بهترین استودیوی ‌های انیمیشن سازی دنیا بجز دیزنی و پیکسار

بهترین استودیوی ‌های انیمیشن سازی دنیا بجز دیزنی و پیکسار

بهترین استودیوی ‌های انیمیشن سازی دنیا

همگی ما خوب می‌دانیم که کمپانی‌های انیمشین سازی والت دیزنی و پیکسار، هر دو تنها در یک دهه اخیر، برنده صدها جایزه مختلف شده‌اند و به‌گونه‌ای می‌توان این دو را صاحبان بلامنازع صنعت انیمیشن دانست. استودیوی انیمیشن دیزنی در سال 2019 با انیمیشن یخ زده 2 خوش درخشید و پیکسار نیز با داستان اسباب‌بازی ۴ قدرت‌نمایی کرد. ما در این مطلب درباره‌ی سایر استودیوهای انیمیشن صحبت می‌کنیم که با کارشان بیننده‌های زیادی را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده‌اند. صنعت انیمیشن بدون این کمپانی‌ها هرگز به جایگاه کنونی‌اش، دست نمی‌یافت. 

استودیو قیبلی(Ghibli)

مهم‌ترین آثار:

  • Spirited Away
  • My Neighbor Totoro
  • Princess Mononoke

این استودیوی ژاپنی، توانسته تاکنون  خودش را به‌عنوان یک تولیدکننده پرکار انیمه در دنیا بشناساند. کارگردان افسانه‌ای، هایائو میازاکی، بنیان‌گذار این استودیو بوده و به‌همین دلیل، قیبلی توانسته با استفاده از قدرت روایی (داستان‌گویی) بالا و نیز انیمیشن‌های جذاب و فوق‌العاده، تمامی نسل‌ها را مجذوب خود کند. برخی از شگفت‌انگیزترین دنیاها و شخصیت‌های دنیای انیمیشن، متعلق به این گروه اهل توکیو هستند.

موفق‌ترین انیمیشن کمپانی Ghibli
Spirited Away، موفق‌ترین انیمیشن این کمپانی Ghibli بوده که توانسته جوایز متعددی را از سرتاسر دنیا از آن خود کند، از جمله اسکار بهترین انیمیشن سال 2012.

استودیو انیمیشن دریم ورکز (DreamWorks)

مهم‌ترین آثار:

  • Shrek
  • Kung Fu Panda
  • Madagascar
  • How to Train Your Dragon

دریم ورکز، علی‌رغم اینکه قدمتی کمتر از سه دهه دارد، تاکنون فرنچایزهای متعددی را ارائه داده که در سرتاسر جهان شناخته شده هستند. از این کمپانی با بنیان‌گذارانی مانند استیون اسپیلبرگ، کارگردان مطرح هالیوود و جفری کاتزنبرگ، تهیه‌کننده معروف که در زمان اوج شکوفایی کمپانی دیزنی از اعضای هیئت مدیره آن بود، کمتر از این انتظار نمی‌رود!

این کمپانی، انیمیشن‌های سینمایی متعددی را تولید کرده که فروش چشمگیری داشتند و مطمئناً تا سال‌های سال نیز با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

پاندای کونگ فو کار از استودیو انیمیشن دریم ورکز
مجموعه پاندای کونگ فو کار با ۱/۸ میلیارد دلار فروش از شاهکارهای انیمیشن سازی است.

استودیوی انیمیشن نیکلودئون (Nickelodeon)

مهم‌ترین آثار:

  • SpongeBob SquarePants
  • Avatar: The Last Airbender
  • Doug
  • !Hey Arnold

استودیوی انیمیشن‌سازی نیکلودئون، کارش را با ساخت انیمیشن‌های کوتاه نه‌چندان معروف شروع کرد و سپس در مدتی کوتاه شوهایی تولید کرد که برای بسیاری از بینندگان در هر رده سنی در سرتاسر جهان شناخته شده است. نیکلودئون، توانایی خود را در ساخت شخصیت‌های خاطره‌انگیز و اغلب کودن و ساخت دنیاهای جالب‌توجه و آوردنشان به دنیای واقعی ثابت کرده است.

البته، هیچ انیمیشن سریالی از نظر محبوبیت به پای شخصیت زردرنگ این کمپانی نمی‌رسد. باب اسفنجی شلوار مکعبی، به‌تنهایی ده‌ها جایزه و 13 میلیارد درآمد تجاری برای کمپانی نیکلودئون به ارمغان آورده و این کمپانی را در سرتاسر دنیا شناسانده است. آخرین انیمیشن این سری به اسم باب اسفنجی: اسفنج فراری به تازگی در سال 2020 پخش‌شده است.

باب اسفنجی از استودیوی انیمیشن نیکلودئون
باب اسفنجی و کمپانی نیکلودئون. قسمت آخر مجموعه باب اسفنجی.

استودیوی انیمیشن توئی (Toei)

مهم‌ترین آثار:

  • Saint Seiya
  • One Piece
  • Sailor Moon
  • !Yu-Gi-oh
  • Dragon Ball Z

تقریبا امکان ندارد کودکی خود را در دهه‌های 80 و 90 میلادی گذرانده باشید و تحت تاثیر کارتون‌های فوق‌العاده کمپانی توئی قرار نگرفته باشید. این استودیوی انیمیشن ژاپنی در واقع از هر انسانی که فکرش را بکنید، بزرگتر است و تاریخ تاسیس آن به سال 1948 بازمی‌گردد. توئی از آن زمان تاکنون بیش از 100 مجموعه انیمیشنی برای بینندگان ژاپنی و سایر کشورهای دنیا تولید کرده است. امروزه، توئی از هنرمندان با استعدادش برای مشارکت در ساخت بسیاری چیزها استفاده می‌کند؛ از فیلم‌هایی که کاملا با استفاده از تکنولوژی CGI ساخته می‌شوند تا بازی‌های ویدئویی.

 

Dragon Ball Z از استودیوی انیمیشن توئی
Dragon Ball Z، موفق‌ترین فرنچایز این استودیو، به‌قدری بر روی فرهنگ عامه تاثیر گذاشت که خود «گوکو» در رژه روز شکرگزاری سال 2018 در میسی حضور یافت.

استودیوی انیمیشن برادران وارنر (.Warner Bros)

مهم‌ٰترین آثار:

  • Looney Tunes
  • Batman: The Animated Series
  • The Lego Movie
  • The Iron Giant

تاریخ تاسیس کمپانی برادران وارنر به دهه 30 میلادی بازمی‌گردد، بنابراین هنگامی که صحبت از انیمیشن می‌شود، این کمپانی یکی از قدیمی‌ترین‌ها به‌شمار می‌آید. وارنر با ساخت انیمیشن «باگز بانی» (Bugs Bunny) و سایر انیمیشن‌های مجموعه «لونی تونز» (Looney tunes) موفقیت زیادی به‌دست آورد و در دهه‌های اخیر نیز با شوهایی همچون Batman: The Animated Series, Animaniacs,   Freakazoid، آمار بازدید چشمگیری در شبکه‌های تلویزیونی پربیننده مخصوص کودکان همچون Fox Kids و Kids’ WB به‌دست آورد.


استودیوی انیمیشن برادران وارنر برای ساخت فیلم‌های سینمایی بلندی همچون Lego Movie films  و  The Iron Giant و نیز انیمیشن‌های بزرگسال‌تری مربوط به دنیای دی‌سی کمیک مورد توجه می‌باشد.

باگز بانی از استودیوی انیمیشن برادران وارنر
باگز بانی معروف کودکی از انیمشن‌های مطرح استودیو انیمیشن وارنر است.

استودیوی کارتون نتورک (Cartoon Network)

مهم‌ترین آثار:

  • Regular Show
  • Adventure Time
  • Ben 10
  • The Powerpuff Girls

استودیوی کارتون نتورک کارش  در آغاز هزاره جدید با انیمیشن‌های همچون Dexter’s Laboratory, Samurai Jack و The Powerpuff Girls شروع کرد. آن‌ها دهه دوم هزاره را با موفقیت بیشتری آغاز کردند، زیرا آغاز این دهه یا تولید و پخش انیمیشن‌هایی همچون Regular Show  و Ben 10 همراه بود که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کارتون‌های تلویزیونی شدند.

Adventure Time از استودیوی کارتون نتورک
Adventure Time، که پخش  8 ساله آن به‌تازگی در سال 2018 پایان یافت، جوایز زیادی را برای استودیو به ارمغان آورد؛ ازجمله 8 جایزه امی، یک جایزه پی‌بادی و سه جایزه آنی.

بهترین کیست؟

به سختی بتوان از بین این استودیوها یکی را به عنوان بهترین انتخاب کرد. هر یک از این استودیوها در برهه‌ای از زمان بسیار خوش می‌درخشد. تنها دو کمپانی دیزنی و پیکسار که اولی در واقع صاحب دومی است؛ همواره بهترین هستند. سایر استودیوها هر چند سال یکبار با یک اثر چشم نواز به گردونه‌ی رقابت بازمی‌گردند. در بخش «آمارهای صنعت پویانمایی» در نمافر می‌توانید با آمار و ارقام این صنعت کلان آشنا شوید.


پی‌نوشت‌ها:

این مطلب تحت عنوان «The Best Animation Studios in the World Outside of Disney & Pixar» در وب سایت New York Film Academy منتشر شده است و نمافر آن را در آذر ۹۹ ترجمه و با عنوان «بهترین استودیوی ‌های انیمیشن سازی دنیا» منتشر کرده است.

یک پاسخ

  1. به نظر من نیکلودئون بهترین کارتون های جهان رو ساخته مثل باب اسفنجی،گربه سگ،پاندای کونگ فو کار،خانه لاود،کمپ کورال،فینیس و فرب،آکوامن و… درست کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

خدمات هوش مصنوعی به صنعت پویانمایی

    انتزاع، خیال، آرزو؛ پویانمایی جایی میان این سه مفهوم پیدا کرده و توانسته با روایت و تجسم آن‌چه که انسان به دیدن و شنیدن آن مشتاق و ال...
صنعت انیمیشن ایران

 نگاهی به اکران بین‌المللی انیمیشن‌های ایرانی

سال‌هاست تا حرف از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا به میان می‌آید، فوراً اسم بهترین کمپانی‌های معروف انیمیشن سازی نیز به گوش می‌رسد. استودیو پیکسار، ک...
مروری بر تاریخچه انیمه و جایگاه این صنعت در جهان

مروری بر تاریخچه انیمه و جایگاه این صنعت در جهان

احتمالاً شما هم با شنیدن نام انیمه اولین چیزی که در ذهنتان نقش می‌بندد، کاراکتری با چشم‌های درشت، دهان و بینی کوچک، موهای پر و پریشان و اندام لاغر ...
بزرگ‌ترین شرکت‌های انیمیشن‌سازی ایران و جهان

بزرگ‌ترین شرکت‌های انیمیشن‌سازی ایران و جهان

بسیاری از ما در سال‌های کودکی‌مان با شخصیت‌هایی زندگی کردیم که هرگز از قاب تلویزیون بیرون نیامدند. کنار سیمبا برای مرگ موفاسا اشک ریختیم. همراه با ...