فیلم های ساخته شده از روی بازی های ویدیویی

فیلم های ساخته شده از روی بازی های ویدیویی

فیلم های ساخته شده از روی بازی های ویدیویی

ساخت فیلم های اقتباسی از کتاب امری رایج و معمول است. برای اقتباس سینمایی می‌توان لیست فیلم هایی که بر اساس رمان ساخته شده اند را نام برد. فیلم‌های معروفی همچون پدرخوانده ، ارباب حلقه‌ها و بتمن برگرفته از کتاب و آثار ادبی هستند. با فراگیرشدن بازی‌های رایانه‌ای، اقتباس سینمایی از این آثار نیز به‌مرور شکل گرفت. به این معنا که بازی‌های ویدیویی به مرور زمان آنقدر از نظر داستان غنی شدند که ظرفیت مورد اقتباس قرار گرفتن را پیدا کردند. بهترین بازی های داستان محور مورد رضایت طرفداران بازی‌های رایانه‌ای واقع شد. اهمیت داستان در ساخت بازی کامپیوتری تا جایی است که بعضا شاهد اقتباس رمان از بازی هم هستیم. در این مقاله قصد داریم 10 عنوان از بهترین فیلم‌های ساخته شده بر اساس بازی ویدیویی را مورد بررسی قرار دهیم.

بازی اساسین کرید|Assassin’s Creed 2016

بازی اساسین کرید برای کامپیوتر یکی از معروف‌ترین سری بازی‌های ژانر اکشن ماجراجویی است. اولین بازی این مجموعه در سال 2007 منتشر شد. سپس بیش از 20 بازی اصلی و فرعی دیگر نیز در ادامه برای پلتفرم‌های مختلف تا به امروز منتشر شد. سال 2016 اولین اقتباس سینمایی از داستان بازی‌های اساسین کرید ساخته شد. داستان این فیلم اقتباسی از بازی ، در رابطه‌ با فردی است که جدش در قرن 15 آخرین کسی بوده که از جای سیب عدن خبر داشته و حالا عده‌ای از طریق حافظه‌های ژنتیکی او می‌خواهند از جای آن سیب باخبر شوند. گرچه داستان فیلم اساسین کرید به فضای بازی ویدیویی نزدیک است و شباهت‌هایی دارد؛ اما راویت‌گر داستان هیچ یک از نسخه‌های این بازی اکشن هیجانی نیست.

بازی اساسین کرید |  Assassin's Creed 2016

فیلم ساخته شده بر اساس بازی اساسین کرید برای ساخت، بودجه 125 میلیون دلاری داشت. در عین حال در زمان فروش 240 میلیون دلار فروخت و علی رغم گروه سازنده قوی نتوانست مانند سری بازی های Assassin’s Creed ماندگار شود. دریافت نمره 5.6 از کاربران سایت IMDB نشان‌دهنده‌ی عدم درخشش سریال اساسین کرید در میان فیلم های برگرفته از بازی های ویدیویی است. نمره‌ای که شاید علت پایین بودن آن انتظارات بیش از اندازه هواداران این سری بازی محبوب و معروف اساسینز کرید از سازندگان آن باشد.

بازی هیتمن|Hitman (2007)

هیتمن یا مامور 47 برای اندروید یکی از مشهورترین شخصیت‌های برتر بازی‌های ویدیویی است. مأمور 47 با بارکد معروف هک شده پشت سرش قاتل خاموش بی‌رحم است که باید بدون کم‌ترین سروصدا سوژه‌هایش را به قتل برساند. اولین بازی این مجموعه در سال 2000 منتشر شد. تا به امروز مجموعاً 10 بازی از مجموعه بازی هیتمن برای کامپیوتر و پلتفرم‌های مختلف دیگر منتشر شده است. 

اولین فیلم ساخته شده بر اساس بازی هیتمن در سال 2007 صورت گرفت. در این فیلم خشن‌ترین شخصیت بازی مامور 47 برای انجام عملیاتی به روسیه می‌رود؛ اما متوجه می‌شود که مأموریت تله‌ای برای به دام انداختن اوست. فیلم قاتل خاموش هیتمن با بودجه‌ 24 میلیون‌دلاری ساخته شد و در نهایت به فروش 101 میلیون‌دلاری رسید و امتیاز 6.2 را از کاربران سایت IMDB دریافت کرد. دومین اقتباس سینمایی از سری بازی‌های هیتمن در سال 2015 صورت گرفت که با استقبال کمتری مواجه شد.

بازی  آنچارتد|Uncharted (2022)

سری بازی‌های ویدئویی آنچارتد برای پلی‌استیشن بصورت اختصاصی از سال 2007 منتشر شدند. پس از تولید و انتشار 6 نسخه اصلی و فرعی این بازی، نهایتاً در سال 2022 اولین فیلم سینمایی بر اساس بازی uncharted در ژانر اکشن و ماجراجویی منتشر شد. داستان این فیلم اقتباسی در رابطه‌ با فردی است به نام ناتان دریک که برای کشف یک گنج شروع به ماجراجویی بزرگی می‌کند.

فیلم آنچارتد 2022 با بودجه 120 میلیون‌دلاری ساخته شد و توانست به فروش 401 میلیون‌دلاری دست پیدا کند. امتیاز 6.3 که توسط کاربران سایت IMDB به این فیلم داده شد نشان می‌داد که گرچه با اثر هیجان‌انگیزی مواجه هستیم؛ اما همچنان وفاداری و اقتباس مناسب از بازی برای طرفداران این سری بازی سرزمین های ناشناخته اهمیت دارد.

بازی  آنچارتد | Uncharted ( 2022 )

بازی رزیدنت اویل|Resident Evil

بدون شک یکی از ترسناک ترین بازی های جهان بازی معروف  Resident Evil است. مجموعه بازی رزیدنت اویل از سال 1996 توسط شرکت ژاپنی کپ کام منتشر شده‌اند. نسخه‌های متعددی از بازی رزیدنت اویل برای گوشی اندروید و کامپیوتر و کنسول‌های بازی ساخته شده است. در سال‌های گذشته نیز برخی از نسخه‌های قدیمی آن بازسازی شده‌اند. داستان پخش‌شدن ویروس تی توسط شرکت آمبرلا و تبدیل‌شدن مردم به هیولا، علاوه بر اقتباس‌های سینمایی متعدد پای این مجموعه را به کتاب‌های کمیک و رمان نیز باز کرد.

یکی از معروف‌ترین فیلم های ساخته شده از روی بازی رزیدنت اویل مجموعه فیلم 6 قسمتی ساخته شده به همین نام است که از سال 2002 تا 2016 منتشر شده است. این مجموعه فیلم برداشتی آزاد از بازی شیطان مقیم است که مجموعاً با هزینه 288 میلیون‌دلاری ساخته شد و توانست 1 میلیارد 226 میلیون دلار در گیشه بفروشد.

بازی تپه خاموش|Silent Hill

اولین نسخه از بازی ترسناک سایلنت هیل توسط شرکت کونامی در سال 1999 ساخته شد. سپس در سال‌های 2001 و 2003 نیز دو بازی ویدیویی دیگر از این مجموعه ساخته شد که داستانی متفاوت از اولین نسخه داشتند و ادامه آن نبودند.

در سال 2006 فیلم ساخته شده از روی داستان بازی سایلنت هیل 1 منتشر شد که موردتوجه منتقدان قرار گرفت. داستان این فیلم اقتباسی از بازی بسیار شبیه داستان بازی تپه خاموش بود. ماجرای دختربچه‌ای ۶ساله که شب‌ها اسم سایلنت هیل را در خواب تکرار می‌کرد. مادر او برای فهمیدن راز این اسم ، او را به شهر سایلنت هیل برد و با ورود به این شهر ناگهان دختر مفقود شد. این فیلم با موضوع بازی کامپیوتری سایلنت هیل با بودجه 50 میلیون‌دلاری ساخته شد و به فروش 100 میلیون‌دلاری دست پیدا کرد. همچنین توانست توسط کاربران سایت IMDB  نمره 6.5 را دریافت کند.

بازی تپه خاموش | Silent Hill

بازی وارکرافت|Warcraft

مجموعه بازی وارکرافت یکی از معروف‌ترین و بهترین بازی‌ های استراتژیک در دنیا هستند. از سال 1994 تا به امروز 5 بازی از این مجموعه تولید شده است. در سال 2016 اولین اقتباس سینمایی از مجموعه بازی دنیای وارکرافت انجام شد. در بازی وارکرفت برای اندروید و کامپیوتر شخصیت‌های بی‌شماری حضور دارند. پرداختن به‌ تمامی شخصیت‌های بازی warcraft در یک فیلم سینمایی تبدیل به پاشنه آشیل فیلم شد. به همین دلیل برای کسانی که با دنیای این بازی استراتژیک آشنا نبودند گیج‌کننده به نظر می‌رسید.

