سینمای جشنواره‌ای؛ آری یا نه؟

سینمای جشنواره‌ای؛ آری یا نه؟

تاریخ انتشار :

توضیح اطلاع‌نگاشت

مروری بر حضور ایران در جشنواره‌های سینمایی بین‌المللی

اسکار، کن، گلدن کلوپ یا فجر و حافظ. در سال‌های اخیر زیاد اتفاق افتاده که یک ایرانی تندیس مربوط به یکی از این جشنواره‌ها را ببوسد و با حلقه اشکی در چشم، مقابل تشویق‌کنندگان تعظیم کند. بسیاری از این تصویر غرق در غرور و شادی می‌شوند. در مقابل، گروهی دلبستگی بیش از حد به این جایزه‌ها و فرش قرمزها را به نفع سینما نمی‌دانند.

حق با کدام گروه است؟ درست است که جشنواره‌ها باعث دیده شدن یک کارگردان و کشورش در جهان می‌شوند اما توجه بیش از حد به ملاک‌های جشنواره‌ها، فیلم‌ها را از نیاز مخاطب و جامعه دور می‌کند. داده‌های آماری نیز تأیید می‌کنند که جشنواره‌ها بعضا می‌توانند تولیدات سینمایی را به سمت فیلم‌های تلخ اجتماعی با پیرنگ سیاه‌نمایی ببرند.

در مقابل، سینما برای پیشرفت کردن به شناخته شدن نیاز دارد. فیلمساز به پشتوانه جوایز جشنواره‌ای، هم در فروش داخلی نسبتا موفق عمل خواهد کرد هم با اقبال گیشه سایر کشورها مواجه می‌شود و با فروش بین المللی می‌تواند درآمد قابل توجهی به دست آورد. 

به نظر شما کدام‌یک از این دو گروه درست می‌گویند؟ طرفداران سینمای جشنواره‌ای یا کسانی که جشنواره‌ها را دارای اهمیت کمتری می‌دانند؟

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آمارهای مرتبط با این دسته بندی

جدایی جشنواره از گیشه؟

  🔻موفقیت در جشنواره فجر به عنوان مهم‌ترین جشنواره سینمایی ایران راهی برای شناخته‌شدن در زیست‌بوم این صنعت و افزایش اعتبار و افتخارات فیلم‌ساز...

فاصله نگاه مخاطبان از داوران جشنواره فجر

    🔻به جز دو سال اخیر، جشنواره‌ی فجر هر سال بین جوایز خود گزینه‌ای به نام «سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم» داشت. این جایزه‌ که با...

این ۲۲ نفر

جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است و یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور. رویدادی که می‌تواند که برای ده روز حال و هوای کشور را به سمت هنر هفتم ...
سینمای ایران در حوزه کودک و نوجوان

سینمای ایران؛ دلتنگ کودکان

سینمای ایران با ژانر کودک و نوجوان قهر است. در حالی که این ژانر هم نیاز یک بازه سنی است و هم می‌تواند سود خوبی به صنعت سینما برساند. همانگونه که در...