تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت تبلیغات

تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت تبلیغات

هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات

تحولات صنعت تبلیغات با فناوری گره خرده است، هر زمانی‌که یک فناوری ظهور و یا توسعه یافته است، همگام با آن صنعت تبلیغات نیز گامی رو به جلو برداشته است. از اختراع دستگاه چاپ گرفته تا ورود به دنیای اینترنت هر چه به جلو آمده‌ایم تبلیغات هر روز قدرتمندتر به سوی ما می‌آیند. در این میان تبلیغات دیجیتال سیطره خود را به دنیای تبلیغات هر روز کامل‌تر می‌کند، به‌طوری که هزینه تبلیغات دیجیتال در سال 2022 به 567 میلیارد دلار رسیده است که این عدد سهمی معادل 62درصد از درآمد صنعت تبلیغات را به خود اختصاص داده است.

هزینه تبلیغات دیجیتال در سال‌های 2021 و 2022 و پیشبینی 4 سال آینده آن

 متخصصان صنعت تبلیغات، پیشرفت‌های اخیر تبلیغات دیجیتال را نتیجه تلاش‌ها برای یکپارچه‌سازی داده‌های بزرگ و مطالعات علمی درباره سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌دانند. هوش مصنوعی قابلیت‌های فراوانی دارد که از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان شخصی‌سازی تبلیغات در مقیاس بالا با استفاده از داده‌هایی مانند اطلاعات رفتاری کاربران در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، یوتیوب و گوگل اشاره کرد. در نتیجه با رشد هوش مصنوعی دنیای تبلیغات نیز در حال تکامل است و هوش مصنوعی چشم‌انداز تبلیغات را متحول می‌کند و احتمالا در آینده نزدیک آن‌را به‌طور کامل تغییر خواهد داد. با این شرایط داشتن درک به‌روز برای برنامه‌ریزی و اجرای هوش مصنوعی در تبلیغات حائز اهمیت است. از همین رو این مقاله با استفاده از مصاحبه با متخصصان تبلیغات و بازاریابی تأثیر هوش مصنوعی بر تبلیغات را مطالعه و بررسی می‌کند. 

هوش مصنوعی و تبلیغات؛ آشنایی نوپا 

با اینکه چند سالی است که هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌های تجاری و عملیاتی وارد شده و استفاده از آن رو به رشد است، با این حال شکاف‌ تحقیقاتی قابل توجهی در این حوزه وجود دارد و مطالعات کمی در این حوزه انجام شده است. در گذشته مفاهیم مرتبط با تبلیغات به‌تفصیل مورد توجه قرار گرفته اما تلاقی آن‌ها با هوش مصنوعی و ظهور وضعیت بی‌سابقه در این صنعت، نیازمند تولید دانش است. زیرا پژوهش‌های علمی می‌توانند نقش هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات را برجسته سازند و در پیاده‌سازی سریع آن موثر باشند.

هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات

عوامل تأثیرگذار در استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات

فشار رقابتی محرک اصلی است که شرکت‌های تبلیغاتی را وادار می‌کند تا از هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود استفاده کنند. بسیاری از آن‌ها به‌دلیل رقابت، نیاز به استفاده از هوش مصنوعی را احساس کرده‌اند. اگر چه عناصری مانند هیاهوی رسانه‌ای، روند تحول دیجیتال و خواسته‌های مشتریان نیز فشارهایی را برای پذیرش قابلیت‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند. 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات

بهبود کارایی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و بهینه‌سازی فرآیندهای تبلیغاتی مزایای اصلی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات هستند. شرکت‌های تبلیغی و فعالان این حوزه با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها و بینش‌های مناسبی را از مشتریان کسب کنند و بر مبنای آن‌ها انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند. همچنین توانایی هوش مصنوعی جهت بهبود بازگشت سرمایه (ROI)، تجزیه و تحلیل مناسب داده‌ها، پیش‌بینی از طریق مدل‌سازی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان ازجمله مزیت‌های دیگری هستند که به آن‌ها اشاره شده است. 

چالش‌های استفاده صنعت تبلیغات از هوش مصنوعی 

سازگاری فنی به‌عنوان دشوارترین جنبه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات مطرح شده است، به‌گونه‌ای که شرکت‌های تبلیغاتی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند همواره در تلاش هستند تا سیستم خود را با برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سازگار کنند. نرم‌افزارها و سیستم‌های فناوری اطلاعات پیچیده بخشی از این چالش‌ها هستند. دسترسی و داشتن داده‌های مناسب چالش بعدی است زیرا داده‌ها مهم‌ترین جزء فعالیت هوش مصنوعی هستند و جهت استفاده موفقیت‌آمیز از هوش مصنوعی باید داده‌های مناسبی داشت. همچنین ضعف توانایی‌های فنی تیم‌های تبلیغاتی مشکل دیگری است که پس از پذیرش هوش مصنوعی شرکت‌های تبلیغاتی با آن مواجه می‌شوند. تحول سازمانی یکی از پیش نیازهای مهم پذیرش فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی است که از راه‌هایی مانند آموزش کارکنان باید انجام گیرد. 

چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات

نگاهی اخلاقی به استفاده هوش مصنوعی در تبلیغات

با اینکه شرکت‌های تبلیغاتی مدعی‌اند که داده‌ها را به‌صورت ناشناس جمع‌آوری و استفاده می‌کنند اما مهم‌ترین ملاحظه اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات مسئله داده‌ها و حفظ حریم خصوصی مشتریان است. حصول اطمینان از رویه‌های اخلاقی مانند جمع‌آوری نکردن داده‌های شخصی بدون رضایت و شفاف‌سازی درباره آن‌ها از مسائل مهم استفاده از داده‌هاست.

نقش هوش مصنوعی در عملکرد حوزه تبلیغات

هوش مصنوعی کارایی عملکرد شرکت‌ها و فعالان حوزه تبلیغات را بهبود می‌بخشد. کارشناسان تبلیغات، هوش مصنوعی را به‌عنوان یک فناوری تحول آفرین می‌دانند که در طول فعالیت‌های تبلیغاتی آن‌ها باعث بهینه‌سازی فرآیندها، تحلیل‌ها و راهبردها می‌شود. این پذیرش گسترده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی عامل مهمی در افزایش عملکرد تبلیغات و محرکی برای رشد این صنعت است. 

نقش هوش مصنوعی در عملکرد حوزه تبلیغات

راهبردهای تبلیغات قبل و بعد از هوش مصنوعی 

راهبردهای قبل از استفاده از هوش مصنوعی عمدتا تمرکز بر گسترش منابع تبلیغات و افزایش عرضه محصولات داشت، اما پس از پذیرش هوش مصنوعی، تغییری به سمت بهره‌گیری از هوش تجاری و توسعه مدل‌های پیش‌بینی برای روندهای آینده بر اساس داده‌ها انجام شده است. افزایش تمرکز بر استفاده از هوش مصنوعی برای دسترسی به بینش مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی، شخصی‌سازی، جمع‌آوری داده‌ها، بهینه‌سازی جستجو و فروش مثال‌هایی از این تغییر و تحولات است. همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت خدمات و پاسخگویی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی و… موارد دیگری از تغییر راهبردها قبل و بعد از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات هستند. 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

این مقاله تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت تبلغات را از دیدگاه متخصصان این حوزه بررسی کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که هوش مصنوعی صنعت تبلیغات را متحول می‌کنند و سپس یک نقشه راه برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در این صنعت ارائه شده است.. مزایایی مانند صرفه جویی در زمان و هزینه و بهینه‌سازی در فرآیندهای تبلیغات و موانعی همچون مسائل و سازگاری فنی در استفاده هوش مصنوعی توسط شرکت‌های تبلیغاتی شناسایی شده‌اند. 

همچنین لزوم توجه به اخلاق داده‌ها و حفظ حریم خصوصی و بهبود عملکرد تبلیغات توسط هوش مصنوعی از موارد دیگری است که به آن اشاره شده است. به‌طور کلی می‌توان گفت: هوش مصنوعی محیط تبلیغات را تغییر داده و در نوسازی آن کمک می‌کند و شرکت‌های تبلیغاتی باید به جنبه‌ها و مسائل استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات توجه داشته باشند. 

ارسلان ویسی
ارسلان ویسی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

سنجش اجتماعی رسانه‌های نمایشی VOD / تحلیل موضوعی و احساسات کاربران توییتر درباره شبکه نمایش خانگی

بازار رسانه‌های نمایشی VOD با گسترش و همه‌گیری استفاده از فناوری‌های دیجیتال در ایران، رشد قابل توجهی داشته‌ و شبکه‌های نمایش خانگی اکنون طیف متنوع...

انقلاب تیک‌تاک! / تیک تاک چگونه رسانه‌های اجتماعی را تغییر داد؟

  وقتی که زندگی من هیچ‌چیز نبود هیچ چیز به جز تیک تاک ساعت دیواری، دریافتم باید، باید، باید دیوانه‌وار دوست بدارم کسی را که مثل هیچکس نیست… شا...

ارزیابی عملکرد رسانه ملی در قیاس با بی‌بی‌سی و الجزیره

تا چندی‌ پیش نظریه‌پردازان از پایان دوران درگیری نظامی سخن می‌راندند و واژه جنگ را به ساحت فرهنگ آن هم با ابزاری به نام رسانه سراسری محدود می‌کردند...
گزارش وضعیت جهانی دیجیتال 2023

گزارش وضعیت جهانی دیجیتال 2023

به‌واسطه‌ی اینترنت امروزه دیگر همه‌ی ما، ساکنان جهانی از جنس دیجیتال شده‌ایم و در بخش‌هایی مختلف از آن سکونت داریم. اما شاید برای شما هم سؤال شده ک...