فناوری بازی ابری به کدام سو می‌رود؟

فناوری بازی ابری به کدام سو می‌رود؟

بازی ابری

بازی‌های ویدئویی هرساله از لحاظ بصری و گرافیکی پیشرفت و رشد قابل توجهی می‌کنند. این موضوع در عین حال که می‌تواند بسیار جذاب باشد و گیمرها را بیش از پیش مجذوب خود کند، می‌تواند باعث نگرانی جامعه‌ گیمر نیز بشود. چرا که آن‌ها برای اجرا و پردازش مناسب بازی و تجربه لذت‌بخش آن نیاز به سخت‌افزار مناسب دارند. بسیاری از بازیکن‌های بازی‌های کامپیوتری به دلیل عدم برخورداری از سخت‌افزار مناسب از تجربه بازی‌های به‌روز محروم می‌شوند. حتی به فرض داشتن سیستم گیمینگ قابل قبول، ممکن است شما جزء آن دسته‌‌ از گیمرهای جاه‌طلبی باشید که دوست دارند تجربه بصری بی‌نقصی از یک بازی ویدئوییِ شاهکار و پرجزئیات، مانند Red dead Redemption 2 یا Cyberpunk 2077 داشته باشند. اما تهیه سخت‌افزاری که چنین تجربه‌ای رقم بزند معمولا بسیار گران تمام می‌شود. 

بازی ابری Red dead Redemption 2

باز حتی با فرض داشتن بهترین سیستم گیمینگ کسی نمی‌تواند در هر زمان یا مکانی کنسول یا رایانه شخصی خود را همراه داشته باشد. شاید بخواهید در طول یک سفر و در اتومبیل مشغول بازی رایانه‌ای شوید، اما نمی‌توانید سخت‌افزار گیمینگ سنگین خود را همراه داشته باشید. فناوری «بازی ابری» یا کلود گیمینگ (Cloud Gaming) دقیقاً به درد رفع چنین مشکلاتی می‌خورد.

فناوری بازی ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟

بازی ابری (Cloud Gaming)، روشی نوین برای اجرای بازی‌های ویدئویی است که در آن بازیکن نیاز ندارد بازی را روی سیستم محلی (Local) و شخصی خود دانلود، نصب و اجرا کند. در این روش بازی بر روی یک سرور دیگر اجرا و پردازش می‌شود و بازیکن می‌تواند با ارتباط آنلاین و متصل شدن به آن سرور از راه دور، بازی را بر روی سیستم عامل خود صرفا پخش یا به عبارت دقیق‌تر استریم کند. فناوری بازی ابری نام دیگر استریم بازی است.

بازی‌های کامپیوتری که با این روش بازی می‌شوند، از این جهت ابری نامیده می‌شوند که برای اجرا و پردازش نیازی به نرم‌افزار یا سخت افزار محلی ندارند. در نتیجه می‌توان یک بازی را که نیاز به سخت‌افزار گیمینگ قدرتمند دارد و تنها روی پدستگاهی مثل PC کامپیوتر قابل اجراست، بر روی سخت‌افزاری ضعیف‌تر مثل موبایل اندرویدی تجربه کرد. در این حالت صدا و تصویر بر روی پلتفرم محلی شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید از طریق موس یا کیبورد یا کنترلر مشغول بازی شوید.

بهترین سرویس‌های بازی های ابری

در حال حاضر سرویس‌های گیمینگ بزرگ و کوچک مختلفی هستند که خدمات مربوط به بازی ابری ارائه می‌دهند. محبوب‌ترین و معروف‌ترین سرویس‌های بازی‌های ابری یا Cloud Gaming در حال حاضر سرویس‌های Xbox Game Pass Ultimate (Xbox Cloud Gaming)، NVIDIA GeForce Now، Sony PlayStation Now و Amazon Luna هستند.

خرید گیم پس ایکس باکس

اشتراک سرویس ایکس باکس گیم پس آلتیمیت (Xbox Game Pass Ultimate) مربوط به شرکت مایکروسافت است. درحال حاضر محبوب‌ترین و بهترین سرویس بازی‌های ابری در میان مخاطبین این فناوری است. البته این سرویس صرفاً محدود به ارائه خدمات مربوط به کلود گیمینگ نیست. بلکه بر اساس اشتراک ماهانه به مشترکین خود اجازه دسترسی به صدها بازی ویدیویی مختلف را نیز می‌دهد.

بازی ابری Xbox Game Pass Ultimate

مزیت این سرویس دسترسی به بازی‌های اختصاصی شرکت‌های زیرمجموعه مایکروسافت و ارائه تجربه نسبتاً روان و متعادل‌تر نسبت به سایر رقبا است. اما همچنین تعداد بازی‌های گیم ارائه شده توسط این سرویس محدود است و هزینه اشتراک پانزده دلار در ماه آن نسبتاً بالاست. این سرویس گیمینگ ابری در سیستم عامل‌های مختلفی چون کنسول ایکس باکس، رایانه شخصی، وب، اندروید و تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ اجرا می‌شود.

اکانت geforce now

سرویس NVIDIA GeForce Now سرویس گیمینگ ابری مربوط به شرکت nvidia است. خرید اکانت و اشتراک Geforce now دو مزیت اصلی دارد. اول آنکه در میان سایر سرویس‌های بازی ابری، بیشترین پشتیانی از بازی‌های ویدئویی مختلف را دارد و کاربر می‌تواند به واسطه آن تا ۱۵۰۰ عنوان و بیشتر را بازی کند. مزیت دیگر آن وجود یک طرح رایگان است که کاربر را قادر می‌سازد به شکل رایگان به این سرویس دسترسی داشته باشد. اما باید توجه کرد که طرح رایگان آن به شکل روزانه محدودیت زمانی دارد و کاربر باید مدتی نیز درون صف صبر کند. همچنین برای اینکه بتوانید با سرویس جی فورس نو بازی کنید باید بازی‌های خود را پیش‌تر خریده باشید و خود این سرویس هیچ عنوانی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. اشتراک پولی آن نیز با ۲۰ دلار در ماه بسیار گران تمام می‌شود و نسبت به سایر رقبا اینترنت قدرتمندتری نیاز دارد. این سرویس گیمینگ ابری می‌تواند بازی‌های کامپیوتری را تا وضوح 4k و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد در پلتفرم‌های مختلفی بازی‌های خود را اجرا کنید.

سرویس پلی استیشن پلاس و بازی ابری لونا

با خرید اشتراک سرویس PlayStation Plus Premium نیز می‌توان عناوین محدودی از بازی‌های پلاس پریمیوم (در حدود ۳۰۰ عنوان) را بر روی کنسول بازی سونی و رایانه شخصی اجرا کرد. مزیت اصلی خرید اکانت پلاس پریمیوم دسترسی به عناوین اختصاصی sony است. همچنین نسبت به سایر رقبا اینترنت ضعیف‌تری نیاز دارد و اشتراک سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم ماهیانه ۱۸ دلار آب می‌خورد.

سرویس گیمینگ ابری Amazon Luna در میان رقبا محبوبیت کمتری دارد. قیمت آمازون لونا با هزینه اشتراک ۱۰ دلار در ماه مناسب‌تر است؛ اما عناوینی که در اختیار می‌گذارد بسیار محدود است.

بازی ابری PlayStation Plus Premium

آینده بازیِ ابری

بازار جهانی بازی ابری در سال ۲۰۲۲ ۳.۳۷ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. پیش‌بینی می‌شود این مقدار از ۵.۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۸۴.۹۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. این پیش‌بینی‌ها بر این فرض استوار هستند که بازی‌های مبتنی بر Cloud، آینده صنعت گیمینگ خواهد بود.

اندازه بازار بازی ابری در آمریکا شمالی

یکی از دلایلی که این پیش‌فرض را تقویت می‌کنند، فراگیر شدن و افزایش محبوبیت پلتفرم تلفن‌های هوشمند و میل بسیار برای بازی‌های موبایل است. این افزایش میل به خصوص در زمان کرونا بسیار جنبه صعودی داشته است. گرایش افراد به بازی بر روی تلفن‌های هوشمند فرصت مناسبی را برای تقویت بازی ابری فراهم می‌کند. چرا که با توسعه کلود گیمینگ افراد می‌توانند هر بازی ویدیویی که بخواهند را بر روی موبایل هوشمند خود تجربه کنند.

معایب و مشکلات مربوط به فضای بازی‌های ابری

بازی‌های ابری نوظهورند و هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته و فراگیر نشده‌اند. کارشناسان یادآور شده‌اند این فناوری به طور قطع آینده صنعت گیم را دگرگون خواهد کرد، با این حال آنچه درحال حاضر تحت عنوان بازی ابری یا Cloud Gaming داریم مشکلات و چالش‌های متعددی دارد.

درحال حاضر بزرگ‌ترین مسئله‌ای که سرویس‌های ارائه دهنده خدمات بازی‌های ابری را با آن رو به رو هستند مشکلات مربوط به اینترنت است. استریم بازی ویدئویی، مانند استریم یک فایل صوتی و تصویری نیست. از این جهت که در اتصال آنلاین مربوط به بازی ابری، شبکه اینترنت باید فرمان‌هایی که توسط شما به عنوان بازی‌کن صادر می‌شود را دریافت کند و به سرور اصلی منتقل کند و سپس نتیجه را به نمایش بگذارد. کوچک‌ترین تاخیر در این فرآیند بر تجربه بازیکن از گیم‌پلی تاثیر منفی خواهد گذاشت. از سوی دیگر به میزانی که کاربر بخواهد تجربه روان‌تر و جذاب‌تری از جهت بصری از بازی داشته باشد به اینترنت پایدارتر و سریع‌تری نیازمند است. امید است با پیشرفت‌های مربوط به زیرساخت اینترنت طی سال‌های آینده این مشکل برطرف شود.

از سوی دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس کلود گیمینگ معمولاً با این مشکل رو به رو هستند که استودیو‌های مختلف را ترغیب کنند تا بازی‌های خود را در این سرویس‌ها عرضه کنند. حتی پس از قبول اینکه این عرضه صورت گیرد، معمولا این کار با تأخیر بسیار اتفاق می‌افتد. برای مثال بازی‌هایی که وارد گیم پسِ مایکروسافت می‌شوند، مدتی قریب به یکسال به صورت مستقیم به فروش می‌روند. چنین چیزی قطعا از محبوبیت خرید اشتراک سرویس‌های  گیمینگ ابری مشابه میکاهد، چرا که بازیکن ترجیح می‌دهد بازی را به صورت مستقیم خریداری کند تا اینکه یکسال صبر کند و بعد با خرید اشتراک بتواند آن را تجربه کند. تلاش مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد را تاحدی باید در نتیجه همین محدودیت فهم کرد. اگر مایکروسافت بتواند عناوین اختصاصی خود را افزایش دهد، می‌تواند با ارائه همزمان آن‌ها در فروشگاه‌های بازی‌های ویدئویی و گیم‌پس خود، مخاطبین زیادی را برای گیم‌پس خود دست و پا کند.

درنتیجه با وجود چندسالی که سرویس‌های بازی ابری فعال هستند، حتی درون سرویس‌های معروف Cloud Gaming نیز، محدودیت‌های مختلفی، مثل محدودیت در عناوین موجود (احتمال اینکه دنبال عنوان خاصی باشید و آن را نیابید بسیار وجود دارد)، محدودیت در ارائه این عناوین در پلتفرم‌های گوناگون (عنوان خاصی پیدا کنید اما در پلتفرم مدنظر شما وجود نداشته باشد)، مشکلاتی در ارائه یک تجربه روان و پایدار و قیمت بسیار بالا و غیر مقرون به صرفه اشتراک آن‌ها وجود دارد.

این‌ها بخشی از مشکلاتی است که در حال حاضر سرویس‌های ارائه بازی ابری یا کلاود گیم با آن روبه رو هستند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور برطرف شوند.

کلام آخر

فناوری بازی ابری را باید در امتداد مسیری فهمید که با اشتراک پخش آنلاین فیلم و پس از آن موسیقی و با کمپانی‌هایی چون نتفلیکس و اسپاتیفای رخ داد. همانطور که شما در سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و سریال می‌توانید با پرداخت اشتراک، به جهانی از فیلم و موسیقی دسترسی داشته باشید و آن‌ها را به صورت استریم و برخط تجربه کنید، بازی ابری نیز کارکرد مشابهی دارد. با این تفاوت که در حال حاضر فقط یک درصد از تمام هزینه‌ای که صرف بازی‌های ویدیویی می‌شود به سیستم کلود گیمینگ اختصاص دارد. در حالی که سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی و فیلم توانسته‌اند صنعت فیلم‌‌سازی و موسیقی را تکان دهند. این موضوع باعث شده که نسبت به توسعه ایده پخش آنلاین فیلم و موسیقی به بازی‌های ویدئویی همواره تردیدی وجود داشته باشد. این تردید را به خصوص می‌توان در تجربه شکست و تعطیلی سرویس بازی ابری گوگل استادیا مشاهده کرد. این سرویس در حالی که از پیشگامان ارائه‌دهنده تجربه گیمینگ ابری بود، در ژانویه ۲۰۲۳ با بازگرداندن پرداختی‌های مخاطبین خود، به کارش پایان داد.

سرویس بازی ابری گوگل استادیا

با تمام این ملاحظات، به نظر می‌رسد cloud gaming، هرچند مسیر بسیار پر پیچ و خمی در پیش دارد، اما می‌تواند با عبور از موانعی که در پیش خود دارد تبدیل به آینده صنعت بازی‌های کامپیوتری بشود. در رأس این موانع، بازی ابری باید بتواند تبدیل به تجربه‌ای مقرون به صرفه، برای همه کاربران در سطح جهان تبدیل شود. در حال حاضر بازی‌های ابری، تجربه نسبتاً گرانی است و این برخلاف ماهیت و علت وجودی چنین سیستمی است. علاوه بر این روند توسعه و گسترش بازی ویدیویی نسبت مستقیمی با زیرساخت‌های مربوط به اینترنت دارد. در نتیجه‌ی رشد این زیرساخت‌ها، سرویس‌های بازی ابری می‌تواند به یک تجربه روان تبدیل شود که در حال حاضر با آن فاصله دارد.

منابع

https://bitpin.ir/academy/what-is-cloud-gaming/

https://www.tomsguide.com/best-picks/best-cloud-gaming-services

https://money.com/best-cloud-gaming-services/

https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/articles-guides/console-game/24069-cloud-gaming-future-gaming

https://www.fortunebusinessinsights.com/cloud-gaming-market-102495

فصلنامه ۲۸ ترجمان

 

محمد شریفی
محمد شریفی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

نوآوری‌ در مدل‌های کسب‌وکار؛ رمز موفقیت بازی‌های موبایلی

درسالی که گذشت، امروزه صنایع فرهنگی و خلاق نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد. با این حال شرکت ها و کسب و کار های صنایع خلاق فرهنگی با چالش‌های منحصر به‌...

پرسودترین رقابت؟ / نگاهی به جوایز ای‌اسپرت در مقایسه با جشنواره‌های سینمایی و رقابت‌های ورزشی

سرباز کمان‌دار عرب! همین یک عبارت کافی است تا برق از سر هر پی سی گیمر بپرد و به یکی دو دهۀ قبل، عرصۀ جنگ‌های صلیبی آن هم پشت مانیتورهای پهن و بزرگ ...
صنعت بازی‌ ویدئویی در آیینه آمار

صنعت بازی‌ ویدئویی در آیینه آمار

«دیگر فقط جوانک‌های چیپس‌خور گیمر نیستند». این جمله تام وینرایت دبیر بخش فناوری و رسانه اکونومیست است. مقصود او از این جمله، اعلام این واقعیت بوده ...
معرفی کامل انواع ژانر بازی های ویدئویی

پرطرفدارترین ژانر بازی های ویدئویی

ویدیو گیم امروز یک جهان هنری و رسانه‌ای است که طیف مخاطبان آن به‌راستی وسیع شده است. از پسران و دختران نوجوان گرفته تا مردان جوان و حتی میانسالان د...