بهترین شهربازی ها و تم پارک های دنیا

بهترین شهربازی ها و تم پارک های دنیا

بزرگ ترین شهربازی های دنیا

بهترین شهربازی‌ها برای جذب مخاطبان بیشتر، به دنبال افزایش خلاقیت در طراحی  بهترین وسایل شهربازی هستند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با دیدن کلیپی در فضای مجازی از یک دستگاه جدید بازی ، دوست داشته باشید تا از آن وسیله استفاده کرده و هیجان آن را تجربه کنید. این امر، خاصیت شهربازی‌ها را برایمان آشکار می‌سازد. نیاز به سرگرمی از سوی مردم باعث شده است تا چنین مجموعه‌هایی با وسعت فراوان، اشکال مدرن و موضوعات مختلف در کشورهای پیشرفته جهان تحت عنوان تم پارک یا پارک موضوعی ساخته شوند. در نتیجه، هر روزه مبالغ چشمگیری در تم پارک های معروف دنیا در حال تبادل است. سود بالای این مجموعه‌های تفریحی باعث شده است تا شهربازی‌ها به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری برای هر کشور محسوب شوند. مراکزی که قابلیت زیادی در ایجاد درآمد اقتصادی برای هر کشور دارند.

معروف ترین پارک های موضوعی دنیا در آمریکا

در سال 2021 آمریکا با کسب بیش از 12.37 میلیارد دلار از صنعت شهربازی هایش توانسته به یکی از برترین کشورهای جهان در توسعه و بهره‌وری از شهربازی‌ و theme park تبدیل شود. پیش‌بینی‌ها بر این اساس می‌باشد که در سال 2023 این میزان درآمد به 16.78 میلیارد دلار در سال، افزایش پیدا کند. امریکا هم‌چنین در میزان جذب مخاطب نیز حرف نخست را میان کشورهای دنیا می‌زند. 5 مجموعه تم پارک در این کشور در سال 2021 توانسته‌اند در صدر جدول جذب بازدیدکننده در میان مشهورترین تم پارک‌های جهان قرار بگیرند.

پارک های تفریحی و تم پارک های پیشرو در سراسر جهان از سال 2019 تا 2021

محبوب ترین پارک های موضوعی جهان

اکنون به معرفی و بررسی 6 نمونه از بهترین و محبوب ترین پارک های موضوعی جهان خواهیم پرداخت:

تم پارک مجیک کینگدام|Walt Disney World’s Magic Kingdom

معروف ترین تم پارک جهان یا همان پارک موضوعی مجیک ‌کینگ‌دام متعلق به کمپانی والت‌دیزنی در سال 1971 در فلوریدای آمریکا افتتاح شد. این مجموعه تفریحی 40 جاذبه گردشگری را در مساحتی بالغ بر 43 هکتار جای داده است. در سال 2019 با جذب 20.96 میلیون نفر توانست عنوان پر بازدیدترین شهربازی و تم پارک جهان را برای سیزدهمین سال متوالی از آن خود سازد. 8 بخش مجزا با ساختار و کاربری متفاوت در پارک دیزنی لند فلوریدا وجود دارد که آن را تبدیل به بزرگترین پارک دیزنی لند جهان کرده است: خیابان اصلی آمریکا، سرزمین ماجراجویی، سرزمین مرزی، میدان نیواورلئان، سرزمین عجایب، سرزمین فردا، شهر میکی تون و جنگ ستارگان: لبه کهکشان. بنابراین دیزنی لند محبوب ترین و بزرگترین پارک تفریحی موضوعی در جهان است.

پارک موضوعی یونیورسال اورلاندو|Universal Orlando

تم پارک یونیورسال اورلاندو به عنوان دومین مجموعه تفریحی بزرگ فلوریدا بعد از پارک والت‌دیزنی است. این مکان گردشگری که تحت نظر شرکت ان‌بی‌سی یونیورسال در سال 1999 میلادی افتتاح شد، دارای بخش‌های مختلفی برای تفریح توریست و گردشگران نیز است. خلیج آتش‌فشانی، جزایر ماجراجویی، سرزمین هری‌پاتر، ساحل، مجتمع Universal CityWalk Orlando، هتل آونتورا، کافه‌ها، رستوران‌ها و وسایل متعدد بازی از جمله بخش‌های این پارک موضوعی آمریکایی هستند. بزرگترین شهربازی یونیورسال اورلاندو در سال 2021 با جذب 8.99 میلیون نفر بازدیدکننده، توانست مقام سوم را در میان مشهورترین و پربازدیدترین تم پارک‌های جهان از آن خود بکند.

