یکی از شاخصههایی که قدرت صنعت گردشگری یک کشور را نشان میدهد، مبداءهایی است که بیشترین گردشگر را به آن کشور میفرستند. این شاخص به ما میفهماند که یک مقصد گردشگری چقدر در معرفی خود به عنوان یک کشور جذاب توریستی موفق عمل کرده است.
مثلا ترکیه صنعت گردشگری بالغ و توانمندی دارد. وقتی به پنج مورد از مهمترین بازارهای گردشگری این کشور نگاه میکنیم، تنها یک کشور را میبینیم که همسایه ترکیه است: ایران. وجود کشورهایی همچون آلمان، بریتانیا و روسیه در این فهرست حاکی از جذابیت ترکیه به عنوان یک مقصد گردشگری برای تمام جهان است.
این در حالی است که هم در سال ۲۰۱۹ و هم در ۲۰۲۲ گردشگران ورودی به ایران تنها از همسایههای ایران بودهاند. کشورهایی مثل عراق، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، کویت و ارمنستان.
هرچند اینکه یک کشور گردشگران ورودی زیادی از همسایگان خود داشته باشد یک مورد منفی به حساب نمیآید. همچنین نمیتوان نتیجه گرفت چون گردشگران ورودی به ایران محدود به کشورهای همسایهاند پس ایران گردشگر ندارد.
اما انحصار گردشگران ورودی به کشورهای همسایه حاکی از عدم شهرت بودن یک کشور به عنوان مقصدی جذاب است. ایران به عنوان یک مقصد جذاب برای گردشگری حلال میتواند از کشورهای مسلمان دور و نزدیک مسافر داشته باشد.