تجزیه و تحلیل بازار تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۳

تجزیه و تحلیل بازار تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۳

 

 

تا سال‌های نه‌چندان دور، برداشت همه ما از تبلیغات، به پیام‌های بازرگانی رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات مکانی و تبلیغات در نیم‌تای پایین صفحات روزنامه محدود می‌شد؛ اما امروزه گسترش اینترنت و فضای مجازی منجر به ظهور نوع جدیدی از تبلیغات به نام تبلیغات دیجیتال شده است. تبلیغات دیجیتال به شیوه تبلیغ محصول یا خدمات از طریق اینترنت یا خرید محیط تبلیغاتی با هدف هدایت ترافیک، آگاهی از برند و افزایش فروش با استفاده از راهبردهای داده‌محور اشاره دارد. انواع تبلیغات دیجیتال شامل تبلیغات در صفحه نتایج موتورهای جستجو، تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی و آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده (هزینه‌ای) است. در نوشتار حاضر، گزارش سال ۲۰۲۳ استاتیستا درباره بازار تبلیغات دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته و آمار و اطلاعات برجسته این حوزه تجزیه و تحلیل می‌گردد. 

 

درآمد تبلیغات دیجیتال بر اساس نوع تبلیغ

درآمد تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به ۶۱۶ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که انتظار می‌رود درآمد جهانی تبلیغات دیجیتال تا سال ۲۰۲۷ به بیش از ۱ تریلیون دلار افزایش یابد. بزرگ‌ترین بخش این بازار مربوط به تبلیغات جستجو با حجم بازار ۲۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده تا سال ۲۰۲۷ به ۴۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید. بررسی  روند ۱۰ ساله بازار تبلیغات دیجیتال نشان می‌دهد که در بازه زمانی مذکور، این حوزه سالانه به‌طور متوسط ۱۵.۶درصد رشد مرکب خواهد کرد. 

 

 

بازار تبلیغات دیجیتال بر اساس کشور و منطقه 

در میان سه بازار بزرگ تبلیغات دیجیتال یعنی ایالات متحده، چین و اروپا، بزرگ‌ترین بازار در سال ۲۰۲۲ مربوط به ایالات متحده با گردش مالی ۲۶۱ میلیارد دلاری بوده است. با این حساب، ایالات متحده بیش از یک‌سوم از درآمد تبلیغات دیجیتال جهان را به خود اختصاص داده و چین و اروپا به ترتیب با حدود ۲۵ و ۱۷درصد، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ ایالات متحده آمریکا با ۱۱درصد نرخ رشد مرکب سالانه بیشترین رشد را در حوزه تبلیغات دیجیتال خواهد داشت و درآمد آن به بیش از ۴۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. در همین بازه زمانی، نرخ رشد مرکب سالانه برای چین، اروپا و سایر نقاط جهان به‌ترتیب برابر ۱۰.۶، ۹.۱ و ۸.۹ درصد پیش‌بینی شده است.

 

 

بازار تبلیغات دیجیتال در سلطه موبایل‌ها 

سال ۲۰۱۹ و برای اولین بار درآمد تبلیغات دیجیتال از طریق موبایل بر تبلیغات کامپیوتری غلبه کرد و پس از آن نیز این روند تداوم یافته است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۲، سهم تبلیغات دیجیتال از طریق موبایل به ۶۱درصد رسیده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها سلطه موبایل بر بازار تبلیغات دیجیتال ادامه دارد و  در سال ۲۰۲۷، ۶۹درصد از کل درآمد تبلیغات دیجیتال به تلفن همراه اختصاص دارد.

 

بیشترین سهم بازار تبلیغات دیجیتال متعلق به تبلیغات جستجو

تبلیغات جستجو که به آن تبلیغات موتور جستجو یا تبلیغات جستجوی پولی نیز گفته می‌شود، به تبلیغات نمایش داده شده در صفحات نتایج جستجو در بالا یا در کنار نتایج جستجو اشاره دارد. این تبلیغات معمولاً مبتنی بر متن هستند، اما در صورت لزوم می‌توانند به‌صورت تصویر یا فیلم نمایش داده شوند.گوگل، بینگ، بایدو، آمازون و علی بابا بازیگران کلیدی در تبلیغات جستجو هستند. 

اندازه بازار تبلیغات جستجو در سال ۲۰۲۲، ۲۶۰ میلیارد دلار بوده است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده تا سال ۲۰۲۷ به ۴۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید. بررسی و پیش‌بینی روند ۱۰ ساله بازار تبلیغات جستجو نشان می‌دهد که این بخش به‌طور متوسط هر سال رشدی معادل ۱۵.۱درصد دارد. در سال ۲۰۱۷، میزان ۴۰درصد از این بازار بر اساس موبایل بوده که در سال ۲۰۲۲ به ۵۳درصد رسیده است. 

 

تبلیغات بنری، روشی قدیمی اما بادوام 

تبلیغات بَرنما (بنری) از اولین تبلیغات دیجیتالی است که در اینترنت منتشر می‌شوند. تبلیغات بنری به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از تصاویر، شکل‌ها و اندازه نمایشگرها اقدام به ارائه تبلیغات جذاب در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها یا رسانه‌های اجتماعی نمایند. هدف اصلی در این کار، هدایت ترافیک مخاطبان هدف به یک وب‌سایت خاص است. تبلیغات بنری شامل آسمان‌خراش‌ها، کاغذ دیواری‌ها، تصاویر بینابینی و تبلیغات پنجره‌ای است که معمولاً به صفحه آگهی‌دهنده لینک می‌شوند.

بازار تبلیغات بنری در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۵۵ میلیارد دلار بوده است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده تا سال ۲۰۲۷ به عدد ۲۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید. بررسی و پیش‌بینی روند ۱۰ ساله بازار تبلیغات بنری نشان می‌دهد که این بخش به‌طور متوسط هر سال رشدی معادل ۱۱.۶درصد دارد. در سال ۲۰۱۷، میزان ۵۴درصد از این بازار بر اساس موبایل بوده که در سال ۲۰۲۲ به ۷۰ درصد رسیده است. 

 

 

محبوبیت تبلیغات ویدئویی

تبلیغات ویدئویی شامل تمام قالب‌های تبلیغاتی در ویدئوهای مبتنی بر صفحه وب، مبتنی بر برنامه، رسانه‌های اجتماعی یا برنامه‌های پخش جریانی روی صفحه‌نمایش رایانه، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت است. ویدئوهای یکپارچه و با شکل و عملکرد محیطی مانند وب‌سایت‌های خبری و پلتفرم‌های ویدئویی (تبلیغات بومی) نیز در دسته تبلیغات ویدئویی قرار می‌گیرند. اندازه بازار تبلیغات ویدئویی در سال ۲۰۲۲، ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده تا سال ۲۰۲۷ به ۳۱۹ میلیارد دلار خواهد رسید. بررسی پیش‌بینی روند ۱۰ ساله بازار تبلیغات ویدئویی نشان می‌دهد که این بخش به‌طور متوسط هر سال رشدی معادل ۲۴.۵درصد دارد. در سال ۲۰۱۷، میزان ۴۷درصد از این بازار بر اساس موبایل بوده که در سال ۲۰۲۲ این نسبت به ۶۶ درصد رسیده و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۷ به ۷۸درصد خواهد رسید.

 

 

سهم اندک آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده از بازار تبلیغات دیجیتال 

آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده به پست‌های تبلیغاتی آنلاینی اشاره دارد که محصولات و خدمات را در دسته‌بندی‌هایی فهرست می‌کنند. هزینه‌های تبلیغات در آگهی‌ها شامل هزینه‌هایی است که تبلیغ‌کنندگان برای نمایش یک آگهی آنلاین و فهرست کردن آن در یک دسته خاص می‌پردازند. هزینه باید بدون توجه به نتیجه آگهی توسط تبلیغ‌کننده پرداخت شود. هزینه‌های تبلیغاتی در آگهی‌ها به چهار دسته مشاغل، وسایل نقلیه، املاک و عمومی تقسیم می‌شود. درآمد آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده در سال ۲۰۲۲، ۲۱ میلیارد دلار بوده است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده تا سال ۲۰۲۷ به عدد ۲۴ میلیارد دلار خواهد رسید. پیش‌بینی روند ۱۰ ساله آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده نشان می‌دهد که این بازار به‌طور متوسط هر سال رشدی معادل ۳.۳درصد دارد. در بین چهار دسته موجود در بازار آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده، به‌ترتیب دسته عمومی و املاک با ۲۸درصد، مشاغل با ۲۴درصد و وسایل نقلیه با 20درصد بخش‌های تشکیل دهنده  این حوزه هستند. 

