صنعت نساجی ترکیه

صنعت نساجی ترکیه

صنعت نساجی ترکیه

احتمالا تا ‌به حال فروشندگانی را دیده‌اید که برای فروش بیشتر و بهتر، اجناس و لباس ترک را تبلیغ می‌کنند. یا خریدارانی را که همواره به دنبال برند های معروف ترکیه هستند. شاید تاکنون اسامی برند های معروف ترک از قبیل: ال‌سی وایکیکی ، ماوی ، رامسی ، کوتون ، واکو و… را شنیده‌اید.

این باور عمومی که جنس ترک با وجود قیمت بالا کیفیت رضایت‌بخشی دارد باعث محبوبیت پوشاک ترکی شده است. این محبوبیت تنها به ایران ختم نمی‌شود و برند های لوکس ترکیه در اروپا نیز محبوب‌اند. استقبال از پوشاک و لباس ترک جهش عظیمی در صنعت نساجی ترکیه رقم زده است. قدمت صنعت نساجی و پوشاک ترکیه به دوران امپراتوری عثمانی بر می‌گردد. این کشور با حفظ سابقه تاریخی خود اکنون یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان پوشاک در جهان محسوب می‌شود.

تولید پنبه در ترکیه

کشت پنبه به عنوان ماده اولیه تولید پوشاک و منسوجات برای هر کشوری مهم است چون زیرساخت صنعت نساجی است. این امر تا حد زیادی سهم واردات پنبه را کاهش می‌دهد. باعث می‌شود آن کشور تمرکز درآمد اقتصادی خود را در صنعت نساجی حفظ کند و ارتقاء دهد. با بررسی آمار، کشت و تولید پنبه در ترکیه در مقام هفتم جهان قرار دارد. این بررسی طی سال‌های 2021 تا 2022 انجام شده است. حجم نسبتاً کم تولید صنعت پنبه در این کشور در مقایسه با رقبای اصلی همانند چین و هند ، باعث می‌شود تا این کشور برای کنترل صنعت نساجی خود، به واردات پنبه روی بیاورد. این پدیده باعث به وجود آمدن نوعی از وابستگی برای تولید کنندگان ترکیه به واردات پنبه می‌شود. چراکه مراکز و شرکت‌های تولیدی ترک متعددی وجود دارند که تقاضای آنها برای استفاده از پنبه بسیار بالا است.

تولید پنبه در ترکیه

جایگاه صنعت نساجی ترکیه در دنیا

درآمد صنعت نساجی ترکیه در سال 2021 با مقدار 15 میلیارد دلار توانست رتبه چهارم دنیا را از آن خود کند. در همین سال میزان درآمد چین از نساجی در رتبه نخست قرار داشت.

جایگاه صنعت نساجی ترکیه در دنیا

صنعت نساجی در ترکیه 10 درصد از تولید ناخالص ملی و 20 درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهد. بنابراین صنایع نساجی ترکیه صنعت مهمی محسوب شده و باعث به وجود آمدن زمینه‌های متعدد شغلی شده است.

محصولات نساجی ترکیه در چین

در عرصه بین‌المللی، ترکیه 4.3 درصد از کل صادرات منسوجات و محصولات نساجی در دنیا را متعلق به خود ساخته است. درحالی که سهم چین بزرگترین صادر کننده و تولید کننده لباس و پوشاک در جهان 41.4 درصد بوده و در رتبه نخست قرار دارد.

سهم صادرات جهانی صادرکنندگان منسوجات پیشرو در سال 2021 بر اساس کشور

کشور های وارد کننده پوشاک از ترکیه

طبق آمار، آلمان مقصد اصلی واردات پوشاک و لباس جنس ترک به حساب می‌آید. در سال 2018 ترکیه 3.7 میلیارد دلار از صادرات لباس ترکیه به آلمان کسب درآمد کرد. پس از چین و ایتالیا، برند های ترکیه بزرگترین تأمین‌کننده منسوجات و پوشاک در آلمان است. اسپانیا، انگلستان و آمریکا نیز به ترتیب مقاصد بعدی برای صادرات ترکیه هستند.

مقاصد صادرات صنعت نساجی ترکیه در سال 2018

فروش داخلی محصولات صنعت نساجی ترکیه

با وجود چالش‌های موجود در عرصه بین‌المللی، بخش زیادی از درآمد صنایع پوشاک و نساجی ترکیه وابسته به خرده‌فروشی‌ها و فروش از طریق مراکز داخلی است. چراکه ترکیه هرساله میزبان انبوهی از گردشگران بین‌المللی است. این موضوع بازار پوشاک ترکیه را به مقصدی مهم برای خرید گردشگران تبدیل کرده است.

برای مثال ترکیه در سال 2021 از فروش داخلی محصولات برند های ترکیه در فروشگاه‌های تخصصی و معروف، 12.046 میلیون لیر کسب درآمد کرد. با بررسی سال‌های گذشته درمیابیم که این درآمد، روند صعودی داشته و باعث پیشرفت در صنعت نساجی و پوشاک ترکیه در تولیدات جنس ترک شده است.

تعداد شرکت‌های تولیدی در ترکیه و مراکز فعال خرده‌فروش در حوزه صنعت نساجی طی این سال‌ها روند صعودی داشته است. به طور مثال 56001 شرکت فعال در سال 2020، تبدیل به 58385 شرکت فعال در سال 2021 شده است.

گردش مالی حاصل از خرده فروشی منسوجات در فروشگاه های تخصصی در ترکیه

اشتغال‌زایی صنایع پوشاک در ترکیه

صنعت نساجی ترکیه به واسطه شهرت خود در این کشور توانسته است، افراد متعددی را در این حوزه مشغول به کار کند. در عرصه خرده‌فروشی‌های داخلی، این آمار از سال 2009 تا سال 2019 روند صعودی را تجربه کرده است. همین امر باعث افزایش تعداد کارکنان فعال در این حوزه شده است. اما طی سال‌های 2020 و 2021 روند صعودی اشتغالزایی صنعت نساجی در ترکیه متوقف و با مقداری ریزش در جذب نیروی فعال مواجه شده است. بیشترین میزان جذب نیرو در حوزه پوشاک ترک و اشتغال‌زایی مربوط به سال 2019، با تعداد 261.5 هزار نفر می‌باشد.

تعداد افراد شاغل در خرده فروشی پوشاک در فروشگاه های تخصصی ترکیه از سال 2009 تا 2021

پرفروش‌ترین‌ تولید کننده پوشاک و لباس ترک در سال 2021

بر اساس آمار منتشر شده از تولید کنندگان ترکیه در سال 2021، شرکت  Gülsan Sentetik Dokuma که قدمت آن به دهه 1970 مربوط است. توانست مقام نخست پرفروش‌ترین شرکت نساجی ترکیه را در عرصه منسوجات متعلق به خود کند.

تولیدکنندگان پیشرو نساجی در ترکیه در سال 2021 بر اساس فروش خالص مبتنی بر تولید

شاخص تولید صنعتی (IPI) در صنایع نساجی ترکیه

شاخص تولید صنعتی یکی از شاخص‌های اقتصادی است که میزان تولید حقیقی را با کسر تولید صنعتی (آب، برق، گاز، معادن و ساخت) محاسبه می‌کند. ارزیابی تولیدات صنعتی نساجی ترکیه نشان می‌دهد که تولید پوشاک و لباس ترک به طور کلی از سال 2005 در این کشور رو به افزایش بوده است. در سال 2020 میزان این شاخص تولید صنعتی ترکیه در صنعت پوشاک، 179.9 اندازه‌گیری شد که نشان از رشد مقدار تولید صنعت نساجی در ترکیه نسبت به سال قبل (2021) دارد.

میانگین سالانه شاخص تولید صنعتی پوشاک در ترکیه از سال 2005 تا 2022

بهترین و معروف ترین برندهای ترک

صنعت نساجی و لباس ترکیه تا حد بسیار زیادی مدیون برندهای بزرگ و معروف لباس و پوشاک در این کشور است. چراکه این شرکت‌ها و برندهای معروف لباس آوازه صنعت نساجی ترکیه را بین‌المللی کرده‌اند. در ادامه به بررسی 4 نمونه از بهترین برندهای ترکیه خواهیم پرداخت.

برند LC waikiki

ال سی وایکیکی|LC Waikiki

برند ال‌سی وایکیکی سال 1985 در فرانسه به وجود آمد. اما در سال 1997 گروهی از تجار ترک ، آن‌را خریداری کرده و در همان سال با 21 فروشگاه در ترکیه آغاز به کار کردند. ال‌سی وایکیکی اکنون یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی ترک در صنعت پوشاک است. بیش‌از 43 هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. تا اواسط سال 2019 در 75 شهر ترکیه، 469 فروشگاه محصولات ال‌سی وایکیکی فعال بودند. در سال 2019 این برند در 46 کشور دنیا بیش‌از 996 شعبه اصلی داشت. هدف‌گذاری مدیران ارشد این کمپانی برای سال 2023 این بود که به تعداد 1500 شعبه ال سی وایکیکی در اروپا دست پیدا کنند.

