نقشه وضعیت سینما

گزارش نقشۀ وضعیت

نقشه وضعیت سینما

سال انتشار :

نقشه وضعیت سینما

گردآوری شده توسط

گردآوری شده توسط

نمافر

پیدا کردن آمار و اطلاعات در کشور ما مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. نبود شفافیت، انتشار ناقص و نامنظم آمار، منتشر نکردن آمار در قالب‌های استاندارد و… بخشی از مشکلاتی است که باید برای پیدا کردن داده با آن دست و پنجه نرم کرد.  در راه تهیه این گزارش پیدا کردن آمار و اطلاعات یکی از چالش‌های اصلی ما بود. حوزه سینما در ایران مانند دیگر حوزه ها از فقر و نبود شفافیت آماری و داده‌ای رنج می‌برد و این مشکل کار را برای تحلیل و تحقیق در این عرصه سخت می‌کند. بخشی از این آمارها از طریق خزش سایت‌های مختلف و بخشی دیگر از راه بررسی دقیق گزارش‌های منتشر شده توسط نهادهای رسمی صورت پذیرفته است.

داده‌های استفاده شده در این گزارش  از سایت‌هایی نظیر imdb و Netflix گرفته تا اینستاگرام و گزارش‌های رسمی منتشرشده توسط نهادهای مختلف جمع‌ آوری، صحت سنجی، طبقه‌بندی و تحلیل شده‌اند. البته همه این داده‌ها به دلیل محدودیت حجم و تنوع موضوعی در این گزارش بازتاب نشده‌‌اند. برای دسترسی به داده‌های بیشتر در این موضوع می‌توانید به بخش سینما در سایت نمافر مراجعه کنید.

این گزارش در هفت فصل: ۱- حقوقی و نظارت، ۲-تامین مالی، ۳-آموزش و محتوا، ۴-تولید و اشتغال، ۵-ترویج و گفتمان‌سازی، ۶-بازار و فروش و ۷-مخاطب ‌و ‌مصرف  به بررسی وضعیت سینما می‌پردازد. در هر فصل با بررسی آمارها وضعیت صنعت تحلیل می‌شود و در آخر هم پیشنهادهایی ارائه می‌شود.

از تمامی کسانی که ما را در تهیه این گزارش یاری‌ رسانده‌اند، تشکر ‌ می‌کنیم. از تیم تحلیل‌ داده و تیم محتوایی  نمافر که در طی تهیه این گزارش در کنار ما بودند و از کارشناسانی که با نظرات خود به غنای این گزارش افزودند سپاسگزاریم.

هدف ما در نمافر جمع آوری و تحلیل داده ها و اطلاعات مرتبط با صنایع فرهنگ بنیان و خلاق است. از یک سو تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها در این حوزه را بر اساس داده و اطلاعات تسهیل خواهد کرد و از طرف دیگر چراغ راهی است برای فعالین و کارآفرینان این حوزه تا با چشمان بازتری در راه پر پیچ و خمشان قدم بردارند.

 

نقشه وضعیت صنعت سینما ، گزارشی کلان از صنعت سینما در ایران و جهان

نقشه مسایل سینما نمافر

نقشه مسائل صنعت سینما در ایران

صنعت فیلم و سریال در تعاریف مختلف به عنوان یکی از مهمترین بخشهای صنایع فرهنگی ( industries Cultural )و خلاق ( industries Creative )شـناخته می‌شـود....