آمارهای خیره‌کننده از گیمرهای موبایل | نبض سرگرمی دیجیتال در دستان بازی‌های موبایلی

آمارهای خیره‌کننده از گیمرهای موبایل | نبض سرگرمی دیجیتال در دستان بازی‌های موبایلی

بازی‌های موبایلی و گیمرهای موبایل

این روزها بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان در حال بازی با گوشی موبایل خود هستند. اما سود سرسام‌آور بازی‌های موبایل نصیب چه کسانی می‌شود؟ روزهایی که با گوشی‌های قدیمی نوکیا مشغول بازی کردن Snake بازی اسنیک نوکیا بودید را به خاطر بیاورید. موفقیت این اثر ساده معروف به بازی مار نوکیا در حدی بود که 350 میلیون تلفن همراه از این بازی میزبانی می‌کردند. موفقیتی که هیچ کس برای سازنده فنلاندی آن متصور نمی‌شد.

امروزه گوشی یا تبلت‌های هوشمند، شما را به اقیانوسی از بازی‌های موبایلی متصل می‌کنند که خطر غرق شدن در آن‌ها بسیار زیاد است. بازی‌هایی که اغلب به رایگان یا با قیمت بسیار پایین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما بازی رایگان موبایل و کامپیوتر چه سودی برای سازندگان آن‌ها دارد؟ ناشران بهترین بازی‌های جهان برای گوشی درآمد قابل توجهی از خرید درون برنامه ای بازی‌های خارجی به دست می‌آورند. چیزی در حدود ۴۵ درصد از درآمد بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۲ به همین پرداخت درون برنامه ای در بازی‌های موبایل انلاین اختصاص دارد.

بازی‌های موبایلی و گیمرهای موبایل

گردش مالی صنعت بازی‌های موبایل

صنعت بازی سازی در جهان بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. بر اساس آمارهای مؤسسه Newzoo، پیش‌بینی می‌شد که ارزش صنعت بازی‌های ویدئویی در سال ۲۰۲۱ به ۱۷۴ میلیارد دلار برسد. این رقم برای سال ۲۰۲۲ به دو برابر بیشتر افزایش یافت. در حال حاضر می‌دانیم که  صنعت گیم در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که گیمرهای بازی‌های موبایلی در سال گذشته چیزی حدود ۱۶ ساعت در هفته را به بازی کردن، ۸ ساعت در هفته به تماشای استریم بازی و 6 ساعت در هفته به حضور و تعامل با انجمن‌های گیمینگ اختصاص می‌دهند.

شاید شیوع ویروس کرونا باعث شد که افراد زیادی در سراسر جهان به سرگرمی و بازی‌های دیجیتالی روی بیاورند و درآمد هنگفتی را نصیب صنعت گیمینگ و شرکت‌های بازی سازی ایرانی و خارجی کند. البته فراموش نکنید که ارزش این صنعت تنها به بازی‌های موبایل آفلاین و بازی‌های موبایل آنلاین با گرافیک بالا اختصاص ندارد. نباید از نقش بهترین بازی‌های کنسول تاریخ و بازی‌های تحت وب برای کامپیوتر و اندروید و ایفون را فراموش کرد.

آمار تعداد گیمرهای دختر در بازی‌های موبایلی

تحقیقات مؤسسه Newzoo نتایج جالبی را در مورد بانوان و تعداد دخترهای گیمر در جهان ارائه می‌دهد. در ادامه به جالب‌ترین موارد آن‌ها می‌پردازیم:

  • زنان و دخترها ۴۹ درصد از کاربران بازی‌های موبایل اندروید و آیفون را تشکیل می‌دهند.
  • ۶۵ درصد از زنان و دخترهای گیمر در منطقه آمریکا بین ۱۰ تا ۶۵ سال سن دارند.

۴۳ درصد از زنان گیمر، بیش از پنج بار در هفته با گوشی موبایل خود بازی های آنلاین و آفلاین انجام می دهند.

بازی‌های موبایلی و گیمرهای موبایل

با این حال زنان هنوز حضور کمتری نسبت به مردان در جامعه موبایل گیمرها دارند. در ادامه این آمار نشان داده شده است که:

  • ۶۰ درصد از زنان گیمر احساس می‌کنند که کمتر از یک سوم بازی‌های موبایل مناسب قشر آنها است.
  • ۲۵ درصد مردانی که با موبایل بازی می‌کنند، تنها درصورتی بازی را ادامه خواهند داد که بدانند بازیکن رقیب هم مرد است.
  • تنها ۲۷.۸ درصد صنعت گیم و بازی را زنان یا جنسیت‌های دیگر تشکیل می‌دهند.
  • ۵۷ درصد مردان خود را گیمر حرفه ای معرفی می‌کنند درصورتی که تنها ۲۹ درصد زنان چنین ادعایی را دارند.
  • ۷۰ درصد مردان پس از خرید و دانلود یک بازی جدید احساس خوبی دارند در حالی که تنها ۵۸ درصد زنان این احساس را دارند.
  • از 100 بازی که پرطرفدارترین بازی‌های گوگل پلی هستند، بیشتر از 44 درصد آیکون‌ها و آواتارهای بازی‌ها دارای شخصیت مرد هستند.

با در نظر گرفتن اینکه گیمرهای دختر تقریباً نیمی از جمعیت گیمرهای موبایل را تشکیل می‌دهند و نصب بهترین بازی‌های دخترانه مانند Travel Frog و Animal Crossing: New Horizons به سرعت محبوبیت پیدا کرده‌اند، این آمار نشان می‌دهد که بازی‌های موبایل مناسب زنان و دخترانه می‌توانند پتانسیل بالایی داشته باشند.

شرکت چینی تنست  Tencent

شرکت چندملیلی تنسنت گیم در طی چند سال گذشته، امپراتوری صنعت بازی سازی خود را با قدرت در سراسر جهان گسترش داده است.  در حال حاضر تنسنت یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی موبایلی است. این شرکت در سال ۲۰۲۱ رتبه اول بیشترین درآمد و رتبه سوم بیشترین دانلود را بین ناشران بهترین بازی‌های ایفون به خود اختصاص داد. این هلدینگ چینی تا سال2022 نیز با 77.8 میلیون دلار درآمد از بازی‌های شرکت تنسنت همچنان در جایگاه نخست صنعت گیم در جهان قرار دارد.

استودیو بازی سازی Supersonic Studios

شرکت بازی سازی Supersonic Studios با بیش از 5.81 میلیون دانلود به محبوب‌ترین و بهترین ناشر بازی‌های موبایلی گوگل پلی در منطقه ایالات متحده تبدیل شده است. کمپانی بازی سازی VOODOO که بیش از 4.82 میلیون دانلود بازی برای اندروید را تجربه کرده، در جایگاه بعدی قرار دارد.

تعداد گیمرهای بازی‌های موبایلی

حدود 3 میلیارد نفر موبایل‌گیمر در سراسر جهان وجود دارند که تعداد آنها 5.3 درصد بیشتر از سال گذشته است. بیش از 50 درصد از این گیمرهای تازه‌وارد به دنیای موبایل‌گیمینگ در منطقه آسیا و اقیانوسیه ساکن هستند. رشد طرفداران ورزش‌های الکترونیکی و افزایش تعداد بینندگان استریم بازی در ژانرهای مختلف از عوامل موثر در افزایش تعداد گیمرهای بازی‌های موبایل نسبت به سال گذشته است.

پرداخت درون برنامه ای بازی‌های موبایل

بر اساس آمارهای موجود در نیمه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۴۱.۲ میلیارد دلار در خرید درون برنامه ای بازی‌های موبایلی خارجی هزینه می‌شود. حدود ۱۵.۶ میلیارد دلار از فروش بازی‌ها در فروشگاه گوگل پلی بدست آمده است. بازی‌های تنسنت مانند بازی Honor of Kings و بازی موبایل پابجی PUBG Mobile هر کدام با حدود یک میلیارد دلار درآمدزایی در صدر پر درامد ترین بازی جهان برای موبایل قرار دارند.

بازی‌های موبایلی و گیمرهای موبایل

هزینه بازی‌های موبایل برای کودکان

یکی از موسسات آماری در آمریکا، مطالعاتی را در سال ۲۰۲۰ میلادی انجام داده که نتایج جالبی را از دخل‌وخرج گیمرهای جوان ارائه می‌دهد. نتایج نشان داد که تقریباً نیمی از والدین به فرزندانشان اجازه نمی‌دهند بدون اجازه آنها خرید درون برنامه ای بازی‌های موبایل انجام دهند. علاوه‌براین بیش از ۴۰ درصد این والدین، خریدهای فرزندشان را محدود می‌کنند تا آنها نتوانند بیشتر از ۱۰ دلار در ماه هزینه بازی برای ایفون و بازی برای اندروید کنند. با این حال، ۲۳ درصد والدین به فرزندان خود اجازه دادند تا حداکثر ۱۰۰ دلار در ماه برای خرید و نصب بهترین بازی‌های موبایل جهان و پرداخت‌های درون برنامه ای بازی‌ها خرج کنند.

