سرمایهگذاری بر فیلمهای سینمایی برای رسیدن به سود مالی، به دلیل عمر کوتاه محصول، ریسک زیادی را میطلبد. فروش فیلمهای سینمایی برای سرمایهگذاران اهمیت فراوانی دارد؛ پس این پژوهش با رویکرد پویایی سیستم، به پیشبینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلمها میپردازد.
مطالعهٔ حاضر، پژوهشهای پیشین را با دقت بررسی میکند، از طریق مصاحبهٔ عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی، تمام عواملی را که ممکن است در فروش فیلمهای سینمایی تاثیرگذار باشند استخراج کرده و روابط بین آنها را ارزیابی میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مهمترین عامل مؤثر بر فروش فیلم شناخت مخاطب هدف آن است. همچنین نتیجهٔ دیگر این پژوهش نشان میدهد موفقیت فیلم در گیشه، در گرو هزینههای سنگین و حضور ستارهها نیست. علاوهبر آن عواملی مانند بازاریابی فیلم، تعداد روزهای تعطیل، نظر منتقدان و کاربران، و ژانر بر فروش گیشه تأثیرگذار است. پیامدهای نظری و عملی این پژوهش در عرصهٔ صنعت سینما نیز در این گزارش گنجانده شده است.
در این گزارش میخوانیم:
مقدمه
پیشنیۀ پژوهش
مبانی نظری پژوهش
مبانی پیشبینی
سینما، فیلم و مشخصههای آن
بازاریابی فیلم
روش پژوهش
مدلسازی پژوهش
نمودار سببی حلقوی
نمودار انباشته جریان
سناریوسازی
سبک فیلم یک: فیلمی برای تعطیلات
سبک فیلم دو: فیلمی برای تمام فصول
شرایط یک: عامهپسند
شرایط دو: هنر برای هنر
تدوین سناریو
یافتههای پژوهش
بحث و نتیجهگیری
منابع و ماخذ