ماوی|Mavi

برند ماوی که در سال 1959 تأسیس شد یکی از بزرگترین تولید کننده شلوار جین در دنیا است. صادرات شلوار لی ماوی ترکیه به کشورهای آمریکا ، کانادا ، استرالیا و کشورهای اروپایی انجام می‌شود. ماوی دارنده لقب بزرگترین کارخانه تولید شلوار جین در ترکیه در سال 1996 است. مجموعه برند معروف ماوی در سال بیش‌از 11 میلیون شلوار جین تولید می‌کنند.

برند واکو|Vakko

برند لوکس و لاکچری واکو ترکیه یک کمپانی تولید لباس و اکسسوری مردانه و زنانه است. در سال 2020 توانست 161 میلیون دلار درآمد اقتصادی از فروش محصولات برند واکو داشته باشد. چیزی حدود 2300 نفر تا پایان سال 2020 در این شرکت مشغول به کار بودند که این آمار مسلماً تا اکنون رو به افزایش بوده است.

برند KOTON

کوتون|Koton

برند لباس کوتون یکی از محبوب‌ترین برند های معروف ترک در ایران ، توسط دو جوان ترک در سال 1988 تأسیس شد. اکنون صادرات محصولات کوتون ترکیه به 34 کشور دنیا از قبیل فرانسه، مراکش، آلمان، رومانی و… انجام می‌شود.

جمع بندی

صنعت نساجی ترکیه فصلی مهم را در درآمدزایی اقتصاد این کشور رقم زده است. حضور برند های معروف ترکیه از یک‌سو و کیفیت مطلوب اجناس ترک از سویی دیگر باعث شده است تا صنایع پوشاک ترکیه به شهرتی جهانی دست پیدا کند. از قاره آمریکا و قاره اروپا گرفته تا استرالیا، پوشاک و لباس جنس ترک در بازار بین‌المللی شهرت قابل توجهی را دارا می‌باشند.

صنعت نساجی ترکیه از منظر کسب درآمد دارای رتبه چهارم در دنیا است. علی‌رغم مقبولیت جهانی، بخش قابل توجهی از فروش برند های ترک کالکشن از طریق مراکز داخلی انجام می‌شود. تجمع مراکز بزرگ خرید پوشاک در شهرهای توریستی ترکیه باعث شده است تا خرده‌فروشی منسوجات برندهای معروف لباس ترکیه در سال چیزی حدود 12 میلیون لیر آورده اقتصادی به همراه داشته باشد. با بررسی آمار درمیابیم که میزان فروش بین‌المللی، فروش داخلی و تولید داخلی صنعت نساجی و پوشاک در ترکیه هر ساله رو به افزایش است. میزان اشتغال‌زایی در حوزه داخلی اما، بعد از رکوردشکنی در سال 2019، اکنون با روندی نزولی همراه شده است.

منابع

  • صنعت نساجی ترکیه www.statista.com
  • صنعت نساجی ترکیه ، مرجع تخصصی صنعت نساجی  www.nasaji.com
  • معرفی 20 برند معروف ترکی www.nasaji.com
علی امیرسیافی
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

معروف ترین و بهترین برند های لباس دنیا

تا پیش از انقلاب صنعتی ، مردم لباس‌هایشان را متناسب با فرهنگ، آیین، اعتقادات و آب و هوای سرزمین‌شان طراحی می‌کردند و در خانه و یا خیاطی های کوچک، ب...
صنعت عطر و ادکلن در جهان

صنعت عطر و ادکلن در ایران و جهان

انسان‌ها با روش‌های گوناگونی خود را زیبا می‌کنند. انواع لباس‌ها، آرایش‌ها و زیورآلات، ابزارهایی برای زیباتر به نظر رسیدن‌اند. اما زیبایی تنها ظاهری...
بزرگترین مصرف کننده های طلا در جهان

بزرگترین مصرف کننده های طلا در جهان

طلا محبوب ترین فلز جهان پدیده‌ای است که سویه‌های تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دارد. این فلز ارزشمند که در تاریخ همواره به عنوان معیار داد و ستد...

فناوری در مد | نوآوری ها در دوره کرونا چگونه به داد صنعت مد می رسند؟

ویروس کرونا شوک عظیمی به صنعت مد وارد کرده و شرکت‌ها را وادار کرده تا برای بقا در بازار، شیوه‌های قدیمی این صنعت را فراموش کرده و شیوه‌های جدیدی خل...