تبلیغات در بازی‌های موبایل

گزارشات نشریه White Paper نشان می‌دهد که به طور متوسط تعداد تبلیغ کنندگان بازی های موبایلی یا موبایل مارکتینگ در سال 2020 نسبت به سال 2019 چیزی در حدود 8 درصد افزایش یافته است. بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهند که بیشتر این تبلیغات آنلاین در بازی های اندرویدی حضور داشتند. البته نباید از نقش شیوع ویروس کرونا در این جریان چشم‌پوشی کرد.  پیش‌بینی می‌شود بازار تبلیغات وسط بازی در ایفون و اندروید 7. 8 درصد رشد داشته باشد.

کسب درآمد از بازی موبایل

حذف تبلیغات در بازی‌های موبایل معمولاً به صورت خریدهای درون برنامه ای انجام می‌شود. پژوهش‌های Sensor Tower نشان از محبوبیت این روش درآمدزایی در میان توسعه‌دهندگان بازی‌های آنلاین است. روش حذف تبلیغات بازی‌های گوگل پلی بیشتر در بازی‌های کژوال مشاهده می‌شود که بیشتر از سبک‌های دیگر برای کسب درآمد بازی‌ها از تبلیغات درون برنامه ای استفاده می‌کنند. ۹۰ درصد بهترین بازی‌های کژوال، گزینه حذف تبلیغات وسط بازی را دارند.

دیگر روش‌های محبوب برای کسب درآمد در بازی‌های موبایلی عبارت‌اند از:

  • سیزن پس (season pass)
  • اشتراک زمانی (subscription)
  • خرید درون برنامه ای با پول واقعی
  • فروش NFT در بازی‌های موبایل

جمع بندی

اجازه دهید این گزارش را با چند پیش‌بینی به پایان برسانیم. آمارها احتمال دادند که درآمد بازار جهانی بازی‌های موبایل تا سال 2021 به 189 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین در سال 2021، تعداد بازیکنان موبایل‌گیمر در سراسر جهان به 2.8 میلیارد رسید که از 2.7 میلیارد در سال 2020 افزایش پیدا کرده بود.

این آمار و احتمالات و نتایج قابل‌توجه آنها نشان می‌دهد که صنعت بازی‌های ویدیویی موبایل در وضعیت خوبی قرار دارد و باید به آینده آن امیدوار بود. ناشران بزرگ بازی‌های دیجیتالی در جهان، هر ساله برنامه‌های مفصلی را برای بخش بازی سازی برای اندروید و ایفون تدارک می‌دهند. این آمار و برنامه‌ها به ما نشان می‌دهند که باید بیش‌ازپیش منتظر ظهور سوددهی در صنعت بازی برای گوشی موبایل باشیم و بد نیست چشم‌اندازهایی از بازی‌های موبایلی در ایران را  پیاده‌سازی کنیم.

سید هادی هادیان
سید هادی هادیان
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

بازی رومیزی

جایگاه صنعت بازی رومیزی در جهان – قسمت اول | بازی های رومیزی؛ صنعت یا سرگرمی؟

صنعت بازی رومیزی در سال‌های اخیر حیات تازه‌ای در رگ‌های سرگرمی نوین جهانی تزریق کرده است. به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود بازار بازی‌های رومیزی در سال 2...
بزرگ ترین شهربازی های دنیا

بهترین شهربازی ها و تم پارک های دنیا

بهترین شهربازی‌ها برای جذب مخاطبان بیشتر، به دنبال افزایش خلاقیت در طراحی  بهترین وسایل شهربازی هستند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با دیدن کل...
بهترین پلتفرم های بازی

پرطرفدارترین پلتفرم های بازی در جهان

سال‌ها پیش تنوع پلتفرم های بازی بسیار محدود بود؛ آن روزها دستگاه‌های ساده‌ای وجود داشت به نام آتاری. این دستگاه‌ها نوعی کنسول اولیه بودند؛ گونه‌های...
آینده صنعت بازی در ۵ سال پیش رو

آینده صنعت بازی در ۵ سال پیش رو چگونه رقم خواهد خورد؟

ارزش بازار جهانی اسباب‌بازی و بازی در سال 2018، به‌اندازه 101.5 میلیارد دلار (با درآمد 60 میلیارد دلاری صادرات نفتی ایران در سال 2018 مقایسه کنید) ...