جایگاه صنعت بازی رومیزی در جهان – قسمت اول | بازی های رومیزی؛ صنعت یا سرگرمی؟

جایگاه صنعت بازی رومیزی در جهان – قسمت اول | بازی های رومیزی؛ صنعت یا سرگرمی؟

بازی رومیزی

صنعت بازی رومیزی در سال‌های اخیر حیات تازه‌ای در رگ‌های سرگرمی نوین جهانی تزریق کرده است. به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود بازار بازی‌های رومیزی در سال 2023 به درآمد 8.31 میلیارد دلاری با نرخ رشد سالانه 3.59٪ برسد. علاوه بر گیمرهای حرفه‌ای و قدیمی، بردگیم حرف‌های زیادی در میان افراد کم‌سن‌وسال‌تر و تازه‌واردهای دنیای بازی و سرگرمی داشته است. با ظهور فناوری‌های جدید بازی‌سازی، طراحی‌های نوآورانه‌ای در ساخت بازی‌ها در حال وقوع است. این نوآوری نیز در خدمت جامعه علاقه‌مندان بازی‌های روی میز قرار گرفته و برای این صنعت بازی، رشد و موفقیت چشمگیری را به‌همراه داشته است.

آمار صنعت بردگیم در جهان

در اولین نگاه انتظار می‌رود بازار جهانی بازی‌های رومیزی طی سال‌های 2023 تا 2028، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 13.27% را تجربه کند. نرخ رشد مرکب سالانه به انگلیسی Compound annual growth rate (CAGR))  اصطلاح ویژه‌ای برای یک کسب و کار و سرمایه‌گذاری است که با نسبت تصاعد هندسی، میزان ثابتی برای بازگشت سرمایه در یک دوره زمانی تعیین می‌کند. انتظار می‌رود اندازه بازار بوردگیم تا سال 2028 به رقم 39.99 میلیارد دلار برسد. بد نیست بدانید که در سال 2022، اندازه بازار بازی‌های بردگیم در سطح جهان به 15.1 میلیارد دلار رسید.

رده بندی سنی بازی‌های رومیزی

گروه سنی 5 تا 12 سال بیشترین سهم را در بازار بردگیم جهان در اختیار دارند. بازی‌های طراحی شده برای رده سنی 5 تا 12 سال بر سادگی، سرگرمی و ارزش آموزشی تمرکز دارند. این نوع بازی ها اغلب اوقات گیم پلی کوتاه‌ تری دارند تا متناسب با روحیه‌ی بازیکنان جوان‌تر به بازار عرضه شوند.

رده بندی سنی بازی‌های رومیزی

بازی‌های رومیزی برای کامپیوتر و موبایل

با ظهور تکنولوژی های پیشرفته در صنعت بازی سازی جهان، به تدریج پای بردگیم به سرگرمی ها و بازی های دیجیتال باز شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد دانلود بازی رومیزی برای کامپیوتر و موبایل در سال 2022 به چیزی حدود 4.85 میلیارد دانلود رسید. انتظار می‌رود میانگین درآمد هر بارگیری درحال‌حاضر 0.60 دلار آمریکا باشد. یک مقایسه جهانی نشان می‌دهد که بیشترین درآمد حاصل از دانلود بازی رومیزی برای اندروید و ویندوز به میزان 1754.00 میلیون دلار و در منطقه ایالات متحده رقم خورد است.

بازی‌های رومیزی برای کامپیوتر و موبایل

درآمد بازی‌های رومیزی آفلاین مانند دانلود بازی کارتی آفلاین میزان سود بیشتری را نسبت به بخش بازی‌های آنلاین رومیزی داشته است. بیش از 54% از سهم فروشگاه‌های نرم‌افزاری را به خود اختصاص داده است. اوضاع در بخش بازی‌های آنلاین آنقدرها هم بد نیست و این بخش رشد قابل توجهی را در پیش گرفته است. به‌ویژه بازی‌های آنلاین در ایالات متحده آمریکا و کشورهای مختلف اروپایی، از جمله آلمان و بریتانیا که انتظار می‌رود نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) با بیش از 13 درصد از سال 2022 تا 2028 را شاهد باشیم.

بازی‌های رومیزی آفلاین

بازار صنعت بردگیم در دنیا

بازی‌های رومیزی در منطقه آمریکای شمالی در سال 2022 با سهم 28.88% جایگاه نخست را در بازار جهانی در اختیار داشت. همچنین ایالات متحده در سال 2023 با درآمد 2611.00 میلیون دلاری از انواع بردگیم پیشتاز سایر کشورهای جهان می‌باشد.

ارزش بازار بازی های روی میز از 2017 تا 2023

ارزش بازار جهانی صنعت بازی های برد گیم در سال 2017 در حدود 7.2 میلیارد دلار بود و در سال 2021 به 13.33 میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که این مقدار تا سال 2023 همچنان افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که درآمد صنعت بازی رومیزی در جهان تا سال 2030 به 37.82 میلیارد دلار برسد که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) چیزی در حدود 12.29٪ از سال 2023 تا 2030 رقم خواهد خورد.

درآمدزایی صنعت بازی‌های رومیزی در کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه در سال 2022 به 5.38 میلیارد دلار رسید. همچنین در این کشورها رشد درآمدی سالانه بیشتری نسبت به کشورهای ایالات متحده و اروپا احساس می‌شود. اوضاع تقاضا برای خرید و دانلود بردگیم اورجینال بسیار هیجانی پیش می‌رود. کشورهای مانند ایالات متحده، چین، آلمان، هند، ژاپن، بریتانیا، برزیل و فرانسه تقاضای قابل‌توجهی برای خرید برد گیم های معروف خارجی دارند.

