رشد پایدار ترکیه در برابر رکود ایران

رشد پایدار ترکیه در برابر رکود ایران

تاریخ انتشار :

توضیح اطلاع‌نگاشت

مقایسه صادرات صنعت نساجی ترکیه و ایران

منسوجات شامل محصولاتی همچون پارچه و پوشاک می‌شود. این محصولات با استفاده از نخ‌ها و الیاف مختلف، از جمله پنبه، پشم، ابریشم و مواد مصنوعی ساخته می‌شوند.

در سال 2020، ارزش صادرات منسوجات ترکیه به 31.3 میلیارد دلار رسید. این مقدار، در مقایسه با سال 2018، یک میلیارد دلار کمتر است. اما بررسی روند صادرات ترکیه نشان می‌دهد که در طی بیست سال گذشته، رشد مداومی را تجربه کرده است.

در مقابل، ارزش صادرات منسوجات ایران در سال 2020 نسبت به سال‌های قبل به طور قابل توجهی کاهش یافت. در همین سال، ارزش صادرات منسوجات ایران به سطح کمترین رقم خود، یعنی 155 میلیون دلار، رسید. 

ایران در سال 2018، بازار عراق، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف صنعت نساجی را از دست داد.  این در حالی  است که در سال 2018، ارزش صادرات منسوجات به عراق به 538 میلیون دلار رسیده بود. هم‌اکنون ایران به سه کشور آسیایی آذربایجان، ژاپن و امارات، پارچه صادر می‌کند. اما مقصد اصلی منسوجات ترکیه، کشورهای اروپایی است. آلمان در بیست سال اخیر همواره خریدار اصلی پارچه‌های ترک بوده است.

به نظر شما مهم‌ترین عامل کاهش صادرات صنعت نساجی در ایران چیست؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آمارهای مرتبط با این دسته بندی

کهن‌ترین صنعت در مدرن‌ترین بازار

صنایع دستی از کهن‌ترین میراث هر کشور به شمار می‌رود. این میراث کهن در فضای مدرن مجازی چه جایگاهی دارد؟   یافته‌های گزارش «داده‌نمای صنایع دستی...

معرفی میراث جهانی ناملموس ایران در یونسکو

میراث فرهنگی دو نوع مادی و معنوی دارد. به تمام آثار فیزیکی باقی مانده از دوران گذشته که نمایانگر فرهنگ و تمدن انسانی است؛ میراث فرهنگی مادی یا ملمو...

فروش صنایع دستی در بازارچه های موقت

بازارچه‌های موقت صنایع دستی تولید‌ی‌های صنایع دستی عمدتاً در دسته بنگاه‌های کوچک اقتصادی جای می‌گیرند. به همین جهت برگزاری بازارچه‌های موقت می‌توان...

فروش صنایع دستی در داخل کشور

چقدر صنایع دستی می‌خریم؟ فروش صنایع دستی در ایران در ۴ سال تقریباً ۷۱ درصد رشد کرده است. در نگاه اول، این بسیار عالی است. اما، بخشی از این رشد قطعا...