امارات میزبان بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان

امارات میزبان بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان

بزرگترین نمایشگاه کتاب در جهان توسط شرکت Big Bad Wolf در شهر شارجه امارات در حال برگزاری است. این نمایشگاه بین المللی کتاب از نوزده دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شده و تا هفتم ژانویه ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. بیگ بد ولف یک شرکت بزرگ کتابفروشی است که دور دنیا می‌چرخد و بزرگترین نمایشگاه های کتاب در جهان را در کشورهای مختلف برگزار می‌کند. این شرکت تاکنون در سی و هفت شهر و چهارده کشور بازار فروش کتاب داشته است.

 

ماجرای شرکت  Big Bad Wolf

شرکت بزرگ کتاب فروشی Big Bad Wolf در سال ۲۰۰۹ توسط بنیانگذاران BookXcess اندرو یاپ (Andrew Yap) و ژاکلین نگ (Jacqueline Ng) در مالزی تأسیس شد. هدف این شرکت بزرگ فروش کتاب « تغییر جهان در یک زمان با یک کتاب » و  تشویق همه مردم در هر سن و در هر کجا از جهان به کشف لذت‌های خواندن است. ایده اصلی فروش گسترده کتاب توسط اندرو یاپ با تأسیس کتابفروشی کوچکی در کوالالامپور در سال ۲۰۰۶ کلید خورد. اما خیلی زود متوجه شد که برای ایجاد تغییرات بزرگ، اقدامات بزرگتری لازم است. بدلیل اینکه امکان تأسیس کتابفروشی های بیشتری را نداشت، ایده حراجی های بزرگ کتاب در مناطق مختلف دنیا را دنبال کرد.

 

از زمان آغاز به کار مجموعه بیگ بد ولف نسخه‌های بین‌المللی آن در دبی ، کامبوج، هنگ‌کنگ، اندونزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، کره جنوبی، تایلند، تایوان برگزار شده است و اکنون در شهر شارجه امارات در حال برگزاری است. عامل اصلی که فروشگاه کتاب Big Bad Wolf را از سایر همتایان محدود خود برتر و متمایز کرده است، تنوع بالای محصولات ارائه شده و تخفیف‌های بسیار بالا و در نتیجه قیمت مناسب کتاب ها است. این عوامل فرصت مناسبی برای کتاب‌دوستان ایجاد می‌کند تا با خرید کتاب قیمت مناسب به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر بتوانند آثار مورد علاقه خود را تهیه کنند. 

اندرو یاپ باور دارد که مطالعه کردن یک فعالیت ضروری و حذف‌نشدنی در زندگی است که دنیای جدیدی از دانش و تخیل را در تلاش ما برای افزایش سوادمان در گستره سراسر جهان و عبور از مرزها به ارمغان می‌آورد. تلاش یاپ و همکارانش ارائه گسترده‌تر، متنوع‌تر و جذاب‌تر انواع کتاب و آثار ادبی و علمی در نقاط مختلف جهان است.

راجش منون (Rajesh Menon)، مدیر ارشد ارتباطات کتابفروشی بین المللی Big Bad Wolf نیز به رضایت شرکت از استقبال گسترده از نمایشگاه‌های  برگزارشده اشاره کرده است و باور دارد که این استقبال رو به رشد و روزافزون است. منون هدف حراجی کتاب Big Bad Wolf را مقرون به صرفه و در دسترس کردن خواندن برای همگان می‌داند: «ما نمی‌خواهیم خوانندگان از قیمت معذب شوند. در عوض می‌خواهیم کتاب‌ها را به خانه ببرند، لمس کنند، حس کنند، بو کنند، از جلد آن لذت ببرند و از خواندن سنتی لذت ببرند». تخفیف های شگفت انگیز کتاب شرکت big bad wolf در کنار تبلیغات گسترده آن انگیزه‌ای است برای آشنایی اهالی کتاب با ژانرها و کتاب‌های جدید. منون باور دارد که هر چه دانش بیشتری به دست بیاوریم، برای مقابله با چالش‌هایی که به هر حال با آنها مواجه هستیم، مجهزتر می‌شویم.

سابقه برگزاری نمایشگاه های کتاب حضوری یا مجازی بین‌المللی Big Bad Wolf در کشورهای مختلف جهان بدین ترتیب است:

  •  LOTUS’S SUNGAI PETANI SELATAN, KEDAH: مالزی ۲۰۲۲
  •  LOTUS’S MUTIARA RINI, JOHOR: مالزی ۲۰۲۲
  •  LOTUS’S IPOH GARDEN, PERAK: مالزی ۲۰۲۲
  •  HATTEN SQUARE, MELAKA: مالزی ۲۰۲۲
  •  KTCC MALL, TERENGGANU: مالزی ۲۰۲۲
  •  LOTUS’S SEREMBAN 2, NEGERI SEMBILAN: مالزی ۲۰۲۲
  •  LOTUS”S TANJUNG PINANG, PENANG: مالزی ۲۰۲۲
  •  LOTUS’S DESA TEBRAU, JOHOR: مالزی ۲۰۲۲
  •  LOTUS’S KOTA BHARU, KELANTAN: مالزی ۲۰۲۲
  •  ONLINE: مالزی ۲۰۲۲
  •  SARIT CENTRE EXPO: کنیا ۲۰۲۲
  •  DIAMOND JUBILEE HALL, DAS ES SALAAM: تانزانیا ۲۰۲۲
  •  PARAHYANGAN COVENTION, BANDUNG: اندونزی ۲۰۲۲
  •  TERMINAL B ADISUTJIPTO, YOGYAKARTA: اندونزی ۲۰۲۲
  •  JX INTERNATIONAL, SURABAYA: اندونزی ۲۰۲۲
  •  SOUND STAGE, DUBAI STUDIO CITY: امارات متحده عربی ۲۰۲۲
  •  IMPACT FORUM, HALL 4: تایلند ۲۰۲۲
  •  ONLINE TOKOPEDIA: اندونزی ۲۰۲۲

فروش کتاب های شرکت  بیگ بد ولف در ۳۷ شهر و ۱۵ کشور صورت گرفته است. انواع ژانر کتاب  از قبیل علمی تخیلی ، هیجان‌انگیز ، ادبیات ، بزرگسال ، تجارت ، آشپزی ، هنر و طراحی ، کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه های مختلف عرضه شده‌اند. دنبال‌کنندگان و بازدیدکنندگان شرکت در نمایشگاه های کتاب در جهان بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. تا کنون بیش از ۳۱ میلیون کتاب توسط حراجی big bad wolf به فروش رفته ‌است.

 

صنعت نشر امارات و افق اقتصاد خلاق

فعالیت شرکت حراجی کتاب Big Bad Wolf در امارات محدود به نمایشگاه در حال برگزاری در شارجه نیست. سابقه درخشان نمایشگاه کتاب دبی نیز در کارنامه فعالیت‌های اماراتی این شرکت وجود دارد. برگزاری نمایشگاه کتاب Big Bad Wolf در شهر دبی رضایت بازدیدکنندگان را در پی داشت. دسته بندی مناسب و واضح کتب بر اساس ژانر کتاب پدیده‌ای بود که مورد استقبال همگان واقع شد. برای مثال آثار غیرداستانی با رنگ آبی، داستان‌های تخیلی با رنگ زرد و کتب کودک با رنگ قرمز مشخص شده بودند. 

ایمن الحمادی، سرپرست بخش امور کتابخانه‌ها در Dubai Culture بیان کرد که: « ما به اهمیت سازماندهی و میزبانی نمایشگاه های کتاب پی بردیم. آنها بستری مؤثر برای تبادل افکار و تجربیات و شکل دادن به آینده بخش فرهنگی و ادبی و صنعت نشر هستند. آنها منبع اصلی اکوسیستم اقتصاد خلاق هستند که دبی آرزو دارد تا سال ۲۰۲۶ به پایتخت جهانی آن تبدیل شود». الحمادی گفت که حراجی بین المللی کتابbig bad wolf book  دریچه های بسیاری را می گشاید که از طریق آنها به دنیای فرهنگ و صنعت نشر ، در بسیاری از رشته ها و زمینه های علمی، ادبی و انسانی نگاه می کنیم.

 ماجد السویدی، معاون ارشد استودیو سیتی دبی و گروه Tecom بیان کرده که نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شده در دبی مطابق با ابتکار وزارت فرهنگ و جوانان امارات بوده. هدف آن ایجاد مطالعه به عنوان عادت در بین ۵۰ درصد بزرگسالان اماراتی و ۸۰ درصد دانش‌آموزان است. همکاری شرکت بزرگ کتابفروشی ‌Big Bad Wolf با کشور امارات نیز در همین راستا قابل تحلیل است. این شرکت متعهد و مأمور غنی‌سازی فرهنگ امارات برای گسترش دانش و مطالعه شده است. 

ایام کرونا بود که توافق‌نامه‌ای مشترک جهت همکاری فرهنگی میان سازمان کتاب شارجه و شرکت Big Bad Wolf  امضا شد. هدف از آن سازماندهی بزرگترین بازار تخفیف کتاب در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و در راستای حمایت از صنعت نشر و دسترسی خوانندگان به گستره وسیعی از کتب بود. بدلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه مجازی به صورت آنلاین  برگزار شد. 

اندرو یاپ، موسس بزرگترین حراجی کتاب  Big Bad Wolf، درباره نمایشگاه مجازی کتاب شارجه ۲۰۱۹ اظهار کرد: «از زمان راه‌اندازی این رویداد در دبی در سال ۲۰۱۸، Big Bad Wolf  به یکی از برجسته‌ترین رویدادهای فروش کتاب تبدیل شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ امکان برگزاری آن میسر نبود و حالا خوشحال هستیم که بار دیگر توانسته‌ایم با استراتژی‌های جدیدی تعداد زیادی کتاب با قیمت ارزان به دست مخاطبان خود برسانیم.»

احمد بن رکاض العامری، رئیس هیئت کتاب شارجه دبی نیز در این باره عنوان کرد: «این نسخه مجازی از فروشگاه تخفیفی کتاب در حکم گامی جدید همسو با اهداف این هیئت و سیاست‌های آن در تقویت جایگاه شارجه بر نقشه عمل فرهنگی در منطقه و در سطح جهانی و تحکیم فرهنگ مطالعه در همه افراد جامعه است. هم‌چنین کوشیدیم تا این رویداد سهمی نیز در توسعه اقتصادی دبی داشته باشد و بر مبنای دانش نسلی را پرورش دهد که قادر به روند تکمیل روند توسعه با دستاوردهای فراوان باشد.»

نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه دبی ، یکی از بزرگترین رویداد های کتاب در جهان ، در مرکز نمایشگاهی شارجه در حال برگزاری است. ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا نیمه شب حدود ساعت ۱۲ است. ورودی این نمایشگاه رایگان است و ژانرهای متنوع کتاب در این نمایشگاه ارائه می‌شوند. بخش جالب این است که در این نمایشگاه امکان مشاهده کتب به تفکیک ژانر نیز وجود دارد و بهترین آثار هر ژانر قابل مشاهده جداگانه هستند. 

در مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان ، احمد بن رکاد العامری، مدیر عامل اداره کتاب شارجه  (SBA)، اندرو یاپ، بنیانگذار و مدیرعامل  Big Bad Wolf، مروه العقروبی، مدیر اجرایی خانه حکمت، منصور الحسنی، مدیر ناشر خدمات اداره کتاب شارجه، امان بوشیلبی، مدیر کتابخانه‌های عمومی شارجه و تامر سعید، مدیر آژانس ادبی شارجه و دیگر شخصیت‌های برجسته حضور داشتند. 

شیخ بودور القاسمی درباره انگیزه راه‌اندازی این نمایشگاه کتاب بزرگ در امارات اعلام کرد: «تقویت تنوع فرهنگی و غنی سازی فرهنگ عرب با دانش و آثار خلاقانه از فرهنگ های مختلف، یکی از ماموریت‌های اصلی پروژه فرهنگی شارجه و همچنین دستورالعمل SBA است. برنامه سالانه رویداد ما مملو از فعالیت‌های بین‌المللی است که سازندگان محتوا و نویسندگان را از سراسر جهان جذب می‌کند. این از اعتقاد ما ناشی می‌شود که تبادل فرهنگی بین ملت‌ها مؤثرترین راه برای ترویج گفت‌وگو، تفاهم و احترام به ارزش‌های مشترک انسانی است».

میزبانی بزرگترین کتابفروشی جهان Big Bad Wolf در شارجه امارات بخشی از نقش مرکزی اداره کتاب شارجه در حمایت از ابتکارات با هدف ارتقای استانداردهای خواندن در سطح منطقه و جهان است. این رویداد به پیشرفت ناشران، کمک به صنعت کتاب امارات و احیای مجدد آن در مقیاس محلی و جهانی کمک می کند.

مساحت این نمایشگاه کتاب در شارجه حدود ۴۰۰۰ متر مربع است و بالغ بر ۲ میلیون کتاب در این نمایشگاه عرضه می‌شود. کتاب‌ها به صورت روزانه نیز به‌روزرسانی می‌شوند و عناوین جدیدی به نمایشگاه افزوده می‌شود. 

حواشی بزرگترین نمایشگاه کتاب در امارات نیز قابل توجه است. فضای بازی کودکان فرصت گردش راحت‌تر والدین را فراهم کرده است. برنامه‌هایی برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با فرهنگ و تاریخ عربی تدارک دیده شده. از کتاب‌های متعدد درباره فرهنگ و هنر عرب تا ایستگاه‌های آشپزی غذاهای عربی. رویدادهای متنوعی نیز در این رویداد فرهنگی برگزار می‌شود. بالغ بر ۴۰۰ رویداد ادبی از جمله کارگاه‌های روزانه نویسندگی، شعرخوانی و جشن امضا برنامه‌ریزی شده است.

 

نگاهی به بزرگترین نمایشگاه های کتاب جهان

نمایشگاه کتاب فرانکفورت : این نمایشگاه هر ساله به مدت پنج روز در ماه اکتبر برگزار می‌شود. حدود هفت هزار غرفه‌دار از صد کشور در این نمایشگاه شرکت می‌یابند. در دوران شیوع کرونا این نمایشگاه کتاب در سال ۲۰۲۰ به صورت مجازی و در سال ۲۰۲۱ به صورت حضوری و برخط برگزار شد. هفتاد و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت با شعار « پیوند دوباره » میزبان هفتاد و سه هزار ناشر از صد و پنچ کشور و ارائه‌دهنده بیش از ۳۰۰ هزار کتاب بود.

نمایشگاه 5 روزه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۲۳ ، بالغ بر ۲۱۵ هزار بازدیدکننده داشته که ۱۰۵ هزار نفر آن بازدیدکنندگان تجاری و ۱۱۰ هزار نفر دیگر مردم عادی بوده‌اند. چهار هزار ناشر در این نمایشگاه از نود و پنج کشور حضور داشته‌اند. این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه های کتاب دنیا در سال ۲۰۲۴ در تاریخ ۱۶ تا ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد.

 

نمایشگاه کتاب هنگ کنگ : برگزاری نمایشگاه کتاب هنگ کنگ معمولا در ماه ژانویه هر سال توسط شورای توسعه تجارت هنگ‌کنگ برگزار می‌شود و اولین دوره آن به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد. در نمایشگاه بین المللی کتاب هنگ کنگ علاوه بر عرضه کتب متعدد، جدیدترین فناوری های نوآورانه نیز عرضه می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای جدید نیز شرکت کنند.

