رده سنی فیلم ها از دیدگاه خانواده های آمریکایی

رده سنی فیلم ها از دیدگاه خانواده های آمریکایی

جدول رده سنی فیلم ها یک مقوله فرمایشی و ظاهری نیست. بلکه عنصری کاربردی است که به جامعه کمک می‌کند از افراد و سنین آسیب‌پذیر در برابر محتوای آسیب‌زا حفاظت کنند. در بسیاری از نقاط جهان همچون ایالات متحده آمریکا والدین توجه ویژه‌ای به رده بندی سنی جهانی دارند. سابقه‌ی محاسبه رده‌بندی سنی فیلم در آمریکا به سال 1968 برمی‌گردد. این کار توسط انجمن تصاویر متحرک (MPA ) و با مشارکت جمعی از والدین انجام می‌شود. بسیاری از خانواده های آمریکایی این سوال را از خود می‌پرسند که آیا این فیلم مناسب سن فرزندشان است؟ آیا می‌توانند فیلمی را قبل از آن‌که خود تماشا کنند با فرزندشان ببینند؟ سیستم تعیین رده سنی فیلم‌ها در ایالات متحده آمریکا تا حدود زیادی خانواده ها را در پاسخ به این سوالات یاری می‌دهد. جدول رده سنی فیلم اطلاعات مورد نیاز درباره فیلم‌ها را در اختیار والدین می‌گذارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا محتوای مناسبی را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

نظرات خانواده ها درباره لیست رده سنی فیلم ها

سیستم رده‌بندی سنی فیلم توسط انجمن تصاویر متحرک (MPA)  از پنج دسته تشکیل شده است. در این جدول رده‌بندی امتیاز هر فیلم ، تعریف رده‌بندی سنی و توصیف عناصر و دلایل رده‌بندی انجام شده وجود دارد.

در جدول شماره 1 سیستم رده‌بندی سنی فیلم آمده است. اما شاید این سوال پیش بیاید که این سیستم تا چه اندازه درست انجام شده و موثر است. به همین منظور انجمن تصاویر متحرک، نظرات خانواده های آمریکایی درباره رده‌بندی محدودیت سنی فیلم‌ها را بررسی کرده است. در این گزارش برداشت‌ها، نگرش‌ها و انتظارات والدین آمریکایی در مورد تعیین رده‌ سنی کودک و نوجوان برای ایجاد دیدگاهی جامع در این‌باره احصاء شده است.

سیستم رده بندی سنی فیلم در امریکا

در این تحقیق نظرات تعداد 1500 نفر از والدین کودکان و نوجوانان 5 تا 16 ساله که هم آن‌ها و هم فرزندشان در 6 ماه گذشته فیلمی را تماشا کرده‌اند؛ درباره سیستم محاسبه رده سنی فیلم در آمریکا به‌شکل نظرسنجی آنلاین پرسیده شده است. هدف از تحقیق این است که اطمینان حاصل شود چارچوب درجه ‌بندی موجود منعکس‌کننده دیدگاه‌های خانواده ها در مورد وجود نابهنجاری کلامی، موضوعات جنسی، برهنگی، خشونت، استفاده از مواد مخدر و سایر موضوعاتی است که ممکن است منبع نگرانی آن‌ها باشد.

میزان رضایت والدین از درجه بندی سنی فیلم ها توسط MPA 

محتوای جنسی، خشونت، نابهنجاری کلامی، مصرف دارو و استفاده از سیگار پنج شاخصی هستند که میزان مشورت سیستم رده‌بندی محدودیت سنی فیلم درباره آن‌ها از والدین مورد سوال قرار گرفته است.  74درصد از والدین معتقدند که این سیستم به‌خوبی درباره میزان محتوای جنسی و میزان خشونت فیلم‌ها به آن‌ها مشورت می‌دهد. نابهنجاری‌های کلامی (73درصد)، مصرف دارو درصد (66درصد) و استفاده از سیگار (54درصد) به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. بنابراین طبق آمارها لیست رده‌بندی سنی فیلم (MPA) فعلی درباره محتوای جنسی، خشونت و نابهنجاری زبانی به‌خوبی مشورت می‌دهد. 81درصد والدین احساس می‌کنند امتیاز فیلم‌هایی که در 12 ماهه گذشته دیده‌اند مناسب بوده است. اما 19درصد رده‌بندی آن‌ها را نامناسب ارزیابی کرده‌اند. دلایل رده‌بندی نامناسب فیلم‌ها به ترتیب شامل رتبه‌بندی خیلی نرم (62درصد)، محتوای جنسی (19درصد) و سایر موضوعات از قبیل نابهنجاری کلامی، خشونت، مصرف دارو، رده‌بندی خیلی خشن (19درصد) بوده‌اند.

والدین نگران چه نوع محتوایی هستند؟

در میان انواع محتواهای مورد پرسش قرار گرفته در نظرسنجی، نشان دادن محتوای گرافیکی جنسی، برهنگی، استفاده از مواد مخدر، خودکشی  و نابهنجاری کلامی در فیلم‌ها بیشترین نگرانی‌های شناسایی شده از نظر والدین در فیلم‌ها هستند. این شاخص‌ها همگی در تعیین انواع درجه بندی سنی فیلمها توسط انجمن تصویر متحرک آمریکا (MPA) نقش به سزایی دارند. برای مثال در فیلم رده سنی PG-13 بیشترین نگرانی‌ها به‌ترتیب مربوط به برهنگی کامل، صحنه‌های جنسی گرافیکی، ناسزاهای زبانی جنسی و استفاده از مواد مخدر است. ولی به‌طور میانگین فقط 35درصد از والدین موارد مذکور را برای رده‌ی سنی R نامناسب می‌دانند.

اهمیت تعیین رده‌بندی سنی کودک و نوجوان برای والدین

نتایج گزارش نشان می‌دهد که اکثر والدین با سیستم درجه بندی فیلم ( MPA ) آشنا بوده‌اند. به‌طوری‌که 86درصد از آن‌ها رده‌بندی ( امتیاز فیلم و تعاریف ) و 77درصد توصیفگرهای رده‌بندی را کاملا می‌شناختند. همچنین 91درصد با این جمله که « سیستم رده‌بندی و توضیحات آن مفید هستند» موافق هستند و 84درصد نیز آن‌ها را دقیق می‌دانند. 95درصد والدین زمانی‌که  تماشای فیلم را برای فرزند خود در نظر می‌گیرند، رده‌بندی سنی فیلم و توصیف‌های آن‌را جستجو می‌کنند. آن‌ها با استفاده از منابع پخش آنلاین ، سرویس‌های استریم و تریلر ، اطلاعات مربوط به درجه بندی سنی فیلم‌ها را قبل از تماشای کودک جستجو و بررسی می‌کنند. در این میان تریلرها جایگاه خاصی دارند، به‌طوری‌که تریلر یا پیش‌نمایش‌ها 87درصد رضایت کسانی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند را به همراه داشته‌اند. البته کسانی نیز که پیش‌نمایش‌ها را با فیلم‌ها ناسازگار دیده‌اند؛ از میان 3 فیلم فقط یک فیلم را ناسازگار اعلام کرده‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی استفاده از پیش‌نمایش‌ها این بوده که میزان آشنایی والدین با فرایند تأیید آن‌ها توسط انجمن تصاویر متحرک بیش از 54درصد نبوده است.

حساس‌ترین محتوای فیلم از نظر والدین آمریکایی

رده‌بندی عملی سه شاخص، خشونت، محتوای جنسی و نابهنجاری کلامی توسط والدین صورت گرفته‌اند. این کار به‌وسیله امتیازدهی آن‌ها به 16 فیلم فرضی انجام شده است. مطابق با جدول شماره 2، 3 و 4 والدین انواع خشونت، محتوای جنسی و نابهنجاری کلامی را ارزیابی و به هر کدام از 100 امتیاز داده‌اند. جدول زیر نشان می‌دهد حتی آنجایی که پای خشونت در میان است بیشترین نگرانی‌ها در مورد خشونت‌های جنسی است. این مسئله حتی از خودکشی و خشونت با سلاح گرم هم برای والدین، پررنگ‌تر و نگران‌کننده‌تر است.

ارزیابی انواع خشونت در فیلم ها

انواع محدودیت سنی فیلم ها در جداول بالا نشان می‌دهد نگرانی والدین در مورد محتوای جنسی جدی‌تر است. در میان تمام مؤلفه‌ها، حساس‌ترین مؤلفه در لیست رده سنی فیلم کودک و نوجوان از نظر والدین آمریکایی، نمایش صریح رابطه جنسی است. در میان محتوای جنسی نیز برهنگی حساسیت زیادی دارد. این نشان از تابو بودن نسبی مقوله برهنگی، حتی در فرهنگ تربیتی جامعه آمریکاست.

ارزیابی انواع محتوای جنسی در فیلم های آمریکایی

 

ارزیابی انواع نابهنجاری کلامی در فیلم های آمریکایی

جمع بندی

در پایان با توجه به یافته‌ها و نتایج پژوهش می‌توان بیان کرد که ساز و کارهای سیستم درجه بندی فیلم مناسب کودک و نوجوان در آمریکا (MPA) مناسب بوده و در تنظیم‌گری محتوا به‌ویژه برای کودکان موثر عمل کرده‌اند. به‌طور کلی این سیستم توانسته اعتماد و رضایت خانواده ها را جلب کند. اما به نظر می‌رسد بهبود و توسعه آن به منظور برطرف کردن نیازها و نگرانی‌های والدین همچنان ضروری است. برای والدین آمریکایی ، محتوای جنسی فیلم‌ها حساسیت‌برانگیز و نگران‌کننده است. این را می‌توان از امتیازاتی که آن‌ها به سه نوع محتوای خشونت‌آمیز، جنسی و نابهنجاری کلامی داده‌اند دریافت. بررسی نگاه والدین جامعه ایالات متحده به لیست انواع رده‌بندی سنی فیلم‌ها ، می‌توان اصلی‌ترین رویکردهای تربیتی این جامعه را نیز برای ما قدری شفاف کند. شما می‌توانید متن کامل گزارش رده‌بندی سنی فیلم‌ها از دیدگاه والدین آمریکایی را در پایگاه دانش نمافر بخوانید.

ارسلان ویسی
ارسلان ویسی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

سینما هست ولی کم است! / وضعیت سرانه سینما در ایران

  اگر کسی به هنر فرش علاقه‌مند باشد ایران برایش جای خوبی است؛ چون در هر خانه‌ی آن تلاش شده تا زیباترین فرش و نقشه‌فرش‌های ایرانی پیش چشم اهال...
از چرنوبیل تا اوپنهایمر

از چرنوبیل تا اوپنهایمر / روایتی از استانداردهای دوگانه سینمای آمریکا

در سال 2019 صنعت سریال با یک پدیده مواجه بود. سریالی پنج قسمتی که به سرعت تبدیل به یکی از پرسر و صداترین سریال‌های روز شد. یکی از مسائلی که این سری...
سینمای ایران در سال ۱۴۰۱

روایت داده‌ها از سینمای ایران در سال 1401 

سینما به‌عنوان یکی از صنایع فرهنگی و خلاق، در تلاقی هنر، فناوری و اقتصاد نشسته است. به همین خاطر برای موفقیت در آن باید نگاهی جامع و چندجانبه داشت....
صنعت سینما در چین

صنعت سینما در چین

در دهه 1920 میلادی متخصصان سینمای آمریکا برای آموزش سینماگران چینی به شانگهای رفتند. شاید آنها فکرش را نمی‌کردند که همین کشور روزی صاحب پر فروش تری...