مقایسه بازی‌های رومیزی و بازی های فکری معمایی

انواع بازی‌های روی میز در سال 2022 زیر سلطه فروش بازی‌های معمایی یا همان پازل در بازارهای جهانی قرار داشت. تا حدی که درآمد این بخش به بیش از 6.9 میلیارد دلار رسید. انواع بردگیم پس از بازی‌های پازل فکری سهمی بیش از 23 درصد بازار صنعت بازی در سال 2022 را به خود اختصاص داد.

بهترین بازی های فکری

پردرآمدترین بازی های معمایی فکری را می‌توان پازل هایی شامل:

  • بازی های منبت کاری ( jigsaw puzzles )
  • بازی پازل سه بعدی
  • پازل‌های سه‌بعدی
  • بازی های اسلاید پازل
  • بازی های مکعب روبیک

و برخی بازی‌های فکری دیگر معرفی کرد. با حضور چشمگیر معماها در میان انواع بازی‌های رومیزی، ژانرهای مرتبط با آموزش و یادگیری بیش از 41 درصد سهم را در میان سایر ژانرهای بازی را به خود اختصاص دادند. این بازی های فکری جذاب به عنوان محبوب ترین ژانر بازی غالب در بازار جهانی بردگیم در سال 2022 ظاهر شدند.

بازی های منبت کاری ( jigsaw puzzles )

پرطرفدارترین ژانر بازی های رومیزی

دسته‌بندی انواع بردگیم در ژانرهای مختلف، قاعده و استاندارد یکسانی ندارد. دسته‌بندی سبک‌های بازی رومیزی در نقاط مختلف جهان مثل آمریکا، اروپا و آسیا به شیوه متفاوتی انجام می‌شود. انواع بازی ژانر استراتژی با موضوع جنگ، تقریباً 26 درصد از سهم بازار جهانی بازی‌های روی میزی را در سال 2022 به خود اختصاص داده‌اند. این بازی‌های رومیزی به دلیل ماهیت جذاب و نیاز به مهارت‌های تاکتیکی و منطقی در کشورهایی مانند کره جنوبی، آلمان، ژاپن و چین از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

تاریخچه کوتاه مسابقات جهانی بازی های رومیزی

مسابقات قهرمانی بازی های رومیزی از سال 1998 در آلمان به صورت سالانه برگزار می‌شود. تاکنون بیش از 40 کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند. حدود 165 بازی کارتی و بازی تخته ای از طیف متنوع بازی های روی میز در آنجا برگزار می‌شود. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، مسابقات جهانی بازی مونوپولی (Monopoly)  طی یک رویداد طولانی از سال 1973 به‌صورت انحصاری برگزار می‌شده و شرکت‌کننده‌های محدودی داشته است.

انواع بهترین بردگیم های دورهمی در مسابقات جهانی بازی های رومیزی (WBC) انجام می‌شود. محبوب ترین و بهترین بازی های WBC عبارتند از:

  • Settlers of Catan
  • Risk
  • Ticket to Ride
  • Britannia
  • Star Wars: The Queen’s Gambi

جمع بندی

آمار ارائه‌شده در این گزارش نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه صنعت بردگیم در دنیا، افزایش اندازه بازار بازی های رومیزی و تاثیر علایق مخاطبان در این صنعت بازی در جهان است. ما با یک صنعت درحال‌تحول روبه‌رو هستیم که پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 به درآمد 2.75 میلیارد دلاری با نرخ رشد سالانه 3.53% برسد.  آیا در مورد یک مدیوم بازی و سرگرمی که درآمد هر فعال آن چیزی در حدود 1.08 دلار آمریکا در سال 2023 تخمین‌زده شده است، نباید به عنوان یک صنعت درآمدزا نگریست؟

سید هادی هادیان
سید هادی هادیان
مشاهده نویسنده

۲ پاسخ

  1. درود و وقت بخوشی؛ بی‌صبرانه منتظر قسمت دوم این نوشتار هستم، لطفا در این آمارها، آماری از درآمد بازی‌های رومیزی در ایران و البته همسنجی درآمد این شاخه با شاخه بازی‌های ویدیویی را هم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

بازی‌های موبایلی و گیمرهای موبایل

آمارهای خیره‌کننده از گیمرهای موبایل | نبض سرگرمی دیجیتال در دستان بازی‌های موبایلی

این روزها بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان در حال بازی با گوشی موبایل خود هستند. اما سود سرسام‌آور بازی‌های موبایل نصیب چه کسانی می‌شود؟ روزهایی ...
بزرگ ترین شهربازی های دنیا

بهترین شهربازی ها و تم پارک های دنیا

بهترین شهربازی‌ها برای جذب مخاطبان بیشتر، به دنبال افزایش خلاقیت در طراحی  بهترین وسایل شهربازی هستند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با دیدن کل...
بهترین پلتفرم های بازی

پرطرفدارترین پلتفرم های بازی در جهان

سال‌ها پیش تنوع پلتفرم های بازی بسیار محدود بود؛ آن روزها دستگاه‌های ساده‌ای وجود داشت به نام آتاری. این دستگاه‌ها نوعی کنسول اولیه بودند؛ گونه‌های...
آینده صنعت بازی در ۵ سال پیش رو

آینده صنعت بازی در ۵ سال پیش رو چگونه رقم خواهد خورد؟

ارزش بازار جهانی اسباب‌بازی و بازی در سال 2018، به‌اندازه 101.5 میلیارد دلار (با درآمد 60 میلیارد دلاری صادرات نفتی ایران در سال 2018 مقایسه کنید) ...