درآمد زایی از بازی های کامپیوتری

درآمد زایی از بازی های کامپیوتری

درآمد زایی از بازی های کامپیوتری

آدم‌ها برای خوشبختی تعاریف مختلفی دارند. بعضی خوشبختی را در آرامش و آسودگی روح می‌دانند، برخی معتقدند خوشبختی را باید در معنویت یا عشق جست و بعضی هم آن را بدون پول و رفاه مادی ممکن نمی‌دانند. علاوه بر این‌ها، یکی از تعاریف خوشبختی می‌تواند این باشد که یک نفر، از محل تفریح و علاقه‌اش پول در بیاورد. یعنی کسی نه تنها به کارش علاقه داشته باشد، که کارش دقیقا همان تفریحش باشد. این نوعی از خوشبختی است که گیمرها با درآمد زایی از بازی های کامپیوتری با آن آشنا هستند. کسانی که روی صندلی‌های بزرگ و مخصوص می‌نشینند تا ساعت‌های متمادی نشستن، ستون فقراتشان را جا به جا نکند. در اتاق‌هایی با دکورهای رنگین جا خوش می‌کنند، یک هدست روی سر می‌گذارند و بعد از آن، تنها بازی می‌کنند. این تنها یکی از روش‌ های کسب درآمد از بازی های انلاین و رایانه ای است. در صنعت بازی رایانه‌ای نه تنها از تولید آن، بلکه از مصرف آن هم می‌توان درآمد زایی کرد.

انقلاب بزرگ در روش های کسب درآمد از بازی بدون سرمایه اولیه

درآمد زایی از بازی های آنلاین کامپیوتری منحصر به فعالیت در پلتفرم‌های آنلاین ویدیویی نیست و سابقه‌ای طولانی‌تر از فراگیری آن‌ها دارد. اما ظهور و فراگیری این پلتفرم‌ها به درستی یک انقلاب را در روش های درآمد زایی از بازی رقم زد. رشد زیرساخت‌های اینترنت و فراهم شدن امکان بارگزاری ویدئوهای طولانی و باکیفیت، پلتفرم‌های کاربرمحور ویدیوی آنلاین را تبدیل به محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی کرد. یوتیوب امروزه نه تنها پرکاربرترین بستر ویدیویی که محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در تمام جهان است. همزمان با رشد اینترنت، فناوری بازی کامپیوتری و موبایلی هم پیشرفت می‌کند و بازی‌ها روز به روز جذاب‌تر، بصری‌تر، سینمایی‌تر و محبوب‌تر می‌شوند. تا جایی که نه تنها تجربه آن‌ها، بلکه تماشای تجربه آن‌ها توسط بازیکنی دیگر نیز برای دوستداران ویدئو گیم جذاب شد.

در این نمودار تماشاگران ویدئوهای مرتبط با ویدیو گیم را در پهنه جهان نشان می‌دهد. بر مبنای این نمودار تعداد تماشاگران جهانی این محتوا از 2016 تا 2020 تقریبا دو برابر شده و طی 4 سال رشد 100 درصدی تجربه کرده است. واقعیت عجیب دیگر این است تا سال 2020، بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان تماشاگر ویدیوهای گیمینگ بوده‌اند.

تعداد تماشا کنندگان محتوای بازی ویدیویی در جهان

راههای درآمد زایی از طریق بازی

روش های ویدیویی رایج ترین راه های کسب درآمد با بازی کردن است. تولید محتوای ویدیویی با موضوع بازی کامپیوتری به دو دسته تقسیم می شود. یک بخش آن مربوط به کسب درآمد از استریم است که یا آنلاین است و یا به صورت آفلاین بارگزاری می‌شود. بخش دیگر مربوط به ویدیوهایی با محتواهای مختلف با موضوع بازی مثل تعریف داستان بازی‌ها، معرفی و نقد آن‌ها، آموزش و تولید محتوای متفرقه و سرگرم‌کننده می باشد. مزیت مهم روش های ویدئویی در بی‌دردسرتر بودن آن‌ها و کسب درآمد دلاری است. اما با وجود این مزیت مهم، درآمد زایی از بازی کامپیوتری تنها به تولید ویدیو محدود نمی‌شود. روش‌هایی مثل تست بازی‌ها، شرکت در مسابقات و خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای در این حوزه نیز می‌توانند پاسخی باشند به سؤال چگونه از بازی کردن پول در بیاوریم. همچنین شنیدن پادکست هم فعالیتی است که هر روز محبوب‌تر می‌شود. پادکست نیز تریبونی است که از آن می‌توان با دوستداران بازی های موبایل و رایانه رابطه برقرار کرد.

کسب درامد از بازی

کسب درآمد با بازی از طریق استریم و محتوای ویدیویی

همانطور که گفتیم آنچه درآمد زایی از طریق بازی آنلاین را از گذشته بسیار جدی‌تر کرد، امکان استریمینگ بود. مهم‌ترین پلتفرم استریم بازی ، توییچ است. روش‌های کسب درآمد از توییچ به این ترتیب است که خود پلتفرم‌ها مثل توییچ و یوتیوب پس از اندکی رشد هر کانال، به صاحب کانال حقوق می‌پردازند. همچنین برنامه‌سازان برای کسب درآمد از یوتیوب می‌توانند به صورت شخصی تبلیغات دریافت کرده و پول دریافت کنند. به عنوان سومین راه کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو ، برنامه‌سازان می‌توانند از کمک‌های داوطلبانه مخاطبان خود بهره‌مند شوند یا به عبارت معروف، دونیت کنند.

کسب درآمد با بازی از طریق استریم و محتوای ویدیویی میزان تماشای استریم بازی ویدویی در جهان

در نمودار بالا می‌بینیم که میزان تماشای محتوای استریم بازی در سطح جهان طی دو سال رشدی بیش از دو برابر داشته است. تنها در سه‌ماهه نخست 2021، نزدیک 9 میلیارد ساعت استریم گیم دیده شده است. درآمد زایی از استریم یک روش نوین پول درآوردن است که زندگی بسیاری از جوانان و نوجوانانی که تا پیش از این گفته می‌شد تنها وقت خود را با ویدیوگیم هدر می‌دهند دگرگون ساخته است. اما علاوه بر این، استریمینگ بر سازنده‌های بازی هم تأثیر زیادی گذاشته است. آن‌ها می‌دانند که آثارشان همانقدر که بازی می‌شود، تماشا هم می‌شود و این آگاهی بر تولید بازی‌ها تأثیرگذار است. باید تأکید کرد کسب درآمد از بازی کامپیوتری و موبایل آورده مهارتی و تجربی خاصی برای نوجوانان و جوانان در پی ندارد.

سود جهانی محتوای بازی ویدیویی در جهان

بر اساس نمودار بالا، علاوه بر تعداد تماشاگران محتواهای ویدیویی گیمینگ ، درآمد حاصل از این رشته هم از 2016 تا 2020 روند صعودی داشته است و رشدی بیش از 100 درصد داشته است. در سال 2020، درآمد جهانی از محل ساخت ویدئوی مرتبط با بازی کامپیوتری ، بیش از 9 میلیارد دلار برآورد شده است.

کسب درآمد از استریم

از طریق پلتفرم های گوناگونی می‌تواند به صورت آنلاین بازی کردن خود را با دیگران به اشتراک گذاشت یا استریم کرد. محبوب‌ترین بسترها برای این فعالیت، توییچ ، یوتیوب گیم و فیسبوک گیم است. با این‌همه پلتفرم‌های توییچ و یوتیوب با فاصله زیادی از دیگر پلتفرم‌ها برای استریم بازی محبوب‌تراند. توییچ ، در صدر پلتفرم‌های استریمینگ است. پلتفرمی تحت مالکیت آمازون که ویژگی‌اش اجرای آنلاین ویدئو به همراه امکان گفت‌وگوی آنلاین بینندگان در حاشیه ویدیو است. در سه ماهه دوم سال 2021، در سطح جهان بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون ساعت ویدیو در توییچ تماشا شد. برای گیم استریمرهای حرفه‌ای ، توییچ جای خوبی برای کسب درامد از بازی کامپیوتری است.