 

 

فراگیری تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی 

تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی شکلی از بازاریابی دیجیتال آنلاین است که در آن پویش‌های تبلیغاتی با بنر و ویدئوی پولی بر روی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اجرا می‌شوند تا به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می‌توانند برندها، محصولات و خدمات را تبلیغ کنند و قصد خرید را در مخاطبان افزایش دهند. بازیگران کلیدی در تبلیغات رسانه‌های اجتماعی شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، تیک‌تاک، لینکدین، ویبو، ناور و کاکائو هستند. درآمد تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲، ۲۲۶ میلیارد دلار بوده است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده تا سال ۲۰۲۷ به ۳۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید. پیش‌بینی روند ۱۰ ساله تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این بخش به‌طور متوسط هر سال رشدی معادل ۲۲.۳درصد دارد. در سال ۲۰۱۷، میزان ۷۰درصد از این بازار بر اساس موبایل بوده که در سال ۲۰۲۲ این نسبت به ۸۲ درصد رسیده و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۷ به ۸۳ درصد خواهد رسید.

 

 

کلام آخر

آینده تبلیغات دیجیتال تأثیری عمیق بر صنعت تبلیغات خواهد داشت. شناخت دقیق و آگاهی از این رویکرد جدید برای بازاریابان و کسب‌وکارها بسیار حیاتی است؛ چرا که در دهه‌‌های اخیر، با پیشرفت فراگیر فناوری و گسترش اینترنت، دنیای تجارت نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. در بین انواع مختلف تبلیغات دیجیتال، تبلیغات جستجو با درآمد ۲۶۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین بازار این حوزه را به خود اختصاص داده است. پس از آن، تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی با ۲۲۶ میلیارد دلار، تبلیغات ویدئویی با ۱۸۰ میلیارد دلار، تبلیغات بنری با ۱۵۵ میلیارد دلار و آگهی‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده با ۲۱ میلیارد دلار جایگاه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی و پیش‌بینی روند ۱۰ ساله بازار تبلیغات دیجیتال نشان می‌دهد که بخش تبلیغات ویدئویی با رشد مرکب سالانه ۲۴.۵درصد بیشترین رشد را تا سال ۲۰۲۷ خواهد داشت.

در نگاه کلی، تبلیغات دیجیتال در حال رشد است و در آینده توسعه بیشتری خواهد یافت. با توجه به پیشروی فناوری، رشد تجارت الکترونیک، افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فناوری‌های هوشمند، استفاده از ابزارهای تحلیل داده و تأکید بر تجربه کاربری، شرکت‌های تبلغاتی باید راهبردهای خود را بهبود داده و پاسخگوی فرصت‌‌های جدید باشند. 

 

محمد علی ذاکری
محمد علی ذاکری
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

«گزارش بودجه‌نمای موضوعی فرهنگ» منتشر شد/بودجه‌نمای موضوعی فرهنگ بر اساس سند بودجه ۱۴۰۲

چند سالی است که موضوع بودجه کشور یکی از رویدادهایی است که هم مورد توجه رسانه‌ها و هم محل بحث مردم است. لایحه بودجه کشور از لحظه‌ی تقدیم آن توسط دول...

فرصت‌های گروه بریکس برای صنایع فرهنگی و خلاق

  ایران از ابتدای سال 2024 به عضویت کامل گروه بریکس درآمده است. برخی عضویت دائم در این گروه را یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیا...

چشم‌انداز ۲۰۳۰ بریتانیا در صنایع خلاق؛ جاه‌طلبی برای اشتغال و تولید ثروت

بریتانیا به واسطه‌ی صنایع خلاقانه پر جنب ‌و جوش خود، در سراسر جهان مشهور است؛ فیلم‌های پرفروش و نمایش‌های تلویزیونی، موسیقی پرطرفدار، بازی‌های ویدئ...

نگاهی به صنایع فرهنگی و خلاق اردن/ اعداد درباره اقتصاد نارنجی اردن چه می‌گویند؟

  اعداد درباره اقتصاد نارنجی اردن چه می‌گویند؟ از «پترا»، شهر باستانی رز سرخ تا سواحل دریای مرده، هر منطقه‌ای از اردن، حکایت از تمدن‌های دیرین...