پارک دیزنی لند پاریس فرانسه|Disneyland Paris

تم پارک دیزنی لند شهر پاریس واقع در 32 کیلومتری مرکز شهر، در سال 1992 آغاز به کار کرد. پارک موضوعی دیزنی‌لند فرانسه عنوان پر بازدیدترین شهربازی و پارک موضوعی در سراسر اروپا را در سال 2021  متعلق به خود کرد.

میزان بازدید مخاطبان و گردشگران از این مجموعه تفریحی و جاذبه گردشگری را بین سال‌های 2009 تا 2021 در مقیاس میلیون نفر مشاهده می‌کنید:

میزان بازدید از دیزنی لند پاریس

دو پارک اصلی، تم پارک دیزنی‌لند، پارک موضوعی استودیو والت‌دیزنی، دهکده دیزنی، زمین گلف، مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌ها از جمله بخش‌های مختلف این مجموعه تفریحی جذاب در فرانسه هستند.

چهار سرزمین، مساحت 22.3 کیلومتری این شهربازی معروف پاریس را تشکیل می‌‌دهند: سرزمین غرب وحشی، سرزمین ماجراجویی، سرزمین تخیل و سرزمین اکتشاف.

نکته جالب برای دیزنی‌لند فرانسه ، امکان استفاده از بازی‌های فراوان برگرفته از شخصیت‌های کارتونی است. برای نمونه بازی‌های سیندرلا، پینوکیو، میکی‌موس، دانلد داک و….

استفاده از اِلمان‌های سینمایی نیز در این محبوب ترین تم پارک جهان به چشم می‌خورد. در سال 2002 پارک استودیو والت دیزنی به این مجموعه اضافه شد. به این دلیل که مخاطبان بتوانند در استودیو سن‌مجیک این پارک، خود را به جای شخصیت‌های سینمایی و کارتونی قرار داده و با بهره‌گیری از جلوه‎‌های ویژه، غرق در هیجان شوند.

شهربازی اروپا پارک|Europa Park

یکی از بزرگترین و بهترین پارک موضوعی جهان در قاره اروپا در کشور آلمان قرار دارد. پارک یوروپا المان که چندین سال است لقب پربازدیدترین مکان برای تفریحات مردم آلمان را یدک می‌کشد، در سال 1975 آغاز به کار کرد. مساحت یورو پارک بالغ بر 95 هکتار است. دومین ترن هوایی ( سیلور استار ) در اروپا پارک شهربازی المان قرار دارد. این بزرگترین پارک موضوعی در آلمان در سال 2019 با جذب 5.75 میلیون نفر بازدیدکننده توانست آمار خوبی را برای خود ثبت کند. با همه‌گیری کرونا در سال 2020، 2.5 میلیون نفر بازدیدکننده داشت و سپس با رشد 20 درصدی به رقم 3 میلیون نفر در سال 2021 دست پیدا کرد. این رقم، پارک اروپا در المان را در مقام نوزدهم جدول پربازدیدترین پارک های موضوعی جهان در سال 2021 قرار داده است. در کنار پارک اصلی این بهترین شهربازی آلمان، چندین هتل و چندین کمپ تفریحی نیز دایر شده است تا بازدیدکنندگان از آن‌ها نیز استفاده کنند. این تم پارک جذاب و هیجان‌انگیز میزبان چندین دستگاه قطار است که قدیمی‌ترین آنها قطار معدن Alpenexpress است. گفتنی است پارک اروپا در آلمان از اواخر ماه نوامبر چهره خود را تغییر داده و به محلی برای تفریحات زمستانی و جشن سال نو تبدیل می‌شود.

پارک دیزنی لند توکیو ژاپن|Tokyo Disneyland

اولین تم پارک که توسط شرکت دیزنی در خارج از ایالات متحده آمریکا ساخته شد، دیزنی‌لند توکیو در سال 1983 بود. هفت سرزمین در این مجموعه ی 47 هکتاری وجود دارد که همگی برگرفته از داستان‌ها، کاراکترها و فیلم‌های فانتزی آمریکایی هستند. پارک موضوعی دیزنی‌لند توکیو با جذب 17.91 میلیون نفر در سال 2019 عنوان سومین پارک موضوعی جهان را در میزان جذب مخاطب از آن خود کرد.

میزان بازدید از دیزنی لند توکیو در ژاپن

آمارها نشان می‌دهند که سهم بازدیدکنندگان زیر 18 سال شهربازی دیزنی لند توکیو از 20 درصد فراتر رفته است. غالب بازدیدکنندگان نیز بین 18 تا 39 سال را دارند. 70 تا 80 درصد مخاطبان این بهترین تم پارک در ژاپن را نیز زنان تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه برای این جاذبه های تور ژاپن علی‌رغم شهرت بین‌المللی آن، حضور بالای افراد داخلی و سهم ناچیز برای بازدیدکنندگان بین‌المللی است. این تم پارک پربازیدترین و بهترین تم پارک کشور ژاپن است.

پربازدیدترین تم پارک های ژاپن

پارک دیزنی لند شانگهای چین|Shanghai Disneyland Park

شهربازی دیزنی‌لند شانگهای چین واقع در منطقه پودونگ، در سال 2011 با سرمایه‌گذاری شرکت دیزنی و شرکت شندی برای ساخت آماده شد. بعد از 5 سال کار مداوم، سرانجام در سال 2016 افتتاح شد. در نیمه سال 2016، توانست 5 میلیون نفر بازدیدکننده را جذب کند که آمار خیره‌کننده‌ای برای دیزنی لند چین محسوب می‌شود. در سال 2021، 8.48 میلیون نفر بازدیدکننده داشت و توانست مقام ششم جدول پرمخاطب‌ترین و پربازدیدترین تم پارک‌های جهان را کسب کند. پارک موضوعی دیزنی شانگهای در کنار تم پارک‌های دیزنی‌لند هنگ‌کنگ و اوشن پارک هنگ‌کنگ جزء برترین و بهترین تم‌پارک‌های چین محسوب می‌شود. دیزنی‌لند شانگهای هم‌اکنون دارای هفت سرزمین است: خیابان میکی، باغ‌های تخیل، سرزمین فانتزی، دریاچه گنج، جزیره ماجراجویی، سرزمین فردا و سرزمین داستان اسباب‌بازی‌ها. مساحت دیزنی لند شانگهای چین 116 هکتار است و دارای مرتفع‌ترین قلعه پریان جهان است.

نیاز برای سرگرم‌کردن انبوهی از مردم در کشورهای پیشرفته باعث شد تا شهربازی‌‌ها در قالبی بزرگ‌تر و مدرن‌تر به وجود آیند. تم پارک‌ها یا پارک‌های موضوعی مجموعه‌ای از تفریحات مختلف را کنار امکانات رفاهی به مخاطبان خود عرضه می‌کنند. پیدایش این مجموعه‌های تفریحی را می‌بایست مدیون شرکت والت دیزنی بدانیم. با بررسی آمارهای بهترین تم پارک‌های جهان درمیابیم که هم‌اکنون نیز دیزنی لند در این زمینه حرف نخست را می‌زند. والت دیزنی با تأسیس این تم پارک‌ها در آمریکا و اروپا و جنوب شرق آسیا بازار بزرگی را از آن خود ساخته است. در هر کشور پیشرفته‌ای تم پارک‌های دیزنی‌لند محبوبیت بسیار بالایی دارند. این کمپانی تنها در سال 2022 توانست، 28.71 میلیارد دلار از مکان‌های تفریحی و پارک‌های موضوعی خود درآمد اقتصادی کسب کند.

میزان درآمد شرکت والت دیزنی از فعالیت های مختلف به تفکیک بخش های عملیاتی

کلام آخر

با همه‌گیری کرونا میزان مخاطبان پارک‌های موضوعی در سرتاسر دنیا تا حد زیادی رو به افول رفت. اما بعد از پاندمی، بازار اصلی تم پارک ها به ترتیب به آمریکا‌، ژاپن و چین رسید. اکنون نیز شاهد رشد و گسترش شهربازی های مدرن و تم پارک‌ها در کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه هستیم. چراکه سود بالای اقتصادی این جاذبه های گردشگری و مجموعه‌های تفریحی کمک زیادی به اقتصاد هر کشور می‌کند.

منابع

www.statista.com

Global Attractions Attendance Report

www.disneyland.disney.go.com

www.disney.com

www.europapark.de

www.universalorlando.com

www.shanghaidisneyresort.com

www.tokyodisneyresort.jp

 

علی امیرسیافی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

از هر ۱۰ گردشگر ترکیه ۱ نفر ایرانی است

  درآمد ترکیه از گردشگران ایرانی : ۲.۴ میلیارد دلار طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دو ماه اولیه سال 2024، در مجموع 4 میلیون و 341 هز...

قطر، میزبانی شایسته برای هیجان و رقابت!

  قطر کشور کوچک، آرام و بی‌سروصدایی بود که اقتصاد خود را با ماهیگیری و صید مروارید می‌گذراند. اما اکتشاف نفت و گاز در سال ۱۹۴۰ این سرزمین را د...

آیا حج عمره در ایران گران است؟

  عمره مفرده در ۱۵ سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام در ایران همراه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ که عمره متوقف شد و هیچ کا...

آیا حج تمتع در ایران گران است؟

  سال‌هاست مسئولان سعی دارند با بهبود وضعیت اعزام و امکانات زائران ایرانی در عربستان، سفر حج تمتع را توسعه دهند و با مذاکره با طرف سعودی سهمیه...