این گزارش توسط Reuters تهیه شده است. دادههای گزارش، از شش قاره و چهل و شش بازار مصرف خبر به دست آمده است که هدف آن، آشکارسازی برخی از مسائل کلیدی است که صنعت در این زمان عدم قطعیت عمیق و تغییرات سریع الوقوع با آن رو به رو است.
یکسال از شروع همهگیری ویروس کرونا میگذرد و همچنان سایه تاریک آن، بر سلامت جوامع گسترده است. صنعت خبری هم نیز بر زیر این سایه شوم قرار دارد. این بحران، که با قرنطینه و محدودیتهای مختلف کامل شده، به روند نابودی روزنامههای چاپی سرعت بخشیده است و فراتر از آن سود خالص بسیاری از شرکتهای رسانهای اسم و رسم دار و مستقل را تحت تأثیر قرار داده است. رواج مدلهای کسب و کار جدید مانند حق اشتراک و حق عضویت، توسط این بحران، سرعت بخشیده شده است. اما در اکثر موارد، این مدلها نتوانسته حتی نزدیک درآمد از دست رفته بشوند.
اما این بحران ارزش اطلاعات دقیق و قابل اطمینان را در زمانی که زندگیها در خطر است، نشان داد. در بسیاری از کشورها شاهد این بودهایم که مخاطبان رو به منابع معتبر کردهاند و علاوه بر آن، بهطور کلی اعتماد بیشتری به رسانهها پیدا کردهاند. فاصله بین بهترین رسانه و بقیه رسانهها رشد کرده است، همانگونه که فاصله اعتماد بین رسانههای خبری و شبکههای اجتماعی بیشتر شده است. هرچند این گرایشات جهانی نیستند و در گزارش، نگرانیها در باب عدم تعادل در مصرف و اعتماد میان جوانان، زنان، مردم اقلیتهای قومی و متعصبان سیاسی بررسی میشود.
مواردی که در گزارش مفصلتر بررسی میشوند: