این گزارش توسط کمیسیون اروپا (European Commission) منتشر شده است. البته به گفته تهیهکنندگان گزارش، این یک برنامه عملیاتی برای رسانهها است که با توجه به اهمیت همهگیری کرونا بر رسانههای خبری، دارای ابتکار عملی بسیار بهموقع است. این اولین سند خط مشیدار است که به صراحت چشماندازی برای رسانههای خبری ترسیم میکند و دارای ابتکار عملهایی برای رسانههای خبری است.
بخش رسانههای خبری اروپا به دلیل تغییر دیجیتالی خود و تأثیرگذاری آن بر مدل کسب و کاری این بخش، در نقطهی عطف خود قرار دارد. درآمدهای دیجیتال به سرعت در حال رشد هستند ولی هنوز نمیتواند بهطور کامل درآمد از دست رفته مطبوعات چاپی را جبران کنند.
ظهور تغییرات ناشی از تکنولوژی و دیجیتالی شدن در دهه گذشته، شیوههای مرسوم سازمانهای رسانهای و خبرنگاری در سطح جهانی را به چالش کشیده است. تبلیغات دیجیتالی به سرعت در حال تبدیلشدن به منبع اصلی درآمد برای شبکههای خبری و منتشر کنندگان خبر است. هرچند اشتراک پولی همچنان یکی از درآمدهای اصلی این بخش است.
این گزارش بر بررسی سه محور استوار است: ۱- بازیابی ۲- دگرگونی ۳- توانمندسازی و قدرت بخشی. این گزارش با بررسی این موارد راه کارهایی برای حل مشکلات ارائه میدهد.
گزارش موارد زیر را بهطور دقیقتر بررسی میکند: