معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

تا پیش از انقلاب صنعتی ، مردم لباس‌هایشان را متناسب با فرهنگ، آیین، اعتقادات و آب و هوای سرزمین‌شان طراحی می‌کردند و در خانه و یا خیاطی های کوچک، با صرف وقت و هزینه‌ی بالا آن‌ها را می‌دوختند. در آن زمان لباس‌ها ابزاری برای همبستگی اجتماعی و بازنمایی هویت ملی بودند. لباس‌های دوخته شده برای مدت زیادی کاربرد داشتند. وصله‌دوزی بسیار معمول بود و هیچ لباسی پیش از آنکه بارها و بارها تعمیر شود، دور انداخته نمی‌شد. حتی بعد از آنکه دیگر قابل استفاده نبود، از ضایعات آن برای دوخت لباس جدید استفاده می‌شد. تعداد لباس‌های هر فرد هم از تعداد انگشت‌های دست فراتر نمی‌رفت.

با وقوع انقلاب صنعتی و نزدیک شدن به عصر مدرنیته، دنیای مد و پوشاک دگرگون شد. پیشرفت تکنولوژی امکان تولید سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر پوشاک را فراهم کرد. از طرف دیگر شیوع مصرف‌زدگی در جوامع سبب افزایش تقاضا برای تولید لباس‌های بیشتر در سبک‌های جدیدتر شد. تا جایی که امروزه برندهای معروف لباس به‌طور میانگین روزانه 6000 مدل جدید به سایت خود اضافه می‌کنند.

163 میلیارد دلار درآمد پوشاک زنانه آمریکا در سال 2022

تحلیل اهمیت صنعت لباس و پوشاک در جهان

بزرگترین بازار های جهانی پوشاک از لحاظ میزان حجم خرید لباس ایالات متحده آمریکا ، اتحادیه اروپا ، ژاپن ، انگلستان و کانادا می باشند. صنعت نساجی و پوشاک با نرخ رشد 6.16 درصد در حال رشد است که ارزش آن در سال 2022 به 1.53 تریلیون دلار رسید. کشورهای چین ، اتحادیه اروپا ، ویتنام ، بنگلادش و ترکیه نیز در دسته بزرگترین تولید کننده پوشاک جهان قرار دارند که محصولات خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند.

درآمد جهانی صنعت مد و بازار پوشاک در حوزه لباس زنانه بسیار بیشتر از لباس مردانه یا کودک است. حتی در سال 2020 که درآمد صنعت پوشاک و نساجی در پی همه‌گیری کرونا دچار کاهش 9 درصدی شد، پوشاک زنانه با چیزی حدود 51 درصد از کل درآمد سهم عمده‌ای در این صنعت داشت. در سال 2022 نیز طبق آمار مصرف پوشاک ، بالاترین درآمد با 163 میلیارد دلار متعلق به بازار لباس آمریکایی زنانه بود.

مقایسه سود کسب و کارهای مختلف بین سال های 2021 تا 2022

تحلیل صنعت پوشاک نشان می‌دهد که تولید و خرید و فروش مدل های لباس زنانه یک بخش انعطاف‌پذیر و سود‌آور است که پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. همچنین بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از 60 میلیون کارگر در سراسر جهان در صنعت پوشاک و نساجی فعالیت می‌کنند. با احتساب بخش‌های طراحی لباس ، توزیع و خرده‌فروشی، این رقم به 300 میلیون نفر می‌رسد. صنعت فشن و مد در هر سال، بیش از 100 تا 150 میلیارد لباس تولید می‌کند. در سال 2021 آمار مصرف پوشاک در جهان به‌طور متوسط 220.7 دلار بود.

رتبه بندی با ارزش ترین برندهای پوشاک و پوشاک در جهان

پر فروش ترین و گرانترین برند های معروف لباس در جهان

شرکت های نایک ، گوچی ، لویی ویتون ، آدیداس ، شنل و هرمس از بهترین و لاکچری ترین برند های صنعت لباس و پوشاک هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

 

برند لویی ویتون Louis Vuitton

برای 6 سال متوالی از سال 2006 تا 2012 با ارزش ترین برند لوکس جهان لویی ویتون فرانسه بود. شرکت لویی ویتون در سال 1854 با تولید صندوق بار شروع به کار کرد. این محصول در حال گسترش در سطح بین‌الملل بود که تولید کیف‌های کوچک‌ نیز آغاز شد. اکنون محصولات برند لویی ویتون کفش ، لباس ، عطر ، ادکلن ، کیف لویی ویتون ، چمدان و اکسسوری‌هایی مثل کمربند ، عینک آفتابی ، کلاه ، دستکش ، روسری ، جواهرات و ساعت هستند.

محصولات لویی ویتون به دلیل کیفیت بالا و طراحی‌های منحصربه فرد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مثلا کیف‌ لویی ویتون ضد آب و ضد آتش می باشد. گفته شده زیپ‌ها در فرآیند تولید حدود 5000 بار برای آزمایش باز و بسته می‌شوند. یکی از دلایل موفقیت برند لوکس لویی ویتون انحصاری بودن محصولات آن است. مشتریان وقتی بدانند که یک کالا در تعداد و مدت محدودی فروخته می‌شود، خرید را به تعویق نمی‌اندازند و حاضرند برای آن هزینه زیادی پرداخت کنند. شرکت و سایت رسمی لویی ویتون بیش از 160000 کارمند و 5000 فروشگاه در سراسر جهان دارد. در سال 2022 ارزش این برند معروف دنیا 23 میلیارد دلار و درآمد آن 9.9 میلیارد دلار بود. درآمد بخش مد و کالاهای چرمی لویی ویتون در این سال 20 درصد افزایش یافت. جدول زیر میزان درآمد لویی ویتون را به تفکیک بخش‌های مختلف نشان می‌دهد.

درآمد نایک در سراسر جهان از سال مالی 2005 تا 2022

برند نایکی Nike

عنوان ارزشمندترین برند برتر جهان در زمینه لباس و پوشاک متعلق به مارک نایک است. ارزش آن در سال 2022 با فاصله قابل توجهی از سایر برندها 33 میلیارد دلار بود.

نایکی حامی بسیاری از ورزشکاران بزرگ مثل کرستیانو رونالدو ، رافائل نادال ، لبرون جیمز می‌باشد و برای طیف گسترده‌ای از تیم‌های ورزشی مثل بارسلونا و چلسی محصولاتی را طراحی و تولید می‌کند. شرکت نایکی یک شرکت چندملیتی است که در حوزه طراحی، توسعه، تولید، بازاریابی و فروش جهانی لباس ، کفش ، لوازم جانبی و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند. این شرکت به غیر از برند نایک ، محصولاتی تحت نام‌های Nike pro , Nike+ , Nike Golf , Nike Blazers , Air Jordan و Air Max عرضه می‌کند. نایک با شعار « Just Do It » شناخته شده است.

همکاری رافائل نادال با برند نایک

.این شرکت تا سال 2022 حدود 350 فروشگاه و 1046 خرده‌فروشی در سراسر جهان راه‌اندازی کرد و بیش از 80000 کارمند استخدام کرد. نمودار زیر درآمد شرکت نایکی را از سال 2005 تا 2022 در سراسر جهان نشان می‌دهد. درآمد نایک در سال 2022 بیش از 46 میلیارد دلار برآورد شده است که بیشترین مقدار آن به کفش  نایک‌ تعلق دارد.

برند آدیداس Adidas

یکی از بزرگترین شرکت تولیدی پوشاک و لوازم ورزشی در  اروپا و بعد از برند نایکی دومین تولید کننده پوشاک ورزشی در جهان برند آدیداس است. شرکت آدیداس از طریق فروشگاه الکترونیکی، خرده‌فروشی‌ها و چندین فرنچایز محصولات خود را به فروش می‌رساند. بیش از 60000 کارمند در سراسر دنیا برای آدیداس کار می‌کنند. این شرکت در سال 1949 در آلمان تاسیس شد و اولین شرکتی بود که ریزتراشه‌ای را در طراحی‌های کفش‌های کتانی آدیداس به کار برد که به ورزشکاران اجازه می‌داد میزان کالری سوزانده شده، سرعت و موارد دیگر را بررسی کنند.

درآمد سالانه آدیداس بر حسب میلیارد دلار

مارک آدیداس اصل نیز زیرشاخه‌ای از آدیداس است که به مد و سبک زندگی اختصاص دارد. این بخش محل همکاری بسیاری از برندها با با طراحان مد، افراد مشهور و چهره‌های فرهنگی است. آدیداس سابقه همکاری با ورزشکاران بزرگی مثل لیونل مسی ، کریستین رونالدو ، زین‌الدین زیدان ، مایکل جردن ، جیمز هاردن ، سرینا ویلیامز را در کارنامه خود دارد. شعار آدیداس «Impossible Is Nothing » است که اشتیاق این برند به ورزش و پیشگام بودن به عنوان یک فروشگاه ورزشی را نشان می‌دهد. این برند  پر فروش دنیا همچنین به دلیل توجه به محیط زیست، کمک در پروژه‌های خیریه، تلاش برای ترویج ورزش و احترام به حقوق کارگران بسیار محبوب است. درآمد شرکت آدیداس در سال 2022 با کاهش 4 درصدی نسبت به سال قبل به 23 میلیارد دلار رسید. جدول زیر میزان درآمد آدیداس از سال 2010 تا 2022 را با احتساب درصد مابه‌التفاوت نشان می‌دهد.

مقایسه نایکی و آدیداس

برند نایک و آدیداس هر دو از شرکت‌های بزرگ و رو به رشد در صنعت پوشاک ورزشی هستند که به دلیل طراحی‌های خاص و کیفیت بالا شناخته شده‌اند. با یک مقایسه ساده در برخی شاخص‌ها مثل طیف محصول ، استراتژی قیمت نایک و آدیداس ، استراتژی تخفیف، سهم بازار، دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی و ارزش برند می‌توانیم تشخیص دهیم کدام شرکت بر دیگری برتری دارد. بر این اساس، محصولات برند آدیداس دارای طیف وسیع‌تر، میانگین قیمت فروش کمتر و میانگین تخفیف بالاتر است. اما وقتی به میزان سهم بازار، فالوورهای شبکه‌های اجتماعی و ارزش برند نگاه می‌کنیم‌ مارک نایک دست بالاتر دارد. طبق نظرسنجی‌ها 52 درصد ورزشکاران برند نایکی و 33 درصد برند آدیداس را ترجیح می‌دهند. یکی از دلایل آن نوآوری در محصولات نایکی است؛ درحالیکه آدیداس بیشتر متمرکز بر طرح‌های کلاسیک و نمادین است. به هر حال، هر دو در طول سال‌های طولانی توانسته‌اند ارزش بالایی برای برند خود ایجاد کنند و پر فروش ترین برند لباس و کفش ورزشی در دنیا باشند. علی‌رغم آنکه برندهای جدیدی در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند، نایکی و آدیداس نه تنها ارزش خود را حفظ کرده‌اند بلکه چندین برابر رشد کرده‌اند. نمودار زیر، یک نمای کلی از روند رشد این دو برند در سال‌های 2007 تا 2021 نشان می‌دهد.

درصد تغییرات درآمد ناخالص نایک در مقابل آدیداس بین سال های 2017 تا 2021

برند گوچی Gucci

یکی از معروف ترین برند های ایتالیایی گوچی است که در سال 1921 تاسیس شد و مثل بسیاری از برندهای دیگر با تولید اقلام چمدانی کار خود را آغاز کرد. اکنون محصولات برند گوچی لباس ، کفش ، کیف ، دستکش ، ساعت ، عینک گوچی و جواهرات را شامل می شود. برخلاف بسیاری از برندهای لوکس دیگر، سبک برند گوچی همیشه کلاسیک با استفاده از ظرافت‌های مدرن بوده است.

طراحان برند گوچی با طراحی‌های خلاقانه و متفاوت به این برند کمک کرده اند تا جایگاه خود را در صنعت مد تثبیت کند. البته تبلیغات غیراخلاقی این برند مثل استفاده از حیوانات وحشی یا سکسیم در تصاویر تبلیغاتی بارها مورد اعتراض کاربران قرار گرفته است. گوچی حدود 280 فروشگاه در سراسر جهان دارد. در سال 2022 با ارزش 18 میلیارد دلار در صدر ارزشمندترین برندهای گران و لوکس ایتالیایی قرار گرفت. درآمد شرکت و سایت برند گوچی در سال 2022  بیش از 11 میلیارد دلار بود.

گوجی ، با ارزش ترین برند دنیا

برند شنل Chanel

این برند معروف فرانسوی در سال 1909 تاسیس شد و به‌سرعت جزء ده برند برتر دنیا قرار گرفت. محصولات برند شنل شامل کیف ، کفش ، عطر و لباس مارک شنل وعینک می‌شود. این برند بیشتر بر روی لباس‌ و اکسسوری‌های زنانه تمرکز دارد. برند شنل اولین طراح کت و شلوار زنانه بود. پیش از آن فقط مردان کت و شلوار می‌پوشیدند. زنان عمدتا دامن‌های بلند، پرپارچه و چین‌دار می‌پوشیدند. برند شنل عطر و ادوکلن نیز تولید می‌کند که برخی از بهترین عطرهای شنل مثل Coco Chanel , Gabriell Chanel , Allure  بسیار محبوب هستند.

داستان و تاریخچه برند شنل مملو از مشکلات بزرگی مثل جنگ جهانی دوم، از دست دادن بنیان‌گذار برند شنل ، مرگ مدیر خلاق و موارد دیگر است اما این شرکت با تقویت بخش‌های موجود و معرفی بخش‌های جدید به پیشروی ادامه داد و در همه این دوران رشد ثابت و خارق‌العاده‌ای داشت. محصولات برند شنل با طراحی‌های خاص ، استفاده از مواد باکیفیت و دقت در جزئیات همواره به عنوان یک برند لوکس جهانی شناخته شود. استفاده از سلبریتی‌هایی مثل مرلین مونرو برای تبلیغات، نقش مهمی در شهرت این برند داشته است. شرکت و سایت رسمی برند شنل در سال 2022 ارزش 15 میلیارد و درآمد 17 میلیارد دلار را به ثبت رساند.

برندهرمس

برند هرمس Hermès

شرکت هرمس سال 1837 در پاریس تاسیس شد. هرمس اینترنشنال که با نام‌های هرمس یا هرمس پاریس هم شناخته می‌شود، تولید کننده کالاهای لوکس فرانسه است. در ابتدا قصد داشت با تولید زین، افسار و سایر وسایل چرمی سواری به اشراف اروپایی خدمت کند اما به تدریج محصولات آن گسترش یافت. او اولین شرکتی بود که از زیپ برای کالاهای چرمی و لباس در فرانسه استفاده کرد. قبل از آن زیپ‌ها فقط در ایالات متحده کاربرد داشتند. محصولات برند هرمس دارای طیف وسیعی از انواع کالاهای چرمی ، لوازم جانبی ، مبلمان ، کیف ، لباس های برند هرمس ، عطر ، ساعت و جواهرات می‌باشد. کالاهای چرمی بیشترین سهم را از درآمد این شرکت و سایت برند هرمس دارند. پس از آن پوشاک و لوازم جانبی قرار دارد. بیش از 300 نمایندگی برند هرمس و 15000 کارمند در سراسر جهان مشغول فعالیت می باشند. 6000 نفر از کارمندان او صنعتگر هستند.

درآمد سالانه هرمس بر حسب میلیارد دلار

مهم‌ترین نکته درمورد محصولات برند هرمس این است که همواره از تولید انبوه، خطوط مونتاژ و برون‌سپاری پرهیز کرده است. این شرکت معتقد است هر محصولی باید نشان‌دهنده تلاش سختی باشد که صنعتگر برای خلق آن انجام داده. در واقع نقطه قوت اصلی برند فرانسوی هرمس ، عشق به صنعتگری است. این اصل در تمام طول تاریخچه هرمس ثابت مانده. هرمس همواره محصولاتش را در هاله‌ای از انحصار حفظ کرده زیرا قصد ندارد محصولاتش وارد بازار انبوه شود. محصولات برند هرمس هرگز با تخفیف ارائه نمی‌شود. میزان درآمد شرکت و نمایندگی های هرمس در سال 2022 بیش از 12 میلیارد و ارزش آن 13 میلیارد دلار بود. 42 درصد از کل درآمد به کالاهای چرمی، 27 درصد به پوشاک و لوازم جانبی، 12 درصد به جواهرات و کالاهای خانگی اختصاص داشت. جدول زیر درآمد این برند را از سال 2010 تا 2021 با احتساب درصد مابه‌التفاوت نشان می‌دهد.

کلام آخر

صنعت لباس و پوشاک پس از یک رکود در سال 2020 مجددا روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. اکنون بیش از 300 برند از بهترین برند های لباس دنیا در این عرصه فعالیت می‌کنند که برند نایکی ، برند لوکس لویی ویتون ، برند لاکچری گوچی ، شنل فرانسه ، برند پرفروش دنیا آدیداس و برند معروف هرمس در صدر آن‌ها قرار دارد. این برندها با انتخاب مخاطبان هدف، شناسایی و آنالیز دقیق آن‌ها، داشتن استراتژی قوی در تبلیغات، بازاریابی و فروش، در اولویت قرار دادن کیفیت محصول ضمن استفاده از طراحی‌های خاص، متنوع و نوآورانه توانسته‌اند برای خود ارزش و درآمد بالایی ایجاد کنند. برای نمونه برند نایک به عنوان با ارزش ترین برند پوشاک جهان شناخته می‌شوند که بیش 46 میلیارد دلار درآمد دارد. برخی از آن‌ها مانند برند شنل بسیار قدیمی‌اند اما همچنان در صدر صنعت مد و  پوشاک فعالیت می‌کنند. برخی نیز به تولید محصولات یونیک و انحصاری تعصب ویژه دارند. مانند یکی از گرانترین برند های جهان ، هرمس که از محصولات خود تولید انبوه نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

صنعت نساجی ترکیه

صنعت نساجی ترکیه

احتمالا تا ‌به حال فروشندگانی را دیده‌اید که برای فروش بیشتر و بهتر، اجناس و لباس ترک را تبلیغ می‌کنند. یا خریدارانی را که همواره به دنبال برند های...
صنعت عطر و ادکلن در جهان

صنعت عطر و ادکلن در ایران و جهان

انسان‌ها با روش‌های گوناگونی خود را زیبا می‌کنند. انواع لباس‌ها، آرایش‌ها و زیورآلات، ابزارهایی برای زیباتر به نظر رسیدن‌اند. اما زیبایی تنها ظاهری...
بزرگترین مصرف کننده های طلا در جهان

بزرگترین مصرف کننده های طلا در جهان

طلا محبوب ترین فلز جهان پدیده‌ای است که سویه‌های تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دارد. این فلز ارزشمند که در تاریخ همواره به عنوان معیار داد و ستد...

فناوری در مد | نوآوری ها در دوره کرونا چگونه به داد صنعت مد می رسند؟

ویروس کرونا شوک عظیمی به صنعت مد وارد کرده و شرکت‌ها را وادار کرده تا برای بقا در بازار، شیوه‌های قدیمی این صنعت را فراموش کرده و شیوه‌های جدیدی خل...