بیش از یک میلیارد گردشگر بینالمللی در سال وجود دارد. درصد بالایی از این گردشگران، خانوادههایی هستند که در میان خود کودک یا فردی معلول دارند. مقاصد گردشگری باید به این موضوع توجه کنند که این افراد نیازها و شریاط خاص خودشان را دارند بنابراین باید اقداماتی جامع برای دسترسی این افراد با مقاصد گردشگری انجام شود. این گزارش به مفهومی به نام «گردشگری دسترس پذیر» میپردازد که از سه اصل دسترسی، پایداری و مشارکت منصفانه برای همه تشکیل میشود. این سه اصل کیفیت مقاصد گردشگری را افزایش میدهند و قدرت رقابت آن را بالا میبرد. مفهوم «گردشگری قابل دسترس» یعنی سازگاری پیدا کردن محیط، خدمات و محصولات گردشگری به گونهای که تمام افراد بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند و لذت ببرند.
افرادی که دارای معلولیت هستند، 15 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهند. علاوه بر آن، بسیاری از افراد با سنهای بالاتر، درآمدی ثابت دارند و از آن طرف اوقات فراغت بیشتری دارند. در نتیجه این گروه از تقاضای خدماتی دارند که سفر کردن را برای آنان راحت کند. در سال 2000 میزان افراد بالای 60 سال 11 درصد بوده است که در سال 2050 دوبرابر میشود و به 22 درصد خواهد رسد. این 22 درصد، نشانگر 2 میلیارد نفر و 2 میلیارد فرصت برای بخش گردشگری است.
معلولیت، بیماری، تصادف، بارداری و کهولت سن یا حتی سادهتر از آن حمل چمدانهای زیاد یا آشنا نبودن با محیط جدیدمیتواند تجربهی گردشگری را تحتالشعاع قرار دهد. بنابراین دسترسی آسان به خدمات و محصولات متنوع اهمیت پیدا میکند. مقاصد گردشگری که نتوانند شرایط در دسترس بودن خدمات متنوع را برای همگان را فراهم کنند، خود را در خطر خارج شدن از بازار گردشگری امروزی قرار دادهاند. در دسترس بودن، قدرت رقابت را افزایش میدهد و وفاداری مشتری را ترویج میکند.
آمارها و مطالبی که بطور دقیقتر در گزارش بررسی میشود:
- تعاریف و پیش زمینه گردشگری دسترس پذیر
- بررسی زنجیره دسترسی و پیشنهادات
- مکانهای اصلی برای انجام دادن اقدامات در زمینهی گردشگری قابل دسترس
- شاخصههای مطالعاتی دسترسی در گردشگری
- اقدامات مناسب برای دست یافتن به دسترسی در گردشگری