخت اولین بازی ویدئو...

نوآوری‌ در مدل‌های کسب‌وکار؛ رمز موفقیت بازی‌های موبایلی

درسالی که گذشت، امروزه صنایع فرهنگی و خلاق نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد. با این حال شرکت ها و کسب و کار های صنایع خلاق فرهنگی با چالش‌های منحصر به‌...