کسب درآمد از استریم

از نمودار بالا در می‌یابیم میزان ساعت‌هایی که در توییچ ویدئو تماشا شده تا قبل از همه‌گیری و قرنطینه کرونا، روندی یکنواخت داشته است. اما با شیوع کرونا جهشی بزرگ در این آمار رخ می‌دهد. تا آنجا که در 2021 این عدد به اوج خود می‌رسد. بعد از پایان شرایط کرونایی، آمار ساعت‌های تماشای توییچ جهش خود را از دست می‌دهد اما هرگز به رقم قبل از همه‌گیری نزدیک نمی‌شود. مهم‌ترین محتوایی که در توییچ بارگزاری می‌شود، استریم بازی است. البته محبوب‌ترین سرفصل حال حاضر توییچ ، «جاست چت» است.

پرطرفدارترین دسته بندی های جهانی توئیچ

کسب درآمد از بازی در یوتیوب

بااینکه توییچ محبوب‌ترین پلتفرم استریم بازی است، یوتیوب نیز در رتبه بعد محل مناسبی برای گردهمایی گیم استریمر هاست. یوتیوب مؤلفه‌های خاصی برای پرداخت درآمد دارد؛ همچون 4000 ساعت ویدئوی بارگزاری شده در یک سال و 1000 مشترک. نمودار زیر اثبات می‌کند تماشای محتوای مربوط به بازی رایانه‌ای در این پلتفرم روندی همواره رو به رشد داشته است. وقوع کرونا، آمار ساعات تماشای این محتوا را به بالای یک میلیارد ساعت می‌رساند و یوتیوب بعد از کرونا هم هرگز این آمار را از دست نمی‌دهد.

کسب درآمد از بازی در یوتیوب

 

پرطرفدارترین پلتفرم های تماشای استریم

کسب درآمد از فیسبوک با بازی های رایانه ای

سال‌ها از تأسیس فیسبوک می‌گذرد. در این مدت شرکت مادر این پلتفرم، از فیسبوک به متا تغییر نام داده و پلتفرم‌های بزرگی مثل اینستاگرام و واتس‌اپ را خریده است. با این همه پلتفرم فیسبوک هنوز از نظر کاربران فعال ماهانه، در رتبه نخست تمام پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. هرچند که از نظر تعداد کاربر و بازدید، یوتیوب برتر است. تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک ، چیزی در حدود سه میلیارد نفر است. اساسا هر پلتفرمی که امکان پخش آنلاین یا آفلاین ویدیو داشته باشد و از کاربران زیادی هم برخوردار باشد، یک گزینه خوب برای درآمد زایی از استریم است. همانطور که اینستاگرام هم با امکان IGTV خود بستری برای استریمینگ فراهم کرد. فیسبوک گیم هم درست مانند یوتیوب گیم ، در سه‌ماهه سوم و چهارم سال 2020 جهش بزرگی از نظر میزان تماشا داشت. اما بعد از فروکش کردن کرونا، این پلتفرم برخلاف یوتیوب افت شدیدی داشت و تقریبا به رکورد پیش از کرونا بازگشت. نمودار زیر مربوط به تعداد ساعت تماشای سرویس بازی فیسبوک در سراسر جهان از سه ماهه اول 2019 تا سه ماهه سوم 2022 است.

میزان تماشای جهانی پلتفرم بازی ویدیویی فیسبوک

مسابقات بازی های ویدیویی رایانه ای در ایران و جهان

شرکت های بازی سازی برای رفع باگ‌هایی که معمولا در نسخه های اولیه بازی ها زیاد است، به گیمرهایی که حاضر می‌شوند بازی را تست کنند نیاز دارند. همچنین در سطح دنیا مسابقات و تورنومنت‌هایی با محوریت بازی های کامپیوتری برگزار می‌شود. برای مثال می‌توان به جام جهانی فیفا ، جام جهانی فورتنایت ، لیگ جهانی کال آف دیوتی و جام جهانی لیگ آف لجندز اشاره کرد. گیمرهای ایرانی هم فرصت‌هایی برای مسابقه و رقابت دارند. در بهمن‌ماه 1401 بود که مسابقات بازی های رایانه ای برج میلاد ۱۴۰۱ برگزار شد. گیمرهایی که به نوشتن و کار رسانه‌ای علاقه دارند، می‌توانند نویسندگی برای سایت‌ها و مجلات را امتحان کنند. آن‌ها می‌توانند برای بازی های موبایل و آنلاین نقد و بررسی بنویسند، خبر تولید کنند و گوشه و کنار دنیای ویدیو گیم را بکاوند.