فیلم وارکرافت ساخته شده از روی بازی ویدیویی با بودجه 160 میلیون‌دلاری ساخته شد و  در گیشه به فروش 439 میلیون‌دلاری دست پیدا کرد. در زمان‌ نگارش این مقاله، در لیست سریال هایی که از روی بازی ساخته شده اند، جایگاه دوم را دارد. همچنین کاربران سایت IMDB نمره 6.7 را شایسته این فیلم سینمایی گیمری دانستند.

بازی شاهزاده ایرانی|Prince of Persia: The Sands of Time 2010

بازی شاهزاده پارسی یکی از معروف‌ترین و بهترین بازی‌های اکشن ماجراجویی است. این بازی محبوب منشأ الهام برای بازی‌های ویدیویی دیگر مانند بازی اساسین کرید هم بوده است. این بازی از جهت این که عنوان شاهزاده ایرانی ( پارسی ) را به همراه خود دارد در بین گیمرهای ایرانی نیز معروف است. اولین نسخه بازی prince of Persia قدیمی در سال 1989 منتشر شد. نسخه‌های متعددی از بازی شاهزاده ایرانی برای کامپیوتر و اندروید گوشی و پلتفرم های دیگر ساخته شده است. مجموعه The Sands of Time  یکی از مجموعه‌های منتشر شده از سری بازی‌های شاهزاده پارسی است. سال 2010 اولین فیلم اقتباس شده از این بازی ویدیویی منتشر شد. فیلم با موضوع بازی شاهزاده ایرانی با تغیر برخی اسامی و فضاها در عین شباهت به بازی تفاوت‌هایی نیز داشت.

درآمد فیلم سینمایی شاهزاده ایرانی 336 میلیون دلار از فروش بود. این فیلم اقتباسی با بودجه 185 میلیون دلاری ساخته شد. همچنین توانست امتیاز 6.6 را از کاربران سایت IMDB دریافت کند.

بازی شاهزاده ایرانی | Prince of Persia: The Sands of Time 2010

بازی ماریو|Super Mario Bros (2023)

سوپر ماریو یا قارچ خور یکی از محبوب ترین شخصیت‌ بازی‌های ویدیویی است. ماریو از سال 1981 در بیش از 200 بازی ویدئویی کامپیوتری حضور داشته است. مجموعه بازی‌های برادران سوپر ماریو نیز پرفروش ترین بازی های تاریخ است. اولین اقتباس از داستان بازی برادران سوپر ماریو در سال 1986 در قالب یک انیمیشن نوستالژی و تاریخ ساز انجام شد. سپس در سال 1993 دومین اثر بصورت فیلم لایو اکشن ماریو قارچ خور Super Mario Bros Movie تولید شد که در گیشه شکست خورد. اما سومین و آخرین فیلم ساخته شده از روی بازی قارچ خور تا زمان‌نگارش این مقاله به فروش 1 میلیارد و 230 میلیون‌دلاری دست پیدا کرده، درصورتی‌که بودجه تولید آن 100 میلیون دلار بوده است. این فیلم اکنون در صدر پرفروش ترین فیلم سینمایی بازی های ویدیویی و بهترین فیلم های اقتباسی از بازی قرار گرفته است.

فروش بالای انیمیشن بازی های ویدیویی ماریو نشان از برآورده‌کردن انتظار علاقه‌مندان سری بازی‌های برادران سوپر ماریو از این اثر دارد. همچنین این اثر نمره 7.2 را از کاربران سایت IMDB دریافت کرده است که برآورده‌شدن توقع مخاطبان را نشان می‌دهد.

بازی آخرین ما|The Last of Us (2023)

استودیو بازی‌سازی Naughty Dog در سال 2009 هم‌زمان شروع به ساخت دو بازی بزرگ کرد. یکی قسمت سوم بازی آنچارتد و یکی اولین قسمت از بازی آخرین بازمانده از ما . بازی لست اف اس برای کنسول بازی پلی‌استیشن در سال 2013 بصورت اختصاصی منتشر شد. این بازی مقام دوم پرفروش ترین بازی سال 2013 شد و بیش از دویست جایزه مختلف دریافت کرد. هفت سال بعد و در سال 2020 قسمت دوم بازی last of us منتشر و بهترین بازی سال 2020 شد. این بازی بیش از 300 جایزه دریافت کرد و یکی از بهترین بازی های جهان لقب گرفت. 

