صنعت سینما در چین

صنعت سینما در چین

صنعت سینما در چین

در دهه 1920 میلادی متخصصان سینمای آمریکا برای آموزش سینماگران چینی به شانگهای رفتند. شاید آنها فکرش را نمی‌کردند که همین کشور روزی صاحب پر فروش ترین فیلم های جهان باشند.

سال 1905 با ساخت اولین فیلم چینی به نام « کوه دینجون » صنعت سینمای کشور چین متولد شد. آنها با کمک آمریکایی‌ها توانستند قواعد سینما و فیلم‌سازی را آموزش ببینند. تأثیر این آموزش تا سال‌ها بر روی تولیدات چین و بهترین فیلم های چینی قابل مشاهده بود.

بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه، سینمای چین را به شش نسل مجزا از هم تقسیم می‌کنند. اما امروزه صنعت سینما در چین مانند سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی این کشور، رشد بسیار زیادی را در خود می‌بیند که این موضوع با گذشته قابل مقایسه نیست. فیلم های سینمایی چین تقریباً از 2012 پیشرفتی چشمگیر را آغاز کرد. طی یک برنامه‌ریزی 10 ساله توانست به مقامی مهم در عرصه سینما در جهان دست پیدا کند.

سینمای چین بزرگترین گیشه سینمایی جهان در سال 2021

چینی‌ها با سهم 7.9 درصدی از باکس‌آفیس جهانی در سال 2012 به سهمی معادل بر 34.3 درصد از باکس‌آفیس جهانی در سال 2021 رسیدند. آنها در همین سال عنوان پرفروش ترین گیشه سینمایی در میان کل کشورهای دارای سینما را از آن خود کردند. درآمدی بالغ بر 7.3 میلیارد دلار در این سال و فاصله 2.8 میلیارد دلاری از رقیب خود یعنی آمریکا، صنعت سینما چین را با قدرت در صدر جدول نگه داشته بود.

باکس آفیس جهانی در سال 2021

سهم باکس افیس چین در باکس افیس جهانی از سال 2012 تا 2021

تولید بهترین فیلم های چینی

صنعت فیلمسازی چین در سال‌های 2014 تا 2018 جهش داشت. در سال 2018 سینمای چین با تولید 1082 فیلم توانست آمار ویژه ای رقم بزند. اما بعد از این سال روند صعودی تولیدات چینی تبدیل به روندی نزولی و هر ساله از تعداد آنها کاسته شد. به طور معمول، 80 درصد از باکس‌آفیس چین متعلق به تولیدات داخلی است. برای مثال در سال 2021، هشت فیلم از پرفروش ترین فیلم های تاریخ جهان متعلق به تولیدات داخلی چین بود.

تعداد فیلم های سینمایی نمایش داده شده در سینماهای چین

نمودار بعدی مشخص می‌کند که هر ساله در صنعت سینمای چین چه تعداد فیلم اکران می‌شود. بر اساس آن، بیشترین میزان اکران فیلم در سال 2019، است. تأثیر کرونا نیز در تعداد نسخه‌های در حال اکران فیلم های سینمایی چینی مشهود است. چراکه در سال 2020، تنها 325 عنوان فیلم چینی اکران شده است. این میزان حتی از تعداد اکران‌ها در سال 2015 نیز کم‌تر است.

رقابت میان فیلم های چینی داخلی و فیلم های خارجی

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، تقریباً 80 درصد از فیلم‌های اکران شده و پرفروش در صنعت سینمایی چین از آثار داخلی این کشور است. در دو نمودار بعدی میزان باکس‌آفیس فیلم های چینی داخلی و خارجی را مشاهده خواهید کرد. این دو نمودار نشان می‌دهند که کفه ترازو برای بهترین فیلم های چینی نسبت به فیلم‌های خارجی سنگینی می‌کند.

در مقایسه‌ای که از سال 2015 تا 2022 صورت گرفته است هر ساله فیلم های سینمایی چینی داخلی به دلیل تعداد بالای تولید و اکران توانسته‌اند میزان فروش بیشتری نسبت به آثار بین‌المللی در حال اکران داشته باشند. این موضوع نشان‌دهنده توجه کشور چین به سینمای بومی و داخلی و استقبال مردم چین از تولیدات سینمایی چینی است.

درامد باکس آفیس فیلم های داخلی و خارجی در چین از سال 2015 تا 2022

پرفروش ترین فیلم های سینمای چین در سال 2022

در سال 2022، عنوان پرفروش ترین و پر بیننده ترین فیلم چینی با فروشی بالغ‌بر 4.07 میلیارد یوآن (معادل بیش از 500 میلیون دلار آمریکا) در گیشه به فیلم « نبرد در دریاچه چانگ جین » تعلق پیدا کرد.

پرفروش ترین فیلم های سینمای چین در سال 2022

درام محبوب ترین ژانر فیلم صنعت سینمای چین

با نگاهی به باکس‌آفیس سینمای چینی از سال 2020 تا 2022 درمیابیم که ژانر فیلم درام و کمدی از محبوب‌‌ترین و بهترین ژانرهای سینمایی در میان مخاطبان چینی محسوب می‌شوند. چراکه در طول این 3 سال، 79 درصد از حجم باکس‌آفیس را به خود اختصاص داده‌اند. ژانرهای علمی‌-تخیلی ، ژانر جنگی و اکشن فیلم های چینی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بهترین شرکت های فیلمسازی در چین (2020)

شرکت فیلم سازی چینی Bona Film در سال 2020 توانست با کسب درآمد 14 میلیارد یوآن گوی سبقت را از سایر رقبا برباید. این شرکت سینمایی چینی در مقام نخست پرفروش‌ترین شرکت تولیدکننده فیلم در سال 2020 بر اساس فروش در گیشه قرار گرفت. بعد از این کمپانی، Beijing Culture Media با فروش 8.51 میلیارد یوآن و سپس Huaxia Film Distribution با کسب 7.44 میلیارد یوآن در مقام‌های دوم و سوم جدول بهترین های صنعت فیلم سازی در چین قرار گرفتند.

تعداد سالن های سینما در چین

کشور چین شاهد رشدی 9 ساله در حوزه ساخت و توسعه سالن های سینمایی است. از سال 2012 با وجود 3 هزار سالن سینما در چین ، این رشد آغاز شد. تا پایان سال 2021، مجموع آنها به رقم 14 هزار و 201 پرده سینما رسید. بنابراین صنعت سینمای چین ، همان‌طور که توانست در باکس‌آفیس جهانی روز به روز پیشرفت کند در ساخت سالن‌های سینمایی نیز موفق بوده است. چنین پیشرفتی نشان از توجه کشور چین به صنعت پردرآمد سینما در ساخت فیلم های چینی دارد.

پرفروش ترین فیلم های سینمای چین در سال 2022

پردرآمدترین مجموعه های سینمایی چین

طبق آمارهای موجود در سال 2022، مجموعه های سینمایی « واندا » 5.16 میلیارد یوآن کسب درآمد داشتند. آنها با اختلاف تقریباً 3 میلیارد یوآنی از حریف خود توانستند در صدر جدول پرفروش ترین مراکز سینمایی بزرگ چینی در سال 2022 قرار بگیرند.

پرفروش ترین مراکز سینمای چین در سال 2022

رده سنی طرفداران فیلم های سینمایی چینی

طبق نظرسنجی موجود در سال 2022، 46 درصد از مخاطبان سینمای چین را افراد 20 تا 29 تشکیل می‌دهند. در میان آنها نیز، درصد حضور مردان بیش‌از زنان است.

توزیع بازدیدکنندگان سینمادر چین در سال 2022 بر اساس گروه سنی و جنسیت

میزان تماشای فیلم در سینماهای چین

بر اساس آمارها، در سال 2022 مخاطبان سینما در چین به ازای هر نفر، دو فیلم در سال تماشا کردند. لازم به ذکر است که در این سال، مجموعاً 712 میلیون بلیط سینما در چین فروخته شد. در همان سال، حدوداً 35 درصد از تماشاگران بین 2 تا 5 مرتبه سینما رفته بودند.

تعداد بازدید از سینماهای چین از سال 2022 تا 2022 برحسب درصد

کرونا بزرگترین ضربه به سینما چین

با همه‌گیری ویروس کرونا که آغاز آن از چین بود بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی در این کشور از قبیل سینماها متوقف شدند. ریزش 17.3 درصدی سهم باکس‌آفیس فیلم های چینی در جهان در سال 2022 در حقیقت تأثیر کرونا است. بنابراین کرونا همانند سدی در مقابل پیش‌روی صنعت سینمای چین عمل کرد و رکوردشکنی این کشور در سال 2021 را متوقف ساخت. در سال 2022 با افت 36 درصدی نسبت به سال گذشته، سینما در چین موفق به فروش 4.35 میلیارد دلار در گیشه های خود شد.

رویاپردازی برای بازگشت به اوج صنعت سینمای چینی

طبق آمارها در 6 ماه نخست سال 2023، صنعت سینمای چین موفق به فروش 3.7 میلیارد دلار در گیشه داخلی شد. این امر نشان از اختلاف 0.8 درصدی با میزان فروش در سال 2019 دارد. افزایش 115 درصدی تولیدات چین نسبت به سال همه‌گیری کرونا (2022) امیدها را در دل چینی‌ها زنده کرده است تا دوباره به صدر جدول فروش جهانی برسند. لازم به ذکر است این آمار فیلم های سینمایی چینی ، 15.7 درصد از رکوردشکنی چینی‌ها در سال 2021 فاصله دارد.

کلام آخر

صنعت فیلم و سینما در چین طی یک دوره 10 ساله توانست شکوفایی بی‌نظیری را برای خود رقم بزند. چینی‌ها رفته‌رفته توانستند در سال 2021 عنوان‌دار پر بیننده ترین فیلم های جهان در میان تمامی کشورهای دنیا شوند. اما با شیوع و گسترش کرونا این رشد متوقف شد. تأثیرات مخرب کرونا بر صنایع از جمله صنعت سینمای چین کاملاً مشهود بود. اما با گذار از این دوره، زمزمه‌ها برای بازگشت مجدد سینمای چین به دوران اوج خود به گوش می‌رسد. چینی‌ها در ساخت سالن های سینمایی و جذب مخاطب نیز موفق هستند. میزان تولیدات چینی فیلم و سریال در این کشور روز به روز در حال گسترش است. این موارد، نشان از توجه مستقیم دولت چین به صنعت فیلمسازی و سینما و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی نهفته در این هنر دارد.

منابع

  • statista.com گزارش صنعت فیلم چین
  • رشد 53 درصدی سینمای چین / نویسنده: حسین شایسته / خبرگزاری ایسنا
  • https://www.isna.ir
علی امیرسیافی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

سینما هست ولی کم است! / وضعیت سرانه سینما در ایران

  اگر کسی به هنر فرش علاقه‌مند باشد ایران برایش جای خوبی است؛ چون در هر خانه‌ی آن تلاش شده تا زیباترین فرش و نقشه‌فرش‌های ایرانی پیش چشم اهال...
از چرنوبیل تا اوپنهایمر

از چرنوبیل تا اوپنهایمر / روایتی از استانداردهای دوگانه سینمای آمریکا

در سال 2019 صنعت سریال با یک پدیده مواجه بود. سریالی پنج قسمتی که به سرعت تبدیل به یکی از پرسر و صداترین سریال‌های روز شد. یکی از مسائلی که این سری...
سینمای ایران در سال ۱۴۰۱

روایت داده‌ها از سینمای ایران در سال 1401 

سینما به‌عنوان یکی از صنایع فرهنگی و خلاق، در تلاقی هنر، فناوری و اقتصاد نشسته است. به همین خاطر برای موفقیت در آن باید نگاهی جامع و چندجانبه داشت....
فیلم های ساخته شده از روی بازی های ویدیویی

فیلم های ساخته شده از روی بازی های ویدیویی

ساخت فیلم های اقتباسی از کتاب امری رایج و معمول است. برای اقتباس سینمایی می‌توان لیست فیلم هایی که بر اساس رمان ساخته شده اند را نام برد. فیلم‌های ...