مسابقات جهانی کال آف دیوتی

کسب درآمد از بازی های بلاکچین و متاورسی

یک راه شاید غیر حرفه‌ای‌تر برای درآمد زایی با بازی ، بازی‌های «  play to eran» است. این بازی‌ها دارایی‌ها، nft ها و رمزارزهایی به بازیکن می‌پردازند که قابل تبدیل به پول نقد است. ما در اینجا به کسب درآمد از استریم پرداختیم که شایع‌تر و پردرآمدتر است. با این‌همه استریم و تولید محتوای ویدئویی برای بازی الزاما کار راحتی نیست. این کار یک شخصیت منحصر به فرد، نمایشی و با بیان جذاب نیاز دارد که بتواند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند.

دکور خوب، اینترنت سریع و دوربین مناسب همه از لوازم تولید محتوا در توییچ و یوتیوب هستند. با اینکه بالاتر گفتیم استریمرها از تفریحشان پول در می‌آورند، اما طبعا استفاده از بازی کردن به عنوان راهی برای کسب درآمد ، تجربه خالص بازی کردن را تغییر داده و از لذت آن می‌کاهد. استرس‌های ناشی از این درآمد زایی از بازی های رایانه ای و موبایل و شهرت در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند کاری کند که یک گیمر حرفه‌ای به مرور از بازی کردن متنفر شود.

معروف شدن در این شبکه‌ها نیازمند صبر و لجاجت خاصی است. بسیاری شما را قضاوت می‌کند و با کامنت‌ها و دیسلایک‌ها، سیلی از پیام‌های منفی را به سمت شما روانه می‌کنند که می‌تواند تجربه‌ای هولناک باشد. به طور کلی برای یک گیم استریمر موفق شدن، کافی نیست که فقط بازیکن خوبی باشیم، بلکه باید شخصیتی سازگار با پستی و بلندی‌های رسانه‌ای هم داشته باشیم.

جمع بندی

علاوه بر تولید و توسعه صنعت بازی ، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از بازی وجود دارد. از این میان می‌توان به تست کردن بازی‌های جدید، شرکت در مسابقات بازی های رایانه ای ، فعالیت رسانه‌ای در این حوزه و انجام بازی‌هایی با امکان کسب درآمد اشاره کرد. اما شیوه نوین و بهینه درآمد زایی از بازی کامپیوتری ، ساخت ویدبو با موضوع بازی یا استریم بازی است. از این طریق می‌توان با تبلیغات، بهره‌گیری از حقوق پرداختی پلتفرم‌ها و استفاده از حمایت مخطبان، درآمد زایی از بازی های اندروید و کامپیوتری را محقق کرد. این کار نیازمند فراگیری مهارت‌های ارتباطی، علاقه ذاتی، سخت‌افزار و زیرساخت‌های مناسب و صبر زیاد است. برای استریم بازی ، پلتفرم توییچ بهترین انتخاب و مورد علاقه استریمرهاست. در مرتبه بعدی می‌توان از یوتیوب و فیسبوک هم برای استریم یا بارگزاری ویدئو استفاده کرد.

جواد شاملو
جواد شاملو
مشاهده نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین یادداشت ها

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و

جنگیدن برای پول و مقام در آوردگاه مجازی / نگاهی به گزارش «بازار ورزش‌ها و بازی‌های الکترونیک»

  چند سالی است که تَب ورزش‌های الکترونیکی و لیگ‌های آن داغ شده است و بازیکنان بازی‌های ویدئویی از پشت میزهایشان افزون بر جنگیدن برای نهادن تاج قهرم...

چرا گیمرها در 2023 کمتر بازی کردند ؟

درآمد بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی در سال ۲۰۲۳ درحالی با رشد ۲.۶ درصدی همراه بود که میزان زمان بازی‌کردن نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته بود. صنعت ...

صنعت بازی ویدئویی در سرزمین آفتاب

  اگر از علاقه‌مندان به گیم هستید به احتمال زیاد نام بازی‌های بزرگی مانند سوپر ماریو ( قارچ‌ خور ) و سونیک را شنیده‌اید. ساخت اولین بازی ویدئو...

نوآوری‌ در مدل‌های کسب‌وکار؛ رمز موفقیت بازی‌های موبایلی

درسالی که گذشت، امروزه صنایع فرهنگی و خلاق نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد. با این حال شرکت ها و کسب و کار های صنایع خلاق فرهنگی با چالش‌های منحصر به‌...