صنایع دستی از کهنترین میراث هر کشور به شمار میرود. این میراث کهن در فضای مدرن مجازی چه جایگاهی دارد؟
یافتههای گزارش «دادهنمای صنایع دستی در فضای مجازی» نمافر نشان میدهد که اینستاگرام و باسلام بزرگترین سهم بازار صنایع دستی را در اختیار دارند. در این دو پلتفرم به ترتیب بالغ بر ۲۰ هزاراکانت و ۹ هزار فروشنده یا غرفه فعالاند. سکوهای آپارات، دیجیکالا و ترب نیز به ترتیب با بیش از ۱۹۰۰ کانال، ۲۵۰۰ فروشنده و ۱۰۰ فروشگاه آنلاین، از دیگر سکوهای فعال در عرضه محصولات صنایع دستی به شمار میروند.
بر اساس نظرسنجیها، محصولات مصرفیتر همچون جعبه هدیه، ابزار و لوازم و جاکلیدی نسبت به صنایع دستی هنری همچون فیروزهکاری، معرقکاری، سوزندوزی و میناکاری محبوبیت و تقاضای بیشتری دارند. این میتواند به این دلیل باشد که رغبت خریداران نسبت به محصولات کاربردی بیش از محصولات تزئینی است. خصوصا اینکه صنایع دستی تزئینی قیمت بسیار بیشتری هم دارند.
همچنین الگوی جستجوها نشان میدهد استان خراسان جنوبی بالاترین آمار جستجو را در این حوزه را دارد. در مجموع به نظر میرسد استانهای دارای فرهنگ سنتی و بومی قویتر، علاقه بیشتری به صنایع دستی نشان میدهند.