هوش مصنوعی اکنون محبوبترین دوران خود را سپری میکند. بسیاری از افراد و سازمانها یا شروع به استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهایشان کردهاند و یا تمایل دارند که از آن استفاده کنند. صنعت گردشگری و هتلداری نیز روند مشابهی را طی میکند. در حال حاضر هوش مصنوعی به عنصری کلیدی در برآورده کردن برخی از الزامات اصلی هتل هوشمند و گردشگری هوشمند تبدیل شده است. همچنین پیشبینی شده صنعت گردشگری از جمله هتلداری در 75 سال آینده متأثر از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی بهطور کامل متحول گردد.
با اینکه هوش مصنوعی سرعت و دقت کارها را بالا برده و امکان ارائه خدمات سفارشی و فردی را به مشتریان فراهم کرده است اما پذیرش و پیادهسازی آن با موانعی روبهروست. هزینه بالا، بازدهی پایین در مدت زمان کوتاه و متوسط، کاهش و حذف مشاغل انسانی و… مواردی از این امر هستند. به همین دلیل بکارگیری هوش مصنوعی در دنیای واقعی مستلزم درک خوبی از فناوری، ویژگیها و کاربرد آن برای سهولت پذیرش و پیادهسازی آن است. این مقاله عوامل تعیینکننده پذیرش فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت هتلداری را از دیدگاه مدیران هتلهای شهر دبی بررسی میکند. یافتهها با استفاده از چارچوب TOE (فناوری- سازمان-محیط) تحلیل و عوامل زمینهای پذیرش نوآوری در صنعت هتلداری شناسایی شدهاند.
در بخش فناوری چهار عامل مزایای نسبی، پیچیدگی هوش مصنوعی، واحد فناوری اطلاعات (IT) و متخصصان فناوری اطلاعات (IT) نقش دارند. به لحاظ عنصر سازمانی، دو عامل توجیه مالی بازگشت سرمایه (ROI) و مقاومت کارکنان در مقابل پذیرش هوش مصنوعی وجود دارد و عنصر محیطی متشکل از چهار عامل آمادگی مشتری، تجربه مشتری، رقابت و مسائل حقوقی است. همچنین یک عامل مهم که با استفاده از چارچوب TOE (فناوری- سازمان-محیط) مطرح نشد، موقعیت بازار است. این مقاله سپس عوامل شناسایی شده پذیرش فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت هتلداری را در سه دسته و به ترتیب اهمیت دستهبندی کرده است. در این میان موقعیت بازار مهمترین تأثیر را از نظر پذیرش یا عدم پذیرش هوش مصنوعی و نوع استفاده از هوش مصنوعی دارد.
آمارها و مطالبی که بهطور دقیقتر در گزارش بررسی میشوند:
- هوش مصنوعی در صنعت هتلداری
- درک شرکتکنندگان از هوش مصنوعی
- نمونه هایی از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در هتلها
- چارچوب TOE (فناوری- سازمان-محیط)
- روششناسی
- عوامل تعیینکننده پذیرش هوش مصنوعی برحسب عنصر فناوری
- عوامل تعیینکننده پذیرش هوش مصنوعی برحسب عنصر سازمانی
- عوامل تعیینکننده پذیرش هوش مصنوعی برحسب عنصر محیطی
- موقعیت بازار؛ عامل اضافی
- نتایج