نوع : گزارش
نوع فایل : PDF
زبان : انگلیسی
صفحه : 164

گزارش اخبار دیجیتال در سال ۲۰۲۱

این گزارش توسط Reuters تهیه شده است. داده‌های گزارش، از شش قاره و چهل و شش بازار مصرف خبر به دست آمده است که هدف آن، آشکارسازی برخی از مسائل کلیدی است که صنعت در این زمان عدم قطعیت عمیق و تغییرات سریع الوقوع با آن رو به رو است.

یکسال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد و همچنان سایه تاریک آن، بر سلامت جوامع گسترده است. صنعت خبری هم نیز بر زیر این سایه شوم قرار دارد. این بحران، که با قرنطینه و محدودیت‌های مختلف کامل شده، به روند نابودی روزنامه‌های چاپی سرعت بخشیده است و فراتر از آن سود خالص بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای اسم و رسم دار و مستقل را تحت تأثیر قرار داده است. رواج مدل‌های کسب و کار جدید مانند حق اشتراک و حق عضویت، توسط این بحران، سرعت بخشیده شده است. اما در اکثر موارد، این مدل‌ها نتوانسته حتی نزدیک درآمد از دست رفته بشوند.

اما این بحران ارزش اطلاعات دقیق و قابل اطمینان را در زمانی که زندگی‌ها در خطر است، نشان داد. در بسیاری از کشور‌ها شاهد این بوده‌ایم که مخاطبان رو به منابع معتبر کرده‌‌اند و  علاوه بر آن، به‌طور کلی اعتماد بیشتری به رسانه‌ها پیدا کرده‌‌اند. فاصله بین بهترین رسانه و بقیه رسانه‌ها رشد کرده است، همان‌گونه که فاصله اعتماد بین رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است. هرچند این گرایشات جهانی نیستند و در گزارش، نگرانی‌ها در باب عدم تعادل در مصرف و اعتماد میان جوانان، زنان، مردم اقلیت‌های قومی و متعصبان سیاسی بررسی می‌شود.

مواردی که در گزارش مفصل‌تر بررسی می‌شوند:

  • تأثیرات ویروس کرونا بر رسانه‌های خبری
  • پرداختن هزینه برای اخبار و تغییر شیوه‌های درآمدی
  • آینده رسانه‌های محلی
  • بررسی اعتماد و عدم اعتماد در رسانه‌ها
  • ادراکات از عدالت رسانه‌ای
  • اطلاعات غلط و تأثیر کرونا بر آن
  • احساس عدالت پوشش خبری در میان گروه‌های مختلف
  • بررسی ارزش‌های مخاطبان
  • چرایی و چگونگی دسترسی مخاطبان به اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • بررسی بازار رسانه‌های خبری بیش از ۴۰ کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *