نگاهی به ساختار صنعت ارتباطات و رسانه در انگلستان نشان میدهد که دفتر ارتباطات انگستان که با نام آفکام شناخته میشود مرجع اصلی و معتبر هر روایت و آمار و اعداد از رسانهها در این کشور است. آفکام مرجع نظارتی صنعت ارتباطات در انگلیس و یک تنظیم کننده مستقل و مرجع رقابت است که بر بخشهای مختلف صنعت ارتباطات، از جمله مخابرات، پخش، مدیریت و… نظارت میکند.
اصلیترین ماموریت آفکام این است که اطمینان حاصل کند تمام این بخشها بهگونهای عمل میکنند که بهترین خدمات را به مخاطبان ارائه و منافع آنها را تأمین کنند. افزایش رقابت، نوآوری، جذب سرمایه و… از اهداف اصلی دیگر این نهاد هستند. گزارش سالانه ملی رسانههای انگلستان مروری بر وضعیت رسانهها در انگلستان است که در سال 2023 و برای ششمین سال متوالی منتشر شده است. این گزارش با بررسی روند مصرف و گرایشهای مخاطبان (کاربران) رسانهها در این سال، چشمانداز مناسبی را از وضعیت صنعت رسانه و ارتباطات در انگلستان ترسیم کرده است.
مطابق با این گزارش مجموع درآمدهای پخش تلویزیونی و ویدیوی آنلاین با رشد 4.5درصدی به 17.3 میلیارد پوند رسیده که ناشی از از رشد تبلیغات ویدئویی آنلاین است. با این حال، درآمد پخشکنندههای عمومی و تلویزیون پولی کاهش یافته است. درآمد پخش اشتراکی نیز با ۲۱.۵درصد افزایش به ۳.۳ میلیارد پوند رسیده است که نتفلیکس نیمی از این بازار را در اختیار دارد.
اگرچه سرویسهای پخش آنلاین مانند نتفلیکس در حال رشد هستند اما تلویزیون همچنان محبوبترین دستگاه برای مشاهده ویدیو در انگلستان است. در سال 2023 و برای اولین بار، رادیوهای تجاری از ایستگاههای رادیویی بیبیسی پیشی گرفتهاند و به رهبر بازار در گوش دادن به رادیو تبدیل شدهاند. با این حال، مخاطبان جوانتر، پخش موسیقی را به گوش دادن به رادیو ترجیح می دهند. همچنین مجموع هزینه تبلیغات در انگلستان 8.8درصد افزایش یافت و به 34.8 میلیارد پوند رسیده است که تبلیغات آنلاین نیروی محرکه آن بود.
آمارها و مطالبی که بهطور دقیقتر در گزارش بررسی میشوند:
- درآمد تلویزیون و ویدئو
- آمار استفاده از رسانههای اشتراکی درخواستمحور (SVOD)
- میزان استفاده کاربران از ویدئوهای اجتماعی
- درآمد تلویزیون و ویدئو
- بازار تبلیغات انگلستان
- درآمد رادیو و صدای آنلاین
- و…