بسیار بعید است که از سال ۲۰۲۰ در کتابهای تاریخ به عنوان سالی خوب یاد شود؛ اما در حوزههای دیجیتال، سال ۲۰۲۰ سال بسیار جالبی بوده است. افراد بسیاری به خاطر سازگاری با چالشهای ویروس کرونا، برای اولین بار به اینترنت متصل شدند. در همین حین کاربران قبلی اینترنت نیز از ابزارهای دیجیتالی جدید استفاده کردند. در نتیجه، بسیاری از شاخصها در گزارشهای قبلی، رشد قابل توجهی را شاهد بودهاند.
تعداد کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشت. تقریبا نیم میلیارد کاربر جدید به شبکههای اجتماعی در سال گذشته وارد شدهاند که تعداد کلی کاربران را در سال ۲۰۲۱ به ۲/۴ میلیارد میرساند.
این رشد فقط در زمینه تعداد کاربران شبکههای اجتماعی نبوده است. کاربران موبایل در جهان زمان بیشتری در تلفن همراه خود نسبت به تماشای تلویزیون سپری میکنند. این اتفاق تلفنهای همراه را به پر تماشاترین صفحه نمایش تبدیل کرد.
تجارت الکترونیک نیز رشد بسیار سریعی در سال ۲۰۲۰ داشته است، زیرا افراد زیادی خریدهای خود را بطور آنلاین انجام میدهند تا خطرهای ویروس کرونا را کاهش بدهند. هر چند تحقیقات نشان داده که عادتهای خرید جدید، حتی پس از همهگیری باقی خواهد ماند.
سرعت اینترنت نیز برای برآورده کردن خواستههای دیجیتال رو به رشد جهان، افزایش یافته است. هر چند هنوز تقریبا ۲/۳ میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده نمیکنند و زنان در کشورهای در حال توسعه همچنان در فضای آنلاین حضور کمرنگی دارند.
گزارش جهانی دیجیتال ۲۰۲۱ به ارائهی جدیدترین و کاملترین اطلاعات در مورد نحوهی استفادهی مردم در سراسر جهان از محتوا، شبکههای اجتماعی، گیم، اپلیکیشنها و تجارت آنلاین پرداخته است. به طور مثال تعداد کابران موبایل، اینترنت، شبکههای اجتماعی، میزان استفاده از انواع محتوا مانند ویدیو، پادکست و سایر اطلاعات حوزهی دیجیتال در این گزارش ارائه شده است. همچنین در گزارش حاضر لیست همهی کشورهای جهان موجود است. شما میتوانید با کلیک کردن روی هر کشور، مجموعهی کامل گزارش دیجیتال کشور مدنظرتان را مطالعه کنید.
مطالب و آمارهایی که به طور مفصل در گزارش می خوانیم: