نقشه وضعیت صنعت سینما ، گزارشی کلان از صنعت سینما در ایران و جهان

گزارش نقشۀ وضعیت

نقشه وضعیت صنعت سینما ، گزارشی کلان از صنعت سینما در ایران و جهان

سال انتشار :

نقشه وضعیت صنعت سینما ، گزارشی کلان از صنعت سینما در ایران و جهان

نقشه وضعیت صنعت سینما ، گزارشی کلان از صنعت سینما در ایران و جهان

گردآوری شده توسط

گردآوری شده توسط

نمافر

کتاب “نقشه وضعیت صنعت سینما، گزارشی کلان از صنعت سینما در ایران و جهان” در بهار 1402 با ویراست دوم توسط مرکز نمافر منتشر شد. این گزارش با هدف بررسی وضعیت موجود صنعت سینما در ایران و جهان با نگاهی آماری و کلان تدوین شده است.

 

درباره‌ی گزارش نقشه وضعیت صنعت سینما

 

گزارش نقشه وضعیت صنعت سینما، در هفت فصل: 1. آموزش، پژوهش و محتوا، 2. تولید و اشتغال، 3. ترویج و گفتمان‌سازی، 4. بازار و فروش، 5. مخاطب و مصرف، 6. تامین مالی و 7. حقوقی و نظارت تدوین شده است. در هر فصل از گزارش با بررسی آمارها وضعیت صنعت سینما در ایران و جهان بررسی و تحلیل شده است.  آمارهای این گزارش از طریق خزش در سایت‌های معتبر بین‌المللی و همچنین بررسی دقیق گزارش‌های منتشر شده توسط نهادهای رسمی به دست آمده است. هر فصل از نقشه وضعیت صنعت سینما حاوی اطلاعات زیر است:

  • در بخش آموزش، پژوهش و محتوا، مواردی نظیر وضعیت آموزش آنلاین رشته‌های مرتبط با سینما در سایت‌های آموزشی، تعداد و ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته‌های سینمایی، آمار آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در استان‌ها و تعداد پژوهش‌ها و کتاب‌های مرتبط با سینما ارائه شده است.
  • در بخش تولید و اشتغال، تعداد فیلم‌های اکران شده در سینماهای کشور و جهان، آمار گروه‌های شغلی مرتبط با سینما و شرکت‌های سازنده‌ی فیلم‌های ایرانی و خارجی گزارش شده است.
  • در قسمت ترویج و گفتمان‌سازی، وب‌سایت‌ها و صفحات اینستاگرام در حوزه‌ی صنعت سینما، تعداد صندلی و سالن‌های سینما به تفکیک استان‌های کشور و اطلاعات جشنواره‌های ملی و بین‌المللی جمع آوری شده است.
  • در قسمت بازار فروش، مواردی نظیر آمار فروش فیلم‌های ایرانی و آمریکایی، معرفی شرکت‌های اصلی فیلم‌سازی در آمریکا، تعداد تماشاگران سینمای ایران، میزان فروش فیلم‌های ایرانی و میانگین تعداد فیلم‌های اکران شده در سینمای ایران به تفکیک ژانر ارائه شده است.
  • در بخش مخاطب و مصرف، تعداد فیلم‌های قرار گرفته بر حسب کشورهای مختلف در سایت IMDB ، ژانرهای محبوب و پرفروش در سینمای ایران و آمریکا و بررسی انگیزه‌ها و دلایل مراجعه به سینما گزارش شده است.
  • در قسمت تامین مالی، عملکرد بنیاد سینمایی فارابی و جزئیات حمایت‌های مالی سازمان امورسینمایی آمده است.
  • قسمت حقوقی و نظارت نیز به رده‌بنده سنی فیلم‌ها در کشورهای مختلف جهان، درصد سانسور فیلم‌ها در فیلیمو و تلوبیون و میزان محتوای مخرب در فیلم سینمایی جهان پرداخته است.

 

مطالعه‌ی نقشه وضعیت صنعت سینما را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

 

مطالعه‌ی این گزارش را به سیاستگذاران فرهنگی، پژوهشگران، سینماگران، خبرنگاران و علاقه‌مندان به حوزه‌ی سینما  توصیه می‌کنیم.

نقشه مسایل سینما نمافر

نقشه مسائل صنعت سینما در ایران

صنعت فیلم و سریال در تعاریف مختلف به عنوان یکی از مهمترین بخشهای صنایع فرهنگی ( industries Cultural )و خلاق ( industries Creative )شـناخته می‌شـود....
نقشه وضعیت سینما گزارشی از کلان صنعت سینما در ایران و جهان

نقشه وضعیت سینما

پیدا کردن آمار و اطلاعات در کشور ما مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. نبود شفافیت، انتشار ناقص و نامنظم آمار، منتشر نکردن آمار در قالب‌های استان...