تغییر سبک زندگی و ورود تکنولوژی به زندگی بشر، خیلی چیزها را عوض کرد؛ مثلاً بازی و ابزارهای وابسته به آن تحول چشمگیری کردند. یکی از این تحولات ورود بازیهای ویدئویی، کنسولها و… به زندگی بشر امروزی بود.
در ۱۹۷۰ Computer Space (کامپیوتر اسپیس) پا به عرصهٔ بازیهای ویدئویی گذاشت؛ دستگاهی که چند چیپ ساده کنترلش میکردند. آن سالها کسی تصورش را هم نمیکرد دستگاهی با تنها یک صفحه نمایش و چند کلید ساده بتواند چنین تحولی در دنیای گیم به وجود آورد. تصویر زیر نمایی از تحول صنعت بازیهای ویدئویی را در نیم قرن اخیر نشان میدهد.
دو سال بعد یعنی در ۱۹۷۲، بازی ویدئویی پونگ به روی کار آمد. پونگ نخستین بازی آنلاین ویدئویی آن دوره است و از تنیس الهام پذیرفته بود. این بازی توانست به اولین دستگاه پولی موفق تبدیل شود و اولین گام را در زمینهٔ کسب درآمد از طریق بازیهای ویدئویی بردارد.
تنها یک دهه بعد و در ۱۹۸۰، بازی ژاپنی Pac-Man (پکمن) با شخصیتی دایرهای و زردرنگ به جمع بازیهای ویدئویی پیوست. این بازی بهسرعت محبوب شد و رکورد درآمد بیش از ۱میلیارد دلار را شکست و حتی از گیشهٔ جنگ ستارگان آن سال بیشتر کسب سود کرد. تأثیر این بازی بر دستگاههای آرکید که در اصل پدر کنسولهای بازیهای خانگیاند، فراوان بود.
دستاورد دیگر این بازی ورود زنان به دنیای بازی بود. تورو ایواتانی، طراح و سازندهٔ این بازی، بارها در مصاحبههای خود اعلام کرد که مهمترین هدف او از ساخت نسخهٔ دوم پک-من یعنی میس پک-من، جذب زنان به دنیای بازی است؛ چون بازیهای زنانه در جهان اندکاند. این بازی را میتوان نقطهٔ توجه بازیسازان به زنان و احساس نیاز آنها به گسترش مخاطبان بازیهای دیجیتالی در نظر گرفت.
از دیگر تحولات دنیای بازیهای ویدئویی میتوان به ورود اولین کنسول بازی Color TV-Game در ۱۹۷۷ اشاره کرد که متعلق به شرکت ژاپنی نینتندو است. کالر تیوی گیم قدم اول تبدیل دستگاههای آرکید به کنسولهای بازی بود.
با وجود تمامی نقاط قوت و جذابیتهای بازیهای ویدئویی، این صنعت نیز مانند دیگر صنایع دچار رکودی در بازهٔ زمانی ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ شد. از دلایل مهم آن میتوان به اشباع بازار و استفاده از وسایل بیکیفیت اشاره کرد.
شرکت نینتندو در آن سالها به تلاش خود ادامه داد و توانست در ۱۹۸۹ اولین کنسول دستی خود با نام Game Boy (گیم بوی) یا همان آتاری به بازار عرضه کند. دیری نپایید که جهان از این دستگاه کوچک و دستی که فقط یک بازی مجانی به نام Tetris (تتریس) داشت، استقبال فراوانی کرد. آتاری توانست به فروش جهانی ۷۵ میلیون نسخه دست یابد.
با گذشت دههها شکل و شمایل بازیهای ویدئویی تغییرات شگرفی کرد، مانند ورود اولین دستگاه سگا، پلیاستیشن و بازیهای موبایلی به دنیای بازیهای دیجیتالی. کاربرد اصلی تلفنهای همراه تا نیمهٔ دههٔ ۹۰ تماس گرفتن و پاسخگویی به تماسها بود. با ورود گوشیهای معروف نوکیا به زندگی مردم، همه چیز تغییر کرد؛ بازی معروف snake (مار) برای اولین بار در ۱۹۹۷ در گوشیهای معروف نوکیا رونمایی شد و دستهای جدید به بازیهای دیجیتالی افزود.
با ورود به هزارهٔ جدید، صنعت بازی رشد محسوسی را تجربه کرد. SIMS، بازی شبیهساز زندگی، مخاطبان فراوانی در سراسر جهان به دست آورد. اولین کنسول XBOX در ۲۰۰۱ منتشر شد و در ۲۰۰۲ اولین سرویس اشتراکی بازیهای چندنفرهٔ آنلاین (XBOX LIVE) به وجود آمد.
در ۲۰۰۴ World of Warcraft یا همان WOW برای ویندوز رونمایی شد و توانست ۱۴میلیون مشترک را به خود جذب کند. این بازی در دستهٔ بازیهای ویدئویی، آنلاین و چندنفره است و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. در ۲۰۰۹ استودیو Riot Games با بازی خود به نام League of Legends که در سبک MOBA (مبارزهٔ چندنفرهٔ آنلاین) بود توانست به بزرگترین ورزش الکترونیکی جهان تبدیل شود.
گفتیم که ورود تلفنهای همراه به زندگی بشر، بازیهای ویدئویی را متحول کرد و آغاز پرداختهای درونبرنامهای دنیای بازیها را تکان داد. اولین نوع این بازی Candy Crush بود که در ۲۰۱۲ منتشر شد.
ورود بازیهای موبایلی مبتنی بر واقعیت افزوده تحول بزرگ دیگر بود؛ مثلاً Pokémon Go در ۲۰۱۶ توانست توجه مخاطبان صنعت بازیهای دیجیتالی را به خود جلب و رکورد دانلود ۵۰۰میلیون مرتبه را در سال به نام خود ثبت کند. بر اساس گزارش روزنامهٔ ایندیپندنت، این بازی جان کاربران را به خطر انداخته بود و تعدادی از بازیکنان را دچار حادثه کرد. افرادی که در حال یافتن پوکمون خود بودند، ناگهان خود را در دریا، بر روی سقف ماشین، ریل قطار یا حتی در حال سقوط از پنجره و لبهٔ پرتگاه مییافتند.
تاریخ بارگذاری: ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
تغییر سبک زندگی و ورود تکنولوژی به زندگی بشر، خیلی چیزها را عوض کرد؛ مثلاً بازی و ابزارهای وابسته به آن تحول چشمگیری کردند. یکی از این تحولات ورود بازیهای ویدئویی، کنسولها و… به زندگی بشر امروزی بود. تغییر و تحول ابزارهای بازیهای ویدئویی در گذر زمان در ۱۹۷۰ Computer Space (کامپیوتر اسپیس) پا به […]