 

نمایشگاه کتاب لندن : نمایشگاه کتاب در لندن پس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهمترین نمایشگاه بین المللی کتاب اروپا محسوب می‌شود. بیش از بیست و پنج هزار ناشر و فروشنده در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. این نمایشگاه در سال اول شیوع کرونا لغو شد و سال دوم  به صورت رویداد سه روزه مجازی برگزار شد. بعد از آن دوباره به صورت حضوری در هتل المپیای لندن از پنجم تا هفتم آوریل برپا شد. در نمایشگاه بین المللی کتاب لندن جلسات و سمینارهایی از قبیل پایداری انتشارات، چگونگی انتشار، ترجمه ادبی و روندهای پیش روی بازار نشر جهت افزایش میزان اطلاعات و آگاهی اهالی کتاب تشکیل می‌شود. این نمایشگاه امسال در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ مارس برگزار خواهد شد.

 

نمایشگاه کتاب کلکته : بزرگترین نمایشگاه کتاب غیرتجاری جهان نمایشگاه بین المللی کتاب کلکته است. نخستین دوره این رویداد در سال ۱۹۷۶ با حضور سی و چهار ناشر برگزار شد. این نمایشگاه در سال ۲۰۲۱ روزانه حدود نود هزار بازدیدکننده داشته که شش هزار تا بیشتر از تعداد بازدیدکنندگان روزانه در نمایشگاه کلکته سال ۲۰۲۰ بوده است.

 

نمایشگاه بین المللی کتاب دهلی نو : این نمایشگاه پس از نمایشگاه کلکته دومین نمایشگاه قدیمی هند و سومین نمایشگاه کتاب انگلیسی زبان بزرگ جهان است که سالانه با بیش از هزار غرفه برپا می‌شود. در نمایشگاه کتاب دهلی علاوه بر خرید کتاب ، فرصت برقراری روابط جدید، امضای قرارداد ترجمه و خرید حق مالکیت معنوی آثار نیز فراهم می‌شود.

 

نمایشگاه کتاب بوک اکسپو آمریکا : بزرگترین نمایشگاه کتاب انگلیسی زبان جهان نمایشگاه بوک اسپو آمریکا است. این نمایشگاه سالانه کتاب آمریکا BEA در سال ۱۹۰۲ با حضور مارک تواین کار خود را آغاز کرده. بوک اکسپو سالانه میزبان هزار ناشر و بیش از هشتاد هزار بازدیدکننده است.

 

نمایشگاه کتاب بوینس آیرس : این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه کتاب در بین کشورهای اسپانیانیی زبان است که در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده. نمایشگاه بین المللی کتاب بوینس آیرس با بازه زمانی برگزاری نزدیک به سه هفته، یکی از طولانی ترین رویداد نمایشگاه های جهان نیز می‌باشد.

 

نمایشگاه کتاب قاهره : این نمایشگاه اولین بار در سال ۱۹۷۵ برگزار شد. نمایشگاه بین المللی مصر قاهره بزرگترین و قدیمی ترین نمایشگاه کتاب در بین کشورهای عربی است. نمایشگاه قاهره هر ساله آخر ژانویه در پایتخت مصر برگزار می‌شود.

 

بزرگترین نمایشگاه های کتاب در جهان از نظر تعداد کتاب به ترتیب در شهرهای فرانکفورت ، لایپزیگ ، لندن ، بولونیا ، توکیو ، بیلبائو ، مسکو ، بارسلونا ، بخارست و پکن برگزار می‌شوند.

 

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران : نمایشگاه کتاب تهران امسال در دو بخش حضوری و مجازی ، با حضور بیش از ۲۷۰۰ ناشر داخلی و خارجی در مصلی امام خمینی برگزار شد. در این دوره نمایشگاه ۲۰۰ کتابفروش ، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی حضور داشتند. مجموع فروش سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۴۰۱ میلیارد تومان برآورد شده که ۲۵۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان در بخش حضوری و ۱۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بخش مجازی بوده. تعداد نسخه‌های فروش رفته در نمایشگاه کتاب مجازی تهران یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۰۶ و تعداد کتب فروش رفته در بخش حضوری طبق میانگین قیمت کتاب فروش رفته در بخش مجازی ۲ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۲۹ بوده. سهم بخش حضوری از خرید کل، ۶۳ درصد و بخش مجازی ۳۷ درصد است.

 

نمایشگاه کتاب شارجه : نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه امارات هنوز از لحاظ تعداد بازدیدکننده بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان نشده است. در آسیا میزان دو میلیون بازدیدکننده در هند و ایران پیش‌بینی‌پذیر است. رقیب اصلی نمایشگاه شارجه ، نمایشگاه کتاب مادرید است که تعداد سه میلیون بازدیدکننده را داشته. در نمایشگاه کتاب مادرید اسپانیا کتاب فروشان ، ناشران و سازمان‌های فرهنگی و دولتی حضور داشته‌اند. نمایشگاه هفده روزه کتاب در مادرید شاهد حضور سه میلیون نفر و خرید کتاب به مبلغ ۱۰.۲ میلیون یورو بوده است.

 

کلام آخر

هدف‌گذاری و سیاستگذاری امارات متحده عربی در راستای رسیدن به افق ترسیم‌شده‌اش در زمینه صنعت نشر و  کتاب امارات را می‌توان مهمترین مولفه و عامل برگزاری بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان در شهر شارجه دانست. شرکت فروش کتاب Big Bad Wolf با هدف ترویج و تسهیل کتاب‌خوانی ، مسئول برگزاری این نمایشگاه شده است. این شرکت با هدف ارائه کتاب‌ها با تنوع بالا و با قیمت مناسب سیاست تخفیف حداکثری را در پیش گرفته و تا ۸۰ درصد تخفیف نیز بر روی برخی آثار لحاظ کرده‌ است. 

نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه امارات علاوه بر ایجاد فرصت بازدید و خرید بیش از ۲ میلیون کتاب با قیمت مناسب ، تبدیل به یکی از منابع گردشگری امارات نیز شده است و می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد خلاق و صنعت فرهنگی امارات ایفا کند. این نمایشگاه تا هفتم ژانویه ۲۰۲۴ ادامه دارد و باید منتظر رکوردشکنی‌های متعدد آن در حوزه صنعت نشر در جهان بود.

 

 

علیرضا حسین پور
علیرضا حسین پور
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

بررسی مشکلات بروز نشدن کتابخانه های عمومی ایران متناسب با تولید کتاب

کتابخانه‌ها؛ ضلع کمرنگ صنعت کتاب

یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه و کم کتاب خواندن مردم ایران، گزاف بودن همیشگی قیمت کتاب خصوصاً برای اقشار و دهک‌هایی که مخاطب این رسانه هستند ...
نگاهی تحلیلی به بازار جهانی صنعت کتاب

نگاهی تحلیلی به بازار جهانی صنعت کتاب 

بازار کتاب در سال‌های اخیر متأثر از ظهور فناوری‌های دیجیتال دستخوش تغییر و تحولاتی شده است که در فرهنگ و رفتار مصرفی خوانندگان قابل مشاهده است. برا...
چالش های بی‌ثباتی نرخ ارز در صنعت چاپ و نشر

بی ثباتی نرخ ارز صنعت نشر را با چه چالش‌هایی مواجه می‌سازد؟

کتاب حرکت در مه؛ آموزش نویسندگی محمدحسن شهسواری یکی از نویسندگان چیره‌دست معاصر است. او کتابی دارد درباره آموزش نویسندگی و آنچه نویسنده‌های جوان، خ...
کتاب جیبی در کنار کتاب‌ دیجیتال

مردمی شدن مطالعه: از کتاب جیبی تا کتاب الکترونیکی

انسان، در طول تاریخ تلاش کرده تا با توجه به نیازها و خواسته‌های خود، ابعاد مختلف زندگی را تسهیل نموده و با استفاده از فناوری‌های جدید بر کیفیت زندگ...