بازار صنایع دستی متحول شده، جا نمانید!

بازار صنایع دستی متحول شده، جا نمانید!

بازار صنایع دستی

بازار صنایع دستی مانند هر بازار دیگری تحت تأثیر متغیرهای گوناگون قرار دارد. تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، مدل‌های فروش و غیره همه از مواردی هستند که باید در بررسی این صنعت در نظر گرفت. گزارشی که در ادامه می‌خوانید به بررسی متغیر‌های گوناگون در این صنعت می‌پردازد. از اینجا می‌توانید به آمارهای مختلف در حوزه‌ی صنایع دستی کشور دسترسی داشته باشید.

تولیدکنندگان چه کسانی هستند؟

حدودا 1.2 میلیون فروشنده در سایت اِتسی (Etsy)، که بزرگ‌ترین بستر مختص به فروشندگان صنایع‌دستی در جهان است، فعالیت دارند. ردیابی کسب‌وکارهای کوچک که از بسترهای غیر اختصاصی مثل فیسبوک، اینستاگرام و یا فروش حضوری استفاده میکنند، سخت است. اما گزارش مختصری از تولیدکنندگان در سراسر ایالات متحده، بر اساس گزارش اخیر اتسی در دست می باشد. 

  • 87% آن ها خانم هستند
  • متوسط سن آن‌ها 39 سال است؛ در مقابل، متوسط سن صاحبان کسب و کار در ایالات متحده به 50 سال می‌رسد.
  • 90% آن‌ها صاحب کسب و کار صنایع‌دستی خود هستند؛ کسانی که دارای شریک هستند، معمولا با اعضای خانواده‌ی خود کار می‌کنند.
  • حدود 50% از آن‌ها ساکن حومه‌ی شهرها هستند، اما تولیدکنندگان شهرنشین و روستانشین هم در این آمار نقش دارند.
صنایع دستی ایران در سایت Etsy. جعبه جواهرات.

دربارهٔ کسب و کارها

  • نصف فروشنگان اتسی، کسب و کار خود را با هدف کسب در آمد شروع کردند (در مقابل فعالیت با هدف ایجاد بستری برای ابراز خلاقیت)
  • 81% از این دسته، به دنبال ایجاد درآمد جانبی بودند؛ 30% از کل جامعه‌ی آماری، کسب و کار صنایع‌دستی خود را اشتغال اصلی خود عنوان کردند.
  • اکثر این کسب و کارها، خرده کسب و کارهایی هستند که توسط یک صاحب/کارمند اداره می‌شوند.
  • بزرگ‌ترین کسب و کارهای اتسی، با فروش ناخالص کالای بیش از 290،000 دلار، به طور متوسط سه کارمند دارند.
  • کسب و کارهای اتسی، به‌طور متوسط 12% از درآمد یک خانواده را تشکیل می‌دهند.
  • به‌طور متوسط، 50% از درآمد یک کسب و کار صنایع‌دستی، سرمایهگذاری مجدد میشود

تولیدکنندگان چگونه کالاهای خود را می‌فروشند؟

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در سال‌های اخیر آن است که شما برای فروش کالاهای خود، نیازی به یک مغازه ندارید. با این وجود، فروش حضوری، هنوز هم برای بعضی از صنعت‌گران گزینه‌ی مهمی است. دیگر لازم نیست صنایع دستی اصفهان را از میدان نقش جهان تهیه کنید؛ حتی می‌توانید در نیویورک از Etsy یک قلمدان فیروزه‌ای را سفارش دهید. مهم‌ترین بستر‌های آنلاین در ادامه به همراه مزایا و مزیت‌های هر یک در ادامه معرفی شده‌اند.

اتسی (Etsy)

  • بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بستر آنلاین اختصاصی برای فروش کالاهای دست‌ساز و قدیمی
  • فروش کسب و کارهای کوچک در اتسی، 7.4 میلیارد دلار از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد
  • موانع کمی برای شروع فعالیت در اتسی وجود دارد: نیازی به طراحی وبسایت نیست، هزینه‌ها پایین است.
  • مطرح شدن، با وجود میلیون‌ها فروشنده کار سختی است.

صنایع‌دستی آمازون Amazon Handmade

  • بازار اختصاصی تولیدکنندگان صنایع دستی که توسط ساختار و نفوذ آمازون پشتیبانی و نظارت می‌شود.
  • ساختار ساده‌ی دریافت هزینه‌ی آمازون که فقط در زمان به فروش رفتن کالا، مبلغ مورد نظر را از فروشنده دریافت می‌کند.
  • نیاز به ثبت‌نام و تایید برای شروع فروش.
  • در حال حاضر، گزینه‌های محدودی را برای نوع کالاهای قابل فروش ارائه می‌دهد

بازار فیسبوک (Facebook Marketplace)

  • پشتیبانی از موقعیت مکانی.
  • فروش از طریق فیسبوک، هزینه‌ای برای فروشنده ندارد اما گزینه‌های تجارت آنلاین را دربرنمی‌گیرد.
  • بدون نظارت فعالیت می‌کند.
  • بیشتر حالت تبلیغات دیجیتالی دارد تا یک گزینه برای فروش مستقیم.

فروشگاه فیسبوک (Facebook Shop)

  • گزینه‌های حداقلی تجارت الکترونیک بومی.
  • گزینه‌های پیشرفته تر و موثرتری نیز برای تجارت اینترنتی وجود دارند اما به مقداری دانش فناوری برای بهره‌برداری نیاز دارند.
  • بهترین بازده را به هنگام به‌کارگیری با یک سایت دیگر که امکان تجارت اینترنتی را دارد، به نمایش می‌گذارد.

این، تنها نمونه‌ی کوچکی از بسترهای آنلاین موجود است. بستر مناسب برای شما، به نیازها، توانایی‌ها و بودجه‌ی شما بستگی دارد. به دنبال سایت‌هایی بگردید که زمینه‌ی تخصصی آن‌ها در رابطه با نوع کالایی باشد که  شما ارائه می‌دهید. برای مثال، طراحان گرافیکی می‌توانند محصول دیجیتالی خود را  از طریق Creative Market به فروش رسانند، در حالی که بازار راولری (Ravelry)، به‌طور اختصاصی روی هنرهای بافتنی تمرکز می‌کند. گرچه رقابت مستقیم شما ممکن است سخت‌تر باشد، جذب مخاطبان علاقه‌مند به کار شما نیز تضمین شده است، که می تواند مفید باشد.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در سال‌های اخیر آن است که شما برای فروش کالاهای خود، نیازی به یک مغازه ندارید.

خرده فروشی حضوری

ترکیبی از فروش اینترنتی و حضوری، هنوز هم برای بعضی از تولیدکنندگان حیاتی است. حتی با وجود اینکه رویدادهایی مثل نمایشگاه‌های حضوری، مستقیماً درآمدزایی فروش آنلاین را ندارند، می‌توانند به دلیل بیشتر دیده شدن، ابزار خیلی خوبی برای بازاریابی باشند. همچنین مذاکره‌کردن برای شراکت های عمده‌فروشی، با کسب و کارهای محلی، در مقایسه با مشتری‌های اینترنتی آسان‌تر است. گزینه‌های قابل توجه برای فروش حضوری:

  • نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های صنایع‌دستی: این موارد فرصت‌های بسیار خوبی برای قرار دادن کالاهای خود مقابل مشتری هستند، اما میتوانند از نظر  زمان، هزینه و تجهیزات مورد نیاز زیان آور باشند. چنین فعالیت‌هایی را از مقیاس کوچک شروع کنید و پس از کسب تجربه اقدام به فروش در مقیاس‌های بزرگ‌تر کنید.
  • روابط کارگزاری: با فروشگاه‌های محلی خرده فروشی شریک شوید تا اقلام خود را در فروشگاه ارائه دهید. برای نگهداری فضای خود نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید. علاوه بر این، هنگام فروش اقلامتان، هم شما و هم شریکتان سود می‌برید.
  • روابط عمده‌فروشی: در صورتی که توانایی برطرف کردن میزان تقاضای خرده‌فروشان را داشته باشید، فروش مستقیم به آن‌ها می‌تواند گزینه‌ی خیلی خوبی باشد سفارشات عمده، بزرگ‌تر بوده و نادرتر از فروش مستقیم به مشتری هستند.
  • بازار کشاورزان: بیش از 8،000 بازار کشاورزان در سراسر ایالات متحده به ثبت رسیده است. قوانین محلی خود را قبل از اقدام به فروش، برای اطمینان حاصل کردن از قانونی بودن فروش اقلام غیرتولیدی بررسی کنید.
  • گالری‌ها و کافه‌ها: این یک گزینه‌ی عالی برای هنرمندان است؛ اگر برای برگزاری گالری خود آماده نیستید، با هنرمندان همکار خود شریک شوید و یا با کافه های محلی تماس بگیرید تا ببینید آیا کارهای شما را به نمایش می‌گذارند یا خیر؟ از این طریق، مشتریان در صورت تمایل به خرید با شما تماس می‌گیرند.
خرده فروشی حضوری صنایع دستی
کافه ها و گالری ها نیز می توانند در فروش صنایع دستی یاری رسان باشند.

ترندهای قابل توجه: کجا و چگونه محصولات خود را بفروشید

  • پاپ آپ‌ها: خرده‌فروشی حضوری از بین نمی‌رود، اما تجربه حاصل از آن با فروش اینترنتی متفاوت است. مغازه ها یا غرفه های پاپ آپ، مخصوصاً برای نمایش و تبلیغ اقلام لوکس مناسب هستند. اینگونه تبلیغات در مناسبت‌ها موفقیت بیشتری نسبت به سایر ایام سال دارند.
  • تاثیرگذاران (اینفلوئنسرهای) اجتماعی: به این افراد، به چشم سخنگوی کسب‌وکارهای کوچک نگاه کنید. با شخصیت‌های مطرح در رسانه‌های اجتماعی شریک شوید تا به راحتی محصولات خود را در مقابل مخاطبان بیشتری قرار دهید.
  • “ویترین‌های” غیر معمول: از فرصت‌های غیرمعمول مانند ارائه کالا برای صحنه‌پردازی خانه‌های فروشی یا طراحی دکور مراسم و رویدادهای شرکتی غافل نشوید. این ترند با وجود غیر معمول بودن رو به رشد است.
  • فروش از طریق موبایل: هر روز افراد بیشتری از طریق تلفن‌های همراه خود اقدام به خرید می‌کنند، پس اطمینان حاصل کنید که همه‌ی بسترهای دیجیتالی خود، بویژه وبسایت‌های شخصی شما برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی شده باشند و پیدا کردن و خرید محصولاتتان برای این کاربران آسان باشد.

بازار صنایع دستی اکنون چه شکل و شمایلی دارد؟

این بازار صنایع‌دستی با آنچه که حدأقل در ذهن ما ایرانی‌ها نقش بسته است بسیار تفاوت دارد. صنایع دستی هر شهر و روستا را ما عموماً باید از همان شهر و روستا تهیه کنیم؛ اما شیوه دنیا عوض شده است. کسب‌وکار آنلاین در فیسبوک،‌ اینستاگرام و سایت‌های مانند Etsy و Amazon مفهوم جدیدی از دسترسی به صنایع‌دستی را به ارمغان آورده است. فروش صنایع دستی به شیوه‌های مرسوم هنوز هم بخش مهمی از این بازار را تشکیل می‌دهد اما فروش اینترنتی محصولات دور افتاده‌ترین روستا‌های جهان قطعا تجربه‌ای متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

«داده‌نمای صنایع دستی در فضای مجازی» منتشر شد/ تصویر صنایع دستی در فضای مجازی

به همت گروه سیاست‌پژوهی و داده‌کاوی نمافر کتابچه «داده‌نمای صنایع دستی در فضای مجازی» منتشر شد. در این محصول، انواع صنایع دستی در فضای مجازی، توزیع...
صادرات صنایع دستی در ایران و کشورهای مختلف جهان

صادرات صنایع دستی در ایران و کشورهای مختلف جهان

احتمالا دیده‌ایم فروشندگان یا خریدارانی که روی جنسی دست می‌کشند و با نوعی ستایش، اعلام می‌کنند: کار دست است! یا لذت دست کشیدن و قدم گذاشتن روی فرش ...
همه چیز درباره تولید و ساخت صنایع دستی در خانه برای فروش و درآمدزایی

همه چیز درباره تولید و ساخت صنایع دستی در خانه برای فروش و درآمدزایی

شغل خانگی به دلیل اینکه هزینه های رفت و آمد و هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه را حذف می‌کند بسیار به صرفه است. همچنین امکان استفاده از ...