فصل اول سریال آخرین بازمانده از ما (آخرین ما) برگرفته از قسمت اول بازی آخرین ما است که عین به‌عین بسیاری از سکانس‌ها و حتی دیالوگ‌های بازی را امانت نگه داشته و کاملاً وفادارانه ساخته شده است. فصل اول این سریال به داستان شیوع ویروس کله قارچی در دنیا و سفر جوئل و الی می‌پردازد. سریالlast of us  توانست نمره 8.8 را از کاربران سایت IMDB دریافت کند. قسمت آخر فصل اول سریال آخرین ما ، بیش از 8 میلیون بیننده داشت که رکورد مراسم اسکار را شکست. قسمت اول این فصل نیز در هفته‌های پس از انتشار، به چهل میلیون بیننده رسید. در اروپا و آمریکای لاتین نیز فیلم آخرین ما به پربیننده‌ترین سریال های جهان در تاریخ سرویس وی‌اودی HBO Max تبدیل شده است. میزان بیننده‌های این سریال خارجی اکشن از قسمت اول تا قسمت آخر، دو برابر شد.

بازی آخرین ما | The Last of Us (2023)

بازی آرکان|Arcane (2021)

برخلاف سایر فیلم‌های این لیست که هرکدام ساخته شده از روی یک بازی ویدیویی نیز بودند،Arcane عنوان یک بازی نیست. بلکه عنوان یک سریال است که از روی بازی League of Legends ساخته شده است.داستان این فیلم گیمری به داستان چند نفر از قهرمانان بازی لیگ اف لجندز و درگیری میان دو شهر پیلتوور و شهر زان می‌پردازد.بازی ارکین لیگ افسانه های ژانر استراتژیک در سال 2009 منتشر شد و به‌صورت بازی ویدیویی آنلاین چند نفره انجام می‌گیرد. 

سریال انیمیشن آرکین به‌خاطر شخصیت‌پردازی قوی موردتوجه همگان قرار گرفت و به پربیننده‌ترین و بهترین فیلم های نتفلیکس تبدیل شد. کاربران سایت IMDB نمره 9 را شایسته این سریال برگرفته از بازی ارکین دانستند تا در جمع 30 سریال برتر از دیدگاه کاربران این سایت قرار گیرد.

بازی آرکان | Arcane (2021)

کلام آخر

همزمان با پیشرفت‌ تکنیکی بازی‌های رایانه‌ای ، از نظر داستانی نیز به غنای آن‌ها افزوده شد. این مسئله باعث شد بازی‌های ویدیویی به عنوان منبعی برای اقتباس سینمایی برای ساخت فیلم و سریال با موضوع بازی مطرح شوند. برخی از این فیلم های ساخته شده از روی بازی های کامپیوتری بسیار موفق‌اند. همچون سریال برگرفته از داستان بازی آخرین ما که میلیون‌ها نفر را پای خود نشاند. برخی از اقتباس‌ها نیز همچون فیلم اساسینز کرید بر اساس بازی فرقه اساسین ناموفق بوده اند. به نظر می‌رسد ریشه محبوبیت فیلم و سریال های اقتباسی علاوه‌بر کیفیت ساخت و مسائل سینمایی، وفادار بودن به داستان بازی و گیم های آنلاین کامپیوتری است.

منابع

https://variety.com/ : ‘The Last of Us’ Season 1 Finale Scores 8.2 Million Viewers, Reaching Series High Despite Oscars Competition

محمدحسین سیمیار
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

صنعت بازی ویدئویی در سرزمین آفتاب

  اگر از علاقه‌مندان به گیم هستید به احتمال زیاد نام بازی‌های بزرگی مانند سوپر ماریو ( قارچ‌ خور ) و سونیک را شنیده‌اید. ساخت اولین بازی ویدئو...

سینما هست ولی کم است! / وضعیت سرانه سینما در ایران

  اگر کسی به هنر فرش علاقه‌مند باشد ایران برایش جای خوبی است؛ چون در هر خانه‌ی آن تلاش شده تا زیباترین فرش و نقشه‌فرش‌های ایرانی پیش چشم اهال...

نوآوری‌ در مدل‌های کسب‌وکار؛ رمز موفقیت بازی‌های موبایلی

درسالی که گذشت، امروزه صنایع فرهنگی و خلاق نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد. با این حال شرکت ها و کسب و کار های صنایع خلاق فرهنگی با چالش‌های منحصر به‌...

پرسودترین رقابت؟ / نگاهی به جوایز ای‌اسپرت در مقایسه با جشنواره‌های سینمایی و رقابت‌های ورزشی

سرباز کمان‌دار عرب! همین یک عبارت کافی است تا برق از سر هر پی سی گیمر بپرد و به یکی دو دهۀ قبل، عرصۀ جنگ‌های صلیبی آن هم پشت مانیتورهای پهن و بزرگ ...