گردشگری دسترس پذیر

گردشگری دسترس پذیر

گردشگری دسترس پذیر

بیش از یک میلیارد گردشگر بین‌المللی در سال وجود دارد. درصد بالایی از این گردشگران، خانواده‌هایی هستند که در میان خود کودک یا فردی معلول دارند. مقاصد گردشگری باید به این موضوع توجه کنند که این افراد نیازها و شریاط خاص خودشان را دارند بنابراین باید اقداماتی جامع برای دسترسی این افراد با مقاصد گردشگ...

بیش از یک میلیارد گردشگر بین‌المللی در سال وجود دارد. درصد بالایی از این گردشگران، خانواده‌هایی هستند که در میان خود کودک یا فردی معلول دارند. مقاصد گردشگری باید به این موضوع توجه کنند که این افراد نیازها و شریاط خاص خودشان را دارند بنابراین باید اقداماتی جامع برای دسترسی این افراد با مقاصد گردشگری انجام شود. این گزارش به مفهومی به نام «گردشگری دسترس پذیر» می‌پردازد که از سه اصل دسترسی، پایداری و مشارکت منصفانه برای همه تشکیل می‌شود. این سه اصل کیفیت مقاصد گردشگری را افزایش می‌دهند و قدرت رقابت آن را بالا می‌برد. مفهوم «گردشگری قابل دسترس» یعنی سازگاری پیدا کردن محیط، خدمات و محصولات گردشگری به گونه‌ای که تمام افراد بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند و لذت ببرند.

افرادی که دارای معلولیت هستند، 15 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، بسیاری از افراد با سن‌های بالاتر، درآمدی ثابت دارند و از آن طرف اوقات فراغت بیشتری دارند. در نتیجه این گروه از تقاضای خدماتی دارند که سفر کردن را برای آنان راحت کند. در سال 2000 میزان افراد بالای 60 سال 11 درصد بوده است که در سال 2050 دوبرابر می‌شود و به 22 درصد خواهد رسد. این 22 درصد، نشانگر 2 میلیارد نفر و 2 میلیارد فرصت برای بخش گردشگری است.

معلولیت، بیماری، تصادف، بارداری و کهولت سن یا حتی ساده‌تر از آن حمل چمدان‌های زیاد یا آشنا نبودن با محیط جدیدمی‌تواند تجربه‌ی گردشگری را تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابراین دسترسی آسان به خدمات و محصولات متنوع اهمیت پیدا می‌کند. مقاصد گردشگری که نتوانند شرایط در دسترس بودن خدمات متنوع را برای همگان را فراهم کنند، خود را در خطر خارج شدن از بازار گردشگری امروزی قرار داده‌اند. در دسترس بودن، قدرت رقابت را افزایش می‌دهد و وفاداری مشتری را ترویج می‌کند.

آمارها و مطالبی که بطور دقیق‌تر در گزارش بررسی می‌‌‌شود:

  • تعاریف و پیش زمینه گردشگری دسترس پذیر
  • بررسی زنجیره دسترسی و پیشنهادات
  • مکان‌های اصلی برای انجام دادن اقدامات در زمینه‌ی گردشگری قابل دسترس
  • شاخصه‌های مطالعاتی دسترسی در گردشگری
  • اقدامات مناسب برای دست یافتن به دسترسی در گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت فایل آمار

فهرست مطالب

گزارش وضعیت موزه‌های جهان

موزه‌ها از عناصری هستند که نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند. همه ما کم و بیش با موزه‌ها آشنایی داریم و احتمالاً از یک یا چند موزه تاریخی، مردم...

شاخص‌های جهانی سفر مسلمانان 2023

گزارش سالانه شاخص‌های جهانی سفر مسلمانان[1] داده‌های ارزشمند و بینش‌های حیاتی را  درباره بازار سفر مسلمانان ارائه می‌دهد. این گزارش منبعی ضروری برا...

چشم‌اندازها و چالش‌های پذیرش هوش مصنوعی در صنعت هتلداری

هوش مصنوعی اکنون محبوب‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. بسیاری از افراد و سازمان‌ها یا شروع به استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌هایشان کرده‌اند و یا ت...

گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری- ایران

گزارش حاضر، توسط شورای جهانی گردشگری (WTTC) تهیه شده است. این گزارش مربوط به سال 2022 است و شامل پیش‌بینی‌های یک‌ساله و ده‌ساله برای سال‌های 2023 و...