نگاهی آماری به صنعت اسباب بازی در ایران

نگاهی آماری به صنعت اسباب بازی در ایران

نگاهی آماری به صنعت اسباب بازی در ایران

صنعت اسباب بازی در ایران سالانه بین 300 تا 350 میلیون دلار (تقریباً معادل 50 هزار میلیارد تومان) گردش مالی دارد. اما از این میزان تنها بین 30 تا 35 درصد مربوط به اسباب بازی ایرانی تولید داخل است. شاید بتوان گفت استفاده از اسباب بازی در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است. اکثر خانواده‌ها به این کالا به عنوان یک محصول گران‌قیمت و هدیه نگاه می‌کنند. دلیل این امر این است که ساختار و فرآیندهای توزیع و ترویج اسباب بازی در ایران هماهنگی نداشته و رونق تولید اسباب بازی ایرانی را محدود کرده است. هرچند که فناوری در صنعت اسباب‌بازی‌سازی در حال پیشرفت است، اما توزیع محصولات هنوز به صورت سنتی و بدون بررسی وضعیت توزیع و عملکرد مشتریان انجام می‌شود.

گردش مالی صنعت اسباب بازی در جهان

در تجارت جهانی صنعت اسباب بازی یک صنعت سودآور محسوب می‌شود که در سال 2021 حدود 107.4 میلیارد دلار درآمد داشته است. در اینجا لازم به ذکر است که تعریف اسباب بازی در پژوهش‌های مختلف، متفاوت است. بنا بر برخی تعاریف کنسول بازی‌های رایانه‌ای نیز مشمول اسباب‌بازی می‌شوند. اما خود ویدئو گیم‌ها و همچنین برد گیم‌ها، زیرمجموعه این صنعت نیستند. در این راستا تعریف فروش تولیدات صنعت اسباب بازی که شامل اسباب بازی‌های مختلف برای کودکان و بزرگسالان، کارت بازی‌ها و کنسول‌ها می‌شود، در سال 2022 حدود 277 میلیارد دلار بوده است.

اگر کنسول بازی را زیرمجموعه اسباب‌بازی بدانیم اعداد و ارقام مربوط به این صنعت به شدت متفاوت می‌شود. چون کنسول بازی بازار بسیار بزرگی دارد. اما صنعت اسباب بازی در ایران؛ عمدتاً با اسباب بازی‌های کودکانه معرفی می‌شود. فارغ از هر تعریفی که برای صنعت اسباب بازی ارائه می‌شود، ما با یک صنعت شدیداً رو به رشد روبه رو هستیم. در نمودار پایین که به بررسی روند رشد این صنعت می‌پردازد، کنسول بازی هم یک مدل اسباب بازی در نظر گرفته شده است.

روند رو به رشد فروش اسباب بازی در جهان

در میان تمام انواع اسباب بازی کمترین درآمد به پازل و بازی‌های کارتی تعلق دارد. رتبه پرفروش‌ترین اسباب بازی‌های جهان نیز متعلق به اسباب بازی‌های کودکانه و بزرگسال است. اسباب‌بازی‌های مجموعه‌ای و مرتبط با ساخت و ساز نیز درآمد زیادی دارند.

انواع اسباب بازی از کل درآمد صنعت اسباب بازی

اسباب بازی لگو ها

شرکت لگو LEGO ، موفق‌ترین و بزرگ‌ترین اسباب بازی فروشی جهان است. در سال 2021 این کمپانی بیش از 8 میلیارد دلارفروش داشته است. شرکت لگو دانمارک در بیش از 130 کشور جهان فعالیت می‌کند. محصولات لگو معمولاً با آجرمانندهای پلاستیکی شناخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را روی هم گذاشت و انواع سازه‌ها را پدید آورد. علاوه بر بازی و تفریح، این اسباب‌بازی‌ها به عنوان تمرینی برای رشد خلاقیت هم به حساب می‌آیند.

اسباب بازی لگو در تبلیغات نیز یک نمونه بی‌بدیل است. گفته می‌شود این شرکت بیش از 80 عنوان بازی ویدئویی ساخته و تعداد زیادی فیلم سینمایی تولید کرده که برخی از آن‌ها مانند «لگو بتمن» محبوبیت فراوانی نیز یافته‌اند. از جمله آمارهای عجیب در مورد این شرکت لگو سازی این است که گفته می‌شود lego در هر ثانیه 10000 قطعه و در هر سال 360 میلیارد قطعه می‌سازد.

میزان فروش و زیرمجموعه‌های شرکت‌های بزرگ اسباب بازی

صنعت اسباب بازی در ایران

از آغاز قرن بیستم، صنعت تولید اسباب بازی در جهان در حال رشد مداوم بوده و به یکی از پرسودترین صنایع جهان تبدیل شده است. اصولاً در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به ارزش صنعت اسباب‌بازی‌سازی و توسعه آن در حل مسائل هر کشور به ویژه مسائل داخلی و اتفاقات اجتماعی-اقتصادی آن توجه می‌شود. اما ایران علی‌رغم امکان گسترش تولید و رشد در زمینه صنعت اسباب بازی، هنوز نتوانسته است از این ظرفیت بهره‌برداری کند.

در آذرماه 1392، رهبر انقلاب سیاست‌های حاکم بر این صنعت را مورد انتقاد قرارداد. این بیانات باعث شد تا نهایتاً شورای عالی فرهنگ سند ملی نوآوری در صنایع فرهنگی، محصولات و فناوری‌های نرم را معرفی نماید. در این سند به افزایش تولید اسباب بازی ایرانی با هدف کسب حداقل 25 درصد از بازار داخلی اشاره شده است. با این وجود برنامه‌ریزی دقیق، داده‌های آماری استاندارد و اطلاعات جامع درباره ظرفیت و نقاط ضعف صنعت اسباب بازی در ایران همچنان موجود نیست.

آمار صادرات و واردات صنعت اسباب بازی در ایران

در سال 1400 حدود 38 میلیون و 500 هزار دلار صادرات اسباب بازی از ایران انجام شد که در مقایسه با سال قبل از آن 10 درصد افزایش داشته است. اما در سال 1401 حدود 13 میلیون و 500 هزار دلار واردات اسباب بازی به ایران داشتیم که در مقایسه با سال قبل از آن، کاهش 30 درصدی داشته است. برآورد از حجم بازار اسباب بازی در سال 1399, حدود 900 میلیون دلار بود که آن زمان بر اساس گزارش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا حدود 550 میلیون دلار قاچاق بوده است.

آمار صادرات و واردات صنعت اسباب بازی در ایران

تولید و ساخت اسباب بازی ایرانی

با افزایش نرخ ارز فرصت مناسبی برای تولید داخلی اسباب بازی در ایران به وجود می‌آید. اما برای بهره‌برداری بهتر از این فرصت، نیاز به ارتقای توانمندی‌های نیروی انسانی و افزایش دانش آن در فرآیند ساخت اسباب بازی هستیم. همچنین، ایجاد خوشه‌های صنعتی اسباب‌بازی با ایجاد ارتباطات متقابل در زمینه‌های مختلف مانند طراحی اسباب بازی، ساخت قطعات، بسته‌بندی و توزیع و لوازم جانبی و صنایع مرتبط می‌تواند به توسعه صنعت اسباب بازی در ایران کمک کند.

در نهایت برای توسعه صنعت اسباب بازی و توجه به تربیت کودکان و نوجوانان، لازم است تلاش‌های فرهنگی و آموزشی برای افزایش آگاهی عمومی از اهمیت بازی و نقش آن در پرورش کودکان به انجام برسد. لازمه تحقق این امر برگزاری برنامه‌های ترویجی و آموزشی متناسب با گروه‌های سنی مختلف برای والدین و مربیان می‌باشد. توسعه صنعت اسباب‌بازی‌سازی در ایران نیازمند ترکیبی از مکانیزم‌های هوشمند توزیع، ارتقای فعالیت‌های ترویجی، تقویت نهادهای حاکمیتی و بهبود کیفیت تولیدات داخلی است.

چالش‌های صنعت اسباب‌بازی‌سازی در ایران

نقاط قوت

1. انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران، مهم‌ترین نهاد صنفی صنعت با بیش از 100 عضو تولیدکننده

2. رسمیت اسباب‌بازی به عنوان یکی از شاخه‌های صنایع خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

3. رسمیت بخش فناورانه اسباب‌بازی به عنوان یکی از فناوری‌های دانش‌بنیان در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

4. برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی به‌صورت منظم و سالانه

5. وجود تجارب سنتی در حوزه اسباب‌بازی‌های بومی و محلی

6. برگزاری دوره‌های ایده‌پردازی اسباب‌بازی

7. سابقه طولانی کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در تولید و فروش اسباب‌بازی

8. تجارب موفق در صادرات محصولات اسباب‌بازی

نقاط ضعف

1. نبود نظام آماری اطلاعاتی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش صنعت اسباب بازی

2. نبود ساختار در نظام نوآوری صنعت جهت هدایت نوآوری و تجاری‌سازی

3.کمبود پژوهش‌های مرتبط با تولید اسباب بازی، استفاده اندک از طراحان و هنرمندان، عدم وجود گرایش طراحی اسباب بازی در دانشگاه‌ها و عدم همکاری مناسب با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

4. نبود تشکل، انجمن‌های مردم نهاد در حوزه طراحان عروسک و اسباب بازی

5. ناکارآمدی نظام ارزیابی اسباب بازی‌های وارداتی

6. نبود ضمانت اجرایی برای صیانت از مالکیت معنوی اسباب بازی جهت جلوگیری از کپی شدن محصولات داخلی

7. نبود سازوکار ترویج کاربردی اسباب بازی بخصوص در گروه‌های هدف

8. عدم توجه سازوکار جریان‌سازی و آگاهی‌رسانی نسبت به اثربخشی اسباب بازی

9. نبود استانداردهای کاربردی و محتوایی (نظام رده-بندی سنی بومی)

10.نبود شبکه آزمایشگاهی کنترل کیفیت اسباب بازی تولید داخل

11. نبود ساختار اتحادیه فعالان اسباب بازی که بتواند زنجیره تولید تا بازار را راهبری نماید.

12. رقابت کانون پرورش فکری کودکان در تولید محصولات اسباب بازی با تولیدکنندگان

13. ضعف توان طراحی در تولید کنندگان اسباب بازی

14. نبود ارتباطات و تعاملات بین تولیدکنندگان

15. ناکارآمدی نظام هولوگرام و مجوز تولید و لزوم جایگزینی آن با نظامی نوآورانه

16. ضعف توسعه فناوری در تولید اسباب بازی

 

جمع‌بندی

صنعت اسباب بازی در جهان صنعتی سودآور با 107.4 میلیارد دلار درآمد در سال 2021 شناخته می‌شود. حجم بازار اسباب بازی در ایران نیز بیش از 300 میلیون دلار گردش مالی دارد اما گفته می‌شود تنها 30 درصد این رقم مربوط به تولیدات داخلی است. در حوزه سرگرمی، موضوع بازی و اسباب‌بازی در ساختار حاکمیت کشور جایگاه مناسبی ندارد. شورای نظارت بر طراحی و ساخت اسباب بازی، واردات و توزیع اسباب بازی به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیری مهم در این حوزه وجود دارد. اما جایگاه سازمانی آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یک شرکت دولتی است ضعیف است. بنابراین نقش این شورا در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در صنعت و بازار اسباب بازی محدود است. برای تقویت حکمروایی صنعت اسباب بازی در ایران جایگاه قانونی این شورا و هماهنگی بین اعضای آن باید بهبود یابد.

منابع

  1. مصاحبه خبرگزاری ایسنا با مدیر کل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، 19/04/1402، کد خبر 1402041912077
  2. گروه سیاست پژوهی و تحلیل داده نمافر، “سیاست‌نامه توسعه صنعت اسباب‌بازی” ، مرکز توسعه فعالیت‌های فرهنگ بنیان، بهار1400

Statista: Toys & Hobby Report

 

محمدرضا قاسمی
محمدرضا قاسمی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

جایگاه ایران در بازار جهانی اسباب بازی

شاید برخی گمان می‌کردند با چیره شدن بازی های ویدیویی ، بازار اسباب بازی های فیزیکی کساد شود. با این حال، خرید و فروش اسباب بازی در سال‌های گذشته هم...

میزان استفاده از صنایع پتروشیمی در صنعت اسباب‌بازی

  بعضی فیلم‌ها و انیمیشن‌های علمی- تخیلی آینده‌ای را از کرۀ زمین به تصویر می‌کشند که تا دهه‌های قبل چندان قابل باور نبود. سیاره‌ای سراسر انباش...
عوامل رشد صنعت اسباب بازی و بازی

پیش بینی اسباب بازی ها تا سال ۲۰۲۴ – عوامل رشد، ترندها و نکات حیاتی!

پیشرفت‌های فناوری در نوع بازی کردن کودکان امروزی دچار دگرگونی معنی داری شده است. صنعت اسباب بازی تصمیم به جهش و رشد دارد. در سالهای اخیر ارتقای سطح...
5 عامل تحول صنعت اسباب بازی

۵ عاملی که تحولات صنعت اسباب بازی را رقم می‌زنند – بخش دوم

در گذشته بازی‌ ها و اسباب‌بازی ها به چند مدل توپ،‌ پازل و… محدود می‌شدند. اما دنیای امروز بازی‌ها اینگونه است؟ کافیست به Google Play Store یا...